"Μεταμόρφωση": Η Σίσσυ Δουτσίου μας μίλησε για την επιστροφή της στον ίδιο ρόλο για 5η χρονιά

Ο ρόλος του Γκρέγκορυ Σάμσα έχει γίνει "δεύτερη φύση" για τη Σίσσυ Δουτσίου, η οποία τον ερμηνεύει για 5η χρονιά. Τη ρωτήσαμε για τη δική της προσωπική σύνδεση με τον ήρωα, αλλά και με το έργο Μεταμόρφωση του Φραντς Κάφκα, και εκείνη μας απάντησε.

Μεταμόρφωση

"Μέσα σε πέντε χρόνια ερμηνείας του Γκρέγκορυ Σάμσα, η εσωτερική διαδρομή του ρόλου έχει εξελιχθεί σε μια βαθιά υπαρξιακή περιπλάνηση. Ξεκίνησε ως έκρηξη του υποσυνείδητου, με το σώμα να δημιουργεί τη συνθήκη ενός πλάσματος που διψά για επαφή αλλά πεθαίνει στην απόλυτη μοναξιά. Στην πορεία, το σώμα αποσυνδέθηκε από το νου, φέρνοντας στην επιφάνεια τα όρια της ανθρώπινης συμπόνιας, με τη μετάλλαξη να μετατρέπεται σε προσωπική φυλακή. Σταδιακά, για να αναπνεύσει, ο χαρακτήρας εκδήλωσε το αρχέτυπο του ανθρώπου: οι λέξεις έγιναν φθόγγοι, η κίνηση μετατράπηκε σε έρπυση, η εργασία σε παραίτηση. Τώρα πια, ο Γκρέγκορυ στέκεται αγριεμένος μπροστά στη συνειδητοποίηση μιας ζωής που δεν κατάφερε ποτέ να ζήσει. Για πρώτη φορά αντιλαμβάνεται πως δεν υπήρξε ποτέ πραγματικά ο εαυτός του, αλλά ένα πρότυπο καλού ανθρώπου, δέσμιος των κοινωνικών προσδοκιών.

Μεταμόρφωση
©Γιώργος Νικολαϊδης

Επιθυμούμε απεγνωσμένα κάτι διαφορετικό από την καθημερινότητά μας, αλλά ο φαύλος κύκλος των υποχρεώσεων δεν μας επιτρέπει να δραπετεύσουμε. Μοιάζει με όλους εμάς που λαχταρούμε μια άλλη ζωή – να είχαμε γεννηθεί αλλού, να είχαμε διαφορετικούς γονείς, άλλους συντρόφους, να μη δουλεύαμε καθόλου, να ταξιδεύαμε, να αναζητούσαμε έναν νέο έρωτα μέσα στη μοναξιά μιας συζυγικής σχέσης, να ερωτευόμασταν ξανά την πόλη και τους φίλους μας. Το σοκάκι που οδηγεί στη διαφυγή είναι πάντα εκεί, στην άκρη της πόλης, αλλά παραμένει επίτηδες σκοτεινό για να τρομάζει τους περαστικούς, να μην τολμήσουν ποτέ να το διαβούν. Αυτός είναι ο πολιτισμός μας – ένας μηχανισμός που αρρωσταίνει και εξοντώνει το διαφορετικό στην κεντρική πλατεία του χωριού. Και το χωριό είναι η παρέα, οι σχέσεις, η οικογένεια, οι εργασιακοί χώροι. Ο Γκρέγκορυ τελικά δεν επιλέγει κανένα δρόμο διάσωσης, εξαϋλώνεται από την απουσία κατανόησης και την απόλυτη κούραση, για μια ζωή που θα ήθελε να ζήσει αλλά δεν κατάφερε ποτέ να φανταστεί.

Τάσος Σαγρής
Ο Τάσος Σαγρής είναι ο σκηνοθέτης της "Μεταμόρφωσης" του Κάφκα που ανέβασε το +Ινστιτούτο [Πειραματικών Τεχνών]

Η ενασχόλησή μου με αυτόν τον ρόλο ξεκίνησε στο Μπαλί, όπου το θέατρο αποτελεί μια γέφυρα ανάμεσα στον κόσμο των θνητών και των πνευμάτων. Εκεί, κάθε παράσταση είναι μια ιερή πράξη, μια τελετουργία που θεραπεύει την κοινότητα. Με αυτό το πνεύμα προσεγγίσαμε τη "Μεταμόρφωση" με το σκηνοθέτη Τάσο Σαγρή – ως μια αλληγορία για την ανθρώπινη ύπαρξη που αδυνατεί να ακολουθήσει τους κώδικες και τους ρυθμούς της εποχής της. Το έργο αντικατοπτρίζει τους φόβους, τις ελπίδες και την αλήθεια ενός συλλογικού σώματος που έχει εξουθενωθεί από την εργασία, που έχει εξοντωθεί από το χρόνο που αφιερώνει σε αυτή, από επιλογές που μας οδηγούν συνεχώς σε νέα αδιέξοδα.

Η "Μεταμόρφωση" του Φραντς Κάφκα, εκατό χρόνια μετά τον θάνατό του, παραμένει τραγικά επίκαιρη. Εμφανίζει τον ψυχικό πόλεμο που βιώνουμε όλοι σήμερα - έναν άνθρωπο που θέλει να εξεγερθεί, θέλει να ζήσει αλλιώς, θέλει να πραγματώσει κάτι σπουδαίο αλλά δεν ξέρει το πώς και το γιατί. Καθώς μεγαλώνουμε, συνειδητοποιούμε ότι αυτός ο κόσμος μπορεί να μας πονέσει πολύ περισσότερο από ότι νομίζαμε στα νιάτα μας. Ερχόμαστε αντιμέτωποι με την κόλαση της επανάληψης, μιας ρουτίνας όπου ξαφνικά ξυπνάς ένα πρωί και έχεις γεράσει, και δεν έχεις καταφέρει τίποτα από όσα ήθελες να κάνεις, τίποτα πέρα από τον επιτακτικό αγώνα για την επιβίωση. Η ζωή περνά από πάνω σου σαν ένα σύννεφο μιας μουντής ημέρας, και δεν γνωρίζεις αν πραγμάτωσες τελικά τον σκοπό της ύπαρξής σου ή ποιος ήταν τελικά αυτός ο σκοπός.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μεταμόρφωση

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 65 '

Ένας νεαρός υπάλληλος μετά από δέκα χρόνια σταθερού καθημερινού προγράμματος, ξαφνικά, αδυνατεί να επαναλάβει τις ίδιες παγιωμένες κινήσεις και μετατρέπεται σε ένα ανεπιθύμητο παράσιτο, στην αριστουργηματική αλληγορία του Φραντς Κάφκα που παίζετι για 5η χρονιά.

Olvio

Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο παγκοσμίου φήμης ηθοποιός Τόνι Σερβίλο στο Ολύμπια με τις "Φωνές του Δάντη"

Μια παράσταση που μέσα από το βαθιά προσωπικό κείμενο του Τζουζέπε Μοντεσάνο μάς φέρνει πιο κοντά στο έργο του Δάντη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2024

"Είμαι η γυναίκα μου": Ο Λουδάρος ερμηνεύει τον συγκλονιστικό μονόλογο μιας τρανς στην Ανατολική Γερμανία

Ο Αντώνης Λουδάρος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο βραβευμένο με Pulitzer έργο "Είμαι η γυναίκα μου" του Doug Wright.

"Ο τελευταίος Ασπροκόρακας": Η απολαυστική κωμωδία-ορόσημο του Αλέξη Σολομού από το Εθνικό Θέατρο

Η Έλενα Μαυρίδου συνεργάζεται φέτος με το Εθνικό Θέατρο, σκηνοθετώντας σε μια νέα ανατρεπτική εκδοχή το απολαυστικά καυστικό έργο του σκηνοθέτη, συγγραφέα και θεωρητικού του θεάτρου για την "ανθρωποφαγία" και την κοινωνική υποκρισία.

Στην πρόβα της παράστασης "Καρένινα"

Βρεθήκαμε στην πρόβα της Καρένινα" στο Θησείον από την Ιώ Βουλγαράκη, σε κείμενο του Αργύρη Ξάφη, και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας από τη συζήτηση με τους συντελεστές της παράστασης που ανεβάζει η ομάδα ΠΥΡ, από τις 15 Νοεμβρίου.

Ποια μαύρη κωμωδία εγκαινιάζει το ART 63;

Μέσα στη Δραματική Σχολή Θεοδοσιάδη στεγάζεται το ολοκαίνουργιο θέατρο ART 63, όπου ποδαρικό κάνει η παράσταση "'Ο Επιθεωρητής Ντρέικ και η Μαύρη Χήρα" του David Tristram.

Τέσσερις επαναλήψεις που αξίζει να δείτε

Τέσσερις παραστάσεις που αξίζουν να τις ζήσετε ξανά επιστρέφουν δυναμικά στα θέατρα Χώρα, Τρένο στο Ρουφ και Olvio.

40 χρόνια Θέατρο Άττις και πρεμιέρα με το "Alarme"

Το "Alarme" του Θεόδωρου Τερζόπουλου, μια παράσταση-γεγονός, ανοίγει τις εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 40 χρόνων από την ίδρυση του Θεάτρου Άττις.