Ο Θανάσης Σαράντος είναι ένας καλλιτέχνης, με σύγχρονο στοχασμό, ανήσυχο πνεύμα, αισθητικές ανησυχίες και τόλμη και πέρυσι αποφάσισε να σκηνοθετήσει ένα από τα συνταρακτικότερα θεατρικά κείμενα της αρχαιότητας, τον "Οιδίποδα Τύραννο” του Σοφοκλή. Ο ίδιος μάλιστα έκανε και, τη δραματουργική επεξεργασία του κειμένου ενώ ερμηνεύει το ρόλο του Οιδίποδα. Αν δεν είδατε την παράσταση έχετε μία ακόμα ευκαιρία, καθώς επιστρέφει στο Από Μηχανής Θέατρο (από 18/11) για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
"Η παράσταση εστιάζει στο αξεπέραστο κείμενο του Σοφοκλή, όπως αποδίδεται με την ρέουσα διαχρονική μετάφραση του Βολανάκη. Το έργο είναι μια μάχη ανάμεσα στην ανθρώπινη λογική και τον άγραφο θεϊκό νόμο. Ο κεντρικός ήρωας είναι ένα πρόσωπο που αρχίζει τη ζωή του με τα πόδια του κατεστραμμένα από τους γονείς του, αλλά καταλήγει με τα μάτια του κατεστραμμένα από τον ίδιο” δήλωνε στα "α” με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης.
Ο τραγικός Οιδίπους, τολμά να συγκρουστεί με τη μοίρα, που παίζει μαζί του αποτρόπαια παιχνίδια. Στο μύθο όλα ξεκινούν από την απόφαση του βασιλιά Λάιου να σκοτώσει το παιδί που του γέννησε η Ιοκάστη, γιατί ο χρησμός λέει πως αυτό θα τον σκοτώσει. Αποφασίζει να το παραδωσει στον υπηρέτη, ο οποίος το εγκαταλείπει. Το βρίσκει ένας βοσκός και τελικά το υιοθετεί ο βασιλιάς της Κορίνθου, που το ονομάζει Οιδίποδα (πρησμένα πόδια). Οταν το παιδί μεγαλώνει, παίρνει το χρησμό ότι θα σκοτώσει τον πατέρα του, θα παντρευτεί τη μητέρα του και για το λόγο αυτό φεύγει μακριά. Στη διαδρομή, συγκρούεται με τον Λάιο και τον σκοτώνει! Από το σημείο αυτό αλλάζουν τα πάντα στη ζωή του….
Στην σκηνή του Από Μηχανής Θεάτρου θα δούμε τον Οιδίποδα, βασιλιά της Θήβας, να αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται.
Η παράσταση τιμήθηκε με το Βραβείο "Κάρολος Κουν" από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Ερμηνεύουν οι: Θανάσης Σαράντος (Οιδίπους Τύραννος), Μάνια Παπαδημητρίου και Αγγελική Λεμονή σε διπλή διανομή (Ιοκάστη- Τειρεσίας), Χριστόδουλος Στυλιανού και Κωνσταντίνος Λάγκος σε διπλή διανομή (Κρέων), Πάρης Σκαρτσολιάς (Εξάγγελος-Χορός), Χάρης Μαυρουδής (Κορυφαίος Χορού-Άγγελος), (Θεράπων-Χορός, Κρέων), Βαγγέλης Μάγειρος (Χορός-Θεράπων), Γιώργος Παπαδάκος (Χορός). Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης. Δραματουργός παράστασης: Kωνσταντίνος Μπούρας. Μουσική – Ηχητικός σχεδιασμός: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης. Σκηνικό-κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου. Επιμέλεια Κίνησης: Πλωτίνος Ηλιάδης. Φωνητική διδασκαλία: Νίκος Παναγιωτόπουλος. Video Art παράστασης: Διονύσης Σιδηροκαστρίτης.
Σκηνοθετικό σημείωμα
Δύσκολα μπορεί ν’ αμφισβητηθεί το πόσο επίκαιρη είναι η τραγωδία "Οιδίπους Τύραννος” του Σοφοκλή για τη χώρα μας αλλά και για τον πλανήτη μας την περίοδο που διανύουμε. Είναι η τραγωδία της Γνώσης και της αυτογνωσίας. Τα πάθη που διαδραματίζονται στη σκηνή, τα εγκλήματα, τα μίση και οι αυτοκαταστροφές είναι σημερινά. Ο λαός, οργανωμένα ή ανοργάνωτα, ως σύγχρονος Χορός αρχαίας τραγωδίας, επιζητά τη θεραπεία αλλά και την αλήθεια. Απαιτεί διαφάνεια και δικαιοσύνη στις αποφάσεις, σωτηρία από το μίασμα της χώρας πριν την ολική καταστροφή. Η προσωπικότητα του Οιδίποδα ανταποκρίνεται απόλυτα, και σε όλες της τις λεπτομέρειες, στο πρότυπο του ηγέτη που όμως ολισθαίνει προς τον αυταρχισμό στην προσπάθειά του να φτάσει με κάθε προσωπικό τίμημα στην τρομερή αποκάλυψη της αλήθειας.
Προπώληση: more.com
Δείτε το trailer της παράστασης
Περισσότερες πληροφορίες
Οιδίπους Τύραννος
Η κορυφαία τραγωδία της ανθρώπινης ενοχής, στην οποία ο βασιλιάς της Θήβας, Οιδίποδας, τυφλός κι ανήμπορος, «αναζητά» τη λύτρωση του θανάτου και απαντήσεις για την τραγική του μοίρα. Αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται. Η βραβευμένη παράσταση επιχειρεί να φωτίσει τις αναλογίες του έργου με το σήμερα.