Τα τελευταία χρόνια ανεβαίνουν συνεχώς νέα ελληνικά έργα, δείχνοντας πως οι εγχώριοι συγγραφείς απηχούν ιδιαίτερα τα ενδιαφέροντα και τους προβληματισμούς των σημερινών θεατών. Από τους πλέον πολυγραφότατους δημιουργούς, ο Γιάννης Καλαβριανός εμπνέεται συχνά από πραγματικά πρόσωπα ή/και αληθινές ιστορίες, όπως γίνεται και φέτος στην "Πύλη της κόλασης", που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (από 1/11). Σκηνοθέτης ο ίδιος των έργων του, ο Καλαβριανός δημιουργεί την πιο εικαστική παράστασή του, καθώς εμπνέεται από την (παράνομη) ερωτική ιστορία που έζησαν δύο σημαντικοί γλύπτες, ο Ογκίστ Ροντέν και η Καμίγ Κλoντέλ. Παράλληλα, εισάγει στο έργο την ιστορία ενός δεύτερου –επίσης παράνομου– ζευγαριού που έζησε τον 13ο αι. και ενέπνευσε τον ίδιο τον Ροντέν στη δημιουργία μερικών από τα γνωστότερα γλυπτά του. Στην παράσταση ερμηνεύουν οι Γιώργος Γλάστρας, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Χριστίνα Μαξούρη και Λυγερή Μητροπούλου.
Για τον δυναμικό ρεαλισμό τους διακρίνονται οι Αντώνης Τσιοτσιόπουλος και Γιώργος Παλούμπης, που συνυπογράφουν –μετά τον εκρηκτικό "Κωλόκαιρο"– τα "Ανεξάρτητα κράτη", ένα κατά δήλωσή τους "δημοσιογραφικό δράμα" που εμπνέεται από την αληθινή ιστορία του αντιεξουσιαστή γιατρού Βασίλη Τσιρώνη. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Γιώργος Παλούμπης με τις ερμηνείες των Στέλιου Δημόπουλου, Βασιλικής Διαλυνά, Μάκη Παπαδημητράτου, Στάθη Σταμουλακάτου κ.ά. (Χώρα, από 5/11). Η Τάνια Χαροκόπου υπογράφει επίσης το νέο έργο της "Ο τελευταίος χορός", ένα κοινωνικό δράμα που παρακολουθεί την έγγαμη ζωή ενός ζευγαριού, η οποία απειλείται από ένα αναπάντεχο γεγονός. Στην παράσταση στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" (από 1/11) πρωταγωνιστούν η Μαρία Κορινθίου και ο Γιάννης Αϊβάζης, σε σκηνοθεσία της Ρέινας Εσκενάζυ.
Ένα από τα λίγα θεατρικά έργα που υπέγραψε ο σημαντικός κινηματογραφιστής Σταύρος Τσιώλης είναι η "Δημοπρασία", την οποία επρόκειτο να ερμηνεύσει ο τραγουδοποιός Αργύρης Μπακιρτζής. Πέντε χρόνια μετά το θάνατο του Τσιώλη, ήρθε η στιγμή να πραγματοποιηθεί αυτό το ανέβασμα, πάντα σε ερμηνεία του Μπακιρτζή (Baumstrasse, από 1/11). Ακόμη, το πρώτο του θεατρικό έργο σκηνοθετεί ο στιχουργός και σκηνοθέτης Θοδωρής Γκόνης, "Κάποια στιγμή θα μάθετε ποιος είμαι", στο οποίο μια γυναίκα δέχεται τα τηλεφωνήματα ενός αγνώστου άνδρα, που αναβάλλει επ’ αόριστον μια συνάντηση μαζί της, βυθίζοντάς τη στην προσμονή. Το σκηνοθετεί στην πρώτη της τέτοια απόπειρα η ηθοποιός Μαρία Ζορμπά, με τη Μυρτώ Αλικάκη στον κεντρικό ρόλο, ενώ μαζί της επί σκηνής βρίσκονται οι Αιμιλία Παπαχριστοφίλου και Νικόλ Κοροντζή (Σταθμός, από 4/11).
Περισσότερες πληροφορίες
Ανεξάρτητα κράτη
Στο δημοσιογραφικό δράμα με φόντο τον Δεκέμβριο του 1977, ένας γιατρός κλείνεται μαζί με την οικογένειά του στο διαμέρισμα τους επί τέσσερις μήνες μετά από καταδίωξη της αστυνομίας και αρνείται να παραδοθεί, κηρύσσοντάς το «ανεξάρτητο κράτος». 11 Ιουλίου 1978. Τρίτη, ξημερώματα γύρω στις τέσσερις. Στα γραφεία γνωστής εφημερίδας φτάνει η είδηση του θανάτου του γιατρού μετά από εντολή του υπουργείου Δημόσιας Τάξης για επέμβαση και τερματισμό της πολιορκίας. Μέσα σε αυτά τα γραφεία γινόμαστε μάρτυρες της ζωής των δημοσιογράφων του οργανισμού, από την πρώτη μέρα του εγκλεισμού μέχρι και τον θάνατο του Βασίλη Τσιρώνη, ακολουθώντας τη φανταστική ιστορία της Μαρίας Θεοφίλου, μιας νεαρής δημοσιογράφου, η οποία γοητευμένη από την περίπτωση του γιατρού αποφασίζει να εισχωρήσει στην υπόθεση και να μάθει την αλήθεια σχετικά με τις συνθήκες του θανάτου του. Ήταν αυτοκτονία, όπως ισχυρίστηκε η αστυνομία, ή κρατική δολοφονία;
Ο τελευταίος χορός
Αυτοβιογραφικό κοινωνικό δράμα για τη σχέση δύο ανθρώπων που βρίσκονται στα πρόθυρα του χωρισμού. Δύο άνθρωποι, μια ευλογημένη ενότητα… Ο γάμος τους ήταν το επισφράγισμα της ερωτικής τους σχέσης. Οι αμοιβαίοι συμβιβασμοί και οι υποχωρήσεις, έκαναν την συμβίωσή τους να είναι γεμάτη αληθινή αγάπη, υπομονή και σεβασμό. Χρόνια μετά, ο έρωτας και το πάθος δεν έχει καταλαγιάσει. Υπάρχει όμως κάτι, που θα καταστρέψει την αρμονική συνύπαρξη και θα αναθεωρήσει την σχέση τους. Υπάρχουν άραγε αποθαρρυντικές διαψεύσεις στον έρωτα; Μήπως μπορεί να κουράσει η ισοπεδωτική καθημερινότητα; Μήπως οι αγνοημένες ανάγκες, ή ακόμα ο ανθρώπινος εγωισμός, μπορούν να κλέψουν την δυναμική του έρωτα τους;
Κάποια στιγμή θα μάθετε ποιος είμαι
Στο πρώτο θεατρικό κείμενο του γνωστού σκηνοθέτη, μια γυναίκα δέχεται επί μια δεκαετία τα τηλεφωνήματα ενός αγνώστου άνδρα, που δεν αποκαλύπτει ποτέ την ταυτότητά του, και αναβάλλει επ’ αόριστον μια συνάντηση μαζί της. Η παράδοξη αυτή σχέση την βυθίζει στην προσμονή, καθώς διανύει ένα ταξίδι στη γυναικεία φύση και την ελευθερία της σκέψης. Όταν ο άνδρας θα σταματήσει να τηλεφωνεί, η γυναίκα θα έχει φτιάξει ήδη λέξη - λέξη, το μονοπάτι αντίδρασης και εξόδου που θα την οδηγήσει λυτρωτικά στον τόπο της δικής της γαλήνης. Με ένα εργόχειρο λέξεων, σαν μια σύγχρονη Πηνελόπη, θα απαλλαγεί τελικά από τον "μνηστήρα", για να θέσει ερωτήματα για τη δική της ταυτότητα, αλλά και το πρόσωπο ενός κόσμου, που μέσα του νιώθουμε όλο και πιο ξένοι.
Η δημοπρασία
Το μονόπρακτο έργο που ανεβαίνει χωρίς σκηνοθεσία, με τις οδηγίες του αείμνηστου κινηματογραφιστή του «Ας περιμένουν οι γυναίκες», παρακολουθεί μια τηλεοπτική δημοπρασία. Τραγουδάει, συνοδεία πιανόλας, η Τότα Ευλαβή.
Η Πύλη της Κόλασης
Το έργο έχει ως αφετηρία δύο θυελλώδεις ερωτικές ιστορίες, αυτή των καλλιτεχνών Καμίγ Κλοντέλ και Ογκίστ Ροντέν που συντάραξε το Παρίσι του 19ου αιώνα και εκείνη ενός άλλου παράνομου ζευγαριού του 13ου αιώνα, του Πάολο και της Φραντσέσκα, που τον ενέπνευσε να δημιουργήσει μερικά από τα πιο εμβληματικά γλυπτά του. Τέσσερις ερμηνευτές δημιουργούν έναν κόσμο για την αφύπνιση του ανθρώπινου πνεύματος, την προσπάθειά του να νικήσει τον χρόνο και την ασταμάτητη φόρα του να αναζητά τον έρωτα, σε μια παράσταση με έντονη εικαστικότητα.