Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) παρουσιάζει το καλλιτεχνικό του πρόγραμμα υπό το σύνθημα "Θέατρο παντού", μια πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να επαναστατήσει τη θεατρική σκηνή με την ευρύτητα και την ποικιλία του ρεπερτορίου του. Το πρόγραμμα αυτό, που εστιάζει σε ελληνικές και ξένες παραγωγές, συνδυάζει νέες δημιουργίες με αγαπημένες παραστάσεις που επανέρχονται για να ξανακερδίσουν τις καρδιές του κοινού.
Με στόχο την διεύρυνση των οριζόντων του και την ενίσχυση της πολιτιστικής μας ταυτότητας, το ΚΘΒΕ επιδιώκει να συνδέσει και να επεκτείνει τους δεσμούς του με άλλους θεατρικούς οργανισμούς, ακαδημαϊκές κοινότητες και πολιτιστικούς φορείς. Το πρόγραμμα αυτό καλεί κάθε ηλικιακή και κοινωνική ομάδα θεατών να συμμετάσχει σε μια κοινή προσπάθεια για την ανάδειξη και την εξερεύνηση της θεατρικής τέχνης, με σεβασμό στην ιστορία της και με όραμα για το μέλλον της.
Βασιλικό θέατρο
"Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν" του Μπέρτολτ Μπρεχτ (2ος χρόνος)
Η παράσταση "Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν" του Μπέρτολτ Μπρεχτ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου, μετά τις sold παραστάσεις και τις εξαιρετικές κριτικές που απέσπασε. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, μια διαχρονική σπουδή χαρακτήρων και συμπεριφορών, μία βαθιά ανάλυση της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας της εποχής του που παραμένει, ωστόσο, έως και σήμερα επίκαιρη. Ένα έργο ποιητικό, τολμηρό, με αγωνία, σασπένς, ανατροπές που πραγματεύεται την αέναη διαμάχη του Καλού με το Κακό, "μιλάει" για την καλοσύνη και κατά πόσο αυτή μπορεί να "επιβιώσει" σε μια κοινωνία φαύλη και διεφθαρμένη, ένα έργο που προκαλεί τον θεατή να σκεφτεί.
Ο Μπρεχτ γράφει ενώ ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος είναι σε εξέλιξη και ο ίδιος εξόριστος, εκτός Γερμανίας. Μέσα από την παραβολή, την αλληγορία, την ιστορία της κεντρικής ηρωίδας, της καλοκάγαθης πόρνης Σεν Τε από το Σε Τσουάν, καταδεικνύει την ανθρώπινη φύση που πάλλεται ανάμεσα στο καλό και το κακό, τη λογική και το συναίσθημα, την εσωτερική παρόρμηση και τις κοινωνικές επιταγές.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μελίνα Αποστολίδου (Κυρία Μι Τσου), Μομώ Βλάχου (Κυρία Γιανγκ), Γιάννης Γκρέζιος (Αστυνομικός), Τζωρτζίνα Δαλιάνη (Κυρία Σιν), Ιωάννα Δεμερτζίδου (Σεν Τε), Ελένη Θυμιοπούλου (Οικογένεια: Γυναίκα), Γιάννης Καραμφίλης (Τρίτος θεός), Άγγελος Καρανικόλας (Άνεργος), Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Οικογένεια: Άντρας), Δημήτρης Ναζίρης (Οικογένεια: Παππούς), Ιωάννα Παγιατάκη (Γριά έμπορος χαλιών), Ορέστης Παλιαδέλης (Βανγκ), Χρίστος Στυλιανού (Μαραγκός), Στέργιος Τζαφέρης (Δεύτερος θεός), Χρύσα Τουμανίδου (Οικογένεια: Κουνιάδα), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Σουν), Αλέξης Τσιάμογλου (Σου Φου), Μαρία Χατζηιωαννίδου (Πρώτος θεός).
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
"Βίρα τις άγκυρες" των Θανάση Παπαθανασίου & Μιχάλη Ρέππα (2ος χρόνος)
Η παράσταση "Βίρα τις άγκυρες", μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε την προηγούμενη σεζόν αλλά και τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασε από κοινό και κριτικούς, συνεχίζει για δεύτερη χρονιά στο Βασιλικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη, με ένα δυνατό σύνολο από σπουδαίους συντελεστές και ταλαντούχους, ηθοποιούς, μουσικούς και χορευτές.
Μια αναδρομή στην ιστορία της ελληνικής επιθεώρησης, όπως αποτυπώνεται μέσα από την οξυδερκή ματιά των Θανάση Παπαθανασίου & Μιχάλη Ρέππα. "Βίρα τις άγκυρες", ένα έργο που αγαπήθηκε από το κοινό από το πρώτο ανέβασμά του, παρουσιάζεται τώρα από το ΚΘΒΕ- με αφορμή τη συμπλήρωση 130 χρόνων επιθεώρησης- μέσα από μια νέα οπτική της παράστασης που ψυχαγωγεί, σατιρίζει και, κυρίως, ταξιδεύει το κοινό. Μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή που συνδυάζει τραγούδι, χορό, γέλιο αλλά και συγκίνηση!
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαίρη Ανδρέου, Νίκος Βατικιώτης, Άννα Ευθυμίου, Παντελής Καναράκης, Νίκος Καπέλιος, Γιώργος Καύκας, Αγγελική Κιντώνη, Φαίη Κοκκινοπούλου, Χριστίνα Κωνσταντινίδου, Τατιάνα Μελίδου, Δημήτρης Μορφακίδης, Χριστίνα Μπακαστάθη, Κλειώ Δανάη Οθωναίου, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Σπύρος Σαραφιανός, Εύη Σαρμή, Δημήτρης Σιακάρας, Γεράσιμος Σοφιανός, Νίκος Τσολερίδης, Θάνος Φερετζέλης.
"Θελεστίνα" του Φερνάντο ντε Ρόχας (Νέα παραγωγή)
Η θεατρική μεταφορά της "Θελεστίνας" από τον Αστέριο Πελτέκη ζωντανεύει το πρώτο διαλογικό μυθιστόρημα της Αναγέννησης, γραμμένο από τον Φερνάντο ντε Ρόχας το 1499. Το έργο, που διαδραματίζεται στην Ισπανία του 15ου αιώνα, ακολουθεί τον νεαρό ιππότη Καλλίστο, ο οποίος, μέσα στην απελπισία του έρωτα για την Μελιβέα, καταφεύγει στη γριά προξενήτρα και μάγισσα Θελεστίνα. Εκείνη, με δόλιες αλχημείες και μαγικά βότανα, φουντώνει τον έρωτα μεταξύ των δύο νέων, πυροδοτώντας μια αλυσίδα θανάσιμων αμαρτημάτων όπως η λαγνεία και η απληστία. Ωστόσο, αυτός ο έρωτας, που χτίζεται πάνω στη μαγεία και τις ίντριγκες, έχει τραγική κατάληξη.
Το έργο απεικονίζει τη μεσαιωνική ηθική, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται στο μεταίχμιο της Αναγέννησης και της επικράτησης νέων κοινωνικών και πολιτισμικών κωδίκων. Ο ντε Ρόχας, με την "Θελεστίνα", φέρνει στο προσκήνιο τη σύγκρουση παλαιών και νέων αξιών, τονίζοντας την αναδυόμενη επίδραση του καπιταλισμού και της Αναγέννησης μέσα από την πολυπλοκότητα των χαρακτήρων και την θεατρικότητα του κειμένου. Η σκηνοθεσία του Πελτέκη αξιοποιεί αυτή τη θεατρικότητα, αναδεικνύοντας τους δυνατούς διαλόγους και τους έντονους μονολόγους του έργου, προσφέροντας ένα σύγχρονο, αλλά πιστό στην εποχή του, θεατρικό ταξίδι.
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
"Δον Κάρλος" του Φρίντριχ Σίλλερ (Νέα παραγωγή)
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) παρουσιάζει την παράσταση "Δον Κάρλος" του Φρίντριχ Σίλλερ, υπό τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Χουβαρδά, ενός από τους κορυφαίους καλλιτέχνες της ελληνικής σκηνής. Ο Χουβαρδάς, με την καινοτόμο προσέγγισή του, ολοκληρώνει τη σκηνοθετική του τετραλογία, διερευνώντας τη σύνδεση θεάτρου και κινηματογράφου μέσα από την ηθική εξόντωση του ανθρώπου σε μια διεφθαρμένη ανδροκρατούμενη κοινωνία. Η μετάφραση και η δραματουργική επεξεργασία του έργου φέρουν την υπογραφή του Γιώργου Δεπάστα και του ίδιου του σκηνοθέτη.
Το έργο του Σίλλερ, γραμμένο το 1787, εκτυλίσσεται στην Ισπανία του 16ου αιώνα, όπου ο νεανικός ιδεαλισμός του Δον Κάρλος συγκρούεται με την αυταρχική εξουσία του πατέρα του, βασιλιά Φιλίππου Β'. Οι πολυδιάστατοι χαρακτήρες και η σύνθετη πλοκή προσφέρουν μια διαλεκτική σύγκρουση μεταξύ της απολυταρχίας και της ελεύθερης σκέψης, ιδεαλισμού και πραγματικότητας, αναδεικνύοντας διαχρονικά ερωτήματα που αφορούν την ηθική και την κοινωνική αλλαγή.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ιορδάνης Αϊβάζογλου (Δούκας Μεντίνα-Σιντόνια), Λουκία Βασιλείου (Βασίλισσα Ελισάβετ), Ζωή Ευθυμίου (Πριγκίπισσα Έμπολι), Στέλιος Καλαϊτζής (Κόμης Λέρμα), Γιώργος Κολοβός (Μαρκήσιος Πόζα), Θάνος Κοντογιώργης (Ντομίνγκο), Βασίλης Μπεσίρης (Δούκας Φέρια), Μπέττυ Νικολέση (Μαρκησία Μοντεκάρ), Κώστας Σαντάς (Μέγας Ιεροεξεταστής), Θεοφανώ Τζαλαβρά (Πριγκίπισσα Έμπολι), Δημήτρης Τσιλινίκος (Δούκας Άλμπα), Χάρης Φραγκούλης (Δον Κάρλος, Διάδοχος του θρόνου), Ελίζα Χαραλαμπογιάννη (Λουίς Μερκάδο, ακόλουθος της Βασίλισσας), Γιάννης Χαρίσης (Φίλιππος Β΄). Κυρίες και Κύριοι: Λίλη Αδρασκέλα, Ζωή Ευθυµίου, Κωνσταντίνος Καπελλίδης, Αίγλη Κατσίκη, Δηµήτρης Καυκάς, Αναστασία Κελέση, Νίκος Κουσούλης, Πασχάλης Τερζής, Θεοφανώ Τζαλαβρά.
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
"Ρωμαίος και Ιουλιέτα" του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ (Νέα παραγωγή)
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος επιστρέφει στο ΚΘΒΕ μετά από 18 χρόνια, παρουσιάζοντας μια ανατρεπτική εκδοχή του αριστουργήματος του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα". Μέσα από μια σύγχρονη ματιά, η παράσταση εστιάζει στον ανεκπλήρωτο και ρομαντικό έρωτα των δύο νέων, που αγωνίζεται να επιβιώσει απέναντι στις κοινωνικές συμβάσεις και τα εμπόδια της εποχής. Ο Ρήγος καταφέρνει να φωτίσει τα διαχρονικά θέματα του έργου, όπως η ανισότητα στον έρωτα, η τιμή, οι οικογενειακοί ρόλοι, η εξουσία και ο θάνατος, προβάλλοντας τον έρωτα των δύο πρωταγωνιστών ως μια επαναστατική πράξη απέναντι στην παράδοση και τις επιταγές της κοινωνίας.
Με την έντονη χρήση μουσικής και χορογραφίας, η παράσταση δημιουργεί έναν ονειρικό κόσμο, όπου οι ρυθμοί και οι διαθέσεις εναλλάσσονται, προσδίδοντας φρεσκάδα και δυναμισμό. Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα γίνονται σύμβολα αντίστασης, υπενθυμίζοντας μας ότι όλοι κάποτε ζήσαμε τον απόλυτο έρωτα, έναν έρωτα που αμφισβητεί τα όρια της πραγματικότητας και διεκδικεί το ιδανικό, ακόμα και αν αυτό οδηγεί στον θάνατο.
Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
"Πήρε τη ζωή της στα χέρια της" του Βασίλη Κατσικονούρη (2ος χρόνος)
Μέσα σε ένα πρωτότυπο σκηνικό και μουσικό περιβάλλον, "ζωντανεύει" μια τρελή… τρελή… τραγωδία που θίγει θέματα όπως η δύναμη της εικόνας, το "φαίνεσθαι" και το "είναι", τα παιχνίδια της φαντασίας, η αλήθεια και το ψέμα, το άπιαστο όνειρο του έρωτα.
Η παράσταση "Πήρε τη ζωή στα χέρια της" του Βασίλη Κατσικονούρη, σε σκηνοθεσία Φρόσως Λύτρα, επιστρέφει στο Φουαγιέ του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου έως τις 3 Νοεμβρίου.
Στη σκηνή: ο ψυχοθεραπευτής Κάρολος, η διαφημίστρια Βέρα, ο θεατρικός συγγραφέας Ανδρέας. Και οι τρεις εξαιρετικοί διαχειριστές του λόγου και τις επικοινωνίας, διανοούμενοι και επιτυχημένοι. Απέναντί τους η Φωτεινή, ένας μοναχικός άνθρωπος που δεν ξέρει να διαχειρίζεται τίποτα, εκτός ίσως από τη φαντασία και τις αναμνήσεις της, ανυπεράσπιστη, ευάλωτη, αιθεροβάμων, αλλά και απόλυτα αληθινή. Τα έργα τέχνης που περιλαμβάνονται στη σκηνική σύνθεση της παράστασης είναι δημιουργίες του εικαστικού καλλιτέχνη Στέλιου Γαβαλά.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Άννα Ευθυμίου (Βέρα), Φαίη Κοκκινοπούλου (Φωτεινή), Δημήτρης Σιακάρας (Αντρέας), Νίκος Τσολερίδης (Κάρολος).
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
"Προσδοκώ" του Γιώργου Βέλτσου (2ος χρόνος)
"Προσδοκώ", το έργο του Γιώργου Βέλτσου (με τρεις παρεμβάσεις της Ευγενίας Βάγια), επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καρακάντζα και μουσική Δημήτρη Καμαρωτού.
Το "Προσδοκώ" είναι ένα νέο έργο για τη μνήμη, τον θάνατο και την αθανασία, ένας επικήδειος για το θέατρο, όπως το ξέρουμε μέχρι τώρα, αλλά και για την Ιστορία. Πρόκειται για ένα παιγνίδι ανταγωνισμού και επικράτησης ανάμεσα στους νεκρούς και τους ζωντανούς. Οι νεκροί καταλαμβάνουν πολύ χώρο και οι ζωντανοί εκδικούνται συρρικνώνοντας τις ιστορικές μνήμες σε ξέφτια από παλιές ρεκλάμες και απόηχους συνθημάτων. Οι μνημειώδεις φιγούρες της μεταπολίτευσης, αποκαθηλώνονται και αποσυνδέονται από την ουσία της πράξης τους. Ο θρήνος αναδύεται από τον κλαυσίγελο, το πολιτικό αποκτά καινούργιο νόημα καθώς συνδέεται με την καθημερινή αίσθηση της απώλειας, που συνεχώς γιγαντώνεται. Σε αυτόν τον αγώνα ανάμεσα στα ξέφτια της μνήμης και τον θρήνο πάνω από το κενό, που δημιουργεί η απώλεια, ποιος θα βγει νικητής;
Χορός μίμων: Ευανθία Σωφρονίδου, Μαρία Καραμήτρη, Γιάννης Παρασκευόπουλος, Εύη Κουταλιανού, Θεοδώρα Λούκας, Δημήτρης Ναζίρης.
"Ανατροπές της νύχτας" του Χριστόφορου Χριστοφή (Νέα παραγωγή)
Ένας μοναχός και ένας ηθοποιός συναντιούνται σε ένα πανδοχείο, λίγο πριν από την καταστροφή. Σε ένα μέρος που ξεβράζονται πτώματα ενώ τα σπίτια κινδυνεύουν να τα καταπιεί ο ωκεανός. Οι δύο τους προσπαθούν να συνομιλήσουν και να συνδεθούν. Δύο διαφορετικοί κόσμοι, μια περιπλάνηση στον χρόνο και ένα παιχνίδι μνήμης και απομνημόνευσης. Ένα ταξίδι σε διαφορετικούς τόπους "διαφορετικές νύχτες και ξημερώματα".
Το έργο "Ανατροπές της νύχτας" του Χριστόφορου Χριστοφή ανήκει στη συλλογή Ανεμοστρόβιλοι του πεπρωμένου και άλλα θεατρικά έργα. Ο συγγραφέας φέρνει στη σκηνή την εμβληματική προσωπικότητα του Τζιορντάνο Μπρούνο, ταξιδεύοντας στα τέλη του 16ου αιώνα, σε μια σκοτεινή εποχή, που οι μεγάλες προσωπικότητες διώκονται για τις ιδέες τους από την παπική εξουσία. Ένας ηθοποιός ταξιδεύει για να μεταφέρει υλικό στον δραματουργό του στην Αγγλία. Στο ταξίδι αυτό αλλεπάλληλες συναντήσεις τον φέρνουν κοντά σε γνωστά πρόσωπα της Ιστορίας. Ο Χριστοφής στο κείμενο αυτό πραγματεύεται την έννοια του τέλους, μέσα από τη χωροχρονική περιπλάνηση των χαρακτήρων του. Ο χρόνος δείχνει να καταπίνει τα πάντα στο πέρασμά του, φέρνοντας τα πρόσωπα αντιμέτωπα με το υπαρξιακό τους αδιέξοδο.
"Πες μου μια λέξη" (Give me your answer) του Μπράιαν Φρίελ (Νέα παραγωγή)
Σε ένα παλιό, εμφανώς παρατημένο σπίτι, σε μια επαρχία της Ιρλανδίας, ζει ο συγγραφέας Τομ Κόνολι με την αλκοολική γυναίκα του, Ντέιζι. Στο σπίτι αυτό φιλοξενείται ο Ντέιβιντ, απεσταλμένος ενός Πανεπιστημίου στο Τέξας, που μελετάει το αρχείο του Τομ για να διερευνήσει τις πιθανότητες να πουληθούν τα άπαντα του στην Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη. Η κόρη του ζευγαριού, Μπρίτζετ, είναι ψυχικά ασθενής και διαμένει για χρόνια σε ίδρυμα. Τις δυσκολίες της ζωής τους εντείνουν οι οικονομικές δυσχέρειες. Σε αναμονή της τελικής ετυμηγορίας του Ντέιβιντ, που θα καθορίσει τόσο τη λογοτεχνική αξία του έργου του Τομ όσο και τη δυνατότητα για οικονομική εξέλιξη, στο σπίτι έρχονται η μητέρα της Ντέιζι, μια συνταξιούχος γιατρός που υποφέρει από τα αρθριτικά της, και ο πατέρας της, ένας κλεπτομανής, πρώην πιανίστας σε μπαρ. Στην παρέα προστίθεται ο οικογενειακός φίλος τους, ο Γκάρετ, ένας υπερφίαλος εμπορικά επιτυχημένος συγγραφέας και η σύζυγός του Γκρέιν.
Το έργο "Πες μου μια λέξη!" [Give me your answer, Do!] του Μπράιν Φρίελ, κυκλοφόρησε το 1997 και εστιάζει στην υπαρξιακή αγωνία του συγγραφέα, που ακροβατεί ανάμεσα στην ανάγκη του για αναγνώριση και στον φόβο του για αξιολόγηση. Η αίσθηση ότι το ταλέντο του κρύβεται μέσα σε χειρόγραφα που κανείς δεν είχε μέχρι τώρα πρόσβαση, αποτελεί την κινητήριο δύναμη της δημιουργίας του, μεταθέτοντας την αγωνία της αναγνώρισης για το μέλλον.
Μονή Λαζαριστών - Σκηνή Σωκράτης Καραντινός
MANOLIS / καρδιά σε τέσσερις χορδές (Νέα παραγωγή)
Στη σκηνή ενός μαγικού κόσμου, όπου η πραγματικότητα συγχωνεύεται με το όνειρο, το νέο θεατρικό έργο για τον Μανώλη Χιώτη μεταφέρει το κοινό σε ένα ταξίδι βαθιάς ψυχικής αναζήτησης. Το έργο δεν αναφέρεται μόνο στις καλλιτεχνικές επιτυχίες του μεγάλου συνθέτη, αλλά εξερευνά και τις εσωτερικές του συγκρούσεις, τις προσωπικές του τραγωδίες και τις στιγμές χαράς που διαμόρφωσαν τη ζωή του. Μέσα από εξομολογήσεις και συναισθηματικές αποκαλύψεις, οι θεατές βιώνουν τον πυρήνα της ύπαρξης του Χιώτη, με έμφαση στη σύνθετη προσωπικότητά του που συνδυάζει τον πόνο με τη δημιουργικότητα, την επιτυχία με την ανθρωπιά.
Η παράσταση, σε σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη και με την υπογραφή του Άρη Ασπρούλη, φέρνει στο προσκήνιο μια ζωντανή απεικόνιση του Χιώτη, μέσω σημαντικών μουσικών κομματιών και θεατρικών ερμηνειών. Η σύνθεση της ζωής του μεγάλου καλλιτέχνη, από τη γέννησή του έως το θάνατό του, παρουσιάζεται με μια διαρκή αίσθηση συνύπαρξης ζωντανών και νεκρών, δημιουργώντας μια εμπειρία που αναδεικνύει τη μαγεία του θεάτρου και τη δύναμη της μουσικής του Χιώτη.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Λευτέρης Αγγελάκης, Ελένη Θυμιοπούλου, Γιάννης Καραμφίλης, Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Ηλίας Μπερμπέρης, Χρίστος Στυλιανού, Γιώργος Σφυρίδης, Μανώλης Φουντούλης, Φωτεινή Τιμοθέου.
"Έγκλημα και τιμωρία" του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι (Νέα παραγωγή)
Η θεατρική μεταφορά του Θανάση Τριαρίδη του εμβληματικού μυθιστορήματος του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, "Έγκλημα και Τιμωρία", δημιουργεί έναν συναρπαστικό και πολυδιάστατο κόσμο όπου οι κεντρικές φιγούρες του Ρασκόλνικωφ και της Σόνιας συνυπάρχουν με τη σκηνική παρουσία του ίδιου του Ντοστογιέφσκι. Η δραματουργία του Τριαρίδη αντλεί από την πλούσια παράδοση της λογοτεχνίας και του θεάτρου, συνδυάζοντας αναφορές στον Άμλετ, τον Δάντη, τον Νίτσε, τον Φρόιντ και τον Κάφκα, δημιουργώντας έτσι ένα σκηνικό όπου η ανθρώπινη φύση αναλύεται μέσα από το πρίσμα του Χάους και του Άουσβιτς. Το έργο δεν περιορίζεται απλώς στην αναπαράσταση της ηθικής και ψυχολογικής κρίσης του Ρασκόλνικωφ, αλλά επεκτείνεται σε μια βαθιά φιλοσοφική εξερεύνηση της ανθρώπινης ύπαρξης και των ιστορικών τραυμάτων, με την Πουλχερία Ρασκολνίκοβα να αναδεικνύεται ως η κεντρική φιγούρα που φέρει το βάρος της αυτοθυσίας και της αγάπης.
Μέσα από την ανατροπή και την αποδόμηση των μεγάλων αφηγήσεων της ανθρωπότητας, η σκηνική μεταφορά του Τριαρίδη προσκαλεί τους θεατές να αναστοχαστούν τη φύση της ηθικής και της ανθρώπινης αποδοχής. Η χρήση του Άουσβιτς ως διαρκούς εφιάλτη και η αναφορά στην Κόλαση του Δάντη αποτελούν κρίσιμα στοιχεία που καθοδηγούν την ερμηνεία των όνειρων και των ψυχικών αγώνων των πρωταγωνιστών, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια νέα συνειδητοποίηση της ιστορίας και της ύπαρξης. Μέσα από την κεντρική παρουσία της Πουλχερίας, το έργο αναδεικνύει τη δύναμη της αγάπης και της ενσυναίσθησης ως δρόμους λύτρωσης σε μια εποχή αποκαλυπτικής απογοήτευσης και ηθικής αναταραχής.
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
"Ρωμαίος και Αννέτα" του Ζαν Ανούιγ (2ος χρόνος)
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την παράσταση "Ρωμαίος και Αννέτα", ένα ρομαντικό δράμα του Ζαν Ανούιγ, που θα επανέλθει την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, σε σκηνοθεσία Άννας Φόνσου. Μέχρι τις 10 Νοεμβρίου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να βιώσει μια παράσταση αφιερωμένη στη μνήμη του Αλέξη Σολομού, μεταφραστή του έργου και σημαντικού συντελεστή της ελληνικής θεατρικής σκηνής.
Το "Ρωμαίος και Αννέτα" του Ζαν Ανούιγ, γραμμένο το 1945, είναι ένα έργο που εξετάζει τη σύγκρουση ανάμεσα στην ελευθερία και τους κοινωνικούς περιορισμούς, καθώς και τη δύναμη των συναισθημάτων απέναντι στη ζωή και τον θάνατο. Με σαρκαστική διάθεση και βαθιά φιλοσοφική ματιά, ο Ανούιγ αποτυπώνει την απόγνωση και την απελπισία των χαρακτήρων του, αναδεικνύοντας την αφοσίωση και τη θυσία που απαιτεί ένας μεγάλος έρωτας. Η σκηνοθεσία της Άννας Φόνσου υπογραμμίζει την πρωτοτυπία και τη μαεστρία του έργου, προσκαλώντας τους θεατές να αναλογιστούν τη σημασία της αντίστασης και του αγώνα ενάντια στον συμβιβασμό.
Παίζουν: Έφη Δρόσου (μητέρα), Χρύσα Ζαφειριάδου (Αννέτα), Χριστίνα Κωνσταντινίδου (Τζούλια), Νίκος Νικολάου (Πατέρας), Γεράσιμος Σοφιανός (Φρέντερικ), Μανώλης Φουντούλης (Ταχυδρόμος), Νίκος Βατικιώτης (Λουκιανός).
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
"Η αγάπη άργησε μια μέρα" της Λιλής Ζωγράφου (Νέα παραγωγή)
Στο Νεοχώρι της Κρήτης, την περίοδο της Κατοχής, η πολυμελής οικογένεια Φτενούδου, ζει υπό το βάρος της ενοχής, της θρησκευτικής καταπίεσης και των άκαμπτων ηθικών κανόνων της επαρχίας. Μέσα σε αυτό το αρρωστημένο περιβάλλον, η μικρότερη κόρη, Ερατώ, η πολυαγαπημένη της μητέρας της, ερωτεύεται έναν Ιταλό στρατιώτη, που κρύβεται στο υπόγειο του σπιτιού τους και μένει έγκυος από αυτόν. Μετά τον θάνατο του πατέρα, η μεγάλη κόρη της οικογένειας αναλαμβάνει τα ινία του σπιτιού, επιβάλλοντας τη θέλησή της μέσα από την απόλυτη υπακοή στο αναχρονιστικό σύστημα αξιών, τον ενσωματωμένο μισογυνισμό, τα μίση και τα απωθημένα της ερωτικής στέρησης. Ταυτόχρονα, η ανάγκη προάσπισης της εικόνας μιας φαντασιωσικής υπεροχής της οικογένειας Φτενούδου, την οδηγεί σε μια άνευ νοήματος μεγαλομανία, που ανατροφοδοτεί την κοινωνική υποκρισία: αποκρύπτει (ή θανατώνει) ό,τι πλήττει την οικογενειακή τιμή και επιδεικνύει κάθε ανούσια σύμβαση που προσδίδει κύρος στην παρηκμασμένη τους ζωή. Σε αυτό το περιβάλλον κάθε μορφή αγάπης και έρωτα αποκλείεται, ποινικοποιείται και διώκεται. Κάθε ανάγκη για ζωή μαραίνεται.
Το έργο "Η αγάπη άργησε μια μέρα", βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Λιλής Ζωγράφου, γραμμένο το 1994, το οποίο έγινε τηλεοπτική επιτυχία το 1997. Η συγγραφέας εστίασε στα μυθιστορήματά της στην πάλη για την ανεξαρτησία των γυναικών και στη γυναικεία χειραφέτηση. Το έργο πραγματεύεται την τόλμη που απαιτεί η ελευθερία καθώς και τον αγώνα ενάντια στην επιβολή και τον αυταρχισμό. Μια απεικόνιση της πατριαρχικής κοινωνίας και του βαθιά ριζωμένου μισογυνισμού.
"Ο γυρισμός" του Χάρολντ Πίντερ (Νέα παραγωγή)
Στο έργο "Γυρισμός" του Χάρολντ Πίντερ, το πατρικό σπίτι μιας υποβαθμισμένης βιομηχανικής περιοχής του βόρειου Λονδίνου μετατρέπεται σε πεδίο έντονων συγκρούσεων και αναταραχών. Η απρόβλεπτη επιστροφή του μεγαλύτερου γιου, Τέντυ, πρώην καθηγητή φιλοσοφίας από την Αμερική, μαζί με τη γυναίκα του, Ρουθ, φέρνει στο προσκήνιο τη δομική ανδρική κυριαρχία που επικρατεί στον οικογενειακό χώρο. Ο Χάρολντ Πίντερ χρησιμοποιεί αυτήν την επίσκεψη για να αναδείξει την ένταση και την ασάφεια που χαρακτηρίζουν τις ανθρώπινες σχέσεις, εστιάζοντας σε έναν ασφυκτικό πατριαρχικό κόσμο που διακατέχεται από βία και μισογυνισμό.
Η παρουσία της Ρουθ, η οποία εισέρχεται σε έναν αποκλειστικά ανδρικό χώρο, προκαλεί την αναστάτωση των ισορροπιών και την εμφάνιση παθητικών επιθυμιών και απωθημένων στους αντρικούς χαρακτήρες. Μέσα από την απουσία της μητρικής φιγούρας και την αίσθηση του αποξενωμένου, ο Πίντερ δημιουργεί μια ατμόσφαιρα αβεβαιότητας και εσωτερικής σύγκρουσης, όπου οι φαινομενικά καθημερινές σκηνές αποκτούν κωμικοτραγική διάσταση. Το έργο αποκαλύπτει την αδυναμία ουσιαστικής επικοινωνίας και την αίσθηση ανασφάλειας, χαρακτηριστικά του προσωπικού ύφους του συγγραφέα, ο οποίος με την τεχνική της ελλειπτικής γραφής και των παύσεων, επισημαίνει την αδιόρατη αλλά υπαρκτή απειλή που διαρκώς απλώνεται στο σκηνικό του έργου.
"Ξανθιά Φράουλα" του Μίνο Μπελέι (Νέα παραγωγή)
Η "Ξανθιά Φράουλα", το πρωτοποριακό έργο του Μίνο Μπελέι, συνδυάζει την οικεία αλήθεια με τη θεατρική μαγεία, εστιάζοντας στις σύνθετες δυναμικές των σχέσεων. Στη σκηνή, παρακολουθούμε τη ζωή ενός ζευγαριού αντρών, του Ντομένικο και του Αντόνιο, οι οποίοι, ενώ έχουν συνηθίσει τη ρουτίνα της καθημερινότητας, αντιμετωπίζουν τη δίνη της αλλαγής όταν ένας γοητευτικός νέος, ο Αντριάνο, εισβάλλει στη ζωή τους. Μέσα από την παρουσία του, οι ήρωες ξαναβρίσκουν τη ζωντάνια και το πάθος τους, αλλά και τις προκλήσεις που έρχονται με την επανεκτίμηση της σχέσης τους. Το έργο, που ανέβηκε για πρώτη φορά το 1980, σηματοδότησε μία τομή στον δημόσιο διάλογο γύρω από τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις, παρουσιάζοντας με ειλικρίνεια και ευαισθησία την πραγματικότητα της αγάπης και των συγκρούσεων. Στην Ελλάδα, η παράσταση στο θέατρο ΚΑΠΠΑ, με σκηνοθέτη τον Γιάννη Διαμαντόπουλο, και με ερμηνείες από τους Κώστα Αρζόγλου και Ηλία Λογοθέτη, αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο τις διακυμάνσεις του συναισθηματικού τοπίου, προσφέροντας μια πολύτιμη θεατρική εμπειρία.
Παιδική Σκηνή - Βασιλικό Θέατρο
"Fake Newsical. Παρ@μυθομπερδέματα!" των Στάθη Παχίδη και Σταυρούλας Παγώνα (2ος χρόνος)
Η ξεκαρδιστική ιστορία μυστηρίου με συνεχείς ανατροπές, μουσικές, τραγούδια και αναπάντεχα παραμυθομπερδέματα, που "ξεσήκωσε", τη χειμερινή σεζόν, μικρούς και μεγάλους θεατές, επιστρέφει στο Βασιλικό Θέατρο την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου, στις 11 το πρωί.
Το "Fake Newsical. Παρ@μυθομπερδέματα!", σε κείμενο Στάθη Παχίδη - Σταυρούλας Παγώνα και σε σκηνοθεσία Εύης Σαρμή, αποτελεί μια θεαματική παράσταση για όλη την οικογένεια, η οποία παίζοντας με την πρώτη ύλη αγαπημένων παραμυθιών, δημιούργησε μία μοναδική ατμόσφαιρα και χάρισε μια ξεχωριστή εμπειρία σε όσους την παρακολούθησαν.
Παίζουν: Μαριάννα Αβραμάκη (Μαμά Ντεντέκτιβ), Πελαγία Αγγελίδου (Ψητοπώλης, Προϊσταμένη Νοσοκόμα, Ξυπνητήρι Αναλογικό, Βάτραχος, Νταίζη Φουσκοχείλη), Μάνος Γαλανής (Γιαγιά Β, Μπριζόλας, Χοιρινόπουλος, Γιατρός, Χάρης Τούμπανος, Πρίγκιπας), Ελένη Γιαννούση (Πεντάμορφη, Κακιά Αδελφή Σταχτοπούτας, Ελένη), Θανάσης Δισλής (Γιαγιά Γ, Μπέικον Χοιρινόπουλος, Τραυματιοφορέας 2, Μπάμπης Σιφώνης, Βάτραχος), Αλέξανδρος Ζαφειριάδης (Ντεντέκτιβ), Μάρα Μαλγαρινού (Σταχτοπούτα, Βατραχοπριγκίπισσα, Κοκκινοσκουφίτσα, Μάρα), Μαρία- Νεφέλη Παρασκευοπούλου (Άβουλη Αδελφή Σταχτοπούτας, Ξυπνητήρι Digital, Βάτραχος), Δημήτρης Σακατζής (Κακός Λύκος, Τέρας), Ελευθερία Τέτουλα (Ωραία Κοιμωμένη, Πινόκιο, Πελάτισσα), Γιάννης Τσάτσαρης (Ηρακλής), Γιάννης Τσιακμάκης (Αρχιγιαγιά, Πιτόγυρος Χοιρινόπουλος, Τραυματιοφορέας 1, Λίνος Τσουλούφης, Βάτραχος).
Στο βίντεο της παράστασης συμμετέχουν: στον ρόλο του Νονού της Σταχτοπούτας ο PanosDent και στον ρόλο της Νονάς της Σταχτοπούτας η Ρούλα Μανισάνου.
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
"Πολυξένη" της Στέλλας Μιχαηλίδου (Νέα παραγωγή)
Η νέα παραγωγή της Παιδικής Σκηνής του ΚΘΒΕ, "Πολυξένη", υπό τη σκηνοθεσία της Στέλλας Μιχαηλίδου, έρχεται τον Ιανουάριο στο Βασιλικό Θέατρο, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία για μικρούς και μεγάλους θεατές. Το έργο, βασισμένο στο βραβευμένο παραμύθι της Μιχαηλίδου, παρουσιάζει την ιστορία της Πολυξένης, ενός κοριτσιού που νιώθει εξαιρετικά ξένη στον κόσμο γύρω της. Με το γαλάζιο τριαντάφυλλο στο μάγουλό της, η Πολυξένη δυσκολεύεται να επικοινωνήσει με τους ανθρώπους αλλά βρίσκει παρηγοριά και έκφραση μέσω του τραγουδιού και των φανταστικών της φίλων. Μέσα από τη συγκινητική και τρυφερή αυτή παράσταση, αναδεικνύεται η σημασία της αποδοχής, της διαφορετικότητας και της ανθρώπινης σύνδεσης.
Η Στέλλα Μιχαηλίδου, με την πλούσια εμπειρία της στο θέατρο για παιδιά και νέους, φέρνει ξανά στο προσκήνιο ένα έργο που μιλάει για την ανάγκη να είμαστε ξεχωριστοί και να παλεύουμε για να συνδεθούμε με τους άλλους, ενσαρκώνοντας την αληθινή ουσία της ανθρώπινης επικοινωνίας και αγάπης.
Μονή Λαζαριστών - Εφηβική Σκηνή Σωκράτης Καραντινός
#letsparty του Στέλιου Χατζηαδαμίδη (Νέα παραγωγή)
#letsparty, η νέα παραγωγή της Εφηβικής Σκηνής του ΚΘΒΕ για μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έρχεται τον Δεκέμβριο στη Σκηνή Σωκράτης Καραντινός της Μονής Λαζαριστών, σε σύλληψη- δραματουργία και σκηνοθεσία Στέλιου Χατζηαδαμίδη. Πρεμιέρα: 3|12|2024
Με αφορμή το Hashtag #letsparty, ένα από τα πιο διάσημα Hashtag στον ισχυρό κόσμο των social media την περίοδο της πανδημίας, oργανώνεται η νέα παράσταση του ΚΘΒΕ για την Εφηβική Σκηνή. Ένα έργο που βασίζεται στις αρχές του θεάτρου ντοκουμέντου και της φόρμας του Verbatim Theatre. Μια νεανική παραγωγή γρήγορη σε ρυθμό, με εναλλαγές εικόνων και συναισθημάτων, με ανθρωπιά, πολύ χορό, πολύ μουσική, πολύ χρώμα που στόχο έχει να "φωτίσει" την αίσθηση της κοινωνίας και της αρμονικής συνύπαρξης.
Σε μια εποχή που αναλωνόμαστε σε δυστοπικά σενάρια, που κλέβουμε το μέλλον και την αισιοδοξία από τις νέες γενιές, που φανταζόμαστε ευκολότερα την καταστροφή από τη δημιουργία, μια ομάδα καλλιτεχνών, χρησιμοποιώντας πραγματικές ιστορίες γνωστών πάρτυ της σύγχρονης ιστορίας, έρχεται στο ΚΘΒΕ να αναβιώσει όμορφες στιγμές και να δημιουργήσει θετικές εμπειρίες για το μέλλον, μέσα από τη διασκέδαση αλλά και τον αναστοχασμό. Το #letsparty θα μιλήσει για το αύριο δίνοντας μια θετική ματιά για τη ζωή, τους ανθρώπους, τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα.
Artbox Fargani Theater
"Η γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια;" του Έντουαρντ Άλμπι (Νέα παραγωγή)
Στο πολυβραβευμένο θεατρικό έργο "Η Γίδα ή ποια είναι η Σύλβια" του Έντουαρντ Άλμπι, το φαινομενικά τέλειο οικογενειακό περιβάλλον του Μάρτιν και της Στήβι, μαζί με τον γιο τους, συγκλονίζεται από την εμφάνιση της Σύλβια, μιας ερωμένης που απειλεί να διαλύσει την αρμονία και την κανονικότητα της ζωής τους. Ο Μάρτιν, που βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του και της προσωπικής του επιτυχίας, νιώθει ολοένα και πιο αποσυντονισμένος από έναν μεγάλο, απίστευτα δυναμικό έρωτα που φέρνει στη ζωή του η Σύλβια. Η εμφάνιση αυτής της γυναίκας αναδεικνύει το ευάλωτο σημείο της "τέλειας" ζωής του Μάρτιν και της οικογένειάς του, φέρνοντας στην επιφάνεια τις άλογες δυνάμεις της φύσης που απειλούν να διαλύσουν τις ανθρώπινες κατασκευές της ηθικής και της κανονικότητας.
Ο Άλμπι, με την χαρακτηριστική του ικανότητα να συνδυάζει το γελοίο με το τραγικό, αναδεικνύει μέσα από το έργο αυτό τα όρια του ανθρώπου και την ικανότητά του να ελέγξει ή να ξεπεράσει τα πρωτόγονα ένστικτα και τις επιθυμίες του. Το έργο ρίχνει φως στη φύση της ανθρώπινης τελειότητας και στα ερωτήματα που εγείρει η προσπάθεια του ανθρώπου να την επιτύχει, προκαλώντας τον θεατή να αναρωτηθεί αν η τελειότητα είναι πραγματικά εφικτή ή αν αποτελεί απλώς μια ανώριμη ύβρη που οδηγεί αναπόφευκτα σε πτώση και αποτυχία.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Μάρτιν), Λίλα Βλαχοπούλου (Στήβι), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Ρος), Φαμπρίτσιο Μούτσο (Μπίλλυ).