Τον Σεπτέβριο το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού είναι ο must θεατρικός και χορευτικός προορισμός με λαμπερές διεθνείς παραγωγές αλλά και μερικές από τις καλύτερες και πιο πολυσυζητημένες παραστάσεις του καλοκαιριού να μας δίνουν ραντεβού κάτω από την Ακρόπολη και τον έναστρο αττικό ουρανό. Και μην ξεχνάτε ότι η Uber μέσω της εφαρμογής της δίνει τη δυνατότητα να δώσουμε ραντεβού με το θέατρο και τον χορό, χάρη στην υπηρεσία Reserve, της προκράτησης ταξί έως δύο ώρες νωρίτερα από την προγραμματισμένη σας έξοδο.
Μεγάλο χορευτικό ραντεβού
"The stars shine under the Acropolis”: Αστέρια του χορού θα λάμψουν κάτω από την Ακρόπολη, στις 22/9, ερμηνεύοντας ένας πρόγραμμα που αγκαλιάζει το κλασικό και το σύγχρονο ρεπερτόριο, ένα πανόραμα χορογραφιών με αριστουργήματα των μεγαλύτερων χορογράφων. Συγκεκριμένα, θα δούμε τους κορυφαίους etoiles χορευτές της Όπερας του Παρισιού (Mathieu Ganio & Hannah O’ Neill), του βρετανικού Βασιλικού Μπαλέτου του Κόβεντ Γκάρντεν (Fumi Kaneko & Vadim Muntagirov), του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου (Daniil Simkin), της Κρατικής Όπερας της Βιέννης (Kiyoka Hashimoto & Davide Dato), του Βασιλικού Μπαλέτου της Δανίας (Emma Riiskofoed & Ryan Tomash) και του American Ballet Theater (Elizabeth Beyer).
Τα επτά θεατρικά ραντεβού
"Ορέστεια": Η τραγωδία του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θόδωρου Τερζόπουλου είναι παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου και είναι ήδη sold out για τις 4 και 5/9. Μόνο από ακύρωση θα βρείτε εισιτήριο, αλλά αξίζει να το προσπαθήσετε γιατί πέρασε στην ιστορία ως μία από τις πιο σημαντικές στιγμές του ελληνικού θεάτρου. Ο διεθνής σκηνοθέτης μελέτησε σε βάθος το μύθο της τριλογίας και αναζήτησε το απρόβλεπτο και το παράδοξο. Παίζουν οι Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/Κορυφαίος/Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας).
"Ιφιγένεια η εν Αυλίδι": Από τη Ρωσία κατέφθασε ο σκηνοθέτης Τιμοφέι Κουλιάμπιν για να σκηνοθετήσει τους Ανθή Ευστρατιάδου (Ιφιγένεια), Μαρία Ναυπλιώτου (Κλυταιμνήστρα), Νικόλα Παπαγιάννη (Μενέλαος), Δημήτρη Παπανικολάου (Πρεσβύτης), Θάνο Τοκάκη (Αχιλλέας) και Νίκο Ψαρρά (Αγαμέμνων) στην τραγωδία του Ευριπίδη που εστιάσει στο θέμα του πολέμου αλλά και της θυσίας. Θα την δούμε, στις 9/9. Ο Κουλιάμπιν έχει χαρακτηριστεί ως το "τρομερό παιδί” του ρώσικου θεάτρου και δεν δίστασε να εκφράσει δημόσια την αντίθεσή του για τον πόλεμο στην Ουκρανία και να αναζητήσει καταφύγιο στο Βερολίνο.
"Οκτώ γυναίκες": Η απίθανη αστυνομική κωμωδία του Ρομπέρ Τομά, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη με τις Υρώ Μανέ, Γιώτα Φέστα, Τάνια Τρύπη, Φωτεινή Ντεμίρη, Ευγενία Δημητροπούλου, Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Ευγενία Ξυγκόρου, Μαρίζα Τσάρη θα παιχτούν για για μία μόνο βραδιά, στις 11/9, στο ρωμαϊκό ωδείο. Όλες μπλέκονται στην εξιχνίαση ενός φόνου την ώρα που βρίσκονται αποκλεισμένες σε ένα απομονωμένο σπίτι με αφορμή μια οικογενειακή συνάντηση. Ξαφνικά έρχονται αντιμέτωπες με έναν φόνο…αλλά και με τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά τους
"Ο κατά φαντασίαν ασθενής”: Το δίδυμο Αιμίλιος Χειλάκης και Μανώλης Δούνιας, μετά τον "Δον Ζουάν" το 2009 στο Εθνικό Θέατρο και τον "Ταρτούφο" το 2016, συνεχίζουν τη μελέτη τους πάνω στον κορυφαίο Γάλλο κωμωδιογράφο, Μολιέρο, που δημιούργησε οικουμενικούς χαρακτήρες που παραμένουν επίκαιροι μέχρι και σήμερα. Στον "Κατά φαντασίαν ασθενή", που θα δούμε, στις 26/9, σατιρίζει τους "ειδήμονες" της εποχής του που χρησιμοποιούσαν πομπώδεις φράσεις και ορολογίες για να κρύψουν την ανεπάρκεια των γνώσεών τους και το γεγονός ότι πάνω από τον όρκο του Ιπποκράτη έβαζαν το κέρδος και το προσωπικό τους συμφέρον. Ο Αιμίλιος Χειλάκης πρωταγωνιστεί μαζί με τους Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρή Ρωμανίδη, Νίκο Γκέλια, Παναγιώτη Γαβρέλα, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργο Ζυγούρη, Δημήτρη Φιλιππίδη.
"Δον Κιχώτης": Η ιστορία του ονειροπόλου Ιππότη Δον Κιχώτη από τη Μάντσα, του συντρόφου του Σάντσο Πάντσα και της αγαπημένης του Δουλτσινέας ζωντανεύει από έναν μεγάλο θίασο, σε μια θεαματική παραγωγή, στις 23/9. Ο ήρωας του Θερβάντες διδάσκει τις αρχές της ιπποσύνης χωρίς να μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων. Τη θεατρική μεταφορά έκανε ο Άκης Δήμου. Το έργο σκηνοθέτησε ο Γιάννης Μπέζος με πρωταγωνιστές τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Θανάση Τσαλταμπάση, Νάντια Κοντογεώργη, Παρθένα Χοροζίδου. Μαζί τους οι Γιώργος Χατζής, Σταύρος Μαρκάλας, Ελευθερία Κοντογεώργη, Χρήστος Πούλος-Ρένεσης, Γιάννης Βαρβαρέσος, Νικίτα Ηλιοπούλου και Ιωάννα Ανεμογιάννη.
"Άμλετ": O Αμλετ, επιστρέφει στην πατρίδα του τη Δανία μετά το θάνατο του πατέρα του. Εκεί βρίσκει τον θείο του, Κλαύδιο, στο θρόνο αλλά και τη μητέρα του Γερτρούδη, παντρεμένη μαζί του. Ενώ ο Αμλετ παροτρύνεται να παντρευτεί την αγαπημένη του Οφηλία, το φάντασμα του πατέρα του κάνει την εμφάνισή του αποκαλύπτοντας στον τραγικό ήρωα πως ο Κλαύδιος και η Γερτρούδη τον δολοφόνησαν. Ο Θέμης Μουμουλίδης, προτείνει μια σύγχρονη σκηνική ανάγνωση του σαιξπηρικού έργου, με μια ομάδα σημαντικών ηθοποιών, με επικεφαλής τον Αναστάση Ροϊλό στον ρόλο του Άμλετ και συμπρωταγωνιστές τους Αναστάση Ροϊλό, Ιωάννα Παππά, Μιχάλη Συριόπουλο, Θοδωρή Σκυφτούλη, Θανάση Δόβρη, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου. Η παράσταση θα παιχτεί στο Ηρώδειο, στις 30/9.
+ 'Έρχονται τον Οκτώβριο
"Carmina Burana": Το πιο διάσημο συμφωνικό – χορωδιακό έργο του 20ου αιώνα του Γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Καρλ Όρφ, ξεχωρίζει για τον άμεσο χαρακτήρα της μουσικής, τα μεγαλοπρεπή χορωδιακά και τα εντυπωσιακά φωνητικά σόλο και παρουσιάζεται από την Εθνική Όπερα της Οδησσού με την συμμετοχή 150 συντελεστών, στις 2/10. Το έργο είναι βασισμένο σε μεσαιωνικά ποιήματα του 12ου και 13ου αιώνα, γράφτηκε το 1935 και μιλά για τον έρωτα.Το όνομα "Carmina Burana" στα λατινικά σημαίνει "Τραγούδια του Μπόγερν" και αντιστοιχεί στο όνομα του αρχικού χειρογράφου "Codex Buranus", το οποίο βρέθηκε το 1803 στο μοναστήρι των Βενεδικτίνων του Boyern.
"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του Ονείρου": Ο Δημήτρης Λάλος και η Μαριλίτα Λαμπροπούλου υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ, σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Πολωνού συνθέτη Γιαρόσλαφ Κίλιαν, μόνιμου σκηνοθέτη της Όπερας της Βαρσοβίας. Τα μουσικά έργα που θα ακουστούν, στις 6/10, συνδέονται με γεγονότα σταθμούς στις διαδρομές των μεγάλων δημιουργών. Ανάμεσά τους μερικά από τα διασημότερα έργα του ρομαντισμού, τα οποία θα αποδώσει η διακεκριμένη πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου με σύνολο εγχόρδων από το Παρίσι.
"Zorba the Greek Ballet”: Σαράντα χορευτές από την Όπερα του Μάριμπορ της Σλοβενίας, τους πρώτους χορευτές Gioacchino Starace, καθώς και την κορυφαία Ελληνίδα Ελεάνα Ανδρεούδη θα απολαύσουμε στην παράσταση που γίνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 60 χρόνων από τα γυρίσματα της ομώνυμης ταινίας "Ζορμπάς” και την ανεπανάληπτη μουσική που έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης και έγινε παγκοσμίως γνωστή ως "Συρτάκι" ή "Ο Χορός του Ζορμπά". Το πολυβραβευμένο έργο – ορόσημο του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, επιστρέφει μέσα από τη μεγαλοπρεπή χορογραφία του Lorca Massine, στις 9/10. Τη μουσική θα ερμηνεύσει η ορχήστρα της Φιλαρμόνιας Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου μαέστρου Λουκά Καρυτινού.
Περισσότερες πληροφορίες
Carmina Burana
Η εμπνευσμένη από μεσαιωνικά τραγούδια σκηνική καντάτα του Γερμανού μουσικοσυνθέτη Καρλ Ορφ παρουσιάζεται σε ένα υπερθέαμα με 45μελή χορωδία, τρεις καταξιωμένους σολίστ, μια εντυπωσιακή ορχήστρα, έντεκα υπέροχους χορευτές μπαλέτου και μια επιβλητική ενορχήστρωση. Η βάση της σκηνικής καντάτας «Carmina Burana» (1936 - 1937) του Κάρλ Όρφ ήταν 24 ποιήματα από την ομώνυμη συλλογή μεσαιωνικής ποίησης. Το όνομα «Carmina Burana» στα λατινικά σημαίνει «Τραγούδια του Μπόγερν» και αντιστοιχεί στο όνομα του αρχικού χειρογράφου «Codex Buranus», το οποίο βρέθηκε το 1803 στο μοναστήρι των Βενεδικτίνων του Boyern. Οι αριθμοί τραγουδιών και ορχήστρας, αντιπαρατιθέμενοι μεταξύ τους, αντιπροσωπεύουν μια ποικιλία εικόνων του κόσμου και μιλούν για τον ρόλο της Τύχης στην ανθρώπινη ζωή, για τον ερχομό και τις ομορφιές της Άνοιξης, για την τρέλα της κοσμικής διασκέδασης και, με αθυρόστομο συχνά τρόπο, τις χάρες του έρωτα…
Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του δημιουργός που άνοιξε τα φετινά Επιδαύρια με την παγκόσμια πρεμιέρα μιας σύγχρονης, τολμηρής εκδοχής του έργου. Η παράσταση εστιάζει στο θέμα του πολέμου, των ιμπεριαλιστικών πολιτικών αλλά και της θυσίας της κόρης του Αγαμέμνονα, η οποία γίνεται προκειμένου να σταματήσει η άπνοια που εμποδίζει τα πλοία των Αχαιών να πάνε στην Τροία από την Αυλίδα. Αναφερόμενος στην επιλογή του να αναμετρηθεί με το έργο του Ευριπίδη, ο Κουλιάμπιν τονίζει: «Όταν μου έγινε η πρόταση να σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο, δεν δίστασα. Η “Ιφιγένεια” είναι ένα από τα πιο σύνθετα και ταυτόχρονα συναρπαστικά κείμενα της αρχαίας δραματουργίας. Η βασική συνθήκη του έργου είναι ο πόλεμος. Δεν βλέπουμε μάχες, αισθανόμαστε όμως τη μυρωδιά του πολέμου που επίκειται. Όλα είναι έτοιμα: τα στρατεύματα, τα όπλα. Χρειάζεται μόνο μια μικρή ώθηση για να πάρει μπρος. Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς αυτό μεταφέρεται στο σήμερα. Στο έργο δεν υπάρχει το ερώτημα αν θα γίνει ο πόλεμος αλλά πότε”.
Ο κατά φαντασίαν ασθενής
Η κοινωνικοπολιτική σάτιρα του σπουδαίου Γάλλου κωμωδιογράφου που αποτελεί και το κύκνειο άσμα του, καυτηριάζει την άκρατη πίστη στη νέα θρησκεία, την επιστήμη και την ιατρική, μέσα από την ιστορία του φιλάργυρου αριστοκράτη Αργκάν που γίνεται θύμα τσαρλατάνων και κομπογιαννιτών γιατρών, οι οποίοι εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο φόβο και λυμαίνονται το ιατρικό επάγγελμα. Ο ίδιος ζει μια άνετη ζωή μέσα στον πλούτο και στα προνόμια. Θεωρεί τον εαυτό του το κέντρο του κόσμου και καταδυναστεύει τους γύρω του απαιτώντας να υπηρετούν τις παραξενιές και τα καπρίτσια του. Παρόλα αυτά, υποφέρει καθώς νιώθει ότι κάτι του φταίει. Τρομερά υποχόνδριος και αρρωστοφοβικός είναι πεπεισμένος ότι το πρόβλημά του είναι η πολύ κλονισμένη υγεία του. Γι’ αυτό και έχει καλέσει όλους τους γιατρούς για να του βρουν θεραπεία. Δοκιμάζουν πάνω του όλες τις δοκιμασμένες και πειραματικές θεραπείες με σκοπό να τον απαλλάξουν από την «άγνωστη» ασθένειά του, ενώ ταυτόχρονα του ζητούν τεράστια χρηματικά ποσά ως αμοιβή. Καθώς βλέπει ότι οι «επιστήμονες» προσπαθούν να τον εκμεταλλευτούν, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με ένα γιατρό προκειμένου να έχει δωρεάν ιατρική φροντίδα, αδιαφορώντας αν εκείνη είναι ερωτευμένη με άλλον.
Ορέστεια
Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (“Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι”, “Ευμενίδες”), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον “Αγαμέμνονα” και τις “Χοηφόρους”, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις “Ευμενίδες”. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και εκείνες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και οδηγούνται στη λήθη. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η παράσταση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.
Δον Κιχώτης
Το κλασικό αριστούργημα μεταφέρεται στο θέατρο σε διασκευή Άκη Δήμου και ετοιμάζεται να παρουσιαστεί σε μεγάλη περιοδεία. Η ιστορία του ονειροπόλου Ιππότη Δον Κιχώτη από τη Μάντσα, του συντρόφου του Σάντσο Πάντσα και της αγαπημένης του Δουλτσινέας ξαναζωντανεύει. "Το σατιρικό ρομάντζο του Θερβάντες μάς υπενθυμίζει τη μεγάλη ανάγκη του ανθρώπου γι' αυτό που τον ξεπερνά. Κι όταν καταθέτει ο ήρωάς μας την ευαισθησία του και τη μεγάλη του φαντασία, οι άλλοι χλευάζουν και γελούν. Κι όμως, έτσι είναι. Η φαντασία και η ποίηση, για να περάσουν, πρέπει να πληρώσουν διόδια. Μερικές φορές πολύ ακριβά. Ας γελάσουμε λοιπόν με τα παθήματα του Δον Κιχώτη, αλλά ταυτόχρονα ας αναλογιστούμε μήπως η, έτσι κι αλλιώς, μικρή ζωή μας θα ήταν ανυπόφορη χωρίς αυτόν", αναφέρει ο σκηνοθέτης του έργου.
Οκτώ γυναίκες
Οκτώ γυναίκες βρίσκονται αποκλεισμένες σε ένα απομονωμένο σπίτι με αφορμή μια οικογενειακή συνάντηση. Ξαφνικά έρχονται αντιμέτωπες με έναν φόνο - αλλά και με τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά τους. Η Γκαμπί, σύζυγος του μεγαλοαστού Μαρσέλ, οι δυο του κόρες, Σουζόν και Κατρίν, η κουνιάδα του, Ογκουστίν, η πεθερά του, Μαμή, η απρόσκλητη και ανεπιθύμητη αδελφή του, Πιερέτ, η επιστήθια οικονόμος, μαντάμ Σανέλ, και η όμορφη καμαριέρα Λουίζ. Είναι όλες ύποπτες. Ο οικοδεσπότης Μαρσέλ, μοναδικός άνδρας του σπιτιού, βρίσκεται άγρια δολοφονημένος στο δωμάτιό του. Καθώς κανείς δεν εισήλθε στο σπίτι την προηγούμενη νύχτα, οι υποψίες για τη δολοφονία, βαραίνουν εκείνες - και μόνο εκείνες. Κατά τη διαδικασία της εξιχνίασης της υπόθεσης, αποκαλύπτονται μυστικά και ψέματα για τη σχέση των γυναικών με τον δολοφονημένο, σύζυγο, πατέρα, αδελφό, εργοδότη και γαμπρό. Ήταν τελικά ο αγαθός, μειλίχιος οικογενειάρχης, τον οποίο καταπίεζαν αφόρητα οι γυναίκες που πλαισίωναν τη ζωή του, ή ο κλασικός άντρας εκμεταλλευτής, άπιστος και κακοποιητής τους; *Παρακαλείται το κοινό να μην αποκαλύπτει το τέλος του έργου μετά την παρακολούθηση της παράστασης!
The stars shine under the Acropolis
Οι κορυφαίοι χορευτές από τα μεγαλύτερα μπαλέτα του κόσμου (Opera de Paris, The Royal Ballet Covent Garden, Berlin State Ballet, Wiener Staatsoper, The Royal Danish Ballet, American Ballet Theater) έρχονται για να χαρίσουν μια μοναδική βραδιά μπαλέτου μοντέρνου και κλασικού ρεπερτορίου κάτω από τη σκιά του βράχου της Ακρόπολης. Μια ονειρική βραδιά που θα περιλαμβάνει ένα πανόραμα χορογραφιών με τα αριστουργήματα των μεγαλύτερων χορογράφων (“La Sylphide”, “Le Lac des cygnes” act III, ”Signes”, Romeo and Juliet “Balcony Pas de Deux”, “Il Corsaro”, “Pas de Deux from Diamonds”, “Le Lac des cygnes” act II, ‘’Who cares ?’’, “Les bourgeois”, ‘’Don Quichotte’’).
Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου
Η Γεωργία Σάνδη, ως μία από τις πιο αξιόλογες συγγραφείς και εκπροσώπους του Ρομαντισμού στην Ευρώπη ζωντανεύει στη σκηνή μαζί με τον κορυφαίο ροαμντικό συνθέτη, Φρεντερίκ Σοπέν. Δραματοποιημένα αποσπάσματα από τα λογοτεχνικά έργα της παρουσιάζονται επι σκηνής και αναδεικνύουν τον έρωτα, αλλά και την βαθιά πνευματική σχέση που δημιουργήθηκε μεταξύ εκείνης και του Σοπέν και αποτέλεσε έμπνευση για τα παγκόσμια μουσικά αριστουργήματα του δεύτερου.