Ο Θοδωρής Γκόνης μας μιλά για το ολοκαίνουργιο "Φεστιβάλ Ακροναυπλίας"

Σκηνοθέτης, ποιητής, πεζογράφος, ηθοποιός και από φέτος καλλιτεχνικός διευθυντής του "Φεστιβάλ Ακροναυπλίας", ο Θοδωρής Γκόνης, μας μιλά για την επιστροφή του στον γενέθλιο τόπο και το ολοκαίνουργιο φεστιβάλ στην αγκαλιά της Αρβανιτιάς.

Θοδωρής Γκόνης

Ρένη Πιττακή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Όλια Λαζαρίδου, Ακύλλας Καραζήσης, Παντελής Μπουκάλας, Κόρα Καρβούνη, Ρένος Χαραλαμπίδης, Χριστίνα Μαξούρη, Νεφέλη Φασούλη, Φώτης Σιώτας, Μαρία Παπαγεωργίου, Δημήτρης Μπάκουλης, Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης και οι Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης δίνουν ραντεβού στο ολοκαίνουργιο "Φεστιβάλ Ακροναυπλίας", που θα μας κάνει να ταξιδέψουμε στο αγαπημένο μας Ναύπλιο το επόμενο διάστημα (26/8-6/9). Ο Θοδωρής Γκόνης, σκηνοθέτης, ποιητής, πεζογράφος, ηθοποιός, άνθρωπος που έχει αγκαλιάσει την τέχνη πολλαπλά και από διάφορες πόλεις της χώρας, επιστρέφει στην πατρίδα του και ως καλλιτεχνικός διευθυντής του "Φεστιβάλ Ακροναυπλίας" δημιουργεί τις προϋποθέσεις για εμνευσμένες δημιουργικές στιγμές που θα αφορούν όλους. Οι ειδικά σχεδιασμένες δράσεις θα φιλοξενηθούν σε τοπόσημα υψηλού συμβολισμού: Θέατρο Ακροναυπλίας, Πλατεία Αγίου Σπυρίδωνα, Ακρόπολη Ασίνης, Σιδηροδρομικός Σταθμός Ναυπλίου, Πάρκο Κολοκοτρώνη. Διαβάστε όσα μας είπε με αφορμή την έναρξη του φεστιβάλ.

Φεστιβάλ Ακροναυπλίας 2024

Σκέφτομαι τους στίχους σου για το τραγούδι "Σε σταυροδρόμι θα καθίσω”: "Σε σταυροδρόμι θα καθίσω κι όλο τον κόσμο θα ρωτήσω, μήπως σε είδαν πουθενά σε θάλασσα και σε στεριά”. Μετά από τόσες διαδρομές σε πόλεις της χώρας, με την ιδιότητα του καλλιτεχνικού διευθυντή, που θα σε συναντήσουμε; Υπήρξε κάποια πόλη που σε μάγεψε και που ένιωσες να ανήκεις εκεί; 
Ναι. Το Ναύπλιον με τα δυο Νί. Μπορεί να λείπω πολλά χρόνια αλλά μόνο σωματικά, η ψυχή μου ήταν πάντα εκεί. Ήταν και είναι το κέντρο μου. Το Κεφαλόσκαλό μου. Ανάλογα ένιωσα και στην Καβάλα, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία πολύ διαφορετική.

Ποια είναι η πρώτη εικόνα που σου έρχεται στο μυαλό για το Ναύπλιο;
Μικρό παιδί στο "εστιατόριο που τρων’ τα συνεργεία" να "αποθηκεύω" τα φιλοδωρήματα, τα δύσκολα, τα ακριβά δώρα αυτής της Πόλης για τα κατοπινά τραγούδια και κείμενα.

Τι σημαίνει για σένα η επιστροφή στον γενέθλιο τόπο ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ολοκαίνουργιου Φεστιβάλ Ακροναυπλίας;
Υπάρχει μια ιδιοτέλεια αλλά υψηλού φρονήματος. Να ξανακατέβω στο επίπεδο της αφετηρίας μου και ακόμα να περιηγηθώ το χώρο της μνήμης, να ξαναδώ τα πράγματα και τον τόπο στις πραγματικές τους διαστάσεις να προσπαθήσω -όχι μόνος και σε ένα καλοκαίρι- αλλά με τους ανθρώπους του Δήμου, της πόλης και τους συνάδελφους μου καλλιτέχνες, να χτίσουμε ένα πραγματικό φεστιβάλ που να παράγει στον τόπο του, φυσικά να μην συνομιλεί μόνο με τα "ήθη και τα έθιμα της περιοχής" αλλά οι παραστάσεις του να συνδιαλέγονται με τις παγκόσμιες ιδέες γιατί πιστεύω έτσι προχωράει ένα σύγχρονο φεστιβάλ.

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη  δημιουργία του φεστιβάλ και ποια η ιδιαίτερη σημασία του για την περιφέρεια;
Με κάλεσε ο Δήμος Ναυπλιέων, και όπως καταλαβαίνετε αυτό για εμένα είναι πολύ τιμητικό και δεν θα μπορούσα να το αρνηθώ, είναι ο γενέθλιος τόπος μου. Μάλιστα είναι και η πρώτη φορά που επίσημα μου ζητήθηκε να κάνω κάτι, χωρίς βέβαια να εννοώ πως μου το όφειλε το Ναύπλιον, κάθε άλλο. Ευχαριστώ λοιπόν τον Δήμαρχο κύριο Ορφανό, τον αντιδήμαρχο πολιτισμού κύριο Καράπαυλο και την έφορο Αρχαιοτήτων Αργολίδος κυρία Παπαδημητρίου για την εμπιστοσύνη τους.

Σε ποιο κοινό απευθύνεται το φεστιβάλ;
Το Φεστιβάλ Ακροναυπλίας θέλουμε να είναι ένα φεστιβάλ δημιουργίας, οι παραστάσεις του δε θα απευθύνονται μόνο στους κατοίκους της πόλης αλλά και σε όλους αυτούς που έρχονται στο Ναύπλιον σαν επισκέπτες και προσκυνητές. Θα έχει τη δική του ταυτότητα, τη δική του ματιά, το δικό του θέμα, διαφορετικό κάθε φορά.

Τα κριτήρια επιλογής των συμμετεχόντων καλλιτεχνών;
Σίγουρα θα είναι "φίλοι" όχι όμως με την έννοια της κοινής παρέας, αλλά της διαδρομής.

Δώσε μας ένα στίγμα για κάθε μια από τις εκδηλώσεις που θα δούμε.
Θα σας πω για όλες, όλες συνομιλούν με την ιστορία και τη γεωγραφία του τόπου, αυτός είναι ο εισηγητής δραματολογίου για το εφετινό μας φεστιβάλ. Μας θυμίζει καθαρά και ξάστερα πως οι άνθρωποι συζούν ζώντας σε διαφορετικούς χρόνους. Και πως ο χρόνος στην τέχνη δεν έχει καμία σημασία, τον ταξιδεύεις κατά το κέφι σου.

Φεστιβάλ Ακροναυπλίας 2024

Τι πρέπει να δει στο Ναύπλιο και την ευρύτερη περιοχή όποιος αποφασίσει να ταξιδέψει για το φεστιβάλ;
Είναι τόσα πολλά και τόσο διαφορετικά αυτά που πρέπει να δει κανείς και φοβάμαι πως μερικές μέρες δεν αρκούν. Θα συμβούλευα τον επισκέπτη να κάνει αυτό που κάνουν όλοι οι πραγματικοί οδοιπόροι, να τριγυρνά ασκόπως και σίγουρα τότε θα βρει αυτό που πραγματικά τον ενδιαφέρει.

Πως είναι το Ναύπλιο σήμερα σε σχέση με εκείνο που έζησες ως παιδί;
Είναι διαφορετικό πολύ, αλλά μόνο το θέμα έχει αλλάξει, το φόντο είναι σταθερά το ίδιο, αθάνατο, και αυτό οι καλοί ζωγράφοι το γνωρίζουν καλά.

Νιώθω πως όταν ξεκίνησες να γράφεις στίχους τα οράματα της κοινωνίας ήταν πιο ρομαντικά και συνεκτικά. Τώρα, ποια είναι τα κοινά οράματα που εντοπίζεις; 
Το ότι οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να θέλουν να δουλέψουν ξανά μαζί, να εμπιστευτούν ο ένας τον άλλον, να ενισχύσουν το αίσθημα της αλληλεγγύης. Το ότι επιστρέφει ο διάλογος για να ξεπεραστεί η φυλάκιση μέσα στους τέσσερις τοίχους του εαυτού μας.

Στην εποχή μας είναι εύκολο να μείνει ανοιχτή μια συζήτηση για την τέχνη;
Δεν ξέρω αν είναι εύκολο, ξέρω πως είναι αναγκαίο, είναι θέμα αναπνοής, δεν μπορεί να κλείσει, να στερέψει αυτή η πηγή, είναι σαν να θέλουμε να επιστρέψουμε στην εποχή των Σπηλαίων.

Έχεις γράψει χιλιάδες στίχους. Ξεχωρίζεις κάποιον; 
"Τα λάθη μου τα σέβομαι κι όταν τα συναντώ
Σηκώνομαι και τρυφερά στα χείλη τα φιλώ"

Έχεις ακούσει πολλά στη ζωή σου. Ποιος είναι ο καλύτερος έπαινος που έλαβες ή που θα ήθελες να αποσπάσεις;
Ο έπαινος των γονιών μου και είναι αυτός που τώρα μου λείπει όσο ποτέ. Βέβαια την έλλειψη αυτή τη μαλακώνει κάπως ο έπαινος των δασκάλων μου, γιατί πρέπει να Σας πω πως παραμένω ακόμα μαθητής. Αλλά και των μαθητών μου όταν, με μεγάλο κόπο, προσπαθώ κι εγώ να μάθω στους νεότερους κάτι.

 Τι άλλο ετοιμάζεις για το επόμενο διάστημα;
Ένα καινούργιο κείμενο που έγραψα το οποίο θα ανέβει στο Θέατρο Σταθμός στις αρχές Νοεμβρίου σε σκηνοθεσία Μαρίας Ζορμπά, με πρωταγωνίστρια την Μυρτώ Αλικάκη με τον τίτλο "Κάποια στιγμή θα μάθετε ποιος είμαι" και επίσης το βιβλίο θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Άγρα. Στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά τη θεατρική σεζόν ΄24-25 θα σκηνοθετήσω το έργο "NEKYIA 20 KG" του Σάκη Σερέφα με την Ελένη Ουζουνίδου. Και κάτι ακόμα που θέλω να το κρατήσω μυστικό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η αφοπλιστική "Γραμμή του ορίζοντος" του Χρήστου Βακαλόπουλου επιστρέφει στη σκηνή

Ο ανερχόμενος Γιώργος Παύλου σκηνοθέτησε πέρυσι για χάρη της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου το διαχρονικά επίκαιρο έργο που μας φέρνει ενώπιον των ευθυνών μας. Φέτος επαναλαμβάνεται στο θέατρο Χώρα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2024

Ο παγκοσμίου φήμης ηθοποιός Τόνι Σερβίλο στο Ολύμπια με τις "Φωνές του Δάντη"

Μια παράσταση που μέσα από το βαθιά προσωπικό κείμενο του Τζουζέπε Μοντεσάνο μάς φέρνει πιο κοντά στο έργο του Δάντη.

"Είμαι η γυναίκα μου": Ο Λουδάρος ερμηνεύει τον συγκλονιστικό μονόλογο μιας τρανς στην Ανατολική Γερμανία

Ο Αντώνης Λουδάρος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο βραβευμένο με Pulitzer έργο "Είμαι η γυναίκα μου" του Doug Wright.

"Ο τελευταίος Ασπροκόρακας": Η απολαυστική κωμωδία-ορόσημο του Αλέξη Σολομού από το Εθνικό Θέατρο

Η Έλενα Μαυρίδου συνεργάζεται φέτος με το Εθνικό Θέατρο, σκηνοθετώντας σε μια νέα ανατρεπτική εκδοχή το απολαυστικά καυστικό έργο του σκηνοθέτη, συγγραφέα και θεωρητικού του θεάτρου για την "ανθρωποφαγία" και την κοινωνική υποκρισία.

Στην πρόβα της παράστασης "Καρένινα"

Βρεθήκαμε στην πρόβα της Καρένινα" στο Θησείον από την Ιώ Βουλγαράκη, σε κείμενο του Αργύρη Ξάφη, και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας από τη συζήτηση με τους συντελεστές της παράστασης που ανεβάζει η ομάδα ΠΥΡ, από τις 15 Νοεμβρίου.

Ποια μαύρη κωμωδία εγκαινιάζει το ART 63;

Μέσα στη Δραματική Σχολή Θεοδοσιάδη στεγάζεται το ολοκαίνουργιο θέατρο ART 63, όπου ποδαρικό κάνει η παράσταση "'Ο Επιθεωρητής Ντρέικ και η Μαύρη Χήρα" του David Tristram.

Τέσσερις επαναλήψεις που αξίζει να δείτε

Τέσσερις παραστάσεις που αξίζουν να τις ζήσετε ξανά επιστρέφουν δυναμικά στα θέατρα Χώρα, Τρένο στο Ρουφ και Olvio.