Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του δυτικού κανόνα και κορυφαίο ψυχογράφημα της ανθρώπινης ύπαρξης και ηθικής, το "Έγκλημα και τιμωρία" του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, συνεχίζεται δυναμικά στη σκηνή του θεάτρου Πορεία. Το μυθιστόρημα, που εδώ διασκευάζεται από τον Θανάση Τριαρίδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, ακολουθεί την ιστορία του Ρασκόλνικοφ (Προμηθέας Αλειφερόπουλος), ενός φοιτητή που σκοτώνει μια ηλικιωμένη τοκογλύφο, επειδή πιστεύει πως η διανοητική και ψυχική ανωτερότητα νομιμοποιεί το άτομο να διαπράττει εγκλήματα για το καλό της ανθρωπότητας. Ο προγραμματισμός της παράστασης θα παραμείνει ίδιος, εκτός από την παράσταση της Κυριακής, που από τις 28/1 και στο εξής θα ξεκινά στις 7 μ.μ.
"Στον Ρασκόλνικοφ συναντιούνται ο Χριστός με τον Διάβολο, ο Άμλετ με τον Υπεράνθρωπο, ο Δον Ζουάν με τον Γκρέγκορ Σάμσα", σημειώνει ο Θανάσης Τριαρίδης. Πράγματι, η ευσύνοπτη διασκευή φέρει έντονη την προσωπική σφραγίδα του ιδιοσυγκρασιακού θεατρικού συγγραφέα και ενός από τους πιο εμβριθείς αναγνώστες του ντοστογιεφσκικού έργου, συμπεριλαμβάνοντας μέχρι και την οδυνηρή και ντροπιαστική για την ανθρωπότητα εμπειρία του Ολοκαυτώματος, και επιφυλάσσοντας έναν ρόλο-έκπληξη για τον ίδιο τον Ντοστογιέφσκι.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, αναφέρει: "Το "Έγκλημα και τιμωρία" είναι ένα σημείο καμπής για ολόκληρο τον δυτικό πολιτισμό. Το τέλος της Πίστης και η είσοδος στο χάος. Στην Κόλαση του σήμερα, του τώρα… Όμως η Τέχνη και προπάντων το θέατρο έχει την ικανότητα να διαβλέπει ως προφήτης και να προαναγγέλλει τις νέες επαναστάσεις. Το αίτημα για μια νέα Πίστη είναι πιο θερμό και υπαρκτό από ποτέ". Για το ίδιο θέμα, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος ανέφερε μιλώντας στο αθηνόραμα: "Η πίστη που χρειάζεται να δημιουργήσουμε είναι αυτό ακριβώς το νόημα, είτε μέσα από την εμπιστοσύνη στις σχέσεις μας με τους άλλους, την αγάπη ή το τι θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές".
"Η χρήση της κινηματογράφησης λειτουργεί επίσης ωραία, καθώς ενισχύει το μοτίβο του εφιάλτη, ενώ ειδικά το πρώτο μισό εξελίσσεται μέσα από σκηνές που –και από γραφής– είναι περισσότερο ενδιαφέρουσες (η ανάκριση του Ρασκόλνικοφ από τον Πορφύρη, η συνάντηση της Σόνιας και του Ρασκόλνικοφ)" διαβάζουμε στην κριτική του "α" για την παράσταση.
Το καστ της παράστασης συμπληρώνεται από τους Μαριάννα Πουρέγκα/Φαίδρα Αγγελάκη (διπλή διανομή), Σοφία Σεϊρλή, Αλέξανδρο Μαυρόπουλο, Δημήτρη Μπίτο, Στέλλα Βογιατζάκη και Δημήτρη Ήμελλο/Κώστα Φιλίππογλου (σε διπλή διανομή, ο πρώτος κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο βραδινή και Κυριακή και ο δεύτερος κάθε Παρασκευή και Σάββατο απογευματινή). Τα σκηνικά είναι της Θάλειας Μέλισσα, τα κοστούμια του Αλέξανδρο Γαρνάβου και της Τζίνας Ηλιοπούλου κι η μουσική του Φώτη Σιώτα.
Info: Η παράσταση περιέχει γυμνό και προτείνεται σε θεατές από 15 ετών και άνω.
Περισσότερες πληροφορίες
Έγκλημα και τιμωρία
Πρόκειται για τη διασκευή του ογκώδους μυθιστορήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι “Έγκλημα και Τιμωρία” που φέρει την καθοριστική σφραγίδα του Θανάση Τριαρίδη. Η παράσταση παρουσιάζει την ιστορία του Ρασκόλνικοφ, ενός φοιτητή που πιστεύει πως η διανοητική και ψυχική ανωτερότητα νομιμοποιεί το άτομο να διαπράττει εγκλήματα για το καλό της ανθρωπότητας. Έτσι, προβαίνει στον φόνο μιας γριάς τοκογλύφου, σε μια πράξη «αλτρουισμού», που θα απαλλάξει την κοινωνία από ένα άπληστο και κακόβουλο άτομο. Παρά την πεποίθησή του ότι τέτοια κίνητρα βρίσκονται υπεράνω του νόμου, ο ήρωας χάνεται σε έναν λαβύρινθο τύψεων, εσωτερικών συγκρούσεων και ψυχικών οδυνών, που συνιστούν την πραγματική τιμωρία του. Η μεταμέλεια έρχεται έπειτα από μια δαιδαλώδη διαδρομή και η λύτρωση μέσα από τη μορφή μιας νεαρής πόρνης, της Σόνια. Πλάι σε εκείνον, τη δική τους πορεία διαγράφουν και τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου: ο αστυνομικός ανακριτής Πορφύριος Πετρόβιτς, η μητέρα και η αδερφή του Ρασκόλνικοφ, ο Σβιντριγκάιλοφ, ο Ραζουμίχιν, ενώ σε ρόλο-έκπληξη θα εμφανιστεί και ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι.