"Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών" ανανεώνει και φέτος το ραντεβού του

Η παράσταση σε κείμενο Παντελή Μπουκάλα μάς μεταφέρει στην Ελλάδα του 1831 και επικεντρώνεται στον γνωστό ήρωα της Επανάστασης και την οικογένειά του, η οποία ενεπλάκη στη δολοφονία Καποδίστρια.

Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών

Ο Θεατρικός Οργανισμός "Νέος λόγος" και το studio Μαυρομιχάλη παρουσιάζουν από την Παρασκευή 13 Οκτωβρίου, σε έναν δεύτερο κύκλο παραστάσεων στο studio, το καινούργιο έργο του Παντελή Μπουκάλα "Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών", σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή, Στέλλας Κρούσκα και Κλεοπάτρας Τολόγκου.

Η παράσταση ανέβηκε τον Μάιο του 2023 και συνεχίζει και την επόμενη περίοδο 2023-24 με επιχορήγηση από το Υπουργείο Πολιτισμού, με την ερμηνεία του Φώτη Μακρή μαζί με τον οποίο θα βρίσκεται στη σκηνή και ο μουσικός Νείλος Καραγιάννης.

Πετρόμπεης

Ο Παντελής Μπουκάλας αναφέρει για το έργο: "Διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση, ο Πέτρος Μαυρομιχάλης, ο οικείος μας Πετρόμπεης, παραμένει, αν όχι ένα σημείο αμφιλεγόμενο, πάντως ένα πρόσωπο του Αγώνα ευρύτερα γνωστό όχι μόνο για τη μεγάλη συμβολή του στα επαναστατικά χρόνια αλλά για την εμπλοκή της οικογένειάς του στη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια.

Στις 9 Οκτωβρίου 1831, ο Γεώργιος και ο Κωνσταντίνος Μαυρομιχάλης, γιος και αδερφός, αντίστοιχα, του ηγέτη των Μανιατών, πυροβόλησαν και μαχαίρωσαν θανάσιμα τον Κυβερνήτη στο Ναύπλιο, έξω από τον ναό του Αγίου Σπυρίδωνος. Στη βαθύτατα διχασμένη Ελλάδα, που δεν είχε βρει ακόμα έναν στέρεο βηματισμό, άλλοι θρηνούσαν κι άλλοι πανηγύριζαν. Γνώριζε άραγε ο Πετρόμπεης τι σχεδίαζαν οι άμεσοι συγγενείς του; Οι ιστοριογραφικές υποθέσεις ποικίλλουν, όπως ποικίλλουν και για την ενδεχόμενη εμπλοκή της Γαλλίας και της Αγγλίας στον φόνο. Διαθέτουμε ωστόσο μιαν απάντηση του ίδιου του Πέτρου: "Τι μέτρον ήθελον λάβει αν ο υιός μου και ο αδελφός μου εξεμυστηρεύοντο εις εμέ την συνωμοσίαν των; Ήθελον ακούσει την φωνήν της εκδικήσεως και του αυστηρού πατριωτισμού; Ή το γήρας αυτό και η θρησκεία ήθελον με καταφέρει να λησμονήσω τον Άρχοντα διά να ελεήσω τον άνδρα; Ιδού εξέτασις βασανική δι’ εμέ".

Η απάντηση αυτή πρέπει να συνεκτιμηθεί με τη μεγάλη σημασία που της αξίζει, επειδή δόθηκε σε χρόνο ιστορικά και συναισθηματικά ουδέτερο: γράφτηκε τον Δεκέμβριο του 1842, όταν η υπόληψη της μαυρομιχαλαίικης οικογένειας είχε αποκατασταθεί, και δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Νέα ημέρα" της Τεργέστης στις 28 Μαρτίου 1903. Ο Πετρόμπεης αρνείται κατηγορηματικά ότι γνώριζε. Η απάντησή του πρέπει να θεωρηθεί ειλικρινής και τίμια, διότι ακόμα και τότε, πέντε χρόνια πριν από τον θάνατό του, δεν συμπληρώνει την άρνησή του αυτή με μια δεύτερη απάντηση που θα βόλευε τη συνείδησή του και θα ενίσχυε το κύρος του. Δεν λέει δηλαδή ότι θα απέτρεπε τους συγγενείς του από το φονικό εγχείρημά τους. Αντίθετα, εκτίθεται εκουσίως στην κριτική, λέγοντας ότι, μια δεκαετία μετά, εξακολουθεί να βασανίζεται από το ερώτημα τι θα έπραττε, αν όντως γνώριζε.

Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών

Ακόμη, ο "Πετρόμπεης" δεν αποτελεί διάβημα ούτε απομυθοποίησης ούτε αποκατάστασης. Είναι η αναψηλάφηση ενός απίστευτου θαύματος, της Επανάστασης, και της βαθιά τραυματικής συνέχειάς της. Η εθνική μας αυτογνωσία είναι ένα αέναο ζητούμενο."

Προπώληση εισιτηρίων μέσω more.com.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μνήμη θολή": Η Άννα Βαγενά με νέο έργο στο θέατρο Μεταξουργείο

Για την απώλεια της μνήμης και τη σημασία της αγάπης μιλά η νέα παράσταση της καταξιωμένης ηθοποιού, σκηνοθέτριας, συγγραφέα και συν-δημιουργού του θεάτρου Μεταξουργείο, που θα κάνει πρεμιέρα τον Μάιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2025

Είδαμε τo "Μαζί" στο Altera Pars, με τη διεισδυτική σκηνοθετική ματιά του Πέτρου Νάκου στην οικογένεια "της διπλανής πόρτας"

Περάσαμε ένα Σαββατόβραδο διαφορετικό από όλα τα άλλα κάνοντας μία βουτιά στην πιο γλυκόπικρη σύγχρονη οικογενειακή ιστορία. Αλήθεια… Πότε σταματήσαμε να κάνουμε πράγματα "μαζί";

Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν γιορτάζει την Άνοιξη του ελληνικού έργου

Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν συνεχίζει να υποστηρίζει τη νέα γενιά θεατρικών συγγραφέων, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να ακουστούν, να δικτυωθούν και να ενταχθούν ενεργά στη θεατρική σκηνή της χώρας. Ποια έργα περιμένουμε στις σκηνές του το επόμενο διάστημα.

"Μπιζζζ…. 2025": Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου σε περιμένει στο θέατρο Επί Κολωνώ

Τρεις από τις παραστάσεις που ξεχώρισαν στο φεστιβάλ θεάτρου για νέους δημιουργούς Off-Off Athens 2024 ανεβαίνουν ξανά στη σκηνή, μέσα από τη νέα πρωτοβουλία του θεάτρου της Ελένης Σκότη και του Γιώργου Χατζηνικολάου.

"New order": Συνεχίζεται και το Μάιο η παράσταση του Δημήτρη Καρατζιά στο Εν Αθήναις

Ράνια Σχίζα, Σήφης Πολυζωίδης, Φώτης Λαζάρου, Έλενα Τυρέα αναδεικνύουν με τις ερμηνείες τους το πολιτικό δράμα που φέρει στην επιφάνεια τα δίπολα δικαιοσύνη-τιμωρία, εξιλέωση-εκδίκηση.

Η Ιόλη Ανδρεάδη ανασυνθέτει με ανατρεπτική ματιά το "Όσα παίρνει ο άνεμος"

Η Ιόλη Ανδρεάδη ξαναδιαβάζει το αμφιλεγόμενο έπος της Μάργκαρετ Μίτσελ "Όσα παίρνει ο άνεμος" και μαζί με τον Άρη Ασπρούλη φέρνουν στο φως τη σκοτεινή πλευρά της Ιστορίας, μέσα από μια θεατρική πρόταση γεμάτη τόλμη και ευαισθησία. Μιλήσαμε με τη σκηνοθέτρια πριν την πρεμιέρα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (από 25/4).

Athens English Comedy Club – Γιατί το αγγλόφωνο stand-up στην Αθήνα έχει τους φανατικούς του

Δέκα stand up comedians έχουν στη διάθεση τους 5 λεπτά ο καθένας να πουν στην αγγλική γλώσσα ό,τι πιο αστείο έχουν στην Open Mic Night που διοργανώνει το Athens English Comedy Club την Κυριακή.