Ο Μιχάλης Σαράντης ιδανικός "Αίαντας" σε έναν υποκριτικό άθλο

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη που μεταφέρει το σοφόκλειο δράμα σε κλειστό χώρο αναδεικνύεται μέσα από τις ερμηνευτικές ικανότητες του ταλαντούχου ηθοποιού που υποδύεται όλους τους ρόλους του έργου στη σκηνή του θεάτρου Αλκυονίς.

Αίας Ελίνα Γιουνανλή

Εννιά ρόλους ερμηνεύει ο Μιχάλης Σαράντης στην παράσταση "Αίας” που συνεχίζεται με επιτυχία με την σκηνοθετική υπογραφή του Γιώργου Νανούρη στο θέατρο Αλκυονίς μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. Η παράσταση που ξεκίνησε την πορεία της το 2019 και μεταφέρει την ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή σε κλειστό χώρο, ξεχώρισε στη συνείδηση του κοινού και των κριτικών. 

Αίας

Ο ταλαντούχος ηθοποιός, βραβευμένος με το βραβείο Χορν κι ένας από τους ικανότερους της σύγχρονης γενιάς, συνομιλεί με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά, καθώς υποδύεται πρωτίστως τον μεγαλύτερο πολεμιστή του στρατοπέδου των Ελλήνων στον Τρωικό Πόλεμο, τον Αίαντα, αλλά και τον Οδυσσέα, τον Μενέλαο, τον Αγαμέμνονα, τον Τεύκρο, την Τέκμησσα, τον Αγγελιοφόρο και την παρεμβατική θεά Αθηνά. 

Πρόκειται για την αρχαιότερη από τις επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή, η οποία διδάχτηκε περί τα 440 π.Χ. Ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του, αν και κατακρίθηκε γιατί δεν έμεινε πιστό στην ενότητα της δράσης και του χώρου. Μετά το θάνατο του Αχιλλέα, ο Αίας και ο Οδυσσέας διεκδικούν τα όπλα του. Όταν αυτά καταλήγουν με δολοπλοκία στα χέρια του Οδυσσέα, αποφασίζει να εκδικηθεί. Η Θεά Αθηνά όμως θολώνει τα λογικά του και αντί να σκοτώσει εκείνους που τον αδίκησαν, σφάζει τα ζώα που είχαν πάρει στο στρατόπεδο ως λάφυρα. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, οδηγείται στην παραφροσύνη και στην αυτοχειρία. Στην εκδοχή του Σοφοκλή, οι Ατρείδες στη συνέχεια απαγορεύουν την ταφή του, αλλά με παρέμβαση του Οδυσσέα, όλα βαίνουν όπως αρμόζει. Ο Αίαντας είναι ο πρώτος -από τα σωζόμενα έργα του Σοφοκλή - ήρωας από μία σειρά αυτοχείρων πρωταγωνιστών. Όταν η ηθική του συγκρούεται με αυτήν του κατεστημένου, επιλέγει το θάνατο για να σώσει την τιμή του. 

Αίας

Η παράσταση λειτουργεί ως ένας ζωντανός διάλογος ανάμεσα σε δύο από τα πιο ευγενή είδη των τεχνών, της υποκριτικής και της ζωγραφικής. Τα έργα του ζωγράφου Απόστολου Χαντζαρά, που αποτελούν τα σκηνικά της παράστασης, συμβολίζουν τα αρχέτυπα, τη νομοτέλεια αλλά και την πληρότητα των πραγμάτων, όπως το απόλυτο της ζωής και του θανάτου. 

Τη μετάφραση έχει κάνει ο ποιητής Νίκος A. Παναγιωτόπουλος. Ο Γιώργος Νανούρης υπογράφει επίσης την επιμέλεια του σκηνικού και τους φωτισμούς, ενώ έχει διασκευάσει και προσαρμόσει το πρωτότυπο κείμενο του Σοφοκλή από κοινού με τον Μιχάλη Σαράντη. 

Αίας

Όπως διαβάζουμε στην κριτική του "α” για την παράσταση: "Πρωτοτυπία, ένταση κι εσωτερικότητα· αυτά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σκηνικής πρότασης που κατέθεσε ο Γιώργος Νανούρης για τον "Αίαντα". Αν ο στόχος του ήταν να καταλάβει σε ένα πρώτο επίπεδο ο θεατής την ιστορία του προδομένου Αίαντα από τους Αχαιούς συμπολεμιστές του, και ταυτόχρονα να αναδειχθεί η ψυχική ένταση του σπουδαίου αυτού μαχητή, το κατάφερε με εξαιρετικό τρόπο”.

Προπώληση εισιτηρίων μέσω viva.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύει και τους εννιά ρόλους της τραγωδίας που έγραψε ο Σοφοκλής, συνομιλώντας την ίδια στιγμή με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά σε μια πρωτότυπη παράσταση, μια εξωστρεφή σκηνική συνάντηση λόγου, κινήσεων και αισθήσεων. Κεντρικό πρόσωπο του έργο είναι ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, ο οποίος δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά τον θάνατό του. Όταν αυτά, όμως, με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Ωστόσο, τελικά καταλήγει έρμαιο της θεάς Αθηνάς και όντας πια περίγελος του στρατεύματος των Αργείων, νιώθοντας πλήρως ατιμασμένος και απεγνωσμένος, δίνει τέλος στη ζωή του.

Αλκυονίς

Ιουλιανού 42-46

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Open call για το 15ο φεστιβάλ Off-Off Athens του θεάτρου Επί Κολωνώ

15 χρόνια θεατρικής νεανικής δημιουργίας, 420 ομάδες, 3.000 καλλιτέχνες και 43.000 θεατές έχουν περάσει μέχρι σήμερα από το Off Off Athens Theater Festival, που επιστρέφει τον Ιούνιο και καλεί τους ενδιαφερόμενους καλλιτεχνες να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/01/2025

Η Idra Kayne "μπαίνει" στην ομάδα του θεατρικού "Μίξερ" παίζοντας 35 ρόλους στο Μικρό Γκλόρια

To λαϊκό μιούζικαλ τσέπης, όπως το βαφτίζουν οι συντελεστές του, που σχολιάζει εύστοχα την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, ανανεώνεται και συνεχίζει ακάθεκτο, σε κείμενο της Ζέτης Φίτσιου και μουσική του Θοδωρή Οικονόμου.

Η παράσταση Circo Nacional De Cuba αλλάζει χώρο

Στα όρια των Δήμων Καματερού και Ιλίου στο τέρμα της Λεωφόρου Θηβών 673, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο θα δούμε τον παράσταση-πολυθέαμα του Circo Nacional De Cuba.

Η Κέιτ Μπλάνσετ ξανά στο σανίδι ύστερα από οκτώ χρόνια με τον "Γλάρο"

Η οσκαρική ηθοποιός θα ενσαρκώσει την Αρκάντινα στο νέο ανέβασμα του τσεχοφικού έργου από τον Τόμας Οστερμάιερ της Σαουμπίνε.

"Σήψη": Η ιστορία του κράτους σε κωμικοτραγική ανάγνωση

Οι τραγικές ιστορίες του ’21, τα γεγονότα των Βαλκανικών πολέμων και της Μικρασίας, ο 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Ουίνστον Τσώρτσιλ και η Πριγκίπισσα Σοφία, οι βασανιστές της Χούντας, ο Εθνικός Ύμνος και ο Καραγκιόζης συνυπάρχουν στο έργο "Σήψη" που παίζεται σε επανάληψη στο θέατρο Φούρνος.

"18/9": Επαναλαμβάνεται ο μονόλογος μνήμης και αντίστασης

Το "18/9" των Μαρίας Λούκα και Κοραή Δαμάτη, ο μονόλογος αγωνίας και αγώνα για τον Παύλο Φύσσα, που ερμηνεύει η Δώρα Χρυσικού επιστρέφει και παρουσιάζεται στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης".

Οι νέες θεατρικές παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 23 έως 29 Ιανουαρίου και ξεχωρίζουν.