Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2022 από το περιοδικό "αθηνόραμα” απονεμήθηκαν την Τρίτη 15 Νοεμβρίου στην αίθουσα "Αλεξάνδρα Τριάντη" του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε μια λαμπερή βραδιά, αφιερωμένη στον σπουδαίο Έλληνα δραματουργό Ιάκωβο Καμπανέλλη, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννησή του. H συγκίνηση ήταν η κυρίαρχη αίσθηση στην 23η τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, καθώς σηματοδότησε την μεγάλη επιστροφή του επιτυχημένου θεσμού διά ζώσης μετά από δύο χρόνια. "Το θέατρο είν’ εδώ, όχι γιατί το στηρίζουμε αλλά γιατί αυτό μας στηρίζει. Μας δίνει το κουράγιο να προχωράμε μπροστά” είναι το πιο δυνατό μήνυμα της βραδιάς που σκηνοθέτησε ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης. Ο κόσμος του θεάτρου και το θεατρόφιλο κοινό βρέθηκαν ξανά στην ετήσια γιορτή του θεάτρου που τόσο μας έλειψε για να χειροκροτήσουν όσους ξεχώρισαν την προηγούμενη σεζόν στη θεατρική Αθήνα, λίγο πριν τα φώτα της σκηνής σβήσουν για να ακολουθήσει ένα χαλαρωτικό κοκτέιλ πάρτι.
Τα 25 στον αριθμό αγαλματίδια απονεμήθηκαν σε 13 συνολικά παραστάσεις που ξεχώρισαν για τη σκηνοθετική ματιά, τις εξαιρετικές ερμηνείες, τα σκηνικά, τα κοστούμια, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση, τον σχεδιασμό ήχου και τους φωτισμούς τους οι αναγνώστες του περιοδικού Αθηνόραμα και του athinorama.gr, οι οποίοι παρακολούθησαν εκατοντάδες παραστάσεις δίνοντας σταθερά το παρόν σε μια ιδιαίτερα δύσκολη χειμερινή σεζόν όπως η προηγούμενη.
Η Νάντια Κοντογεώργη και ο Αντώνης Λουδάρος ήταν οι καταπληκτικοί οικοδεσπότες της ανατρεπτικής βραδιάς που επιβεβαίωσε ότι η σχέση του κοινού με το θέατρο είναι πιο ζωντανή από ποτέ και η αδημονία των θεατών να μεταφέρουν τις εντυπώσεις τους από τις παραστάσεις και να αναδείξουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες μεγάλη. Το πιο εμβληματικό ίσως έργο της νεοελληνικής δραματουργίας, η "Αυλή των θαυμάτων", ενέπνευσε τον συγγραφέα Γιωργή Τσουρή να συνθέσει ένα χιουμοριστικό όσο και νοσταλγικό κείμενο-φόρος τιμής στον Ιάκωβο Καμπανέλλη, που αποτέλεσε συνδετικό κρίκο με κάθε μία από τις κατηγορίες των Θεατρικών Βραβείων Κοινού.
"Το θέατρο είναι εδώ, και αντέχει. Υπομένει σεισμούς, λιμούς και καταποντισμούς, γιατί απλούστατα η σκηνή είναι το καταφύγιο των ονείρων και των θαυμάτων”. Με αυτή τη φράση μας καλωσόρισαν οι δύο παρουσιαστές. Η σχέση του Καμπανέλλη με τη θεατρική πράξη, ξεκίνησε σαν ένα ραντεβού στα τυφλά, όπως μάθαμε πριν ξεκινήσει η απονομή. Ένα βράδυ τον Δεκέμβριο του ’45, είχε ραντεβού με μια κοπέλα έξω από το θέατρο Μουσούρη, η οποία όμως δεν εμφανίστηκε ποτέ. Επειδή ο Ιάκωβος είχε παγώσει μες στο καταχείμωνο, ήθελε να μπει κάπου να ζεσταθεί. Μπήκε λοιπόν τυχαία ή μοιραία μέσα στο θέατρο και παρακολούθησε μια παράσταση του Καρόλου Κουν με την Έλλη Λαμπέτη και μαγεύτηκε. Από εκείνη τη βραδιά, αποφάσισε ότι θέλει να αφιερώσει τη ζωή του στο θέατρο. Προσπάθησε να γίνει ηθοποιός, δεν μπορούσε όμως να γραφτεί σε σχολή υποκριτικής χωρίς απολυτήριο γυμνασίου. Έτσι αφοσιώθηκε στο γράψιμο. Στις αθηναϊκές σκηνές έχουν ανέβει πάνω από είκοσι έργα του, πολλά από τα οποία έχουν μεταφραστεί και παιχτεί στο εξωτερικό.
Οι πιο ξεχωριστές στιγμές της βραδιάς φυσικά ήταν οι απονομές των βραβείων. Η τελετή απονομής των 23ων Θεατρικών Βραβείων διεξήχθη με την υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής και του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Αττικής που εκπροσωπήθηκαν από τον αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού και Αθλητισμού Χάρη Ρώμα, ο οποίος λίγο πριν βραβεύσει τις τρεις καλύτερες παραστάσεις της προηγούμενης σεζόν, δήλωσε: "Η Περιφέρεια Αττικής στηρίζει τον θεσμό των Θεατρικών Βραβείων Κοινού. Το έκανε και η προηγούμενη διοίκηση, κι επειδή η πολιτική πρέπει να έχει συνέχεια, το κάνουμε, θα μου επιτρέψετε να πω, και λίγο παραπάνω γιατί ο επικεφαλής του τμήματος πολιτισμού είναι καλλιτέχνης. Άλλωστε και ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, αγαπάει αυτά τα βραβεία και τα ξεχωρίζει γιατί είναι διαδραστικά. Ο κόσμος βλέπει τις παραστάσεις και φαίνεται ότι αγαπά την έννοια και την ουσία του θεάτρου, κρίνοντας και ψηφίζοντας. Μέσα από την βράβευση των καλύτερων επιτυγχάνεται η αναβάθμιση του θεάτρου, την οποία την έχει επιδιώξει πάρα πολύ το Αθηνόραμα μέσα από τις έντυπες και ηλεκτρονικές σελίδες του. Την έχει επιδιώξει μέσα από έναν μεγάλο αγώνα και πορεία πολλών χρόνων και πραγματικά νομίζω ότι του οφείλουμε όλοι ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ γιατί το θέατρο το αγαπά, το φροντιζει, το προστατεύει, το προμοτάρει, το προβάλει, φέρει τον κόσμο κοντά και έχει κάνει την Αθήνα ένα τοπόσημο πολιτισμού”.
Καλύτερη παράσταση για τη σεζόν 2021-2022 αναδείχθηκε ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού", η οποία απέσπασε επίσης το πρώτο βραβείο σκηνοθεσίας για τον Γιάννη Κακλέα, το δεύτερο βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τον Πάνο Βλάχο και το πρώτο βραβείο σκηνογραφίας για την Ηλένια Δουλαδίρη και τον Γιάννη Κακλέα. Δεύτερη καλύτερη παράσταση αναδείχθηκαν οι "Παίχτες" (που απέσπασαν επίσης το δεύτερο βραβείο σκηνοθεσίας για τον Γιώργο Κουτλή, το πρώτο βραβείο μουσικής σύνθεσης για τον Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη και το δεύτερο βραβείο ενδυματολογίας για την Ιωάννα Τσάμη). Για την τρίτη θέση, οι αναγνώστες του "αθηνοράματος" επέλεξαν την "Μηχανή του Τούρινγκ", που τιμήθηκε επίσης με το πρώτο βραβείο ανδρικού ρόλου για τον Ορφέα Αυγουστίδη και το τρίτο βραβείο σκηνογραφίας για την Όλγα Μπρούμα. Στην προτίμηση των θεατών ξεχώρισε και ο "Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου" του θεάτρου Πορεία, συγκεντρώνοντας τρία βραβεία: τρίτο βραβείο σκηνοθεσίας για τον Δημήτρη Τάρλοου, τρίτο βραβείο μουσικής σύνθεσης για τον Άγγελο Τριανταφύλλου και πρώτο βραβείο σχεδιασμού ήχου για τον Παναγιώτη Γασπαράτο.
Με το βραβείο της καλύτερης γυναικείας ερμηνείας τιμήθηκε η Μίρκα Παπακωνσταντίνου για την ερμηνεία της στην παράσταση "Ο κήπος με τις αλήθειες" (που ξεχώρισε επίσης για τους φωτισμούς της Ελευθερίας Ντεκώ), το οποίο αφιέρωσε με ιδιαίτερη συγκίνηση στους συναδέλφους της θεατρίνους "που δεν είναι πια στη ζωή αλλά είναι πάντα κοντά μας”. Βίκυ Βολιώτη και Ευδοκία Ρουμελιώτη μοιράστηκαν το τρίτο βραβείο γυναικείας ερμηνείας για την παράσταση "Μια ιστορία αγάπης" σε σκηνοθεσία του Σίμου Κακάλα, ενώ το δεύτερο βραβείο κατέκτησε η Παναγιώτα Βλαντή για την "Σιωπηλή λίμνη” σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη, η οποία διακρίθηκε και για τους φωτισμούς του Αντώνη Παναγιωτόπουλου με το τρίτο βραβείο.
Οι Γιάννης Μπέζος και Πυγμαλίων Δαδακαρίδης μοιράστηκαν επίσης το τρίτο βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τις "Αινιγματικές παραλλαγές" (οι οποίες όπως μάθαμε θα επιστρέψουν του χρόνου).
Δεύτερο βραβείο φωτισμού πήρε η Χριστίνα Θανάσουλα ("Οι μάγισσες του Σάλεμ"), δεύτερο βραβείο μουσικής σύνθεσης ο Θοδωρής Οικονόμου ("Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς"), όπως και σκηνογραφίας ο Βασίλης Παπατσαρούχας ("Πόσο κοστίζει να ζεις;"). Το πρώτο βραβείο ενδυματολογίας κατέκτησε ο Πάρις Μέξης ("Αυτόχειρ!") και το τρίτο οι Deux Hommes, Γρηγόρης Τριανταφύλλου και Δημήτρης Αλεξάκης ("Γυάλινος κόσμος").
Η Σοφία Δήμτσα, Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας της ΔΕΗ, του Χρυσού Χορηγού των φετινών Θεατρικών Βραβείων, που διαχρονικά στηρίζει τις τέχνες και τον πολιτισμό, δίνοντας βήμα στην καλλιτεχνική έκφραση και λειτουργώντας ως σύμμαχος σε οργανισμούς και μεμονωμένους δημιουργούς, ανέλαβε να παραδώσει τα βραβεία φωτισμού. Πρόσφατα, μάλιστα, δημιούργησε τη νέα πρωτοποριακή υπηρεσία "Εξυπηρέτηση για όλους" με στόχο την ισότιμη προσβασιμότητα για ένα πιο βιώσιμο αύριο για όλους, αφού η έννοια της συμπερίληψης είναι ανάμεσα στις βασικές της αρχές. Όπως ανακοίνωσε η κα Δήμτσα, η ΔΕΗ επιθυμεί να γιορτάσει το γεγονός αυτό, σε συνεργασία με το Θέατρο Κωφών Ελλάδος, στηρίζοντας με χορηγία τις σπουδές ενός κωφού ταλαντούχου ηθοποιού σε δραματική σχολή. Η Ελευθερία Ντεκώ, που έλαβε το πρώτο βραβείο φωτισμού για την παράσταση "Ο κήπος με τις αλήθειες" αφιέρωσε το βραβείο της "σε όσους ένιωσαν τη βία και την ωμότητα της εποχής μας στο σώμα και στον ψυχισμό τους με την ευχή και ελπίδα ότι λίγο περισσότερο φως θα απαλύνει τον πόνο, θα φέρει την αλήθεια να τη δει και η δικαιοσύνη και η κοινωνία μας”.
Η Marketing Manager του Viva.gr, Χριστίνα Τζεβελέκου, η οποία παρέδωσε το βραβείο σχεδιασμού ήχου στον Παναγιώτη Γασπαράτο για τον "Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου", τόνισε ότι το Viva.gr δεν θα μπορούσε να λείπει από μια τέτοια βραδιά αφιερωμένη στο θέατρο τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για τους θεατές, στηρίζοντας θερμά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2022 ως χορηγός.
Η Διευθύντρια του περιοδικού "αθηνόραμα” Δέσποινα Ζευκιλή, πριν βραβεύσει τους τρεις νικητές των βραβείων σκηνοθεσίας Γιάννη Κακλέα, Γιώργο Κουτλή και Δημήτρη Τάρλοου, δήλωσε "Ένα από τα πρώτα ρεπορτάζ που είχα να κάνω όταν είχα πρωτοέρθει ως φοιτήτρια στο Αθηνόραμα είχε τίτλο "Young theatre”. Είχαμε εξώφυλλο το "Shopping and fucking” σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου στο θέατρο Αμόρε, μιλώντας παράλληλα και για άλλες παραστάσεις που δημιουργούσαν ένα νέο κοινό, όπως τα δραματοποιημένα κόμικς του Γιάννη Κακλέα, και χαρτογραφούσαμε ένα νέο θέατρο που γεννιόταν τότε το οποίο ως φοιτητές μας αφορούσε πιο άμεσα, μιλούσε τη γλώσσα μας, έπαιζε τη δική μας μουσική. Βρίσκω πολύ αισιόδοξο το γεγονός ότι σήμερα, στην 23η πλέον απονομή των θεατρικών βραβείων κοινού του Αθηνοράματος ανάμεσα στις υποψηφιότητες και τους βραβευμένους βρίσκουμε μερικές από τις πιο αγαπημένες παραστάσεις του νεώτερου σε ηλικία κοινού της πόλης. Παραστάσεις που τις ευχαριστηθήκαμε τόσο εγώ και οι φίλες μου όσο και οι έφηβοι γιοι μας. Σε πείσμα των καιρών το θέατρο της Αθήνας είναι ζωντανό και δημιουργικό, ανανεώνεται, φέρει νέο κοινό στις αίθουσες και το θεατρόφιλο κοινό του Αθηνοράματος, που είναι η καρδιά αυτών των βραβείων, γιορτάζει αυτό το "μαζί”, αναδεικνύοντας δημιουργούς με τους οποίους ενηλικιώθηκε η δική μου γενιά κι εκείνους με τους οποίους με το καλό θα ενηλικιωθούν τα παιδιά που πρωτοπάνε θέατρο τώρα”.
Κάποιοι από τους σπουδαιότερους πρωταγωνιστές, που έχουν συμμετάσχει σε παραστάσεις της "Αυλής των θαυμάτων" μέσα στα χρόνια ανέλαβαν να παραδώσουν τα αγαλματίδια στους φετινούς βραβευμένους, γεγονός που άγγιξε τόσο τους απονεμητές όσο και το κοινό της βραδιάς: ο Νίκος Γαλανός (που παρέδωσε συγκινημένος τα βραβεία γυναικείου ρόλου νιώθοντας ότι βρίσκεται ξανά στην "Αυλή των θαυμάτων" μετά από 40 χρόνια) και ο Θάνος Καληώρας (βραβεία μουσικής σύνθεσης) από την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου που σκηνοθέτησε ο Κώστας Μπάκας το 1982-83 με την σταθερή παρουσία του Ιάκωβου Καμπανέλλη στο πλάι τους. Επίσης, ο Νίκος Κουρής που έδωσε τα βραβεία σκηνογραφίας, για την οποία ο Ιάκωβος Καμπανέλλης έχει γράψει: "Εκείνο που πρέπει να χαρακτηρίζει τον σκηνικό διάκοσμο είναι η αίσθηση ότι ο χώρος κατοικιέται με αφθονία κι ότι η ζωή είναι χυμένη χύμα εδώ μέσα", καθώς και η Λένα Παπαληγούρα (η οποία απένειμε τα βραβεία ενδυματολογίας), από την πιο πρόσφατη παράσταση, επίσης του Εθνικού Θεάτρου, που σκηνοθέτησε ο Γιάννης Κακλέας, το 2011-12.
Τα βραβεία ανδρικού ρόλου έδωσε η Άννα Βαγενά, που συμμετείχε στην ιστορική εναρκτήρια παράσταση του Θεσσαλικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία του Διαγόρα Χρονόπουλου, το 1975-76, μεταξύ άλλων σημείωσε "Ανταμώνουμε πάλι μετά τα δύο χρόνια της καραντίνας σε μια δύσκολη σκοτεινή εποχή, για μας όμως ευτυχώς, τους ανθρώπους του θεάτρου, υπάρχει αυτό το φοβερό καταφύγιο. Την περίοδο της καραντίνας δείξαμε μια αλληλεγγύη μεταξύ μας. Θα ήθελα η αλληλεγγύη αυτή να μη χαθεί γιατί όσο πιο ενωμένοι τόσο πιο δυνατοί είμαστε. Εύχομαι να είμαστε όλοι καλά και να κρατάμε πολύτιμα αυτόν τον θησαυρό που έχουμε στα χέρια μας και λέγεται "θέατρο" και "ελληνικό θέατρο".
Τους παρουσιαστές πλαισίωσαν οι σπουδαστές του δεύτερου έτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών υπό την καθοδήγηση των δασκάλων τους, Άλκηστης Πολυχρόνη, Γιώργου Σαμαρτζή και Φωτεινής Χατζηδάκη. Η βραδιά έκλεισε με τα λόγια του Ιάκωβου Καμπανέλλη: "Εύχομαι να είσαστε ωραία… Να τραγουδάτε!”.
Δείτε το φωτορεπορτάζ
Μεγάλος χορηγός των Θεατρικών Βραβείων Κοινού 2022: ΔΕΗ
Χορηγοί: Schweppes, Viva.gr
Υποστηρικτής: METAXA
Τα βραβεία αναλυτικά
Καλύτερη παράσταση
1ο Βραβείο: Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού
2ο Βραβείο: Οι παίχτες
3ο Βραβείο: Η μηχανή του Τούρινγκ
Σκηνοθεσία
1ο Βραβείο: Γιάννης Κακλέας ("Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού")
2ο Βραβείο: Γιώργος Κουτλής ("Οι παίχτες")
3ο Βραβείο: Δημήτρης Τάρλοου ("Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου")
Ανδρικού ρόλου
1ο Βραβείο: Ορφέας Αυγουστίδης ("Η μηχανή του Τούρινγκ")
2ο Βραβείο: Πάνος Βλάχος ("Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού")
3ο Βραβείο: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης ("Αινιγματικές παραλλαγές")
3ο Βραβείο: Γιάννης Μπέζος ("Αινιγματικές παραλλαγές")
Γυναικείου ρόλου
1ο Βραβείο: Μίρκα Παπακωνσταντίνου ("Ο κήπος με τις αλήθειες")
2ο Βραβείο: Παναγιώτα Βλαντή ("Η σιωπηλή λίμνη")
3ο Βραβείο: Βίκυ Βολιώτη ("Μια ιστορία αγάπης")
3ο Βραβείο: Ευδοκία Ρουμελιώτη ("Μια ιστορία αγάπης")
Ενδυματολογίας
1ο Βραβείο: Πάρις Μέξης ("Αυτόχειρ!")
2ο Βραβείο: Ιωάννα Τσάμη ("Οι παίχτες")
3ο Βραβείο: DeuxHommes Γρηγόρης Τριανταφύλλου - Δημήτρης Αλεξάκης ("Γυάλινος κόσμος")
Σκηνογραφίας
1ο Βραβείο: Ηλένια Δουλαδίρη, Γιάννης Κακλέας ("Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού")
2ο Βραβείο: Βασίλης Παπατσαρούχας ("Πόσο κοστίζει να ζεις;")
3ο Βραβείο: Όλγα Μπρούμα ("Η μηχανή του Τούρινγκ")
Μουσικής σύνθεσης
1ο Βραβείο: Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης ("Οι παίχτες")
2ο Βραβείο: Θοδωρής Οικονόμου ("Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς")
3ο Βραβείο: Άγγελος Τριανταφύλλου ("Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου")
Φωτισμού
1ο Βραβείο: Ελευθερία Ντεκώ ("Ο κήπος με τις αλήθειες")
2ο Βραβείο: Χριστίνα Θανάσουλα ("Οι μάγισσες του Σάλεμ")
3ο Βραβείο: Αντώνης Παναγιωτόπουλος ("Η σιωπηλή λίμνη")
Σχεδιασμού ήχου
1ο Βραβείο: Παναγιώτης Γασπαράτος ("Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου")