80 χρόνια γιορτάζει το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν: Αυτό είναι το ρεπερτόριο της σεζόν 2022-23

Η Μαριάννα Κάλμπαρη ανακοίνωσε με πνεύμα ανανέωσης και βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον το πρόγραμμα παραστάσεων κι όχι μόνο που μας επιφυλάσσει την ιδιαίτερη φετινή χρονιά το Θέατρο Τέχνης.

Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια Karol Jarek©

Βρεθήκαμε στην συνέντευξη τύπου του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν που φέτος γιορτάζει 80 χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας και εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Με πνεύμα ανανέωσης και βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον η Μαριάννα Κάλμπαρη ανακοίνωσε το ρεπερτόριο της σεζόν 2022-23. Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του θεάτρου ξεκίνησε υπενθυμίζοντάς μας ότι το Θέατρο Τέχνης ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου 1942 με τον Κάρολο Κουν στο τιμόνι του για 45 χρόνια επιτυχημένης πορείας, η οποία "άνοιξε το δρόμο σε όλους εμάς και για όλους εμάς, και γι' αυτό δεν σταματάμε ποτέ να τον μνημονεύουμε γιατί όλο αυτό το έφτιαξε ένας άνθρωπος. Κάτι πολύ σπάνιο και πολύ σημαντικό”. Το Υπόγειο στεγάζεται στη Στοά Πεσμαζόγλου από το 1954, όπου τόνισε ότι του χρόνου θα δούμε μεγάλες αλλαγές που θα φέρουν ζωντάνια στον χώρο.

Παράλληλα, όπως σημείωσε η Μαριάννα Κάλμπαρη, "η επέτειος αυτή μας δίνει την ευκαιρία να αναρωτηθούμε πως συνεχίζουμε σήμερα σε μια κοινωνία που αλλάζει τόσο γρήγορα και που δεν μπορούμε ακριβώς να φανταστούμε ποιο θα είναι το μέλλον”, ακριβώς γιατί "μοναδική αμοιβή είναι το μέλλον" (από την "Αγριόπαπια" του Ερίκου Ίψεν που εγκαινίασε τη δράση του Θεάτρου Τέχνης τη θεατρική σεζόν 1942-43). Η κλιματική - ενεργειακή - γεωπολιτική κρίση, η τεχνολογία, η εξέλιξη των ηθών, η ανατροπή των έμφυλων στερεοτύπων, η διαφορετικότητα, η συμπερίληψη είναι τα βασικότερα από όλα τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την εποχή μας και τα οποία "σίγουρα δεν μπορούν να μας αφήνουν αδιάφορους στο θέατρο”. Τα μεγάλα ερωτήματα είναι πώς ξαναγράφουμε ή πώς ξαναλέμε τις ήδη γνωστές "ιστορίες” αλλά και ποιες νέες "ιστορίες” γεννιούνται μέσα από την εποχή μας, τις οποίες το Θέατρο Τέχνης επιθυμεί να προσεγγίσει μέσω νέων προγραμμάτων θεατρικής γραφής ("Δραματουργία Τώρα") αλλά και παρουσίασης νέων θεατρικών κειμένων ("Δεύτερο κουδούνι").

Μαριάννα Κάλμπαρη, Άντζελα Γκερέκου, Γιάννης Μόσχος
Θωμάς Δασκαλάκης©
Μαριάννα Κάλμπαρη, Άντζελα Γκερέκου, Γιάννης Μόσχος

Πολύ σημαντικοί σκηνοθέτες και σκηνοθέτιδες (αλφαβητικά: Θοδωρής Αμπαζής, Ιόλη Ανδρεάδη, Γιάννης Καλαβριανός, Ακύλλας Καραζήσης, Νίκος Μαστοράκης, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Έλλη Παπακωνσταντίνου, Γιάννος Περλέγκας, Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννης Χουβαρδάς, Τάκης Τζαμαργιάς) συνεργάζονται αλλά κυρίως ξανα-συνεργάζονται με το Θέατρο Τέχνης που ισχυροποιεί τους δεσμούς του με έναν όλο και πιο σταθερό πυρήνα συνεργατών. Ένα όνειρο της Μαριάννας Κάλμπαρη που σιγά σιγά γίνεται πραγματικότητα. 

Στο ρεπερτόριο κυριαρχούν μεγάλοι ξένοι (Σαίξπηρ, Ανούιγ, Καμί, Φασμπίντερ) και Έλληνες συγγραφείς (Αριστοφάνης, Ιάκωβος Καμπανέλλης) αλλά και ενδιαφέροντα σύγχρονα (κυρίως) ελληνικά και ξένα έργα. Οι δύο βασικοί θεματικοί άξονες του ρεπερτορίου είναι: γυναίκες που συγκρούονται με τα εμπόδια που τους θέτει η εποχή τους (Αντιγόνη, Στέλλα, Ελευθερία στη Βρέμη, Photograph 51, Γεφύρι της Άρτας) αλλά και το αποτύπωμα της εποχής μας στα ήθη, ενώ η εαρινή περίοδος χαρακτηρίζεται εν γένει από πειραματικό χαρακτήρα

Ο Γιάννης Μόσχος, Καλλιτεχνικος Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, συνεχάρει το Θέατρο Τέχνης για το γεγονός ότι είναι ο μοναδικός θεατρικός οργανισμός που κατάφερε να σταθεί 80 χρόνια, με την εξαίρεση βέβαια της πρώτης σκηνής της χώρας η οποία γιορτάζει φέτος αντίστοιχα τα 90 της χρόνια. Καρπός της συνεργασίας των δύο οργανισμών είναι η συμπαραγωγή της "Στέλλας με τα κόκκινα γάντια” του Ιάκωβου Καμπανέλλη (Φρυνίχου, από 4/11) σε σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα, στο πλαίσιο του έτους Καμπανέλλη, για τον οποίο το Θέατρο Τέχνης υπήρξε η πρώτη του "στέγη". Προκειμένου να τιμήσουν από κοινού τη μνήμη του, ανεβάζουν εκ νέου την παράσταση που λόγω πανδημίας δεν συνάντησε ποτέ ζωντανά το κοινό και παρουσιάστηκε μόνο διαδικτυακά για μια μόνο φορά από το Εθνικό Θέατρο, με μικρή αλλαγή στη διανομή (Εύη Σαουλίδου, Ανθή Ευστρατιάδου, Σοφία Κόκκαλη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιάννης Παπαδόπουλος, Γιάννος Περλέγκας, Θοδωρής Σκυφτούλης, Μιχάλης Τιτόπουλος), σε μια νέα προσέγγιση ειδικά για τη σκηνή της Φρυνίχου. Το έργο, γραμμένο το 1954, είναι κυρίως γνωστό από την κινηματογραφική του εκδοχή, που σημείωσε τεράστια επιτυχία μέσα από την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη. Στην παράσταση, η τραγική ερωτική ιστορία διαδραματίζεται μέσα σε έναν κόσμο που με τα ρεμπέτικα τραγούδια και το γλέντι προσπαθεί να αποδράσει από την καταπιεστική καθημερινότητα, τα έμφυλα στερεότυπα και την βαθιά οικονομική κρίση μιας κοινωνίας που αναζητά την ταυτότητά της ενώ παλεύει να ανακάμψει από τα ερείπια του Εμφυλίου. 

Μαριάννα Κάλμπαρη με μαθητές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης
Θωμάς Δασκαλάκης©
Μαριάννα Κάλμπαρη με μαθητές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης

Στην συνέντευξη τύπου βρέθηκε, επίσης, η Άντζελα Γκερέκου, πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, η οποία ανακοίνωσε την συνεργασία του Οργανισμού με το Εθνικό Θέατρο αλλά και με το Θέατρο Τέχνης με στόχο να αγαπήσουν οι Έλληνες και φυσικά οι επισκέπτες τη χώρα μέσα από το θέατρο με τον βιωματικό τουρισμό. Στο πλαίσιο αυτό διοργανώνονται βιωματικά σεμινάρια από τον ΕΟΤ στην Σαλαμίνα, στο σπήλαιο όπου ο Ευριπίδης έγραψε μερικά από τα σημαντικότερα έργα του, στα οποία μάλιστα συμμετείχαν οι μαθητές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης. 

Το Θέατρο Τέχνης επιχειρεί φέτος να αντισταθεί στην "υπερπαραγωγικότητα" επενδύοντας σε μεγάλες συμπράξεις (Εθνικό Θέατρο, Δηπεθε Κρήτης), νέες παραγωγές που θα παιχτούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα απ΄ όσο συνήθως, επαναλήψεις επιτυχημένων παραστάσεων αλλά και στην δημιουργική ή αναβαθμιστική "ανακύκλωση" παραστάσεων που "ξαναδουλεύονται" από τους δημιουργούς τους.   

Μικρό Αναρχικό Καλοκαίρι / Βαρκελώνη ‘36
Μαριέττα Παυλάκη©
"Μικρό Αναρχικό Καλοκαίρι / Βαρκελώνη ‘36"

Επαναλήψεις & παραστάσεις που ξαναδουλεύονται

Διαβάστε Επίσης

Με τρεις θεατρικές παραστάσεις σε επανάληψη ανοίγει τη θεατρική σεζόν 2022-23 και στις δύο σκηνές του το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν: το "Μικρό Αναρχικό Καλοκαίρι / Βαρκελώνη ‘36" σε σκηνοθεσία του Ακύλλα Καραζήση από την ομάδα RMS MATAROA που αποτελείται από τους Μάνο Βαβαδάκη, Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά – Μάτα Γιαννάτου, Κατερίνα Ζησούδη, Κατερίνα Παπανδρέου και Κωνσταντίνο Πλεμμένο στη σκηνή της Φρυνίχου (από 8-23/10). Επιστρέφουν, επίσης, οι "Παστρικές” με την υπογραφή της Μαριάννας Κάλμπαρη (Φρυνίχου, 13-21/10), που παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του θεσμού "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός" του ΥΠΠΟΑ με αφορμή την επέτειο 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή. 

Αντιγόνη
Ρούλα Ρέβη©
"Αντιγόνη"

Μετά το πρώτο της ανέβασμα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, η Μαρία Πρωτόπαππα προσεγγίζει σκηνοθετικά και ερμηνευτικά εκ νέου την "Αντιγόνη" του Ζαν Ανούιγ, σε μια παράσταση που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την αρχική ματιά της σκηνοθέτιδος (15/10-27/11). Αναλαμβάνοντας να αρθρώσει η ίδια το μεγαλύτερο μέρος των λόγων της Αντιγόνης, η σκηνοθέτις επιχειρεί ένα σχόλιο ανάμεσα στο σημαίνον και το σημαινόμενο της ύπαρξης της ηρωίδας. Στο πρόσωπό της ταυτίζεται ο ρόλος της σκηνοθέτιδος με το ρόλο της Αντιγόνης, τον οποίο μοιράζεται επί σκηνής με την πρωτοεμφανιζόμενη Ηλέκτρα Μπαρούτα. Συμπρωταγωνιστούν οι Χρήστος Στέργιογλου, Γιάννης Τσορτέκης, Δημήτρης Μαμιός, Δημήτρης Μαργαρίτης.

ARTAUD TRILOGY
Artaud Trilogy

Διαβάστε Επίσης

Μετά την επιτυχία και τις εξαιρετικές κριτικές που απέσπασε η παράσταση "Κόκκαλο" στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, οι συγγραφείς Ιόλη Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης παρουσιάζουν σε ενιαία ροή και τα τρία θεατρικά έργα που έχουν γράψει με αφορμή τη ζωή και το έργο του Αντονέν Αρτώ με τίτλο "Artaud Trilogy”, σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη (31/10-22/11). Κάθε βραδιά ξεκινάει με το έργο "Αρτώ/Βαν Γκογκ" (2015), συνεχίζεται με την "Οικογένεια Τσέντσι" (2015, με τους Ελεάνα Καυκαλά, Ιφιγένεια Καραμήτρου, Μίλτο Φιορέντζη) και ολοκληρώνεται με το "Κόκκαλο" (με τον Γεράσιμο Γεννατά). Ο θεατής μπορεί να παρακολουθήσει την κάθε παράσταση ξεχωριστά, είτε και τις τρεις παραστάσεις το ίδιο βράδυ. 
Αποκλειστικά για να ερμηνεύσει τον μονόλογο "Αρτώ/Βαν Γκογκ"  έρχεται στην Αθήνα από την Νέα Υόρκη ο σπουδαίος ηθοποιός του Μπρόντγουεϊ Gene Gillette, γνωστός από τη συμμετοχή του στην παράσταση του Aaron Sorkin "To Kill A Mockingbird" που ανέβηκε μεταξύ άλλων και στο Madison Square Garden, τις παραστάσεις "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” (Broadway, National Theatre) και "War Horse” (Broadway), αλλά και από τις εμφανίσεις του στις δημοφιλείς σειρές "Law & Order”, "The Blacklist”, "Punisher”, "Madam Secretary”, "Instinct”, κ.ά. 

Μοτέλ
"Μοτέλ"

Διαβάστε Επίσης

Από 7/11 επαναλαμβάνεται και το κοινωνικό δράμα με στοιχεία θρίλερ και πρωταγωνιστές δύο αντιήρωες στο περιθώριο του συμβατικού, "Μοτέλ”, μια πολύ καλή στιγμή για τον συγγραφέα και σκηνοθέτη Βασίλη Μαυρογεωργίου (Φρυνίχου, 1/11-28/2). Παίζουν οι Κλέλια Ανδριολάτου, Ευγενία Αποστόλου, Ιωάννα Μαυρέα, Άγγελος Μπούρας, Ελευθερία Παγκάλου, Χρήστος Σαπουντζής.

Σημαντικοί σκηνοθέτες 

Το πολυβραβευμένο έργο της Άννα Ζίγκλερ "Photograph 51", μετά τη θριαμβευτική του πορεία στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου (βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου για την Νικόλ Κίντμαν) έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα να μας αφηγηθεί την αληθινή ιστορία της Ρόζαλιντ Φράνκλιν, της ερευνήτριας που τον Μάιο του 1952 κατάφερε πρώτη να αποτυπώσει σε μία φωτογραφία το ανθρώπινο DNA.  Όλοι  οι συνεργάτες της έγιναν διάσημοι, πήραν Νόμπελ και αποτελούν σήμερα σημεία αναφοράς στην επιστημονική έρευνα, εκτός από την ίδια: Ίσως γιατί δεν πρόλαβε. Ίσως επειδή ήταν γυναίκα. Ο Τάκης Τζαμαργιάς σκηνοθετεί την παράσταση με τους Λένα Δροσάκη, Δημήτρη Μαγγίνα, Αλέξανδρο Μπουρδούμη, Δημήτρη Πασσά, Δημήτρη Φουρλή (28/11-11/4).

Photograph 51

Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν συμπράττει για πρώτη φορά με το Δηπεθε Κρήτης με αφορμή την παραγωγή του "Ελευθερία στη Βρέμη" του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ που προτού ανέβει στο Υπόγειο (25/1-9/4), κάνει πρεμιέρα στις 3ο Νοεμβρίου στα Χανιά. Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τους Μαριάννα Δημητρίου, Άγη Εμμανουήλ, Διαμαντή Καραναστάση, Μαρία Κεχαγιόγλου, Καίτη Μανωλιδάκη, Γιωργή Τσαμπουράκη, Χάρη Τσιτσάκη στην ιστορία της Γκέσε Γκότφριντ, μιας γυναίκας που  ζει εξαρτημένη από τον πατέρα, τον σύζυγο, τον αδελφό και όποιον άλλο άντρα υπάρχει στη ζωή της. Στην προσπάθειά της να κερδίσει την ελευθερία της έρχεται σε σύγκρουση με όλο της το περιβάλλον, άντρες και γυναίκες και όταν συναντά εμπόδια και αισθάνεται ότι απειλείται, αμύνεται καταφεύγοντας σε ακραίες λύσεις, πέρα και έξω από κάθε λογική.

Ελευθερία στη Βρέμη

Τον Φεβρουάριο ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης με ένα έργο-μελέτη πάνω στη σύγκρουση του ανθρώπου με το μοιραίο και τις τραγικές συνέπειες ενός αθώου λάθους στην επικοινωνία: την εμβληματική και ελάχιστα παιγμένη στην Ελλάδα "Παρεξήγηση" του νομπελίστα Αλμπέρ Καμί (3/2-9/4). Ένας γιος επιστρέφει μετά από 20 χρόνια οικειοθελούς εξορίας στην Αφρική στην πατρίδα του, κάπου στην κεντρική Ευρώπη, για να βρει ξανά τη μητέρα και την αδερφή του. Συνοδεύεται από την νεαρή γυναίκα του, αλλά επιμένει να εμφανιστεί μόνος του και να μην ανακοινώσει εξαρχής την πραγματική του ταυτότητα. Απόφαση μοιραία, γιατί οι δύο γυναίκες, που διατηρούν ένα μοναχικό πανδοχείο, δολοφονούν και ληστεύουν τους πελάτες τους προσπαθώντας να επιβιώσουν. Πρωταγωνιστούν οι Μαριάννα Κάλμπαρη, Φλομαρία Παπαδάκη, Πηνελόπη Τσιλίκα, Αναστάσης Ροϊλός, Blaine L. Reininger. 

Παρεξήγηση

 

Οι πρεμιέρες της Άνοιξης

Ο Θοδωρής Αμπαζής και η ομάδα "ΟΠΕRΑ" επανέρχονται στο Θέατρο Τέχνης με το έργο της Έλσας Ανδριανού "Αναζητώντας τον πατέρα” (Υπόγειο, από 19/4). Γιώργος Ζυγούρης, Νέστωρ Κοψιδάς και Δανάη Σαριδάκη είναι οι πρώτοι συντελεστές που γνωρίζουμε για την παράσταση που εκκινώντας από την "Ορέστεια”, περνά από τον "Πατέρα” του Στρίντμπεργκ και περιλαμβάνει μια πληθώρα θεατρικών μεταγραφών. 

Αναζητώντας τον πατέρα

Οι Γιάννης Καλαβριανός, Μαριάννα Κάλμπαρη, Βασίλης Μαυρογεωργίου υπογράφουν τα κείμενα και τη σκηνοθεσία στην παράσταση "Υπερβολές” (Φρυνίχου, από 19/4). Υπό τη θεματική "Βία παντού", συγγραφείς που έχουν επίσης την ιδιότητα του/της σκηνοθέτη/τιδας αλλά και του/της ηθοποιού εργάζονται και συν-εργάζονται την περίοδο 2021-23 πάνω στην συγγραφή́ και την παρουσίαση νεοελληνικών κειμένων που μιλούν για τη φανερή και κρυμμένη βία που υπάρχει παντού γύρω μας. Η αρχή έγινε με το "Cry” της Λένας Κιτσοπούλου (Ιανουάριος 2022) και το "Μοτέλ” του Βασίλη Μαυρογεωργίου (Απρίλιος 2022). Το έργο "Υπερβολές" (προσωρινός τίτλος) επιθυμεί να οδηγήσει αυτό το μοντέλο συνεργασίας και δημιουργίας ένα βήμα παραπέρα, συνενώνοντας τρεις συγγραφείς-σκηνοθέτες που συμμετέχουν επιπλέον στο πρόγραμμα "Δραματουργία τώρα" και καλούνται τώρα να συνεργαστούν γράφοντας και σκηνοθετώντας τρία μονόπρακτα πάνω στη θεματική της βίας που θα παρουσιαστούν σε ενιαία παράσταση.  Στόχος είναι να γεννηθούν κείμενα που αντανακλούν τους σύγχρονους προβληματισμούς της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας κοινωνίας μέσα από μια διαφορετική "συν-εργατική"προσέγγιση και διαδικασία που συσπειρώνει μια ομάδα καλλιτεχνών στο Θέατρο Τέχνης. 

Υπερβολές

Πέρα από τη συνεργασία μεταξύ δόκιμων καλλιτεχνών-συνεργατών του Θεάτρου Τέχνης μέσω του προαναφερθέντος προγράμματος "Βία παντού" (στο πλαίσιο του οποίου εντάσσεται η παράσταση "Υπερβολές"), το Θέατρο Τέχνης προχωράει και στη συνεργασία και την ανταλλαγή γνώσης, εμπειρίας και ιδεών μεταξύ δόκιμων και νέων ή πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών (mentoring), αλλά και το διάλογο μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού. Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί εντός 2023. Ένα πρώτο πεδίο "δοκιμής" για μικρές φόρμες θεατρικών κειμένων που θα γεννηθούν από αυτή τη διαδικασία θα είναι το "Δεύτερο κουδούνι". Μια νέα, πρωτότυπη δράση του Θεάτρου Τέχνης για την ενίσχυση της δραματουργίας "μικρής φόρμας". Λίγο πριν ή αμέσως μετά το δεύτερο κουδούνι, στο φουαγιέ του θεάτρου ή πάνω στη σκηνή, θα παρουσιάζεται από ηθοποιούς ή  σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης, ένα μικρής διάρκειας (έως 8 λεπτά) θεατρικό κείμενο σε μορφή αναλογίου ή performance. Η δράση θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και στις δύο σκηνές του Θεάτρου Τέχνης με αποσπάσματα από ελληνικά κυρίως θεατρικά κείμενα που έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία 80 χρόνια στο Θέατρο Τέχνης. Από τον Ιανουάριο του ’23 θα παρουσιάζονται τα νέα κείμενα που θα έχουν γραφτεί στο πλαίσιο του προγράμματος "Δραματουργία τώρα" για αυτόν ακριβώς το σκοπό. 

Καμπάνες τα μεσάνυχτα. Κάποιες κυρίες διασκεδάζουν

Μετά το "Μικρό Αναρχικό Καλοκαίρι / Βαρκελώνη ‘36", ο Ακύλλας Καραζήσης και η ομάδα RMS MATAROA εμπνέονται από κείμενα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ ("Οι Εύθυμες Κυράδες του Ουίνδσορ”, "Ερρίκος ΙV”, πρώτο και δεύτερο μέρος, και "Ερρίκος V”) και δημιουργούν την παράσταση "Καμπάνες τα μεσάνυχτα. Κάποιες κυρίες διασκεδάζουν", επιχειρώντας να ανακαλύψουν έναν νέο λειτουργικό τρόπο σκηνικής προσέγγισης του σαιξπηρικού κόσμου και των παραδοξοτήτων του (Φρυνίχου, από 4/5).

Τι να κάνουμε

Η Έλλη Παπακωνσταντίνου και η Δήμητρα Κονδυλάκη μεταφέρουν στη σκηνή το μυθιστόρημα του Νικολάι Τσερνισέφσκι "Τι να κάνουμε”, σε σκηνοθεσία της πρώτης (Υπόγειο, από 10/5), σε μια παραγωγή της ODC Ensemble. Πόσο ελεύθεροι και ελεύθερες είμαστε να ορίζουμε τη μοίρα και την ταυτότητά μας; Τι μπορούμε να αντιτάξουμε ως βίωμα και ως τρόπο ζωής στη σημερινή αναδίπλωση των αξιών, στην όλο και μεγαλύτερη συντηρητικοποίηση της δυτικής κοινωνίας; Με τέτοια ερωτήματα προσεγγίζεται το εμβληματικό έργο του Ρώσου φιλοσόφου που γράφτηκε το 1863 που εξερευνά τη διλημματική φύση του έρωτα συνδέοντάς την με την ευρύτερη ηθική στάση του καθενός και τις επιλογές του στο κοινωνικό πεδίο και στην οικογένεια. Στην παράσταση που φλερτάρει με κινηματογραφικούς κώδικες παίζουν οι Κατερίνα Μαούτσου, Κώστας Νικούλι, Γιώργος Νούσης, Σοφία Πριόβολου.

Μουσική Άνοιξη στην Οδό Φρυνίχου

Μουσική Σκηνή

Μετά την επιτυχημένη συνεργασία της περσινής χρονιάς, ο Θοδωρής Βουτσικάκης και η Λίνα Νικολακοπούλου επιστρέφουν με την νέα μουσική παράσταση "Μουσική Άνοιξη στην Οδό Φρυνίχου” που μας μεταφέρει στην ατμόσφαιρα των παλιών μπουάτ με τραγούδια που μαγεύουν και συγκινούν (Μάρτιος-Απρίλιος).

Ειρήνη

Παιδική & Εφηβική Σκηνή

Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου διασκευάζει και σκηνοθετεί με ιδιαίτερο χιούμορ ειδικά για παιδιά από 5 ετών την "Ειρήνη" του Αριστοφάνη (Φρυνίχου, 23/10-9/4), στήνοντας μια ευφάνταστη παράσταση-παιχνίδι που δίνει έμφαση στους υψηλής τεχνικής, θεατρικούς μηχανισμούς του Αριστοφάνη, με σκοπό να αναδυθεί το θέατρο στην πιο αγνή του μορφή. Η ομορφιά της ελευθερίας, η δύναμη της ομαδικότητας, της ομόνοιας, της αλληλεγγύης, του σεβασμού απέναντι στο συνάνθρωπο και τη φύση, αναδεικνύονται με γέλιο, κέφι, φαντασία, χορό και τραγούδια, σε ζωντανή μουσική του Νίκου Κυπουργού και στίχους Βασίλη Μαυρογεωργίου. Για 2η χρονιά επαναλαμβάνεται το μιούζικαλ τσέπης "Τα καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα” σε διασκευή της Εύας Στυλάντερ και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ευστρατίου για παιδιά ηλικίας από 3 ετών (μόνο για παραστάσεις εκτός των τειχών). Η παράσταση που παρουσίασε το Θέατρο Τέχνης στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός το 2021, "Το γεφύρι της Άρτας και οι Λυγερές του Κάτω Κόσμου", σε δραματουργία-σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη και πρωτότυπη μουσική που συνδυάζει παραδοσιακούς ήχους με σύγχρονα ακούσματα από τον Θοδωρή Αμπαζή, προσαρμόζεται κατάλληλα για το εφηβικό κοινό από 11 ετών και παρουσιάζεται ανανεωμένη (Υπόγειο, από 3/11) από τους Κωνσταντίνο Ευστρατίου και Αμαλία Τσεκούρα. 

Φρέντυ

Προγράμματα & Δράσεις

Το "ψηφιακό ρεπερτόριο" του Θεάτρου Τέχνης που θεσπίστηκε με αφορμή την πανδημία και παρουσίασε τα τελευταία δύο χρόνια μια σειρά από web και audio παραγωγές που δημιουργήθηκαν ειδικά για το διαδίκτυο, συνεχίζεται και φέτος με την υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ. Πιο συγκεκριμένα, ψηφιακή πρεμιέρα θα κάνουν το web και το audio έργο που ξεχώρισαν στον διαγωνισμό ψηφιακών έργων που προκήρυξε το 2021 το Θέατρο Τέχνης με θέμα: "Και τα στόματα εφωνάξαν όσα αισθάνετο η καρδιά". Ο "Φρέντυ” του Έντι Διαμαντόπουλου είναι το web έργο που ξεχώρισε και θα κάνει ψηφιακή πρεμιέρα στις 30 Οκτωβρίου. Το έργο κινηματογραφήθηκε στη σκηνή της Φρυνίχου με ταυτόχρονη λήψη από δέκα κάμερες σε σκηνοθεσία-κινηματογράφηση Διαμαντή Καραναστάση. Παίζουν οι Γιάννης Λασπιάς, Έφη Λιάλιου, Φωτεινή Μπαξεβάνη, Νίκη Σερέτη, Δημήτρης Σιγανός. Στο διαγωνισμό διακρίθηκε και το audio έργο "Κρουαζιέρα" της Χριστίνας Χριστοφή που θα κάνει πρεμιέρα ως podcast στις 15 Νοεμβρίου σε μια παράσταση σχεδιασμένη ως ηχητική εμπειρία.

Με στόχο την ουσιαστική επικοινωνία με τους φίλους του Θεάτρου Τέχνης αλλά και την πιο "βιωματική" θεατρική εμπειρία διοργανώνονται ανοιχτές πρόβες, εργαστήρια, συναντήσεις, συζητήσεις με τους δημιουργούς, κ.ά., ενώ επανιδρύεται και το "Σωματείο Φίλων Θεάτρου Τέχνης".

"Διέξοδος στην Τέχνη" (εργαστήριο για εφήβους)

Βιωματικό εργαστήριο για εφήβους που θέλουν να έρθουν σε επαφή με το θέατρο, να ανακαλύψουν την αξία της τέχνης και της σημασίας της στη ζωή, να αναπτύξουν νέους τρόπους επικοινωνίας, να ανοίξουν δρόμους στη φαντασία και στην εκφραστικότητά τους. Το θέατρο είναι πολυσυλλεκτικό, με χώρο και για κριτική σκέψη και για δημιουργία, και για αμφισβήτηση και για πειραματισμό. Μέσα από την επαφή τους – θεωρητική και πρακτική – με σημαντικά έργα από το παγκόσμιο δραματολόγιο οι έφηβοι θα έρθουν αντιμέτωποι με θέματα που ανήκουν στη σφαίρα του διηνεκούς. Στο ταξίδι αυτό θα είναι μαζί τους άνθρωποι του θεάτρου διαφορετικών ειδικοτήτων: Ιόλη Ανδρεάδη,  Ελένη Γκασούκα, Ελένη Γκίνη, Κώστας Δελακούρας, Μαριάννα Κάλμπαρη, Νικαίτη Κοντούρη, Αντώνης Κούφαλης, Γιάννης Μαργαρίτης, Ειρήνη Μουντράκη, Τάσος Πυργιέρης, Τάκης Τζαμαργιάς. Υπεύθυνος προγράμματος είναι ο Τάσος Πυργιέρης.

Θεατρικό application
 

Διαβάστε Επίσης

Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν μπαίνει στον ψηφιακό κόσμο των applications (ψηφιακών εφαρμογών) για φορητές συσκευές, κινητά τηλέφωνα και tablets και σε συνεργασία με την νεοσύστατη start-up birigogo.gr συμμετέχει και υποστηρίζει τη δημιουργία διαδραστικών εκπαιδευτικών εφαρμογών για παιδιά και νέους κάθε ηλικίας, με θέμα τα αρχαία ελληνικά δράματα (κωμωδίες και τραγωδίες) των μεγάλων δραματικών ποιητών. Η πρώτη εφαρμογή της σειράς που δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ, είναι οι "Ορνιθες”, το αριστούργημα του Αριστοφάνη. Η εφαρμογή είναι ήδη διαθέσιμη με τίτλο The Birds, μέσα από τα αντίστοιχα stores της Google και της Apple αλλά και από το site της birigogo.gr.

Σεμινάρια - Εργαστήρια - Συναντήσεις - Προβολές

Κατά τη διάρκεια του έτους θα πραγματοποιούνται σεμινάρια και εργαστήρια για επαγγελματίες και μη,  από τους καλλιτέχνες που συνεργάζονται με το Θέατρο Τέχνης. Επίσης θα γίνονται ανοιχτές συναντήσεις- συζητήσεις με το κοινό με αφορμή τις παραστάσεις και τις θεματικές τους. Ξεκινάμε με την "Αντιγόνη". Τον Νοέμβριο, με αφορμή την παράσταση, θα προβληθεί  η ταινία "Αντιγόνη" του Σοφοκλή στο Σχολείο Φυλακών Αυλώνα" που προέκυψε από τη μαθητεία φυλακισμένων αγοριών 18-21 ετών  στο εργαστήριο Εικαστικά-Θέατρο που δημιούργησε η Εύα Νάθενα, σκηνογράφος στην "Αντιγόνη". Στο εργαστήριο τα παιδιά διδάχτηκαν το θεατρικό λόγο κάνοντάς τον εικαστική πράξη, κεντώντας τα ίδια τα κοστούμια τους που στη συνέχεια φόρεσαν για να υποδυθούν τους ρόλους της τραγωδίας.  Μετά την προβολή της ταινίας θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.

Για περισσότερες πληροφορίες για όλες τις δράσεις που θα προγραμματιστούν, παρακαλούμε παρακολουθείτε τα social media και την ιστοσελίδα του Θεάτρου Τέχνης: www. theatro-technis.gr.

Ακόμα, σε σχέση με τη βιωσιμότητα, πέρα από την -αναπόφευκτη- εδώ και χρόνια δημιουργική ανακύκλωση σκηνικών και κοστουμιών, το Θέατρο Τέχνης καταργεί από φέτος την εκτύπωση έντυπου υλικού, επιθυμώντας να επενδύσει περισσότερο στα ψηφιακά μέσα, ενώ παράλληλα αναζητά και προγραμματίζει νέους τρόπους για να πραγματοποιήσει την ενεργειακή αναβάθμιση των δύο σκηνών του. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.