Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή

Μας αποκαλύπτει τα κλειδιά για να κατανοήσουμε το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους» καθώς και την ηρωίδα που ερμηνεύει στη σκηνή του Θεάτρου Πορεία.

Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή

Μας αποκαλύπτει τα κλειδιά για να κατανοήσουμε το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους» καθώς και την ηρωίδα που ερμηνεύει στη σκηνή του Θεάτρου Πορεία, από την Δευτέρα 8 Οκτωβρίου.

Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή - εικόνα 1

Το «Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους» είναι ακόμη ένα αυτοβιογραφικό έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ;
Πρόκειται για το κύκνειο άσμα του Αμερικανού μεγάλου συγγραφέα­. Με σαφείς επιρροές από τους τραγικούς και τον Σαίξπηρ. Είναι μια προσωπική κατάθεση του Ο’Νιλ ­γύρω από την ταραγμένη οικογενειακή ζωή του.

Πιστεύεις πως μέσα από το θέατρο ο καθένας επιχειρεί να ξορκίσει και να ξεπεράσει τις «αμαρτίες» του;
Οπωσδήποτε είναι ένας δρόμος. Ο καθένας μπορεί να κουβαλάει ένα μικρό ή ένα μεγαλύτερο μυστικό, μπορεί ακόμη να θεωρεί ότι έχει διαπράξει αμαρτία, με την χριστιανική έννοια. Η έκθεση αυτού του μυστικού είναι μια επώδυνη λύτρωση. Επώδυνη και ουσιαστική. Μέσω ενός θεατρικού έργου έρχεσαι αντιμέτωπος –σχετικά προστατευμένα– με την αλήθεια σου. Αναμετριέσαι μαζί της. Για παράδειγμα, ο Ο’Νιλ βάζει τον ήρωά του να αποζητά τη συγχώρεση λίγο προτού πεθάνει μια νύχτα κάτω από το φως του φεγγαριού, στην αγκαλιά της πεθαμένης μητέρας του. Οι αναφορές του συγγραφέα έχουν να κάνουν με πραγματικά πρόσωπα του στενού του οικογενειακού κύκλου αλλά και πραγματικά γεγονότα.

«Μέσω ενός θεατρικού έργου έρχεσαι αντιμέτωπος –σχετικά προστατευμένα– με την αλήθεια σου. Αναμετριέσαι μαζί της.»

Η κοινωνία του αμερικανικού ­Νότου ή η ψυχολογική κατάσταση των ηρώων έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον εδώ;
Και τα δύο, καθώς η ψυχολογική κατάσταση των ηρώων ορίζεται απολύτως από την ηθογραφική, κοινωνιογραφική εικόνα του αμερικάνικου Νότου. Οι ήρωες του έργου έχουν μεγαλώσει σε ένα αυστηρό, συντηρητικό κοινωνικό πλαίσιο, όπου δεν τους επιτρέπεται να νιώσουν ελεύθεροι, σημαντικοί, αξιοπρεπείς. Έχουν κακή σχέση με τον εαυτό τους και κατά συνέπεια με τους άλλους. Ανήκουν σε κατώτερα κοινωνικά στρώματα και για να επιβιώσουν αναγκάζονται να γίνουν χυδαίοι, σκληροί, απατεώνες και ψεύτες.

Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή - εικόνα 2

Η ηρωίδα που ερμηνεύεις παλεύει μέχρι το τέλος να απαλλαγεί από αυτό που η ίδια θεωρεί μοίρα της. Πιστεύεις ότι αυτό της προσδίδει μια ματαιότητα;
Οι άνθρωποι που θεωρούν ότι δεν μπορούν να ξεφύγουν από αυτό που τους όρισε η μοίρα είναι άνθρωποι βαθιά τραυματισμένοι ψυχικά. Αυτό το ανοιχτό τραύμα παραλύει ψυχικά, καθηλώνει στο παρελθόν και γεννά φαντάσματα που επιστρέφουν διαρκώς, ως Ερινύες. Όταν ο παθών απαλλαγεί από τις τύψεις και τις ενοχές που κουβαλάει κι ελευθερωθεί, θα είναι σε θέση να ορίζει πάλι ο ίδιος τον εαυτό του. Η Τζόσι πιστεύει ότι ο έρωτας μπορεί να αλλάξει τα πάντα. Αρκεί να πιστέψεις στη δύναμη της αγάπης, «κι ο ήλιος δεν θα βγει μέσα από βρόμικα παράθυρα, αλλά θα φωτίσει τον ουρανό σαν μια υπόσχεση ουράνιας γαλήνης για τις βασανισμένες ψυχές», όπως λέει στον Τζιμ, πιστεύοντας ότι η αγάπη της θα μπορούσε ακόμη και τώρα να τον γιατρέψει. Πίστη και θάρρος θα χρειαστεί στο τέλος του έργου όπου θυσιάζει τον εαυτό της για να σωθεί ο Τζιμ. Η Τζόσι θα ηττηθεί. Θα μείνει παρθένα για πάντα. Αλλά θα έχει συμβεί το πιο σπουδαίο: θα έχει καταφέρει να απαλλάξει την ψυχή ενός ανθρώπου από το βάρος που κουβαλούσε λίγο προτού πεθάνει.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Με αφετηρία τις σπαρακτικές σχέσεις των προσώπων, η παράσταση επιχειρεί να διανοίξει έναν νέο φαντασιακό χώρο στο ρεαλισμό του Ο’Νιλ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/04/2025

Τρεις αδελφές

Μερικά χρόνια μετά τον αξιοσημείωτο "Θείο Βάνια", η Μαρία Μαγκανάρη επιστρέφει στον Τσέχοφ, με ακόμη μία παράσταση συνόλου, βαθιάς τρυφερότητας, ποίησης και ωραίων ερμηνειών. | Powered by Uber

Η Νατάσα Εξηνταβελώνη έρχεται με το "Girls & Boys" από τη Θεσσαλονίκη

Είναι η βία αναπόφευκτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ή αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών συνθηκών, διερωτάται το έργο του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι, σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου.

Μια "Μπουμπού" στο θέατρο Εν Αθήναις

Η Δήμητρα Κολλά ερμηνεύει μια γλυκόπικρη ιστορία βγαλμένη από τις σελίδες της νουβέλας του Δημήτρη Μητσοτάκη, η οποία όμως μιλάει για όλους μας.

11 τελευταίες παραστάσεις για το "Τα πήρες όλα κι έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου" στο Παλλάς

Last call για την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Παλλάς με τον Γιάννη Τσορτέκη στο ρόλο του Στράτου και τους Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή Διονυσίου να τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής.

"My fierce ignorant step": Χρήστος Παπαδόπουλος σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη με μια χορευτική έξαψη για τις πρώτες μας φορές

Δέκα χορευτές κινούνται σαν ένα στη νέα παράσταση του καταξιωμένου μινιμαλιστή χορογράφου, "My fierce ignorant step", που μιλά για την κοινή εμπειρία της πρώτης φοράς που συναντηθήκαμε, που γελάσαμε, που ζήσαμε…

Paris Opera Junior Ballet: Η αφρόκρεμα του νεανικού χορού στην Αθήνα

Το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού, κοιτίδα του κλασικού χορού μας συστήνει τη νέα γενιά χορευτών που χορεύει για το μέλλον, την παράδοση και τη ζωή.