Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο

Σκηνοθέτης και συγγραφέας αιρετικός, ο Γαλλοαλγερινός καλλιτεχνικός διευθυντής του περίφημου Φεστιβάλ της Αβινιόν φέρνει στη Μικρή Επίδαυρο (4-5/8) μια μινιμαλιστική σκηνική ανάγνωση του Αισχύλου, προσδιορίζοντας τον Προμηθέα ως «πολιτικό κρατούμενο».

Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο

Σκηνοθέτης και συγγραφέας αιρετικός, ο Γαλλοαλγερινός καλλιτεχνικός διευθυντής του περίφημου Φεστιβάλ της Αβινιόν φέρνει στη Μικρή Επίδαυρο (4-5/8) μια μινιμαλιστική σκηνική ανάγνωση του Αισχύλου, προσδιορίζοντας τον Προμηθέα ως «πολιτικό κρατούμενο».

Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο - εικόνα 1
«Προμηθέας δεσμώτης/Ικέτιδες»

Έχει περιγράψει τον εαυτό του ως «ρωμαιοκαθολικό, ομοφυλόφιλο και αμφισβητία», έχει δηλώσει «ήθελα να γίνω ιερέας ή ηθοποιός, τελικά με κέρδισε το θέατρο» και «δεν πιστεύω πια στο Θεό, μόνο στην ποίηση». Ο λόγος για τον Γαλλοαλγερινό Ολιβιέ Πι (γενν. 1965), καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν από το 2013 κι έναν από τους πιο ριζοσπαστικούς –αισθητικά και πολιτικά– σκηνοθέτες, δραματουργούς, ποιητές και ηθοποιούς της Ευρώπης.

Λάτρης του αρχαίου δράματος και της Ελλάδας, «πρέσβης» της δραματουργίας της στο εξωτερικό (εκείνος είχε την ιδέα για το αφιέρωμα στον Δημήτρη Δημητριάδη του θεάτρου Odeon, εκείνος μετακάλεσε ελληνικές παραγωγές στην Αβινιόν), είναι τακτικός επισκέπτης της χώρας μας, όπως το 2008 με την όπερα «Το ποτάμι με τις τουρλίδες» του Μπέντζαμιν Μπρίτεν ή το 2013 με το έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη «Βιτριόλι» στο Εθνικό, αλλά και με το δικό του drag show «Miss Knife» στο Φεστιβάλ Αθηνών. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, θα δούμε τώρα ένα έργο που πρωτοπαρουσίασε πέρυσι στην Αβινιόν, το «Προμηθέας Δεσμώτης/Ικέτιδες» (στη Μικρή Επίδαυρο, στις 4-5/8, στα γαλλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους).

Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο - εικόνα 2

«Σύμβολο αντίστασης και εξέγερσης, ουσιαστικά ο πρώτος πολιτικός κρατούμενος στην ιστορία της ανθρωπότητας»: έτσι αποκαλεί τον Προμηθέα ο Ολιβιέ Πι και, συνδέοντας δύο τραγωδίες του Αισχύλου (τον «Προμηθέα Δεσμώτη» και τις «Ικέτιδες») σε μια low budget παράσταση, επιχειρεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό, συσχετίζοντας το λόγο του ποιητή με το σήμερα. Αντίστοιχα, «εξόριστη» χαρακτηρίζει την Ιώ, την οποία ο Δίας μεταμόρφωσε σε αγελάδα για να τη φυγαδεύσει. Προμηθέας και Ιώ αποτελούν για τον Πι «τα δύο θύματα του αυταρχισμού της εξουσίας». Όπως αναφέρει, «ο Προμηθέας έδωσε τη φωτιά στους ανθρώπους κι αυτό μπορεί ίσως να εκληφθεί σαν μια μεταφορά για την ελευθερία της έκφρασης. Τη φωτιά μπορούμε να τη δούμε ως τεχνική αλλά και ως μια απόπειρα εγκατάστασης της δημοκρατίας ανάμεσα στους θεούς και τους ανθρώπους. Η Ιώ, πάλι, διατρέχοντας τη Μεσόγειο, παραδίδει κι ένα μάθημα γεωγραφίας».

Με τρεις μόνο ηθοποιούς και τρόπο λιτό, ο Πι έστησε αυτό το έργο πέρυσι σε διάφορους απρόβλεπτους και μη θεατρικούς χώρους: σχολεία, γυμναστήρια και αίθουσες σωματείων, ακόμη και σε ένα εκθετήριο της αυτοκινητοβιομηχανίας BMW. Στόχος του είναι να ακουστεί παντού ο αρχέγονος ακτιβιστικός λόγος του Αισχύλου, «ένας λόγος που θεμελιώνει τη δημοκρατία», όπως επισημαίνει. Παίζουν τρεις εξαιρετικοί Γάλλοι ηθοποιοί, σταθεροί συνεργάτες του σκηνοθέτη: οι Φιλίπ Ζιράρ, Φρεντερίκ ΛεΣακριπάν και Μιρέιγ Χερμπστμάγιερ.

Περισσότερες πληροφορίες

Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες

  • Σκηνική Σύνθεση

Ο ηθοποιός, ποιητής και σκηνοθέτης επιχειρεί να νοηματοδοτήσει το παρόν μέσα από την επανανάγνωση εμβληματικών έργων του Αισχύλου σε μια παράσταση μινιμαλιστικής φόρμας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος με αφορμή την παράσταση "Vanya": "Έχουμε ευθύνη για το τι επιλέγουμε να δούμε στο θέατρο, τι καταναλώνουμε, τι ψηφίζουμε"

Ο νέος σκηνοθέτης που ζει και εργάζεται στο εξωτερικό, παρουσιάζοντας συχνά δουλειές του και στην Ελλάδα, μιλάει για την πρόκληση της σύγχρονης εκδοχής του τσεχοφικού "Θείου Βάνια" για οκτώ πρόσωπα με μοναδικό ερμηνευτή τον ηθοποιό Γιώργο Καραμίχο στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, η οποία μιλά για το ποιοι είμαστε σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
14/03/2025

Πρώτες φωτογραφίες από τη συγκλονιστική "Ράβδο" στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής"

Οι Άρης Λεμπεσόπουλος, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Τατιάνα Παπαμόσχου πρωταγωνιστούν στο έργο που μιλάει για την έννοια της βίας και το ρόλο της μνήμης σε σχέση με την κουλτούρα της ακύρωσης, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα.

6ο Φεστιβάλ Θεάτρου 2510: Open call συμμετοχής σε καλλιτέχνες κάθε είδους

Ανοιχτή πρόσκληση σε ηθοποιούς, θεατρικές ομάδες, χορευτές, μουσικούς και μουσικά σχήματα, ζωγράφους, φωτογράφους και όχι μόνο για την έκτη διοργάνωση του φεστιβάλ τεχνών.

Ουίτσι: "Αν είναι να κάνεις κάτι, κάνε το με αγάπη"

Ο/Η σκηνοθέτις και δημιουργός της "Πανδώρας" που κάνει πρεμιέρα στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θέατρου (από 26/3) μοιράζεται τη διαδρομή, τις ανησυχίες και τα όνειρά της. Από τις καταλήψεις και τις πορείες αλληλεγγύης, στα βουνά και τα φαράγγια, και από την ανακάλυψη της σκηνοθεσίας μέσα από τις δυσκολίες, στη βαθιά ανάγκη για έναν θεατρικό κόσμο γεμάτο έμπνευση, ελευθερία και φροντίδα.

"Égalité": Θεατρικό πείραμα του Δημήτρη Μπαμπίλη με αφετηρία το έργο του Θανάση Τριαρίδη

"Σε μια εποχή όπου η ισότητα διακηρύσσεται ως αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα, το "Égalité" του Θανάση Τριαρίδη ανατρέπει κάθε βεβαιότητα". Μάθετε περισσότερα για την παράσταση που θα παιχτεί στο χώρο ενός πρώην καταστήματος στη Στοά Σανταρόζα 3, απέναντι από το Θέατρο Ρεξ.

Ρομέο Καστελούτσι: "Η Ιζαμπέλ Ιπέρ είναι σαν μια μεγάλη φλόγα που μετουσιώνει τον πυρήνα του ίδιου του θεάτρου"

Ο μεγάλος Ευρωπαίος σκηνοθέτης φέρνει στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση τη δική του "Βερενίκη". Μια ελεύθερη διασκευή της ερωτικής τραγωδίας του Ρακίνα που αγγίζει τον σύγχρονο θεατή, με την σούπερ σταρ Ιζαμπέλ Ιπέρ στον ομώνυμο ρόλο.

"Σε φιλώ, Πέτρος" : Ο Βασίλης Βηλαράς και η Λένα Κιτσοπούλου σε ένα διάλογο αγάπης και αποδοχής

Μια συναρπαστική ιστορία, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, ζωντανεύει στη σκηνή του Δίπυλον. Ένα εκρηκτικό, αντισυμβατικό και βαθιά συναισθηματικό ερμηνευτικό ντουέτο, ο Βασίλης Βηλαράς και η Λένα Κιτσοπούλου, ξετυλίγει την πορεία ενός νέου άντρα προς την αυτοαποδοχή και τη μάχη του να κερδίσει την κατανόηση της μητέρας του.