Συνέντευξη Γιάννης Τσίρος

Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και Λαμπρινή Αγγελίδου. Τρεις άνδρες και μια νεκρή στριπτιζέζ στον προθάλαμο ενός νεκροτομείου. Ο πρωτοεμφανιζόμενος στο χώρο του θεάτρου συγγραφέας Γιάννης Τσίρος μας μιλά για το έργο του «Αξύριστα Πηγούνια» (Α΄ κρατικό βραβείο στο θεατρικό διαγωνισμό Υπουργείου Πολιτισμού 2004) που μόλις ανέβηκε στο θέατρο Πόρτα σε σκηνοθεσία του Θανάση Παπαγεωργίου.

Συνέντευξη Γιάννης Τσίρος

«Τα Αξύριστα Πηγούνια είναι ένα λαϊκό έργο»

Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και Λαμπρινή Αγγελίδου. Τρεις άνδρες και μια νεκρή στριπτιζέζ στον προθάλαμο ενός νεκροτομείου. Ο πρωτοεμφανιζόμενος στο χώρο του θεάτρου συγγραφέας Γιάννης Τσίρος μας μιλά για το έργο του «Αξύριστα Πηγούνια» (Α΄ κρατικό βραβείο στο θεατρικό διαγωνισμό Υπουργείου Πολιτισμού 2004) που μόλις ανέβηκε στο θέατρο Πόρτα σε σκηνοθεσία του Θανάση Παπαγεωργίου.

Συνέντευξη Γιάννης Τσίρος - εικόνα 1

Ας γνωριστούμε με μια ερώτηση-κλισέ: ο συγγραφέας γεννιέται ή γίνεται;

Κάθε άνθρωπος μπορεί να γίνει συγγραφέας. Το πιστεύω αυτό. Αυτό όμως που δεν μπορεί ο καθένας ν' αντέξει είναι η επίπονη διαδικασία απομόνωσης που η συγγραφή απαιτεί^ το ότι τελικά γίνεσαι ένα αγρίμι κλεισμένο σ' ένα δωμάτιο. Τι θα συνέβαινε αν ξαφνικά άρχιζαν να γράφουν όλα αυτά τα δισεκατομμύρια ανθρώπων που κατοικούν στον πλανήτη; Α, είμαι πολύ περίεργος! Πιθανότατα θα ανέτρεπαν αυτό που αποκαλούμε «συγγραφική τέχνη» και θα ξεπηδούσαν νέες, πρωτόγνωρες μορφές λογοτεχνίας που ούτε καν τις φανταζόμαστε. Πώς στο «Σφαίρες πάνω από το Μπρόντγουεϊ» του Γούντι Άλεν ένας μαφιόζος έλκεται από το θέατρο κι αρχινά να γράφει έργα; Ίσως τελικά τους μεγαλύτερους συγγραφείς να μην τους γνωρίσουμε ποτέ...

Ανατρέχοντας στο βιογραφικό σας, παρατηρεί κανείς πως έχετε ασχοληθεί επαγγελματικά με τη δημοσιογραφική φωτογραφία, το ραδιόφωνο, το σχεδιασμό κοσμημάτων, τη μουσική, τη στιχογραφία, τη θεατρολογία, το κινηματογραφικό σενάριο...

Κι αυτά δεν είναι ούτε το ένα εκατοστό αυτών με τα οποία έχω κατά καιρούς καταπιαστεί! Αναμετρήθηκα στη ζωή μου με ένα πλήθος ασχολιών. Κάπου στα μέσα της δεκαετίας του '80 άρχισα και τις πρώτες μου απόπειρες να γράψω για το θέατρο. Το ότι τώρα παίζονται τα «Αξύριστα Πηγούνια» το αντιμετωπίζω σαν ένα μέρος μιας πορείας, κατά τη διάρκεια της οποίας πολύ συχνά έχανα την πίστη στον εαυτό μου^ δεν είχα όμως και κάτι καλύτερο να κάνω, οπότε συνέχιζα να γράφω!

Πώς επιβιώνει λοιπόν ένας Έλληνας συγγραφέας;

Δύσκολα! Αν δινόταν συχνότερα η ευκαιρία στους νέους Έλληνες συγγραφείς να παρουσιάσουν τα έργα τους, τότε -σας το εγγυώμαι- θα γίνονταν καλύτεροι. Το να γράφεις για το συρτάρι σου είναι βαθιά τραγικό, κάτι σαν ατελέσφορος έρωτας. Ακόμη όμως κι όταν τα έργα τους ανεβαίνουν, οι αναγνώσεις τους είναι συνήθως «βιαστικές», ίσως να φταίει το ότι κανείς δεν γίνεται προφήτης στον τόπο του. Όχι ότι πιστεύω πως υπάρχουν προφήτες, τρόπος του λέγειν. Απλώς διερωτάται κανείς: «Έχουν υπάρξει τόσοι μεγάλοι συγγραφείς στην ιστορία της ανθρωπότητας. Εγώ τώρα τι θέλω και γράφω;». Είναι όμως σαν να λες «έχουν υπάρξει τόσοι άνθρωποι στον κόσμο. Τι νόημα έχει η δική μου ύπαρξη ή γιατί να φέρω ένα παιδί στον κόσμο;» Οπότε συνεχίζεις να γράφεις...

Συνέντευξη Γιάννης Τσίρος - εικόνα 2

Τι σημαίνει για εσάς η βράβευση του Υπουργείου Πολιτισμού;

Τη χάρηκα και τη γιόρτασα για λίγες μέρες. Η βράβευση όμως ξεχνιέται. Είναι μεγάλη η αγωνία και η αβεβαιότητα για το πώς θα «πατήσει» πάνω στη σκηνή αυτό που έχω γράψει^ φανταστείτε ότι κατά τη διάρκεια των προβών των «Αξύριστων Πηγουνιών» ξεκίνησα να γράφω το επόμενο θεατρικό μου έργο μήπως και ξεφύγω... Τα πιο σημαντικά εξάλλου είναι όσα έχουν συντελεστεί πριν από τη στιγμή της βράβευσης, όπως και όσα θ' ακολουθήσουν. Γενικότερα, τα γεγονότα καθαυτά δεν με ενδιαφέρουν τόσο όσο οι συνέπειές τους. Όσα έπονται. Εκεί στέκομαι εκστατικά.

Όπως δηλαδή στο έργο σας, όπου παρακολουθούμε τις συνέπειες της συνάντησης τριών ανδρών με μια μετανάστρια. Αλήθεια, κοιτώντας πίσω στις πρόσφατες εξεγέρσεις στα προάστια του Παρισιού, πιστεύετε πως θα μπορούσε να συμβεί κάτι αντίστοιχο στην Αθήνα;

Η Ιστορία είναι γεμάτη εξεγέρσεις. Όπου υπάρχει αδικία, όπου υπάρχει ευμάρεια και μαζί αναισθησία, όπου δηλαδή οι θωρακισμένες δημοκρατίες δεν έχουν δημιουργήσει τη νοοτροπία που προτρέπει τους πολίτες να συντρέχουν το διπλανό τους, τότε το ενδεχόμενο μιας εξέγερσης φαντάζει ως πιθανό, σχεδόν ως δίκαιο, ως φυσική συνέπεια.

Η πρώτη σκηνή του έργου σας διαδραματίζεται σε στριπτιζάδικο. Κι αμέσως μετά μεταφερόμαστε στον προθάλαμο ενός νεκροτομείου. Ασυνήθιστο το περιβάλλον στο οποίο τοποθετείτε το έργο σας...

Κι όμως. Τα «Αξύριστα Πηγούνια» είναι ένα απλοϊκό λαϊκό έργο, χωρίς ιδιαίτερα ευφυείς ήρωες, που όλοι τους όμως πάσχουν από κάποιου τύπου ενοχικά σύνδρομα. Και οι τρεις συχνάζουν σε στριπτιζάδικα. Μια παρένθεση εδώ: όταν φαντάζομαι τον εαυτό μου σε τέτοιους χώρους, νιώθω πως, για να το έκανα, θα σήμαινε ότι φέρω μέσα μου μια υπέρτατη δυστυχία και μια απίστευτη έλλειψη ερωτικής πληρότητας. Και οι τρεις τους λοιπόν, νοσοκόμοι βάρδιας, έχουν υπάρξει κατά κάποιον τρόπο «μνηστήρες» της νεκρής αλλοδαπής στριπτιζέζ της οποίας το γυμνό σώμα κείτεται μπροστά τους. Ήρθε λοιπόν η στιγμή, εν ώρα υπηρεσίας, να αναμετρηθούν με τις ευθύνες τους. Αλλά ποιες ευθύνες; Και τι είναι γυμνότερο; Η γύμνια του σώματος ή η γύμνια του βλέμματος; Το σώμα που χορεύει ή τα μάτια που το κοιτάζουν;

Ιλειάνα Δημάδη
idimadi@athinorama.gr
INFO

Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γιώργος Καραμίχος: "Είναι επείγον να κοιτάξουμε μέσα μας, ο ίδιος ο πλανήτης μας δείχνει πως πρέπει να αποδεχτούμε τη φύση μας"

Έντεκα χρόνια είχε να παίξει σε ελληνική σκηνή ο Γιώργος Καραμίχος και να, επέστρεψε αυτή τη σεζόν με μια παράσταση κι έπονται άλλες. Μιλήσαμε μαζί του για πολλά: θεατρικές εμπειρίες, τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, για την ευθύνη των γονιών, για τη σχέση του με το χρόνο. Απολαύστε τον.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
06/10/2024

Τρεις "Ήρωες" καταλαμβάνουν το θέατρο Από Μηχανής

Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το συγκινητικό έργο του Ζεράλντ Σιμπλερά, που σκηνοθετεί ο Δημήτης Μυλωνάς με μια δυνατή πρωταγωνιστική τριάδα.

Η "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ έρχεται στο Διάχρονο Θέατρο

Τον Νοέμβριο οι Βύρων Κολάσης, Κώστας Μπίγαλης και Έμμυ Δημητρακοπούλου μοιράζονται τις τρεις πλευρές ενός ερωτικού τριγώνου στο ευφυές έργο του Νομπελίστα συγγραφέα, που εξελίσσεται -με κινηματογραφική δομή- μέσα από ένα παιχνίδι με το χρόνο και τη μνήμη.

Ο "Μπογιατζής" συνεχίζει ακάθεκτος

Η θεότρελη κωμωδία του Άγγλου ηθοποιού και θεατρικού συγγραφέα Ντόναλντ Τσέρτσιλ, "Ο μπογιατζής", συνεχίζεται στο θέατρο Αυλαία σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου.

O Κώστας Κουτσολέλος και η Δώρα Στυλιανέση γράφουν για "Το παλτό και μία ιστορία υδρωπικίας"

Ο Κώστας Κουτσολέλος και η Δώρα Στυλιανέση ηθοποιοί αυτό-σκηνοθετούμενοι, καλλιτέχνες αυτό-διαχειριζόμενοι και, πρωτίστως, χωρίς να φοβούνται τον αυτοσαρκασμό μας λένε τις σκέψεις τους για την παράσταση "Το παλτό και μία ιστορία υδρωπικίας", που έρχεται στο Bios Basement (από 17 Οκτωβρίου).

Κωνσταντίνος Ασπιώτης: "Η ‘Κόρη του λοχαγού’ είναι η ιστορία μιας επανάστασης της αγάπης"

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μάς λέει όσα δεν ξέρουμε για την "Κόρη του λοχαγού" του Πούσκιν με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης στις 23/10 στο Σύγχρονο Θέατρο, ενώ μιλάει και για τη συνεργασία του με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στο "The Humans".

Δέκα επιτυχημένες παραστάσεις μετακομίζουν!

Σε νέα στέγη θα παίζονται δέκα παραστάσεις που έρχονται δυναμικά από τις προηγούμενες σεζόν.