Η σύγχρονη ιστορία της Ινδίας με τα μάτια των καλλιτεχνών σε μια συναρπαστική έκθεση στο Λονδίνο

Η πιο ενδιαφέρουσα έκθεση που είδαμε αυτό το φθινόπωρο στο Λονδίνο ήταν το αφιέρωμα της Barbican Art Gallery "The imaginary Institution of India

The Imaginary Institution of India: Art 1975-1998, Άποψη εγκατάστασης Barbican Art Gallery The Imaginary Institution of India: Art 1975-1998, Άποψη εγκατάστασης Barbican Art Gallery

Επιλέγοντας να ξεδιπλωθεί χρονολογικά ανάμεσα σε δύο απρόσμενες για τους πολλούς ημερομηνίες (το 1975 που σηματοδοτεί την ανακήρυξη του κράτους της Έκτακτης Ανάγκης από την Ίντιρα Γκάντι και το 1998 που πραγματοποιούνται πυρηνικές δοκιμές στο Pokhran και η Ινδία αποκτά τον πρώτο πρωθυπουργό από το φιλοινδουιστικό κόμμα BJP), η έκθεση της Barbican Art Gallery "The imaginary Institution of India” (5/10-5/1/2025) σε συνεργασία με το Kiran Nadar Museum of Art στο Νέο Δελχί, διηγείται την ιστορία της Ινδίας μέσα από 150 έργα 30 καλλιτεχνών. Καταρρίπτοντας την παγιωμένη αντίληψη ότι η γραμμική παρουσίαση καλλιτεχνών μιας χώρας είναι μια βαρετή και χωρίς ουσία ανάμνηση από το εκθεσιακό παρελθόν, στήνει μια συναρπαστική αφήγηση της άγνωστης ιστορίας της Ινδίας αναδεικνύοντας θέματα όπως η άνοδος του ινδουιστικού εθνικισμού, η θέση της γυναίκας και των γκέι, οι αγώνες διαφορετικών κοινωνικών ομάδων για τα δικαιώματα εν μέσω κοινωνικών αναταραχών και οικονομικής αστάθειας, οι προκλήσεις της ταχείας αστικοποίησης. 

The Imaginary Institution of India, Barbican Art Gallery
© Max Colson Barbican Art Gallery
The Imaginary Institution of India: Art 1975-1998, Άποψη εγκατάστασης Barbican Art Gallery

Σε επιμέλεια του Shanay Jhaveri, επικεφαλής εικαστικών τεχνών στο Barbican, η έκθεση παίρνει τον τίτλο της από το ένα δοκίμιο του συγγραφέα και ακαδημαϊκού Sudipta Kaviraj, ειδικού στην Ινδική πολιτική το οποίο, όπως αναφέρει ο επιμελητής "συζητά τις διαδικασίες εγκαθίδρυσης της δημοκρατίας και της νεωτερικότητας σε μια μετα-αποικιακή κοινωνία που χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία και πολυφωνία. Αυτές οι διαπραγματεύσεις αποτελούν τον πυρήνα της έκθεσης που υπογραμμίζει, μέσα από δυνατά και υποβλητικά έργα τέχνης, την ουσία μιας πραγματικά δημοκρατικής κοινωνίας, όπου οι άνθρωποι επικοινωνούν, συνυπάρχουν και συνδέονται σε διάφορα επίπεδα, από το από το πληθωρικά σεξουαλικό μέχρι το προκλητικά πολιτικό.”

The Imaginary Institution of India installation view Barbican Art Gallery © Eva Herzog Studio Barbican Art Gallery
© Eva Herzog Studio Barbican Art Gallery
The Imaginary Institution of India: Art 1975-1998, Άποψη εγκατάστασης Barbican Art Gallery
The Imaginary Institution of India installation view Barbican Art Gallery © Eva Herzog Studio Barbican Art Gallery
© Eva Herzog Studio Barbican Art Gallery
The Imaginary Institution of India: Art 1975-1998, Άποψη εγκατάστασης Barbican Art Gallery

Η έκθεση ξεκινά από τις δύο διαστάσεις και μετακινείται προς το βίντεο και τις εγκαταστάσεις, από τους εξπρεσιονιστικούς πίνακες του Gulammohammed Sheikh που ξαναβλέπουν την παράδοση της μογγολικής ζωγραφικής μινιατούρας αποδίδοντας εκφραστικά την καταπιεστική ατμόσφαιρα της εποχής του κράτους έκτακτης ανάγκης της Γκάντι (Speechless City, 1975) και τις προπαγανδιστικές αφίσες του Navjot Altaf (Emergency Poster, 1976), εμπνευσμένες από την οπτική πολιτική γλώσσα της Κούβας, μέχρι τις φωτογραφίες του Sunil Gupta (Exiles, 1987) που μιλούν για τις ζωές των γκέι ανδρών στο Νέο Δελχί, και τη βίντεο εγκατάσταση της Nalini Malani (Utopia, 1969-76), ένα σχόλιο πάνω στο γυναικείο βλέμμα αλλά και την αρχιτεκτονική των νεόχτιστων κοινωνικών κατοικιών και τις αντιλήψεις περί πολεοδομίας.

The Imaginary Institution of India
© Sunil Gupta, Ευγ. παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Hales London and New York
The Imaginary Institution of India: Art 1975- 1998 Sunil Gupta, India Gate, 1987,
από τη σειρά Exiles, 1987
The Imaginary Institution of India
© © 2024 Gulammohammed Sheikh, Ευγ. παραχώρηση του καλλιτέχνη και Vadehra Art Gallery
The Imaginary Institution of India: Art 1975- 1998, Gulammohammed Sheikh, Speechless City, 1975

Διαβάστε Επίσης

Από τη σειρά φωτογραφιών της Sheba Chhachh (Seven Lives and a Dream, 1980-91) που αντιπαραβάλλει τη συναισθηματικά φορτισμένη τεκμηρίωση των φεμινιστικών κινητοποιήσεων στην Ινδία με τα τρυφερά σκηνοθετημένα πορτρέτα των γυναικών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή τους μέχρι τα επιδαπέδια έργα με σπασμένα δοχεία από τερακότα, τούβλα και ξύλο της Rummana Hussain (1993) που αναπαριστούν το συναίσθημα του εκτοπισμού και του τραύματος που έφερε η κατεδάφιση του Babri Masjid στην Ayodhya το 1992 (αρχικά τζαμί που επί αιώνες ήταν τόπος λατρείας και μουσουλμάνων και ινδουιστών) από έναν δεξιό ινδουιστικό όχλο, την ίδια εποχή που η ίδια η καλλιτέχνης ως μουσουλμάνα αναγκάστηκε να εγκαταλείψει προσωρινά το σπίτι της στη Βομβάη. 

The Imaginary Institution of India, ​​Sheela Gowda, Untitled, 1997.2007 © Sheela Gowda Courtesy Museum Gouda.jpg
​​Sheela Gowda, Untitled, 1997.2007 © Sheela Gowda Courtesy Museum Gouda
The Imaginary Institution of India: Art 1975- 1998, Sheela Gowda, Untitled, 1997/2007

Κι από τις εγκαταστάσεις από κοπριά αγελάδας, ύφασμα και χρωστική κουμ κουμ της Sheela Gowda (Untitled, 1997/2007), αποτέλεσμα μιας κοπιαστικής διαδικασίας ιδιαίτερα σημαντικής για την καλλιτέχνιδα που διερευνά την καθημερινή οικονομία των γυναικών στην ύπαιθρο και την αξία της εργασίας ως τα ντοκουμέντα της περφόρμανς της Rummana Hussain "Is is what you think?” (1998) που ανθίσταται στο πατριαρχικό και πλειοψηφικό βλέμμα. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ένα διήμερο φεστιβάλ ερευνά έναν Νέο Ενεστώτα

Έρχεται στο Φεμινιστικό Αυτόνομο Κέντρο FAC Athens το Φεστιβάλ Πειραματικής Λογοτεχνίας και Επιτέλεσης A) GLIMPSE) OF).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Σε τιμή-ρεκόρ πουλήθηκε έργο του Γιάννη Τσαρούχη σε δημοπρασία

Ο πίνακας πουλήθηκε σε δημοπρασία του οίκου Bonhams.

Ο σουρεαλιστής ζωγράφος Ρενέ Μαγκρίτ γεννήθηκε σαν σήμερα (21/11)

Ο αριστοτεχνικός καλλιτέχνης υπήρξε μία από τις πιο ιδιότυπες και χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες του ευρωπαϊκού υπερρεαλισμού.

"Prints + Chips anyone?": Ένα χειροποίητο artbook φέρνει τη χαρακτική στο επίκεντρο

Το limited edition artbook χαρακτικής δημιουργήθηκε από την ομάδα Jour fix.

Workshop και πάρτι με τον Pan Pan στο Books & Life

Οι εκδόσεις Διόπτρα γιορτάζουν έναν χρόνο κυκλοφορίας του graphic novel "Καπετάν Μιχάλης" και προσκαλούν το κοινό σε μια μοναδική βραδιά.

Ξεναγήσεις εναλλακτικής ιστορίας στο Tavros

Με αφορμή την έκθεση "I wake from history, alive" των Βαγγέλη Βλάχου και Ala Younis.

Μια συζήτηση με αφορμή τη "Νατάλια Στ."

Οι εκδόσεις Το Ροδακιό καλούν τον κοινό σε μια βραδιά ανοιχτού διαλόγου με αφορμή το νέο βιβλίο της Ελεάννας Βλάχου.