"Shinrin-yoku": Η νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης του PCAI στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους

Η έκθεση «Shinrin-yoku - Μπάνιο στο Δάσος» στοχεύει να αναπτύξει περαιτέρω τη συζήτηση γύρω από την περιβαλλοντική προστασία και τις έμφυλες ταυτότητες που ξεκίνησε το PCAI κατά τη διάρκεια της υβριδικής έκθεσης «Sheltered Gardens» το 2022-2023.

Shinrin yoku Γιώργος Δρίβας, «Kaizo», 2022-2023, ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία με χρήση προγραμμάτων ΑΙ, Παραχώρηση του καλλιτέχνη

Το PCAI, σε συνεργασία με τον Βοτανικό Κήπο Διομήδους, παρουσιάζει στις 20 Ιουνίου μία νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης υπό τον τίτλο "Shinrin-yoku - Κολυμπώντας στο Δάσος".

Η ιαπωνική φράση Shinrin-yoku 森林浴 αποδίδεται στα ελληνικά ως κολυμπώντας στο δάσος (forest bathing): ένας ενδεικτικός αλλά όχι ευρέως διαδεδομένος όρος που επινοήθηκε το 1982 από τον Tomohide Akiyama, τότε υπουργό Γεωργίας, Δασών και Αλιείας της Ιαπωνίας. Η συγκεκριμένη έννοια παραπέμπει στην πανάρχαια συνήθεια να περνά κανείς χρόνο κοντά στη φύση, ανάμεσα σε δέντρα και άγρια φυτά, απορροφημένος από τη χλωρίδα και την πανίδα που τον περιβάλλει, χωρίς να αποσπάται από τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας και τις ηλεκτρονικές συσκευές. Τα έργα της έκθεσης, είτε πρόκειται για εγκαταστάσεις, φωτογραφία, γλυπτική, ΑΙ, εικονογραφήσεις ή φιλμ, επιδιώκουν την αλληλεπίδραση με τον βοτανικό κήπο, την περιβάλλουσα δασική περιοχή, τις λίμνες με νούφαρα, τα ξέφωτα και τα θερμοκήπια. υπογραμμίζοντας, παράλληλα, τον ρόλο του κήπου ως περιοχή προστασίας χιλιάδων ειδών χλωρίδας και ως καταφύγιο της τοπικής, άγριας πανίδας.

Shinrin yoku
Lynn Hershman Leeson, "Double Water Woman", 2003, ψηφιακή εκτύπωση, Παραχώρηση της Altman Siegel Gallery και της καλλιτέχνιδας

Η έκθεση "Shinrin-yoku - Κολυμπώντας στο Δάσος" διερευνά τη γειωτική και θεραπευτική επίδραση της φύσης και του αρχέγονου δάσους, καθώς και την έννοια του νερού σε συνάρτηση με τα περάσματα και τις διαδρομές του Édouard Glissant και το Γιουνγκιανό ασυνείδητο. Στο πλαίσιο αυτό η έκθεση επιδιώκει να εμβαθύνει στις μυθολογίες και στα έθιμα γύρω από την ελεύθερη κατάδυση των ama (海, γυναίκες της θάλασσας), μητριαρχικές κοινότητες της Ασίας, η πρακτική των οποίων χρονολογείται εδώ και 2000 χρόνια περίπου. Οι ama, παράλληλα με την εργασία τους ως αλιείς οστρακοειδών και μαργαριταριών, επιδιώκουν την προστασία των ανεκτίμητων "δασών του ωκεανού", όπως αποκαλούν τα φύκια και τη θαλάσσια χλωρίδα, μεριμνώντας ώστε να μην βλάπτουν ή να μην υπεραλιεύουν την άλγη και τους υπόλοιπους οργανισμούς του βυθού. Μία παράδοση η οποία μοιάζει να αντικατοπτρίζει τα λόγια του Gaston Bachelard (1942) πως το νερό συνιστά απαραίτητη πηγή για την ανάπτυξη της ποιητικής. Το νερό έχει απεριόριστη δύναμη να μας μετακινεί και να μας ανακουφίζει. Το νερό φέρνει πίσω τις μητέρες μας.

Shinrin yoku
Aiko Ohno, "Beauty Has Its Thorns", 2023, φωτογραφία, Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Η έκθεση στοχεύει να αναπτύξει περαιτέρω τη συζήτηση γύρω από την περιβαλλοντική προστασία και τις έμφυλες ταυτότητες που ξεκίνησε το PCAI κατά τη διάρκεια της υβριδικής έκθεσης "Sheltered Gardens" το 2022-2023. Στις 20 Ιουνίου, στο πλαίσιο των εγκαινίων της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν εικαστικές performances από τους VASKOS και τον Μιχάλη Afolayan σε ξέφωτα του κήπου.

Διαβάστε Επίσης

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Lynn Hershman Leeson, Éric Baudelaire*, Aiko Ohno, Asako Masunouchi, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Maria Antelman, Raffaela Naldi Rossano, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Γιώργος Δρίβας, Δημήτρης Ιωάννου, VASKOS (Βασίλης Νούλας & Κώστας Τζημούλης), Εύα Στεφανή*, Μιχάλης Afolayan, Campus Novel, Maria F. Dolores & Σοφία Ντώνα

Επιμέλεια: Κίκα Κυριακάκου

H διοργάνωση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και του Γαλλικού Ινστιτούτου της Αθήνας, υπό την αιγίδα της Ιαπωνικής Πρεσβείας στην Ελλάδα και στο πλαίσιο του θεσμού 2024 Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας-Ιαπωνίας.

Shinrin yoku
Aiko Ohno, "Hide and Seek with Ama Divers and Abalones", 2023, φωτογραφία, Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Shinrin yoku
VASKOS, "Υδρo-ερωτικά Φεγγάρια", 2024, φωτογραφική εκτύπωση, Παραχώρηση των καλλιτεχνών

*Οι ταινίες των Εύας Στεφανή και του Éric Baudelaire θα προβληθούν στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου. Οι καλλιτέχνες θα είναι παρόντες κατά τη διάρκεια των προβολών στον κήπο.

Ο Βοτανικός Κήπος Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους αποτελεί τον μεγαλύτερο Βοτανικό Κήπο της χώρας μας καθώς και της Ανατολικής Μεσογείου. Ιδρύθηκε το 1951, με βάση το κληροδότημα του Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους και αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Στη μεγάλη έκτασή του, ολοκληρώθηκαν, με την βοήθεια του Υπουργείου Γεωργίας και υπό την εποπτεία του καθηγητή Βοτανικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Κωνσταντίνου Μητράκου, οι εργασίες δημιουργίας και οργάνωσής του, με βάση τα σχέδια της καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής Κήπων και Τοπίου του Πανεπιστημίου του Βερολίνου Herta Hammerbacher. Το 1975, με το πέρας της διαμόρφωσης του καλλωπιστικού τμήματος, ο Κήπος άνοιξε επίσημα τις πύλες του στο κοινό. 

O πολιτιστικός οργανισμός PCAI ιδρύθηκε από τον Αθανάσιο Πολυχρονόπουλο, CEO της περιβαλλοντικής εταιρείας Polygreen, και στοχεύει στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση μέσα από ένα ετήσιο πρόγραμμα καλλιτεχνικών αναθέσεων, εκθέσεων σύγχρονης τέχνης, προγραμμάτων φιλοξενίας καλλιτεχνών, εργαστηρίων και συνεδρίων. Το PCAI εκπληρώνει τους στόχους του μέσω τριών τομέων δραστηριότητας: τη συλλογή έργων τέχνης του, τα πολιτιστικά προγράμματά του και την υποστήριξη που παρέχει σε καλλιτέχνες και καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες με κοινό όραμα και ανησυχίες για το περιβάλλον. Το 2019 σχεδιάστηκε το πρώτο πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών του οργανισμού από την Κίκα Κυριακάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του PCAI, ενώ στην επιτροπή αξιολόγησής του συμμετείχαν οι Hans Ulrich Obrist, καλλιτεχνικός διευθυντής της Serpentine, και Krist Gruijthuijsen, διευθυντής του KW Institute. Από τo 2021 o οργανισμός είναι official nominator του σημαντικού περιβαλλοντικού βραβείου Earthshot Prize, το οποίο θεσπίστηκε από το Royal Foundation of the Prince and Princess of Wales.

Εγκαίνια: 20/6 (5-8 μ.μ.)

Info: Βοτανικός Κήπος | 21/6-20/9 | Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά κατά τις ώρες λειτουργίας του Βοτανικού Κήπου Διομήδους (από 9πμ έως τη δύση του ήλιου) | Είσοδος ελεύθερη, απαιτείται προκράτηση μέσω του diomedes-bg.gr/booking

Στις 20/6 θα υπάρχει δωρεάν μεταφορά του κοινού από τις 5 μ.μ. έως τις 8 μ.μ. σε τακτά χρονικά διαστήματα από το Σταθμό Μετρό Αγία Μαρίνα με λεωφορείο, που θα εκτελεί κυκλική διαδρομή.

Ο Βοτανικός Κήπος Διομήδους θα παραμείνει κλειστός, όταν οι καιρικές συνθήκες κρίνονται επικίνδυνες για ενδεχόμενη πυρκαγιά. Οι επισκέπτες θα πρέπει να ενημερώνονται πριν επισκεφθούν την έκθεση. Ενημερωθείτε εδώ.

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βοτανικός Κήπος Διομήδους

Ιερά Οδός 401
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.

Ένα φωτογραφικό road trip μας κάνει να νοσταλγούμε τα ελληνικά καλοκαίρια

Η Ροζίτα Σπινάσα κάνει μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας.

Τη διπλή όψη της "Urban Life" αποτυπώνει στα έργα του ο Κωστής Δαμουλάκης

Η έκθεση προσδοκά να φέρει το κοινό σε επαφή με μία ολοκληρωμένη παρουσίαση της έως τώρα πορείας του καλλιτέχνη, από τα χρόνια της μαθητείας του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης έως σήμερα.