Ροζ καπνός

Δεν είναι επικίνδυνο που λογοκρίθηκε το έργο της Γεωργιας Λαλέ, χειρονομία που διαφορετικά θα χανόταν στους διαδρόμους του Ελληνικού Προξενείου της Νέας Υόρκης. Θα ήταν επικίνδυνο αν δεν λογοκρινόταν.

Η ροζ σημαία της Γεωργίας Λαλέ που λογοκρίθηκε © Georgia Lale Studio, All rights reserved, 2023, lalegeorgia.net © Georgia Lale Studio, All rights reserved, 2023, lalegeorgia.net

"The pink flag was screaming"
Wire

Οι ακροδεξιοί, από το Τρίτο Ράιχ κι έπειτα, υπήρξαν εξαιρετικοί επιμελητές. Ας θυμηθούμε τον λησμονημένο Γιώργο Καρατζαφέρη. Χάρη στην παρέμβασή του, ακριβώς πριν είκοσι χρόνια, ξεχωρίσαμε, ανάμεσα σε τόσους καλλιτέχνες που συμμετείχαν στην εικαστική έκθεση OUTLOOK, με αφορμή την Ολυμπιάδα του 2004, έναν σπουδαίο ζωγράφο: τον Βέλγο Τιερί ντε Κορντιέ. Ποτέ δεν θα είχαμε μάθει γι’ αυτόν τον ημίτρελο ψευδοφιλόσοφο που του άρεσε να κρύβεται στα δάση, αν ο πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ. δεν είχε συμβάλει στην αποκαθήλωση του πίνακα. Ποιος είχε τολμήσει να σχεδιάσει έναν απειλητικό ξύλινο σταυρό δίπλα σ’ ένα ροζ τεντωμένο πέος, όλο σφρίγος;

Ήταν φανερό λοιπόν πως οι ακροδεξιοί προτιμούσαν τα καθαρά έργα, που υλοποιούσαν μ’ ευθύτητα τη θέση τους, χωρίς υπεκφυγές, κάνοντας ωστόσο ένα τεράστιο λάθος: αφήνανε τα πραγματικά αιχμηρά έργα ν’ αλωνίζουνε ελεύθερα σε μια κοινωνία, που θέλανε διακαώς να προστατεύσουν. Κάτι τέτοια έργα δεν τα πιάνει κανένας συναγερμός. Ορθόδοξος ή λαϊκός.

Λίγα χρόνια αργότερα ήρθε η σειρά της κινηματογραφίστριας Εύας Στεφανή. Δεν έχω δει το έργο, αλλά συχνά επανέρχομαι στην κριτική του "Στόχου", γελώντας και ανατριχιάζοντας, λες και διαβάζω κάποιο απόσπασμα από τη "Ναζιστική Λογοτεχνία στην Αμερική" του Ρομπέρτο Μπολάνιο, μια πινακοθήκη παραφροσύνης, κωμωδίας και μίσους, μια εγκυκλοπαίδεια ηλιθιότητας: "H λεγάμενη είχε προκαλέσει τον Ελληνισμό, προσβάλλοντας τον Εθνικό ΜΑΣ Ύμνο, όταν στην… εικαστική διοργάνωση Art Athina είχε εκθέσει ένα βίντεο 40 δευτερολέπτων. Τόσο κράτησε η έμπνευσή της! Τι πραγματευόταν αυτό το… ιδιοφυές έκθεμα; Μια κλειδαρότρυπα από την οποία φαίνεται το αιδοίο γυναίκας αυνανιζόμενης υπό τον ήχο του Εθνικού Ύμνου".

Ήταν φανερό λοιπόν πως οι ακροδεξιοί προτιμούσαν τα καθαρά έργα, που υλοποιούσαν μ’ ευθύτητα τη θέση τους, χωρίς υπεκφυγές, κάνοντας ωστόσο ένα τεράστιο λάθος: αφήνανε τα πραγματικά αιχμηρά έργα ν’ αλωνίζουνε ελεύθερα σε μια κοινωνία, που θέλανε διακαώς να προστατεύσουν. Κάτι τέτοια έργα δεν τα πιάνει κανένας συναγερμός. Ορθόδοξος ή λαϊκός.

Γεωργία Λαλέ, η ροζ σημαία που λογοκρίθηκε στο Προξενείο της Νέας Υόρκης

Καμιά φορά σκέφτομαι πως η λογοκρισία δίνει πάντα κάτι στο έργο. Για παράδειγμα, στο "Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο", γραμμένο για το μακελειό του ’73 με πρωταγωνιστή τον Κοεμτζή, κατάφερε να προσφέρει μια ένταση που ούτε η στιχουργική ευφυία του Σαββόπουλου δεν θα μπορούσε να ονειρευτεί: η Υπηρεσία του Υπουργείου Προεδρίας της τότε Κυβέρνησης απέρριψε μια λέξη και δυο στίχους ("κουφούς",  "Το δικαστήριο λειτουργούσε μέσα εκεί/ μα η δικαιοσύνη ήταν απ’ έξω"), με αποτέλεσμα ν’ αντικατασταθούν από τον ήχο μιας μαγνητοταινίας που σβήνει, ένα θόρυβο σαν τρυπάνι. 
Λες και οι λέξεις φτιάχνουν, σε κάθε ακρόαση, ένα λαγούμι στο έδαφος του τραγουδιού, τρυπώνοντας "στον υπόκοσμο της γλώσσας", εκεί που "δεν φτάνει καμιά αστυνομία".

Πάντως, οι λογοκριτές την πατήσανε για μια ακόμα φορά. Στοχοποίησαν το έργο της Γεωργίας Λαλέ -μια ροζ εκδοχή της ελληνικής σημαίας, ραμμένη από σεντόνια που προσέφεραν γυναίκες οι οποίες ζουν εδώ-, χειρονομία που διαφορετικά θα χανόταν στους διαδρόμους του Ελληνικού Προξενείου της Νέας Υόρκης, και το επέστρεψαν σ’ ένα ευρύτερο κοινό, έχοντας προσθέσει μια έξτρα μάζα ισχύς που προηγουμένως δεν υπήρχε. 
Έτσι, η αποκαθήλωση του έργου "Η ενοχή της γειτονιάς" άφησε στον τοίχο του Προξενείου ένα κενό, φορτισμένο και βλάσφημο, στο σχήμα της σημαίας, μέσα από το οποίο κανείς δεν ξέρει τι νέοι μπελάδες θα ξεφυτρώσουν. Αλήθεια, τι μπορεί να γεννηθεί πίσω από μια σημαία, αν αφαιρεθεί; Αυτό δεν το σκέφτηκαν οι καλλιτέχνες, θα το σκέφτονταν οι πατριώτες;

Διαβάστε Επίσης

Διαβάζοντας την καίρια παρέμβαση του Θεόφιλου Τραμπούλη στο "Αθηνόραμα", θα διαφωνήσω μόνο σ’ ένα σημείο. Δεν είναι επικίνδυνο που λογοκρίθηκε το έργο της Λαλέ. Θα ήταν επικίνδυνο αν δεν λογοκρινόταν. Γιατί αυτό θα σήμαινε πως όλα τα σπαθιά της τέχνης έχουν πάψει να είναι ακονισμένα (κάτι που ούτως ή άλλως συμβαίνει). Βέβαια, ένα έργο, όπως το συγκεκριμένο, που κινείται στην επιφάνεια των πραγμάτων, έχει πάντα την πιθανότητα να συγκρουστεί με απόψεις που επιπλέουν στην ίδια επιφάνεια, αν και όλοι ξέρουμε πως, ευτυχώς, η σωστή ζημιά γίνεται υποθαλάσσια. Επομένως, εύγε στην ομάδα του υπουργού Εξωτερικών κυρίου Γεραπετρίτη που ανοίγει δρόμους, εν αγνοία της. Θα πρότεινα μάλιστα να πάρουν τη σημαία και να την κάψουν, για να δούμε, τελικά, αν ο καπνός που θα βγει, είναι ροζ ή γαλανός.

Σχεδόν συμφωνώ με τον Μπιλ Χικς, τον σπουδαίο σταντ απ κωμικό που θα γινόταν προχθές εξήντα δύο χρονών. Δεν παίρνει το μέρος καμίας πλευράς. Δεν του αρέσει να καίνε τις σημαίες. Μα αν σε κάποιον αρέσει, κανένα πρόβλημα. Ένα κομμάτι ύφασμα είναι. Ένας του λέει: "Ο πατέρας μου πέθανε για τη σημαία". Ο Χικς απαντά: "Εγώ την αγόρασα". Ο άλλος συνεχίζει: "Σκοτώθηκε στην Κορέα για τη σημαία". Χικς: "Τι σύμπτωση. Η δικιά μου κατασκευάστηκε στην Κορέα". Είχε τον τρόπο να λέει κάτι σ’ ένα λεπτό, όταν οι υπόλοιποι χρειάζονται εξακόσιες λέξεις. Όπως εγώ, γαμώτο.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.