Ο Χρυσός Λέοντας του περσινού Φεστιβάλ Βενετίας κάνει πρεμιέρα στο ΕΜΣΤ

Δύο δωρεάν προβολές του «Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία» πραγματοποιούνται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του παράλληλου προγράμματος που θα δούμε τον Νοέμβριο.

Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ανακοίνωσε ένα πλούσιο πρόγραμμα δράσεων για τον Νοέμβριο, με highlight δύο δωρεάν προβολές του βραβευμένου με Χρυσό Λέοντα ντοκιμαντέρ της Laura Poitras, "Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία", μία ημέρα πριν την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας στις ελληνικές αίθουσες.

Παράλληλα, το ΕΜΣΤ ετοιμάζει διαλέξεις, παρουσιάσεις, μουσικές εκδηλώσεις και μία νέα έκθεση από τον Viron Erol Vert που εγκαινιάζεται στις 29 Νοεμβρίου.

Διαβάστε Επίσης

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα

Προβολή ταινίας: 15/11

"Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία"19.00 & 21.00
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ-ΜΕΣΟΠΑΤΩΜΑ

Στις 15 Νοεμβρίου, μια ημέρα πριν από την επίσημη έξοδό της στις κινηματογραφικές αίθουσες, η StraDa, σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, παρουσιάζουν σε δύο αποκλειστικές δωρεάν προβολές την αριστουργηματική ταινία "Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία" ("All The Beauty and the Bloodshed") - μια βαθιά πολιτική και επιδραστική ταινία της, βραβευμένης με Όσκαρ για το CITIZENFOUR, Laura Poitras. Η ταινία, η οποία κατέκτησε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, σκιαγραφεί την ταραχώδη ζωή και το έργο της κορυφαίας φωτογράφου Nan Goldin. Ταυτόχρονα, καταγράφει τον επίμονο αγώνα της να καταγγείλει και να αποκαλύψει τη δυναστεία μεγιστάνων της φαρμακοβιομηχανίας, που ήταν υπεύθυνη για την ολέθρια δράση των οπιοειδών OxyContin, υπαίτιων για τον θάνατο περίπου μισού εκατομμυρίου ανθρώπων στις ΗΠΑ. Με μια ταινία, συγκλονιστική σε πολλά επίπεδα, η βραβευμένη με Όσκαρ δημιουργός Laura Poitras, αφηγείται το πώς ένας άνθρωπος μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, μετατρέποντας το προσωπικό του βίωμα και τραύμα σε ελπίδα για τους άλλους, αποδεικνύοντας παράλληλα ότι η πράξη αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη μορφή τέχνης και η υπέρτατη πολιτική πράξη.

Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου που θα διανεμηθούν στο Μουσείο μισή ώρα πριν από κάθε προβολή.

Έκθεση "Συμβιωτικά" - Δημόσιο πρόγραμμα: 16/11

Συμβιωτικά Phantom Investigations

Επιτελεστική διάλεξη από τους Phantom Investigations
"Κάθε σχέση ανήκει σε άλλες σχέσεις"18.30-19.30 & 20.00-21.00
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΜΣΤ
ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ 4ου ΟΡΟΦΟΥ

Παράλληλα με τη συμμετοχή τους στην ομαδική έκθεση, οι Phantom Investigations (η Ινώ Βαρβαρίτη και ο Γιάννης Δελαγραμμάτικας) επιχειρούν μια επιτελεστική διάλεξη βασισμένη στο Καλλιτεχνικό Αρχείο του ΕΜΣΤ, εστιάζοντας στο εικαστικό έργο και τη ζωή της Μπίας Ντάβου, της Ναυσικάς Πάστρα και της Χρύσας. Η δράση τους Κάθε σχέση ανήκει σε άλλες σχέσεις (2023), δημιουργεί δυνητικά ένα νέο αρχειακό μοτίβο από καινούργιες συρραφές και διασυνδέσεις των τεκμηρίων του αρχείου, ώστε να συνομιλήσει με τα έργα της έκθεσης. Μια δυναμική προσωρινή αρχειακή ακολουθία, η οποία αποτελεί ένα είδος παρέμβασης για κριτικούς αναστοχασμούς και διαλεκτικούς μετασχηματισμούς.

Διαβάστε Επίσης

18/11

ΕΜΣΤ Μετά την έκρηξη ακούς ακόμα το φως

Παρουσίαση βιβλίου & προβολή οπτικοακουστικού υλικού από το αρχείο της Διοχάντης
"Η νοσταλγική αναπόληση του παρελθόντος είναι κάτι που δεν θεωρείται υγιές"
ΦΟΥΑΓΙΕ & ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ-ΜΕΣΟΠΑΤΩΜΑ

Προβολές από τις 17.00
Παρουσίαση της έκδοσης στις 18.00

Εορτασμός για την κυκλοφορία της έκδοσης "Μετά την έκρηξη ακούς ακόμα το φως" (επιμέλεια 3 137, εκδ. Paraguay, Παρίσι, 2023) στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Συζήτηση με τα ιδρυτικά μέλη του artist run space 3 137 (Πάκυ Βλασσοπούλου, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Κοσμάς Νικολάου) στο φουαγιέ του ΕΜΣΤ και προβολή οπτικοακουστικού υλικού από το προσωπικό αρχείο της εικαστικού Διοχάντης στην Αίθουσα Προβολών του ΕΜΣΤ.

Η έκδοση "Μετά την έκρηξη ακούς ακόμα το φως" αφορά καλλιτεχνικές πρακτικές και έργα από τη δεκαετία του ’70 στην Ελλάδα και αναζητά τον αντίκτυπό τους στο σήμερα. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης θα συζητηθούν διαγενεακά ερωτήματα που μεταμορφώνονται και επανεμφανίζονται ξανά και ξανά στην ελληνική τέχνη από την μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Στόχος είναι η συζήτηση να μετατοπιστεί από την παγιωμένη αναφορά της ελληνικής τέχνης στην διεθνή ιστορία τέχνης, σε πιο τοπικά χαρακτηριστικά. Το υλικό που θα προβληθεί είναι τμήμα της πλούσιας και σημαντικής συλλογής της Διοχάντης, με καταγραφές σε φιλμ Super 8 που έχει πραγματοποιήσει η ίδια από ομαδικές εκθέσεις Ελλήνων/-ίδων καλλιτεχνών/-έχνιδων κυρίως στο εξωτερικό, αλλά και Ελλήνων/-ίδων και ξένων καλλιτεχνών/-έχνιδων στην Αθήνα, από το 1977 μέχρι το 1986.

Μουσικά δρώμενα Ιάννη Ξενάκη: 29/11

Ιάννης Ξενάκης

Το μουσικό σύνολο dissonArt ensemble ερμηνεύει τα έργα Κόττος (1977), Χάρισμα (1971) και Ιχώρ (1979) του Ιάννη Ξενάκη
14.00, 16.00, 18.00
Σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή

Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει τη συνεργασία της με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζοντας έναν νέο κύκλο συναυλιών στο πλαίσιο των έκθεσεων του ΕΜΣΤ για έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς του 20ού αιώνα, τον Ιάννη Ξενάκη.

Διαβάστε Επίσης

Στις τρεις συναυλίες μικρής διάρκειας, το δραστήριο μουσικό σύνολο dissonArt ensemble με έδρα τη Θεσσαλονίκη, από τους σοβαρότερους "πρεσβευτές" της σύγχρονης μουσικής στον ελλαδικό χώρο, θα ερμηνεύσει τρία εμβληματικά έργα του Ιάννη Ξενάκη σε χώρους του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης την Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023, στις 14.00, 16.00 και 18.00.

Η πρώτη συναυλία (διάρκειας 15 λεπτών) περιλαμβάνει τα έργα Κόττος για σόλο βιολοντσέλο (1977) και Χάρισμα για κλαρινέτο και βιολοντσέλο (1971) και θα πραγματοποιηθεί στο ισόγειο του ΕΜΣΤ στις 14.00. Στον ίδιο χώρο, στις 16.00, θα πραγματοποιηθεί συναυλία (διάρκειας 15 λεπτών) όπου θα παρουσιαστούν τα έργα Ιχώρ για τρίο εγχόρδων (1978) και Χάρισμα. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την τρίτη συναυλία (διάρκειας 20 λεπτών) και τα έργα Κόττος και Ιχώρ στον 2ο όροφο του ΕΜΣΤ στις 18.00.

Ερμηνεύουν τα μέλη του dissonArt ensemble Αλέξανδρος Σταυρίδης (κλαρινέτο), Θοδωρής Πατσαλίδης (βιολί), David Bogorad (βιόλα) και Βασίλης Σαΐτης (βιολοντσέλο).

Διαβάστε Επίσης

Εγκαίνια έκθεσης – ζωντανή μουσική: 29/11

Viron Erol Vert The Hermit

Ατομική έκθεση του καλλιτέχνη Viron Erol Vert με ζωντανή μουσική σε επιμέλεια του Krama 19.30-23.00
3ος ΟΡΟΦΟΣ, PROJECT ROOM 1

Το ΕΜΣΤ παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Viron Erol Vert στην Ελλάδα, με τίτλο "The Hermit". Η επιτόπια εγκατάσταση του Vert, που δημιουργήθηκε ειδικά για το Μουσείο, είναι εμπνευσμένη από το έργο του Ιάννη Ξενάκη. Στόχος της είναι να εξερευνήσει διάφορες πτυχές της πρακτικής του πρωτοποριακού συνθέτη, αρχιτέκτονα και μαθηματικού, καθώς και να αναδείξει την επιρροή που άσκησε στους σύγχρονους δημιουργούς.

Ο καλλιτέχνης έχει δημιουργήσει ένα εντυπωσιακό, διαδραστικό περιβάλλον με αισθητική επηρεασμένη από κλαμπ του Βερολίνου, ο οποίος θα γεμίσει με ήχους που θα συνθέσουν σύγχρονοι πειραματικοί μουσικοί (Έλληνες και διεθνείς). Ο Vert προσκαλεί τους επισκέπτες να βυθιστούν και να απολαύσουν το ηχητικό και οπτικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Ξενάκης και η Ελλάδα

  • Αφιερώματα

Στον τρίτο όροφο του ΕΜΣΤ βρίσκεται μια νέα παραγωγή σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών και το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) που ίδρυσε ο ίδιος ο Ιάννης Ξενάκης, και στεγάζεται στο Ωδείο Αθηνών. Η έκθεση διερευνά την ταραγμένη και πολύπλοκη σχέση του Ξενάκη με την πρώτη του πατρίδα, από τα χρόνια στη Γαλλία μετά την καταδίκη του σε θάνατο, έως την επιστροφή του στην Ελλάδα μετά από 27 χρόνια αυτοεξορίας και την καταξίωσή του. Με πλούσιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και επιστολές, η έκθεση καταγράφει τις πτυχές της πλούσιας μουσικής ζωής στην Ελλάδα τις δεκαετίες του '60 και του '70, τις πρωτοβουλίες που προώθησαν τη μουσική πρωτοπορία και στήριξαν τους σύγχρονους συνθέτες, και φτάνει μέχρι την επιστροφή του Ξενάκη και τη διοργάνωση των μεγάλων του ελληνικών έργων, όπως το Πολύτοπο Μυκηνών.

Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες

  • Αφιερώματα

Στο ισόγειο του ΕΜΣΤ παρουσιάζεται η πρώτη ολοκληρωμένη μεγάλη έκθεση στην Ελλάδα για τον πρωτοπόρο συνθέτη Ιάννη Ξενάκη, θεωρητικό της μουσικής, αρχιτέκτονα, μηχανικό, μαθηματικό και έναν από τους πιο προοδευτικούς και δημιουργικούς στοχαστές του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Κατά τη δεκαετία του 1950, ο Ξενάκης έσπασε τους κώδικες της σύγχρονης μουσικής και δημιούργησε ένα μουσικό είδος απολύτως δικό του. Άμεσα αναγνωρισμένος, αλλά και σε διαρκή κατάσταση επανεφεύρεσης και επανάστασης, ο Ξενάκης συνέθεσε μουσική που είναι ταυτόχρονα μια αναφορά στην Αρχαιότητα, μια ωδή στη φύση και τα στοιχεία της, ένας φόρος τιμής στον μοντερνισμό στο ακρότατο σημείο του, και ένα όραμα για τη χρήση της τεχνολογίας. Το έργο του, ευρύτατα αναγνωρισμένο διεθνώς, δεν έχει μέχρι σήμερα παρουσιαστεί σε βάθος στην Ελλάδα. Ο Ξενάκης πρωτοστάτησε στη χρήση μαθηματικών μοντέλων στη μουσική, παραδείγματος χάρη της θεωρίας των παιγνίων. Υπήρξε –και είναι ακόμη σήμερα– μία από τις κορυφαίες επιρροές διεθνώς στην ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μουσικής και της μουσικής σύνθεσης από υπολογιστή. Η έκθεση παρουσιάζει πρωτότυπο υλικό από τα πολλαπλά στρώματα της ακατάβλητης δημιουργικότητας του Ιάννη Ξενάκη: φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, απεικονιστικές παρτιτούρες, μακέτες και ανέκδοτο ακουστικό υλικό. Χωρισμένη σε έξι ενότητες, η έκθεση "Ηχητικές Οδύσσειες" επικεντρώνεται στο πιο σημαντικό και αντισυμβατικό κομμάτι του έργου του και ρίχνει φως στην προσωπική του ιστορία, όπως επίσης και στην εικαστική, λογοτεχνική και μουσική παραγωγή του. Ενσωματώνει τον συνθέτη στον καιρό του και στα πολιτικά και πολιτιστικά κινήματα που τον καθόρισαν ως καλλιτέχνη. Σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο, σχεδιασμένο από την Εύα Μανιδάκη και τον Θανάση Δεμίρη (Flux Office), o επισκέπτης καλείται να βυθιστεί στην πολυτάραχη προσωπική ιστορία του Ιάννη Ξενάκη, να ανακαλύψει το εύρος του έργου του και των ενδιαφερόντων του και να ταξιδέψει στο μοναδικό και πολυδιάστατο σύμπαν του.

Συμβιωτικά

  • Μεικτά Μέσα

Η πρόταση "Συμβιωτικά" της επιμελητικής ομάδας miss dialectic επελέγη μέσα από τη διαδικασία ανοιχτής πρόσκλησης του Εθνικού Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την υποβολή προτάσεων επιμέλειας ομαδικής έκθεσης. Ένα σύγχρονο αφήγημα για τη συνύπαρξη, το οποίο εστιάζει στη διαδικασία επικοινωνίας μέσα από καλλιτεχνικές πρακτικές θηλυκοτήτων στην τέχνη, ορίζει τον νοηματικό πυρήνα του πρότζεκτ, το οποίο αποτελείται από μια ομαδική έκθεση, πλαισιωμένη από ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων δράσεων. Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα τεσσάρων σύγχρονων Ελληνίδων εικαστικών –της Μαρίας Βαρελά, της Χρυσάνθης Κουμιανάκη, της Καρολίνας Κρασούλη και της Χριστίνας Μήτρεντσε– καθώς και της καλλιτεχνικής ομάδας Phantom Investigations (Ινώ Βαρβαρίτη και Γιάννης Δελαγραμμάτικας). Συνθέσεις της Μπίας Ντάβου, της Ναυσικάς Πάστρα και της Χρύσας, από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, έρχονται να συμπληρώσουν την έκθεση, αφετηρία της οποίας, άλλωστε, σύμφωνα με την επιμελητική ομάδα, αποτέλεσε η ενότητα σχεδίων "Σειραϊκές δομές 2" – Οδύσσεια της Μπίας Ντάβου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.