![Γιώργος Σεφέρης](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/cu608x342/0,0,608,341/crop/both/bc/bc8dca4e920a4eb6b9438bca1cd06fff.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Με αφορμή τη μεγάλη έκθεση που εξιστορεί τα γεγονότα πριν και μετά τη βράβευση του Γιώργου Σεφέρη με Νόμπελ Λογοτεχνίας, το 1963, η Πινακοθήκη Γκίκα διοργανώνει μια συζήτηση για την ιστορική εκείνη ημέρα, τη Δευτέρα 22/1 (7 μ.μ.). Στην εκδήλωση θα συμμετέχουν ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Παντελής Μπουκαλάς, που θα μιλήσει για την "ποίηση του Σεφέρη ως πράξη εμπιστοσύνης", και ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη Τάκης Σακελλαρόπουλος, του οποίου η θεματική έχει τίτλο "Σεφέρης 1963, το πρώτο ελληνικό Νόμπελ. Πολιτικές και άλλες αντιδράσεις". Την εκδήλωση θα προλογίσει ο επιμελητής της Πινακοθήκης Γκίκα, Κωνσταντίνος Παπαχρίστου.
Το Σάββατο 20/1 (7 μ.μ.) ξεκινάει το πρόγραμμα δημόσιων ομιλιών της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου, με το πρώτο θέμα να φέρει τον τίτλο "Face Value: Issues in Portraiture". Καλεσμένη της εκδήλωσης είναι η διευθύντρια του Κunsthaus Zürich, Ann Demeester, η οποία θα μιλήσει για το πορτρέτο, ένα από τα δημοφιλέστερα είδη ζωγραφικής στην τέχνη, από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Αναφορά θα γίνει και στα περιβόητα "selfies", μια σύγχρονη απόδοση του πορτρέτου στην εποχή της κοινωνικής δικτύωσης. Με αφορμή τη συζήτηση, μπορείτε να δείτε και την έκθεση που φιλοξενείται αυτήν την περίοδο στη Συλλογή: πρόκειται για έργα του ταλαντούχου Steven Shearer, ο οποίος, με το "Sleep, Death’s Own Brother" μάς βυθίζει σε ένα σκοτεινό σύμπαν εμπνευσμένο από τη γοτθική ζωγραφική αλλά και τον κόσμο των ονείρων.
Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης σπάνια λείπει από τις δωρεάν εβδομαδιαίες μας αναφορές: στις 20/1 η αγορά υποδέχεται τους μικρούς της φίλους με μια σειρά δημιουργικών εκπαιδευτικών δράσεων. Η εκδήλωση "Τα Κυψελάκια διασκεδάζουν στην Αγορά!" καλεί τα παιδιά να απολαύσουν μία ολόκληρη ημέρα παιχνιδιού και δημιουργικής μάθησης μέσα στον χώρο της ΔΑΚ, από τις 10 το πρωί έως τις 6.30 το απόγευμα.
![Ο τελευταίος των αδίκων](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/97/97ab9e53228047619641e4cabc7ba84c.jpg?v=1&maxwidth=650&)
Το Ινστιτούτο Γκαίτε συνεργάζεται με το Ethnofest και παρουσιάζουν μια εκδήλωση αφιερωμένη στη μνήμη των Θυμάτων του Εθνικοσοσιαλισμού. Η ταινία "Ο τελευταίος των αδίκων" του Claude Lanzmann (γνωστός για το ντοκιμαντέρ "Shoah"), που θα προβληθεί στις 25/1 (6 μ.μ.), αποκαλύπτει την ασυνήθιστη προσωπικότητα του Μπένγιαμιν Μούρμελσταϊν, του μοναδικού επιζήσαντος "Πρεσβύτερου" (Judenältester) και τελευταίου προέδρου του Εβραϊκού Συμβουλίου στο Γκέτο του Τερεζίενστατ.
Την Τρίτη 23/1 (7 μ.μ.) το βιβλιοπωλείο Little Tree Books & Coffee υποδέχεται τη συγγραφέα Ελίζα Παναγιώτακου για την παρουσίαση του βιβλίου της "Διακοπές στην Αβησσυνία" (εκδόσεις Αντίποδες). Με την Παναγιώτακου θα συνομιλήσουν η ποιήτρια Δανάη Σιώζιου, ο κριτικός λογοτεχνίας Γιάννης Καλογερόπουλος και η ποιήτρια και μεταφράστρια Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη. Παράλληλα, στις 29/1 (7 μ.μ.) πραγματοποιείται μία ακόμα παρουσίαση στο Matchpoint: η Χαρά Ρόμβη μιλά για τη συλλογή διηγημάτων "Σωτηρία", μαζί με τους Υβόν Κοσμά και Μικέλα Χαρτουλάρη.
Περισσότερες πληροφορίες
Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το βραβείο Νόμπελ
Στις 24 Οκτωβρίου 1963 ανακοινώθηκε από την Σουηδική Ακαδημία η βράβευση του Γιώργου Σεφέρη με το βραβείο Νόμπελ. Εξήντα ακριβώς χρόνια μετά από αυτή την ιστορική μέρα, το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει έκθεση αφιερωμένη στην επέτειο της ανακοίνωσης, αλλά και της απονομής που ακολούθησε στις 10 Δεκεμβρίου 1963. Τεκμήρια και φωτογραφικό υλικό παρουσιάζονται σε τρεις ενότητες: η πρώτη αφορά την ημέρα της ανακοίνωσης, η δεύτερη επικεντρώνεται στη βραδιά της απονομής, ενώ η τελευταία στον απόηχό της, με τα σχετικά δημοσιεύματα, συγχαρητήριες επιστολές και τηλεγραφήματα. Αφίσες, εφημερίδες της εποχής, οπτικά και ηχητικά ντοκουμέντα, καθώς και προσωπικά αντικείμενα του ποιητή δημιουργούν ένα περιβάλλον που ανακαλεί την σπουδαιότητα του γεγονότος και αναδεικνύει την προσωπικότητά του.
Steven Shearer. Sleep, Death’s Own Brother
Η έκθεση έχει ως αφετηρία το έργο "Sleep II (2015)", ένα μνημειώδες κολλάζ αποτελούμενο από χιλιάδες εικόνες που έχει βρει ο καλλιτέχνης σε αναζητήσεις του στο διαδίκτυο, όλες τους jpegs, που αναπαριστούν ανθρώπους που κοιμούνται. Το έργο, ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα όπου ισορροπεί το χρώμα, η κλίμακα, η σύνθεση και η θεματική, είναι ένα εκτεταμένο μωσαϊκό που αποτυπώνει μια εκτενή γκάμα καταστάσεων ύπνου, από την ξεκούραση και την ηρεμία, την κωμική ελαφρότητα έως την έκσταση και το εντελώς μακάβριο. Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από ένα στίχο από το επικό ποίημα Θεογονία του ποιητή του 8ου αιώνα π.Χ. Ησίοδου ("Επιβλαβής Νύχτα, καλυμμένη σε ένα πέπλο ομίχλης, κουβαλά στην αγκαλιά της τον Ύπνο, τον αδερφό του Θανάτου”), και περιστρέφεται γύρω από αυτή την άβολη εγγύτητα μεταξύ ύπνου και θανάτου, μια επαναλαμβανόμενη ιδέα στο έργο του Shearer. Σχεδιασμένη γύρω από το σημαντικό αριθμό έργων ζωγραφικής και έργων σε χαρτί του Steven Shearer που ανήκουν στη συλλογή Γιώργου Οικονόμου, η έκθεση Sleep, Death’s Own Brother προτείνει μια σε βάθος προσέγγιση του έργου του καλλιτέχνη, από την ανατρεπτική σκοπιά του άψυχου σώματος, που κάποιες φορές είναι πραγματικά νεκρό, ενώ άλλοτε απλώς μοιάζει νεκρό. Ο Steven Shearer που έχει έδρα το Vancouver, έγινε γνωστός στις αρχές της δεκαετίας του 2000 με μια σειρά έργων ορμώμενων από την προσωπική του έλξη για την νεανική κουλτούρα της δεκαετίας του 70 και την προλεταριακή αισθητική του διεθνούς metal underground, τις οποίες ο καλλιτέχνης συνεχίζει να επιστρατεύει ως πηγές για εικονογραφικές αναφορές, όσο ελευθεριάζουσες κι αν είναι σε σχέση με τον κανόνα της ιστορίας της τέχνης. Ένα από τα πρώτα του έργα που περιλαμβάνεται στην έκθεση είναι το Man Sitting (2006), ενδεικτικό της στρατηγικής εικονοποίησης του καλλιτέχνη που δρα δια-χρονικά: πηγή του πίνακα είναι μια ασπρόμαυρη φωτογραφία με έντονο κόκκο ενός ημίγυμνου ντράμερ με μακριά μαλλιά πίσω από ντραμς, την οποία ο Shearer μεταμορφώνει σε ένα ιερατικό πορτρέτο ενός νέου σε περισυλλογή, καθισμένου σε ένα κλειστοφοβικό εσωτερικό χώρο με παραληρηματική ηχώ στον κόσμο του Edvard Munch (η ίδια αυτή θλίψη του Munch ενυπάρχει και στο πορτρέτο του The Sickly Fauve (2014).) Οι συχνές αναφορές του Shearer σε μια γοτθική αισθητική της ύστερης μεσαιωνικής ζωγραφικής και εικαστικής γλώσσας των μεγάλων ζωγράφων του παρελθόντος αντανακλούν τις νοσηρές ενασχολήσεις της θεματικής του, όπως στο σχέδιο με στυλό Band (2004), το οποίο βασίζεται στο θρυλικό πορτρέτο του heavy metal συγκροτήματος Οbituary, στο οποίο τα μέλη του φαίνονται κρεμασμένοι από θηλιές.