Στο πλαίσιο της Αθηνόραμα Digital PS4 Pro Week έχουμε ήδη κάνει λόγο στις τεχνικές βελτιώσεις που φέρνει στο προσκήνιο το νέο οικιακό σύστημα της Sony σε σχέση με τον προκάτοχό του - αυτές ωστόσο δεν θα είχαν... λόγο ύπαρξης, προφανώς, αν δεν αξιοποιούνταν με κάποιο τρόπο στο είδος περιεχομένου που έχει πιο πολλή σημασία σε κάθε PlayStation: στα games. Το PS4 Pro έρχεται να σταθεί δίπλα στο αρχικό PS4 (τα δύο προϊόντα θα συνεχίσουν να προσφέρονται παράλληλα τα επόμενα χρόνια) ως το ισχυρότερο εκ των δύο και κατάλληλο για δύο διαφορετικά πράγματα: προβολή video games σε υπερυψηλή ευκρίνεια (ανάλυση 4Κ) και με περισσότερα χρώματα (τεχνολογία HDR), αλλά και με υψηλότερες επιδόσεις στις απαιτητικές παραγωγές που βρίσκονται ήδη στον ορίζοντα και σε αυτές που ακολουθούν.
H υπερδιπλάσια δύναμη επεξεργασίας 3D γραφικών στο PS4 Pro προσφέρει στους δημιουργούς τίτλων περισσότερες επιλογές: αυτοί, αναπτύσσοντας τα games τους πάντοτε έτσι ώστε να αξιοποιούνται κανονικά από το "απλό" PS4, μπορούν στην συνέχεια να τα βελτιστοποιήσουν ώστε στο Pro είτε (α) να απεικονίζονται σε υψηλότερη ανάλυση, είτε (β) να απεικονίζονται με περισσότερη λεπτομέρεια, είτε (γ) να αποδίδουν περισσότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο στην ίδια ποιότητα απεικόνισης με του PS4. Αν στο κοινό του Aθηνόραμα Digital τα παραπάνω θυμίζουν προσεγγίσεις καθιερωμένες στα PC games, δεν κάνει λάθος: είναι παρόμοια επί του πρακτέου συλλογιστική, με την διαφορά πως οι τίτλοι του Pro δεν εμπεριέχουν όλες εκείνες τις δεκάδες διαφορετικές μεμονωμένες ρυθμίσεις για κάθε τί - γιατί, πολύ απλά, κάτι τέτοιο δεν έχει νόημα σε οικιακά συστήματα ψυχαγωγίας όπως τα PlayStation.
Αντ' αυτού, κάθε δημιουργική ομάδα των games που βελτιστοποιούνται για PS4 Pro παίρνει κάποιες αποφάσεις και προσφέρει κάποιες επιλογές, ανάλογα με το είδος του τίτλου και τί εξυπηρετεί πιο πολύ τους παίκτες. Εκεί όπου, για παράδειγμα, ένας τίτλος για PS4 προβάλλει γραφικά στις 1080 γραμμές και στα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο, στο PS4 Pro μπορεί να προβάλλει στην ίδια ανάλυση 60 καρέ. Αν ο τίτλος δεν χρειάζεται τα 60 καρέ για να παιχθεί άνετα, τα γραφικά του μπορούν να βελτιωθούν και εμπλουτιστούν με ειδικά εφέ, ώστε στην ίδια ανάλυση να φαίνονται καλύτερα. Είναι εφικτό επίσης η απόδοση της εικόνας να γίνει αρχικά σε υψηλότερη ανάλυση των 1080 γραμμών και στην συνέχεια να "κατέβει" στις 1080, βελτιώνοντας την όψη της συνολικά (supersampling). Ένας αριθμός από τίτλους, άλλωστε, θα είναι σε θέση να απεικονιστεί και σε υπερυψηλή ευκρίνεια (ανάλυση εικόνας 4Κ), κάτι που το "απλό" PS4 δεν μπορεί να κάνει τόσο λόγω ισχύος, όσο και λόγω έκδοσης εξόδου HDMI.
Τα παραπάνω παραδείγματα δεν είναι... θεωρητικά: διαθέσιμοι για το PS4 Pro είναι ήδη τίτλοι που όχι μόνο αξιοποιούν κάποια από τις παραπάνω προσεγγίσεις, αλλά κατά περίπτωση τίς προσφέρουν και ως επιλογές στις ρυθμίσεις γραφικών τους. Το Rise of the Tomb Raider είναι αντιπροσωπευτικό: προσφέρει τρεις διαφορετικές επιλογές, με ρυθμίσεις που προσφέρουν ή περισσότερη λεπτομέρεια ή πιο πολλά καρέ ανά δευτερόλεπτο ή ανάλυση εικόνας 4Κ (το ίδιο θα κάνει και το επερχόμενο Nioh τον Φεβρουάριο). Tα θρυλικά Uncharted 4 και The Last of Us αυξάνουν την ανάλυσή τους στις 1800 και 2160 γραμμές αντίστοιχα, ενώ το GT Sport λειτουργεί στο Pro στις 1800 γραμμές και τα 60 καρέ αντί για τις 1080 και τα 30. Το Rez Infinite, δε, από τις 1080 γραμμές στο PS4 "περνά" στις αμιγείς 2160 στο Pro, προσφέροντας παράλληλα εντυπωσιακά χρώματα μέσω της τεχνολογίας HDR στα 60 καρέ.
Τί σημαίνουν όλα αυτά πρακτικά για τον κόσμο που σκέφτεται να αγοράσει ένα PS4 Pro, λοιπόν; Σημαίνουν τα εξής. Πρώτον: όπως ακριβώς και στα PC - όπου όσο ισχυρότερο σύστημα αγοράζει κανείς, με τόση περισσότερη άνεση και λεπτομέρεια θα παίζει games - είναι δεδομένο πως όλοι οι τίτλοι των δύο PS4 από δω και στο εξής θα αποδίδουν καλύτερα στο Pro. Δεύτερον: ακριβώς επειδή οι επιλογές που έχουν οι δημιουργοί τίτλων στην διάθεσή τους δεν περιορίζονται στην υποστήριξη εικόνας 4Κ αλλά επεκτείνονται και στην συνολική ποιότητα των γραφικών και στα καρέ ανά δευτερόλεπτο, οι gamers που δεν έχουν ακόμη αγοράσει τηλεόραση ανάλυσης 4Κ θα αξιοποιήσουν επίσης ολοφάνερα το Pro. Τρίτον: όσο περνά ο καιρός και οι προγραμματιστές εξοικειώνονται με το PS4 Pro, τόσο περισσότερο θ' αυξάνεται η διαφορά ανάμεσα στο τί μπορεί να προσφέρει ο ίδιος τίτλος σε αυτό και τί στο αρχικό PS4. Η Sony έχει μεν δεσμευτεί στην συνεχή υποστήριξη του δεύτερου, και θα το κάνει, οι εκδότριες εταιρείες όμως θα προβάλλουν την τεχνική υπεροχή του Pro (π.χ. στην λεπτομέρεια των γραφικών) ως λόγο απόκτησης των παραγωγών τους.
Όταν όλα έχουν ειπωθεί δεν έχουν περάσει παρά ελάχιστα 24ωρα από την εμφάνιση του PS4 Pro, ενώ οι ομάδες ανάπτυξης που ήδη αξιοποίησαν την πρόσθετη ισχύ του με ενημερώσεις ή νέες κυκλοφορίες δεν είχαν το τελικό του hardware στην διάθεσή του έως τα μέσα της άνοιξης (!) - και ήδη σε έναν αριθμό από games η διαφορά ανάμεσα στην "απλή" και την "Pro" εκδοχή είναι επαρκώς διακριτή. Ο χρόνος που θα περνά θα λειτουργεί, πέρα από κάθε αμφιβολία, υπέρ του Pro καθώς ούτε δύσκολο είναι, ούτε ιδιαίτερα πολλή δουλειά χρειάζεται για να αξιοποιηθούν οι extra δυνατότητές του στο πλαίσιο της ανάπτυξης ενός τίτλου για PS4. Και... κακά τα ψέματα: η εικόνα ανάλυσης 4Κ είναι "sexy" όσον αφορά στην προώθηση των σύγχρονων games, έστω κι αν - όπως θ' αναφέρουμε καταθέτοντας τις πρακτικές μας εντυπώσεις από την χρήση του Pro την Πέμπτη - το ζήτημα αυτό επιδέχεται περισσότερης συζήτησης από το ζήτημα της απόδοσης χρώματος με την τεχνολογία HDR. Οι προοπτικές του PS4 Pro αυτές καθ' αυτές, ωστόσο, δεν είναι καν θέμα συζήτησης: είναι καλύτερες από αυτές οποιουδήποτε άλλου συστήματος ηλεκτρονικής διασκέδασης είναι διαθέσιμο αυτή τη στιγμή. Και ίσως... όχι μόνο!