PS4, Xbox One: πού είναι τα... UI, οέο;

Προσεκτικά περιορισμένες οι πληροφορίες για το περιβάλλον χειρισμού τους. Γιατί;

Βρισκόμαστε ήδη στο πρώτο δεκαήμερο του Οκτώβρη, γεγονός που σημαίνει ότι στην ουσία μόνο ένας μήνας (και μερικά εικοσιτετράωρα) χωρίζουν το καταναλωτικό κοινό από την απόκτηση ενός PlayStation4 () ή/και ενός Xbox One. Γνωρίζουμε πόσο κοστίζουν, τί περιφερειακά δέχονται, ποιά θα είναι τα πρώτα games που θα γίνουν διαθέσιμα και για τα νέα PlayStation και Xbox (και πόσο αυτά κοστίζουν), έχουμε σχηματίσει από μυριάδες συνεντεύξεις και άρθρα μία καλή εικόνα του τί χαρακτηρίζει (και τί διαχωρίζει) τα συστήματα των Sony και Microsoft. Υπάρχει ωστόσο ένα πολύ σημαντικό στοιχείο των δύο αυτών προϊόντων που τόσο η μία, όσο και η άλλη εταιρεία έχουν ολοφάνερα προσπαθήσει να μην δημοσιοποιήσουν σε βαθμό κατανοητό και σίγουρα ικανοποιητικό: το γραφικό περιβάλλον χρήσης (user interface ή UI) των PS4 και Xbox One. Δυστυχώς... αυτός μπορεί κάλλιστα να είναι λόγος ανησυχίας από μόνος του.

Βεβαίως από τις παρουσιάσεις των δύο εταιρειών στην έκθεση της Ε3 τον Ιούνιο εισπράξαμε κάποια στατικά στιγμιότυπα - "δημιουργίες" στο Photoshop και όχι υλικό που έχει συλληφθεί απευθείας από συσκευή - για το πώς το περιβάλλον χρήσης του νέου PlayStation και του νέου Xbox θα δείχνει. Στην περίπτωση της Sony είχαμε για μερικά δευτερόλεπτα και μία live επίδειξη μίας μόνο οθόνης στο περιβάλλον χειρισμού του PS4, της αρχικής, στη συνέντευξη Τύπου της στην έκθεση της Gamescom τον Αύγουστο. Από εκεί και πέρα, αποτελεί... είδηση στο Web η κατά καιρούς διαρροή κάποιων σχετικών video μέσα από studio δημιουργών games για τα δύο συστήματα - τα video συχνά διαγράφονται αυθημερόν - ενώ τα συμβόλαια εχεμύθειας (NDA) των συνεργαζόμενων με τις Microsoft και Sony εταιρειών φέρονται να τις δεσμεύουν ακόμη και για απλές αναφορές στο πώς οι τίτλοι τους παρουσιάζονται στο UI κάθε συστήματος!

Και, σαράντα ημέρες πριν, είναι να αναρωτιέται κανείς τους αληθινούς λόγους.

O πιο πιθανός λόγος, πολύ φοβόμαστε, εντοπίζεται στο ενδεχόμενο και τα δύο περιβάλλοντα χρήσης - το UI που στηρίζεται στο λειτουργικό σύστημα των συσκευών αυτών δηλαδή - να... μην έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Ναι, ακόμη και την ημέρα που γράφουμε αυτές τις γραμμές. Η Μicrosoft έχει ήδη ανακοινώσει ότι την ημέρα που οι καταναλωτές θα συνδέσουν για πρώτη φορά το γυαλιστερό Xbox One τους στο Internet, αυτό θα απαιτήσει μία ενημέρωση συστήματος (system update) που θα χρειαστεί το λιγότερο 20 λεπτά για να λάβει από τους servers της αμερικανικής εταιρείας. Η δήλωση είναι ενδεικτική του ότι μέχρι "και την τελευταία στιγμή" οι προγραμματιστές της θα βελτιώνουν τον σημαντικότερο κώδικα λειτουργίας του Xbox One και ότι θα διορθώνουν - εχμ - πιθανά "θέματα" σε αυτόν. Έχουμε την αίσθηση πως - μέσες άκρες - το ίδιο ισχύει και για τη Sony, παρά το γεγονός ότι οι Ιάπωνες δεν έχουν κάνει αντίστοιχη ανακοίνωση: η προσαρμογή του Linux σε ένα σύστημα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας όπως το PS4 δεν μπορεί να είναι, ασφαλώς, εύκολη "αποστολή".

Το πρόβλημα είναι πως όλα αυτά εμπνέουν ανησυχία. Καταλαβαίνουμε το γιατί οι δύο εταιρείες δεν ήθελαν να επιδείξουν live το γραφικό περιβάλλον χειρισμού των συστημάτων τους π.χ. τον Ιούνιο. Έστω τον Αύγουστο. Αλλά "ένα μήνα και κάτι πριν το ράφι"; Χμ. Θεωρητικά κάτι τόσο σημαντικό θα έπρεπε να είναι ήδη έτοιμο - οι δύο εταιρείες έχουν "τελικό hardware" στη διάθεσή τους το λιγότερο 6 μήνες, έχουν αρχίσει δε να το "στήνουν" το λιγότερο 18 - και το μόνο που θα έπρεπε να απομένει να περιοριζόταν σε "σκληρές δοκιμές" για τον εντοπισμό σπάνιων προβλημάτων. Η εικόνα που προκύπτει, αντιθέτως, προϊδεάζει για... συχνές ή πολύ συχνές αναβαθμίσεις λογισμικού και για τα δύο συστήματα τον πρώτο καιρό της κυκλοφορίας τους.

Δεν είναι ωστόσο μόνο το... άβολο των συχνών updates που προβληματίζει. Είναι και το γεγονός ότι η στάση και των δύο εταιρειών δεν φαντάζει δίκαιη απέναντι στο καταναλωτικό κοινό. Το PS4 έχει ξεπεράσει το 1.5 εκ. προπαραγγελίες παγκοσμίως - το Xbox One ίσως δεν έχει τόσες, αλλά έχει σίγουρα πολλές εκατοντάδες χιλιάδες στις ΗΠΑ για την πρώτη μέρα και μόνο. Όλος αυτός ο κόσμος δεν έχει, αυτή τη στιγμή, παρά ασαφή και συγχεχυμένη ιδέα του τί θα προσφέρουν αυτά τα δύο προϊόντα όταν τα συνδέσει στην τηλεόρασή του. Θα είναι σε θέση να μεταβάλλει ο χρήστης τα περιεχόμενα της αρχικής οθόνης και στα δύο αυτά γραφικά περιβάλλοντα; Αν ναι, σε ποιό βαθμό; Πώς τα δύο συστήματα υποστηρίζουν την αναπαραγωγή πολυμέσων από το σκληρό τους δίσκο και πώς από εξωτερικά αποθηκευτικά μέσα; Τί επιλογές προσφέρουν για ταινίες, μουσική, φωτογραφίες; Πώς παρουσιάζουν τις Δικτυακές υπηρεσίες τύπου π.χ. Flickr ή YouTube που (υποθέτουμε πως) υποστηρίζουν; Με ποιές επιλογές μπορεί να "ρυθμίσει" κανείς το νέο PS4 και το νέο Xbox ώστε να συνεργάζεται σωστά με τα άλλα τμήματα ενός υπάρχοντος οπτικοακουστικού συστήματος στο σαλόνι;

Αυτές είναι λίγες, πολύ λίγες από τις ερωτήσεις των οποίων θα προτιμούσαμε και εμείς ως καταναλωτές να γνωρίζουμε τις απαντήσεις πριν αγοράσουμε ένα PS4 ή ένα Xbox One. Από την άλλη, υπάρχει πάντα η πιθανότητα οι δύο εταιρείες να μην δημοσιοποιούν πολλά για το περιβάλλον χειρισμού των συστημάτων τους είτε (α) γιατί δεν θέλει η μία να γνωρίζει η άλλη τί ακριβώς προσφέρουν και πώς, είτε (β) γιατί υπάρχουν ευχάριστες εκπλήξεις που επιφυλάσσουν στο κοινό, τις οποίες θέλουν να αξιοποιήσουν τις ημέρες κυκλοφορίας των συσκευών. Αν και το αρχικό σενάριο της ανετοιμότητας είναι προφανώς πιθανότερο, δεν αποκλείονται και αυτά. Σε κάθε περίπτωση, οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να είναι βέβαιοι πως θα γνωρίζουν τα πάντα για το PS4 και το Xbox One πριν το αποκτήσουν (από επίσημες πηγές τουλάχιστον) στη χώρα μας, αφού στο Αθηνόραμα Digital το πρώτο θα το έχουμε στη διάθεσή μας το λιγότερο 15 ημέρες πριν κυκλοφορήσει εδώ, ενώ το Xbox One πιθανότατα μήνες πριν. Μέσα στην όλη... ανασφάλεια του αγνώστου, κάτι είναι κι αυτό!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ