Nintendo, στο όριο της ασημαντότητας

Κακά οικονομικά αποτελέσματα αλλά - το χειρότερο - έλλειψη θετικής προοπτικής για την ιαπωνική εταιρεία

Πρόκειται για γεγονός που έχει γίνει επώδυνα αντιληπτό κι αποδεκτό τους τελευταίους μήνες: ο πιο πολύς κόσμος που ενδιαφέρεται για τις εξελίξεις στο χώρο των video games ασχολείται με τη Nintendo πλέον μόνο όταν η ιαπωνική εταιρεία έχει να ανακοινώσει είτε (1) κάποιον δικό της τίτλο για το WiiU, είτε (2) τα οικονομικά της αποτελέσματα. Αν σκεφτεί κανείς πως οικονομικά αποτελέσματα ανακοινώνονται 4 φορές το χρόνο και ότι η Nintendo πιο πολλούς τίτλους για το WiiU ανά έτος από αυτό δεν μπορεί εύκολα να παράξει, μάλλον θα πρέπει να αρκεστούμε πια σε αυτό το μοντέλο... συμμετοχής της στα τεκταινόμενα της ηλεκτρονικής διασκέδασης: στις ευχάριστες αναφορές για νέα της games, από τη μία, και τις δυσάρεστες για τα οικονομικά της αποτελέσματα, από την άλλη. Δυστυχώς, τα δύο δεν είναι άσχετα μεταξύ τους - εξ ου και το πρόβλημα.

Συγκεκριμένα, λοιπόν: τα αποτελέσματα της Nintendo όχι για το τρίμηνο που πέρασε, αλλά για το οικονομικός της έτος που συμπληρώθηκε, ήταν προφανώς άσχημα. Ακόμη και με αυτό το δεδομένο, ωστόσο, δεν τα περιμέναμε τόσο κακά: η εταιρεία "έπεσε" κάτω και από τις ήδη μειωμένες προβλέψεις που η ίδια είχε κάνει τον Ιανουάριο, σημειώνοντας ζημίες της τάξης των 230 εκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό πιθανώς συνέβη επειδή - για πρώτη φορά μετά από το τραγικό του εκείνο πρώτο εξάμηνο στην αγορά - το 3DS δεν κατάφερε όχι να σημειώσει αυξητική πορεία, αλλά ούτε να παραμείνει στα ίδια επίπεδα: η πορεία του ήταν πτωτική, τόσο στις πωλήσεις του ίδιου του συστήματος όσο και των τίτλων του συνολικά, με αποτέλεσμα η ιαπωνική εταιρεία να έχει ήδη αναθεωρήσει τους στόχους της γι' αυτό στα 12 εκ. για το επόμενο έτος (λιγότερα απ' όσα σημείωσε φέτος δηλαδή). Τα games της ίδιας της Nintendo για το 3DS, όπως πάντα, σημείωσαν αξιοθαύμαστες πωλήσεις, όμως ούτε αρκετά σε αριθμό είναι, ούτε αντιπροσωπευτικά του συνόλου των τίτλων που κυκλοφορούν γι' αυτό, ώστε να "σώσουν την κατάσταση".

Κύριος υπεύθυνος για τις ζημίες, ωστόσο, για τρίτη συνεχή χρονιά παραμένει το WiiU - δύο χρονιές το ίδιο, μία χρονιά ως η αιτία του σχεδόν... ακαριαίου "θανάτου" του Wii. Το αμφιλεγόμενο οικιακό σύστημα της Nintendo δείχνει πλέον να μην έχει ελπίδα επιστροφής σε θετική τροχιά, καθώς απέτυχε να σημειώσει ακόμη και τους τρεις φορές αναθεωρημένους "προς τα κάτω" στόχους του για το περασμένο 12μηνο: μόλις 6.1 εκατομμύρια WiiU έχουν πωληθεί από το Νοέμβρη του 2012, ενώ συγκριτικά τα PS4 και Xbox One έχουν ξεπεράσει μέσα σε λιγότερο από 6 μήνες τα 7 και 5 εκατομμύρια αντίστοιχα. Τα 6.1 εκ. WiiU απέχουν πολύ από τα 9 που στόχευε η Nintendo για την περασμένη χρονιά, εξ ου και οι αναθεωρημένοι στόχοι για πώληση μόλις 3.5 εκ. WiiU έως τον Απρίλη του 2015. Ακόμη και αυτός ο στόχος φαντάζει φιλόδοξος - ενώ στην περίπτωση που επιτευχθεί, η Nintendo θα έχει χρειαστεί 2.5 χρόνια για να "αγγίξει" πελατειακή βάση 10 εκατομμυρίων WiiU παγκοσμίως. Δεν χρειάζεται να ειπωθεί τίποτε άλλο, πιστεύουμε.

Το ερώτημα στα χείλη όλων - όσων... ακόμη ενδιαφέρονται, βέβαια - είναι το αναπόφευκτο "από δω και πέρα, τί;" για τη Nintendo. Η ιαπωνική εταιρεία συνόδευσε τη δημοσιοποίηση των κακών οικονομικών αποτελεσμάτων με μία γενικόλογη, ασαφή, καθ' όλα "ξύλινη" ανακοίνωση που δεν εμπνέει ελπίδα ή προοπτική. Δεν αναφέρθηκε καν σε συγκεκριμένους τίτλους με τους οποίους σκοπεύει να βοηθήσει το WiiU - τα Mario Kart 8 και Super Smash Bros βρίσκονται στον ορίζοντα αλλά από μόνα τους δεν αρκούν προφανώς - και προτίμησε να εστιάσει σε "εκμετάλλευση έξυπνων συσκευών", σε "εμπειρίες που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής με τρόπο διασκεδαστικό" και σε "αξιοποίηση των διάσημων χαρακτήρων της σε άλλα προϊόντα πέρα των video games" ως στοιχεία στα οποία θα βασιστεί στην προσπάθειά της να βγει από το τέλμα. Αν αυτό σημαίνει κάρτες NFC με Pokemon, άλλη μια σειρά WiiU Fit και... δημητριακά Princess Peach, δεν είμαστε ιδιαίτερα βέβαιοι για το ολοφάνερα απελπισμένο "plan B" που τα στελέχη της Nintendo θεωρούν πως έχουν.

Στο πλαίσιο όλων των παραπάνω, δεν είναι απορίας άξιο που η ιαπωνική εταιρεία δεν θα δώσει συνέντευξη Τύπου (όπως και πέρυσι) στην έκθεση της Ε3 στις αρχές Ιουνίου: σε τελική ανάλυση, τί να πει; Με το 3DS σε αβέβαιη μελλοντική πορεία και το WiiU να βαδίζει προς το περιθώριο όπου κατοικούν μόνο οι νοσταλγοί των Mario και των Zelda - και τον ανταγωνισμό από τα PS4, Xbox One, PS Vita, smartphones και tablets μόνο εντονότερος να γίνεται με το πέρασμα του χρόνου - μόνο ένα πραγματικό θαύμα θα έσωζε την Nintendo. Και, όπως διδάσκουν οι καθηγητές στα οικονομικά πανεπιστήμια για εταιρείες που από υγιή θέση κατέληξαν σε απελπιστική, "αν έχεις φτάσει στο σημείο μόνο με θαύμα να σώζεσαι... ίσως δεν το αξίζεις κιόλας". Δυστυχώς.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ