Ε3 2013: υπαναχωρεί η Microsoft

Δεν θα ισχύσουν τελικά οι περιορισμοί στα games του Xbox One

Σε μία κίνηση που χαρακτηριζόταν από το στοιχείο του... αναμενόμενου μεν, δεν παύει να είναι θετική για τη Microsoft και πάρα πολύ σημαντική για το Xbox One δε, η αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε επίσημα την άρση όλων των περιορισμών που είχε θέσει για τα games του νέου της συστήματος. Όπως υπογραμμίζει και επιβεβαιώνει ο πρόεδρος του τμήματος αλληλεπιδραστικής ψυχαγωγίας της Microsoft, ο Don Mattrick, τα games του Xbox One που θα πωλούνται σε μορφή δίσκου Blu-ray θα μπορούν ελεύθερα να μεταπωληθούν, ενοικιαστούν, δοθούν δανεικά ή χαριστούν χωρίς να τίθεται ζήτημα για τα δικαιώματα ιδιοκτησίας ή χρήσης τους. Θα μπορούν, επίσης, να παιχθούν χωρίς πρόβλημα στο Xbox One ακόμη κι αν αυτό δεν είναι συνδεδεμένο στο Internet: απαιτείται μόνο μία αρχική Δικτυακή ενεργοποίηση του συστήματος και, από εκείνο το σημείο και μετά, το Xbox One μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς Δικτυακή πρόσβαση, ακριβώς όπως το Xbox 360.

Με τα παραπάνω, η Microsoft αναγνωρίζει και πρακτικά πλέον πως η αγορά δεν θα "ανεχόταν" σε εμπορικό επίπεδο τους περιορισμούς χρήσης που η ίδια είχε αρχικά ανακοινώσει για τα games του Xbox One - γι' αυτό και τους "παίρνει πίσω" πριν δημιουργηθεί μεγαλύτερο πρόβλημα στο προφίλ του νέου της συστήματος. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως η Sony εκμεταλλεύτηκε επικοινωνιακά στο... maximum τη δυσαρέσκεια των gamers παγκοσμίως, υπογραμμίζοντας εμφατικά την απουσία αντίστοιχων περιορισμών στο PlayStation4. Με την, επώδυνη μεν σε επίπεδο PR αλλά επιθυμητή από το κοινό επιλογή της, η Microsoft "ισορροπεί τη ζυγαριά" πλέον με τη Sony, οπότε τα Xbox One και PS4 θα "αναμετρηθούν" εκεί που όλοι θέλαμε εξ αρχής: στα games αυτά καθ' αυτά.

Οι περιοριστικές παράμετροι, βεβαίως, που είχε ανακοινώσει και καταργεί η Microsoft αφορούν στα δικαιώματα χρήσης των games που αγοράζονται σε υλική μορφή και στην ανάγκη Δικτυακής σύνδεσης για τη λειτουργία του Xbox One. Ο περιορισμός άρρηκτης "σύνδεσης" των games που αγοράζονται μέσα από το Xbox Live παραμένει - αλλά ισχύει και στο PlayStation Store, το iTunes Store και κάθε άλλο "ψηφιακό κατάστημα" - όπως παραμένει για κάποιο λόγο και η υποχρεωτική σύνδεση του Xbox One με το καινούργιο Kinect. Ενδιαφέρον θα έχει, μάλιστα, να διαπιστώσουμε τί συνέπειες θα έχει η όχι πια δεδομένη σύνδεση των Xbox One με το Internet, καθώς η Microsoft έχει προωθήσει ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του συστήματός της το γεγονός ότι η ισχυρή της υποδομή σε servers μπορεί να "επεκτείνει" τις δυνατότητές του αναλαμβάνοντας τμήματα των περίπλοκων υπολογισμών 3D γραφικών στα games του.

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, το εξής: η επιλογή αυτή της Microsoft μπορεί να ήταν ζωτικής σημασίας για την καλή εμπορική πορεία του Xbox One, αυτό όμως δεν σημαίνει πως και το κοινό δεν "χάνει κάτι" απαραίτητα. Πολύς κόσμος θα αντιμετωπίσει την υπαναχώρησή της ως "νίκη" των καταναλωτών και του Internet - όπου παρατηρήθηκαν και οι πιο έντονες αντιδράσεις - όμως με την κατάργηση του μοντέλου ψηφιακού ελέγχου που ήθελε να χρησιμοποιήσει η Microsoft, δεν θα μάθουμε ποτέ αν οι θετικές πλευρές και λειτουργίες του μοντέλου αυτού είχαν γνήσια πρακτική αξία. Η αμερικανική εταιρεία, για παράδειγμα, με το ίδιο μοντέλο επέτρεπε σε όλα τα μέλη της ίδιας οικογένειας να παίξουν έναν τίτλο στο ίδιο Xbox One, ανεξαρτήτως αν θα είχαν διαφορετικά προφίλ στο Xbox Live. Επίσης, ο παίκτης θα μπορούσε να δείξει π.χ. σε κάποιον φίλο του, στο σπίτι του δεύτερου, ένα game για κάποιες ώρες, απλώς "μπαίνοντας" στο Xbox One του φίλου του με το δικό του προφίλ. Τέτοιες "extra" λειτουργίες και δυνατότητες ενδεχομένως να υπήρχαν κι άλλες, όμως η Microsoft δεν έκανε καλή δουλειά στην ανάδειξη των θετικών αυτών στοιχείων, επικράτησαν στο μυαλό των χρηστών τα αρνητικά και... το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν προδιαγεγραμμένο.

Σε κάθε περίπτωση, το... αυτογκόλ "σβήνεται" πλέον και το ματς ανάμεσα στο Xbox One και το PS4 ξεκινά από την αρχή. Να "έπαιρνε πίσω" η Microsoft και τη μη διάθεση του συστήματός της στην Ελλάδα φέτος...

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ