Το Facebook εξαγοράζει το Whatsapp

Αστρονομικό το σχετικό ποσό, αν είναι όμως αντίστοιχα μεγάλες και οι βλέψεις...;

Οι εξαγορές, μικρές ή μεγάλες, στο χώρο της τεχνολογίας μόνο ασυνήθεις δεν ήταν πάντοτε, όμως την τελευταία διετία ή τριετία έχουν "πυκνώσει" σε συχνότητα - η εξαγορά λοιπόν μιας από τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων παγκοσμίως, του Whatsapp, από το Facebook δεν θα δημιουργούσε τόσο μεγάλη εντύπωση. Δημιούργησε, όμως, επειδή το αντίτιμο της εξαγοράς είναι αστρονομικό με οποιαδήποτε μέτρα και σταθμά: 19 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά - σε μετρητά, μετοχές του Facebook και στοκ μετοχών με χρονικούς περιορισμούς - θεωρεί το Facebook ότι αξίζει το Whatsapp, τόσα κατέβαλλε. Όπως εύκολα φαντάζεται οποιοσδήποτε, το ποσό προκάλεσε περισσότερο σχολιασμό από την ίδια την εξαγορά ή το στρατηγικό της νόημα.

Το Whatsapp είναι αλήθεια πως "μετρά" 450 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, με το 70% από αυτούς σχεδόν καθημερινά ενεργό - εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό για υπηρεσία του είδους. Σχεδόν 1 εκατομμύριο νέοι χρήστες εγγράφονται στο Whatsapp καθημερινά, προδιαγράφοντας τροχιά που - αν δεν αλλάξει κάτι πολύ σημαντικό - οδηγεί την υπηρεσία σταθερά στο ορόσημο του 1 δισεκατομμυρίου χρηστών κάποια στιγμή μέσα στο 2015. Σε όγκο μηνυμάτων, δε, το Whatsapp παράγει σχεδόν όσα SMS παράγουν όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας μαζί, σε παγκόσμιο επίπεδο. Παραθέτοντας όλα αυτά ως επιχειρήματα, ο Mark Zuckerberg υποστήριξε πως "οποιαδήποτε υπηρεσία έχει πλέον ως κοινό 1 δις ανθρώπους είναι μεγάλης αξίας", βεβαιώνοντας παράλληλα πως το Whatsapp θα συνεχίσει να λειτουργεί ακριβώς όπως το έκανε μέχρι σήμερα, ανεξάρτητο.

Η κίνηση αυτή, πάντως, του Facebook έχει ευδιάκριτες στρατηγικές προεκτάσεις, εύκολα δικαιολογήσιμες... έστω κι αν το υπέρογκο ποσό παραμένει "θέμα προς συζήτηση" από μόνο του. Το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο θέλει να κάνει πολύ περισσότερο αισθητή την παρουσία του στο κοινό που αξιοποιεί υπηρεσίες Internet με φορητές συσκευές - και το Whatsapp είναι με τόσο μεγάλη διαφορά η δημοφιλέστερη τέτοια, που στην ουσία δεν είχε νόημα η εξαγορά οποιασδήποτε άλλης. Το Whatsapp, άλλωστε, είναι δημοφιλέστερο σε χώρες όπως οι ευρωπαϊκές και πολλές αφρικανικές, όπου το Facebook Chat δεν έχει αξιοπρεπή παρουσία, ενώ πολύ μεγάλα είναι τα περιθώρια ανάπτυξής του στις μεγάλες ασιατικές χώρες. Με την εξαγορά του Whatsapp το Facebook αποκτά πρακτικά παγκόσμια παρουσία σε έναν ταχύτατα αναπτυσσόμενο τομέα Δικτυακών υπηρεσιών (και μία μεγάλη βάση δεδομένων με στοιχεία εκατομμυρίων χρηστών...), χωρίς να χρειαστεί να επενδύσει το ίδιο σε νέο προϊόν. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται, προφανώς.

Αυτό που απομένει, φυσικά, είναι να δούμε πώς θα αξιοποιήσει το Facebook το Whatsapp - γιατί ναι μεν μπορεί το δεύτερο να συνεχίσει να λειτουργεί ανεξάρτητα, όμως θα πρέπει να συμμετάσχει στα κέρδη του πρώτου από κάποιο χρονικό σημείο και πέρα. Η... απορία είναι ενδιαφέρουσα ακριβώς γιατί αμφότερα τα Facebook και Whatsapp υπογραμμίζουν πως δεν σκοπεύουν να ενσωματώσουν σύστημα προβολής διαφημίσεων στο δεύτερο. Οπότε, τί; Θα ζητείται να κάνει login κάποιος στο Whatsapp με profile στο Facebook, οπότε θα αυξηθεί περαιτέρω η πελατειακή βάση του πρώτου; Θα προωθείται το Facebook γενικότερα μέσα από το Whatsapp για να αυξηθεί και η δική του χρήση σε φορητές συσκευές; Θα "ενθαρρύνεται" να στέλνει κανείς μηνύματα στις επαφές του στο Whatsapp απευθείας μέσα από το Facebook, στην οποία περίπτωση το Facebook Chat ως αυτόνομη εφαρμογή θα εγκαταλειφθεί; Κάτι άλλο; Όπως πάντα, ίδωμεν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ