Τέσσερις, πέντε, έξι, επτά, οκτώ... στις ίντσες θα τα χαλάσουμε;

Πότε η "ποικιλία επιλογών" δεν είναι καλή ιδέα; Όταν δημιουργεί σύγχυση, προφανώς.

Πρόκειται για κάτι που διαπιστώνει κανείς με πολύ μεγάλη ευκολία στην αγορά των smartphones τα τελευταία 2 ή 2.5 χρόνια: η κατηγορία είναι η πλέον δυναμική κι αναπτυσσόμενη στη σύγχρονη τεχνολογία, αλλά ακόμη... "ψάχνεται". Δεν έχει αποφασίσει ποιός είναι ο ρόλος της, ποιό είναι το κοινό της (το "όλοι" δεν είναι απάντηση) και σίγουρα ποιά είναι τα όριά της αναφορικά με τη λειτουργικότητα που προσφέρουν. Και ναι μεν οι κατασκευάστριες εταιρείες, ειδικά οι πρωταγωνίστριες, σε έναν βαθμό οφείλουν να δοκιμάσουν διαφορετικά πράγματα προκειμένου να διαπιστώσουν "τί δουλεύει και τί όχι" εμπορικά, έχουμε την αίσθηση ωστόσο πως κάπου έχει αρχίσει να... "χάνεται η μπάλα". Γιατί έχει νόημα, αν μη τί άλλο, κάποια στιγμή η κατηγορία των smartphones να αυτοπροσδιοριστεί, ώστε... το κοινό να είναι σε θέση να διαλέξει κάτι!

Ο λόγος για τα δύο νέα Galaxy της Samsung, τα οποία ανακοινώθηκαν πριν από μερικές μέρες. Το ένα είναι το Galaxy Mega 5.8 και το άλλο το Galaxy Mega 6.3, και τα δύο smartphones βασισμένα σε Android τελευταίας έκδοσης και ικανούς επεξεργαστές. Όπως πιθανώς μπορεί να μαντέψει κάποιος, η διαφορά μεταξύ τους εντοπίζεται (κυρίως) στη διαγώνιο των οθονών τους. Και ναι, σε περίπτωση που πρέπει να το γράψουμε και ολογράφως, η διαφορά στις διαγωνίους των δύο συσκευών είναι ΜΙΣΗ ίντσα. Μισή ίντσα.

Πότε τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται ακόμη πιο... χμ, ενδιαφέροντα; Περίεργα; Κάτι άλλο; Όταν "κάνουμε ένα βήμα πίσω" και ρίξουμε μια συνολική ματιά στη σειρά των smartphones της Samsung - εμμένοντας, για να μη... "χαθεί τελείως η μπάλα", μόνο σε μοντέλα με Android των τελευταίων π.χ. 12 μηνών. Έχουμε λοιπόν smartphones με οθόνη 4 ιντσών (Galaxy S Mini III), με οθόνη 4.8 ιντσών (Galaxy S3), με οθόνη 5 ιντσών (Galaxy S4), με οθόνη 5.5 ιντσών (Galaxy Note II), με οθόνη 5.8 ιντσών (Galaxy Mega 5.8), με οθόνη 6.3 ιντσών (Galaxy Mega 6.3) και με οθόνη 8 ιντσών (Galaxy Note 8). Δεν θα σταθούμε - αυτή τη φορά - καν στο γεγονός ότι στις 7 ίντσες υπάρχει υποκατηγορία tablet πλέον. Μόνο στο γεγονός ότι ένας (1) κατασκευαστής έχει στην αγορά έξι (6) smartphones από τις 4 έως τις 8 ίντσες. Και αυτός είναι μεγάλος μεν, αλλά... ένας. Αν προσθέσει κανείς όλους τους υπόλοιπους μαζί; Με ίδιων αλλά και όχι ίδιων διαγωνίων οθόνες; Και εισάγει στην εξίσωση έναν καταναλωτή που ψάχνει το πρώτο του καλό smartphone; Χάος!

Τόσο η Samsung όσο και οποιοσδήποτε άλλος κατασκευαστής θα υποστηρίξει πως διαφορετικά μοντέλα είναι σχεδιασμένα με διαφορετική συλλογιστική, για χρήστες με διαφορετικές ανάγκες. Δεν θα έχει άδικο. Όμως με τόσες προτάσεις στην αγορά, τόσο κοντινές σε χαρακτηριστικά και δυνατότητες η μία με την άλλη, "το μήνυμα" (όπως λένε τα στελέχη του marketing) έχουμε πολλές αμφιβολίες για το αν και κατά πόσο τελικά "φτάνει" ποτέ στον τελικό καταναλωτή. Ο οποίος καλείται να κάνει μια συνειδητή αγοραστική επιλογή έχοντας σπάνια έως πολύ σπάνια κατανοήσει διαφορές (α) ανάμεσα σε ομοειδή προϊόντα και (β) ανάμεσα σε χαρακτηριστικά που έχουν σημασία γι' αυτόν... και χαρακτηριστικά που δεν έχουν. Συνέπεια: σύγχυση και ενδεχομένως λανθασμένη επιλογή.

Καλώς ή κακώς, πάντως σίγουρα όχι τυχαία, ο Steve Jobs είχε "κερδίσει" την εικόνα της ηγετικής προσωπικότητας ανάμεσα σε άλλους λόγους, και γι' αυτόν: κατανοούσε τη σημασία της απλότητας. Το design, το marketing, η ποιότητα κατασκευής, όλα έπαιζαν και παίζουν το ρόλο τους στην επιτυχία των iPhone και των iPad, όμως ένας σημαντικός παράγοντάς της είναι και αυτός: ο καταναλωτής καταλαβαίνει σε πολύ μεγάλο ποσοστό των περιπτώσεων τί αγοράζει όταν καταβάλλει το αντίτιμο ενός smartphone ή ενός tablet της Apple. O διαχωρισμός ανάμεσα στα προϊόντα είναι σαφής, οι διαφορές φανερές, το τί προσφέρεται σε γενικές γραμμές κατανοητό. Θα μπορούσε να πει κανείς πως ακόμη και... ηθελημένα η Apple δεν μπαίνει στη διαδικασία επεξήγησης των διαφορών ανάμεσα στα μοντέλα της ("the new iPad" για παράδειγμα), ώστε να μην δημιουργήσει αυτήν ακριβώς τη σύγχυση. Και, αν μη τί άλλο, δείχνει να έχει δικαιωθεί. Μήπως οι υπόλοιποι κατασκευαστές θα έπρεπε να... "πάρουν ιδέες"; Λέμε τώρα!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ