Hταν στις αρχές των 00s, θυμάμαι, όταν, έχοντας πρωτοέρθει στο "αθηνόραμα" ως νεο-απόφοιτες συντάκτριες της εποχής, είχαμε ενθουσιαστεί, μαζί με χιλιάδες αναγνώστες, που με ένα τεύχος του περιοδικού δίναμε δώρο το δαχτυλίδι του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών με αφορμή την κυκλοφορία μίας από τις πρώτες ταινίες του Πίτερ Τζάκσον. Είναι λοιπόν μια ιδιαίτερη στιγμή να ξαναβλέπεις τη "Συντροφιά του Δαχτυλιδιού" σε ένα γεμάτο Village παρέα με μια παλλόμενη αίθουσα γεμάτη νέο σε ηλικία κοινό που βλέπει παθιασμένα για πρώτη φορά σε μεγάλη οθόνη την τριλογία, συμμετέχοντας και αναφωνώντας τις ατάκες. Οι sold-out προβολές των extended cuts των διασκευών του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν σε πέντε αίθουσες για μία εβδομάδα περίπου η καθεμία, με τις οποίες οι πολυκινηματογράφοι Village Cinemas εγκαινίασαν μια νέα σειρά προβολών με γενικό τίτλο "Epic Movie Nights", είναι μία μόνο από τις αποδείξεις ότι η κινηματογραφική εμπειρία στις αίθουσες μπορεί να έχει ξανά ένα hype και για τη γενιά του TikTok.
Πέρα από τις ειδικές προβολές, πάντως, που αναμφίβολα, μαζί με τα φεστιβάλ, έχουν ανανεώσει το ενδιαφέρον του κοινού για το σινεμά γεμίζοντας αίθουσες όπως το Άστορ, για παράδειγμα, με τρίωρες αυστηρά σινεφίλ ταινίες όπως πρόσφατα η "Ζαν Ντιλμάν" της Σαντάλ Άκερμαν, ή η ειδική επετειακή προβολή του "Ροζ" του Αλέξανδρου Βούλγαρη για τα 3 χρόνια Cinobo στο "Αλεξάνδρα", τα δείγματα της μετα-Covid ανάκαμψης του σινεμά πληθαίνουν. Σύμφωνα με τα στοιχεία του box office, η προσέλευση των θεατών το πρώτο τρίμηνο του 2023 είναι αυξημένη σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό κατά 20%-30% περίπου. Πρόκειται δε για παγκόσμιο φαινόμενο, που διαψεύδει όσες Κασσάνδρες ευαγγελίζονταν έναν ακόμη θάνατο του σινεμά. Μεγάλο μερίδιο της προσέλευσης κρατούν σταθερά οι παιδικές ταινίες, κυρίως animation, κάτι που θα μπορούσε να δώσει και κάποιες ιδέες στην πολιτεία για την κινηματογραφική εκπαίδευση της νέας γενιάς θεατών, για την οποία είχαν προτείνει αρκετά και ενδιαφέροντα οι υπεύθυνοι των κινηματογραφικών εταιρειών, απαντώντας στη μεγάλη έρευνα του "αθηνοράματος" για την επιστροφή των θεατών στις αίθουσες.
Το φετινό καλοκαίρι προβλέπεται δυνατό από κινηματογραφική άποψη, κυρίως λόγω των μεγάλων αμερικανικών παραγωγών, οι οποίες αρχίζουν να βγαίνουν τώρα, μιας και τα τελευταία δύο χρόνια τα στούντιο ήταν συγκρατημένα. Παράλληλα, κάποιες ταινίες με προσδοκίες δεν βγήκαν μέσα στο χειμώνα, με την προοπτική να δοκιμάσουν την τύχη τους στα θερινά.
Έχοντας ολοκληρώσει το ρεπορτάζ μας για τις καλοκαιρινές κυκλοφορίες, το φετινό καλοκαίρι προβλέπεται δυνατό από κινηματογραφική άποψη, κυρίως λόγω των μεγάλων αμερικανικών παραγωγών, οι οποίες αρχίζουν να βγαίνουν τώρα, μιας και τα τελευταία δύο χρόνια τα στούντιο ήταν συγκρατημένα. Παράλληλα, κάποιες ταινίες με προσδοκίες δεν βγήκαν μέσα στο χειμώνα, με την προοπτική να δοκιμάσουν την τύχη τους στα θερινά. Με δεδομένο λοιπόν ότι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της κινηματογραφικής ομάδας του "Αθηνοράματος" στους μόλις τρεις καλοκαιρινούς μήνες προβλέπεται να βγουν 100 περίπου ταινίες (πάνω από μία την ημέρα!), αναμένουμε ένα δυναμικό comeback του σινεμά και, μαζί, ένα στοίχημα για να δούμε στην πράξη πώς θα κινηθεί αυτό το ποσοτικά και ποιοτικά άνευ προηγουμένου κινηματογραφικό καλοκαίρι και τι ώθηση θα δώσει στο φθινόπωρο.
Όπως και να έχει, πάντως, η στιγμή είναι η πλέον κατάλληλη αφενός για να δοκιμαστούν στην πράξη νέες ιδέες και ένα δυναμικό σύγχρονο marketing παράλληλα με την αναβάθμιση της κινηματογραφικής εμπειρίας, αφετέρου για να σχεδιαστεί επιτέλους (και κυρίως να υποστηριχθεί στην πράξη) μια πολιτική για το σινεμά και, φυσικά, να προστατευτούν οι κινηματογραφικές αίθουσες, αφού το αφήγημα ότι πρόκειται για μια μουσειακού τύπου νοσταλγική συνήθεια για λίγους προφανώς δεν ευσταθεί.