Σαμ Σέπαρντ: Ο αντισυμβατικός καουμπόη δεν είναι πια εδώ

Ηθοποιός, δραματουργός, σεναριογράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης. Ένας ολικός καλλιτέχνης με τη μορφή ενός αντισυμβατικού καουμπόη-αντιήρωα. Ο Σαμ Σέπαρντ πέθανε σε ηλικία 73 ετών.

Σαμ Σέπαρντ: Ο αντισυμβατικός καουμπόη δεν είναι πια εδώ

Έγραψε 45 θεατρικά έργα, έπαιξε σε περισσότερες από 25 ταινίες -από τις «Ημέρες Ευτυχίας» (1978) του Τέρενς Μάλικ μέχρι τη «Δολοφονία του Τζέσε Τζέιμς από το Δειλό Ρόμπερτ Φορντ» (2007) του Άντριου Ντόμινικ, υποψήφιος για Όσκαρ για την ερμηνεία του στο «Οι κατάλληλοι άνθρωποι» του Φίλιπ Κάουφμαν (1983) -υπήρξε ταυτόχρονα ένας γοητευτικός κινηματογραφικός αστέρας του Χόλιγουντ και ένας ανένταχτος στοχαστής-αμφισβητίας του αμερικανικού ονείρου. Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της οικογένειάς του, ο Σαμ Σέπαρντ πέθανε την προηγούμενη Πέμπτη ύστερα από επιπλοκές της Αμυοτροφικής Πλάγιας Σκλήρυνσης (ALS) από την οποία νοσούσε.

Βραβευμένος με Πούλιτζερ για το έργο του «Το θαμμένο παιδί» (1979) και κάτοχος πολλών βραβείων Όμπι, ο Σέπαρντ έγραψε πάνω από σαράντα πέντε θεατρικά έργα, διαποτισμένα από την απάρνηση και το χλευασμό των αμερικάνικων στερεοτύπων, με σήμα-κατατεθέν το μαύρο χιούμορ και την αμφισημία στο ύφος. Επιδραστικός όσο λίγοι, ανήκει δικαιωματικά στους «μπροστάρηδες» πειραματικούς δραματουργούς της Off-Off-Broadway σκηνής των ‘60s-‘70s κι έπειτα από τους θεμελιωτές του νέου άγριου αμερικανικού ρεαλισμού, εξ ου και η αναγόρευσή του το 2009 σε έναν master American dramatist από το PEN/Laura Pels International Foundation.

Ακραίος, ωμός, με ένα ρεαλισμό που εμβολιζόταν από τον πιο αδυσώπητο σουρεαλισμό, ο Σέπαρντ που μεγάλωσε διασχίζοντας την αμερικανική ενδοχώρα ανάλογα με τη στρατιωτική βάση στην οποία κατά καιρούς εργαζόταν ο πατέρας του, μίλησε για τους μοντέρνους καβαλάρηδες της Αμερικής: για τους ανώνυμους, πλάνητες και πένητες θυμόσοφους-στοχαστές, τις θλιβερές οικογένειες και τις μίζερες ζωές τους. Χαρακτηριστική στιγμή, το –βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες- σενάριό του για το φιλμ «Παρίσι-Τέξας» του Βιμ Βέντερς το 1984 και, πιο πριν, η συνεργασία του με τον Μικελάντζελο Αντονιόνι στο θρυλικό «Zabriskie point» (1970).

Η αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου, το τέλος των ψευδαισθήσεων του μεταπολεμικού ανθρώπου, ο ενδο-οικογενειακός εμφύλιος πόλεμος ως κάτοπτρο για τον υπαρξιακό εμφύλιο του ατόμου που αδυνατεί να βρει τη θέση του σε έναν κόσμο που καταρρέει ήταν ορισμένες από τις βασικές θεματικές των έργων του. Έζησε περίπου 27 χρόνια μαζί με την Τζέσικα Λανγκ χωρίς να παντρευτούν όμως ποτέ, απέκτησε τρία παιδιά, διατέλεσε Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων, τιμήθηκε με το Χρυσό Μετάλλιο της Ακαδημίας και το 1994 έγινε δεκτός στο Theatre Hall of Fame. Η συλλογή διηγημάτων του «Διασχίζοντας τον Παράδεισο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη (1997).

Μάθετε περισσότερα στο http://www.sam-shepard.com/

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/04/2025

Τρεις αδελφές

Μερικά χρόνια μετά τον αξιοσημείωτο "Θείο Βάνια", η Μαρία Μαγκανάρη επιστρέφει στον Τσέχοφ, με ακόμη μία παράσταση συνόλου, βαθιάς τρυφερότητας, ποίησης και ωραίων ερμηνειών. | Powered by Uber

Η Νατάσα Εξηνταβελώνη έρχεται με το "Girls & Boys" από τη Θεσσαλονίκη

Είναι η βία αναπόφευκτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ή αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών συνθηκών, διερωτάται το έργο του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι, σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου.

Μια "Μπουμπού" στο θέατρο Εν Αθήναις

Η Δήμητρα Κολλά ερμηνεύει μια γλυκόπικρη ιστορία βγαλμένη από τις σελίδες της νουβέλας του Δημήτρη Μητσοτάκη, η οποία όμως μιλάει για όλους μας.

11 τελευταίες παραστάσεις για το "Τα πήρες όλα κι έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου" στο Παλλάς

Last call για την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Παλλάς με τον Γιάννη Τσορτέκη στο ρόλο του Στράτου και τους Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή Διονυσίου να τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής.

"My fierce ignorant step": Χρήστος Παπαδόπουλος σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη με μια χορευτική έξαψη για τις πρώτες μας φορές

Δέκα χορευτές κινούνται σαν ένα στη νέα παράσταση του καταξιωμένου μινιμαλιστή χορογράφου, "My fierce ignorant step", που μιλά για την κοινή εμπειρία της πρώτης φοράς που συναντηθήκαμε, που γελάσαμε, που ζήσαμε…

Paris Opera Junior Ballet: Η αφρόκρεμα του νεανικού χορού στην Αθήνα

Το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού, κοιτίδα του κλασικού χορού μας συστήνει τη νέα γενιά χορευτών που χορεύει για το μέλλον, την παράδοση και τη ζωή.