Σπύρο Παντελάκη, Μαρία Μάργαρη, Ηλία Καμπάνη, πώς κάνατε τη "Γέρμα" παράσταση χορού;

Με αφορμή το επικείμενο ανέβασμα της χορευτικής εκδοχής του έργου του Λόρκα, συνομιλούμε με τους βασικούς συντελεστές της παράστασης για τη γοητεία της γραφής του Ισπανού θεατρικού συγγραφέα, την επιλογή της διπλής διανομής της Γέρμα, αλλά και την κατάσταση του χορού στην Ελλάδα.

Γέρμα

Η ομάδα χορού "Dance Company Μαζί", που δημιουργήθηκε από τη Ρούλα Παπαδοπούλου και τον Σπύρο Παντελάκη, ανεβάζει για τρίτη φορά τη χορευτική εκδοχή της "Γέρμα", του γνωστού έργου του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα. Μετά το θέατρο "Τζένη Καρέζη" και το θέατρο Ροές, είναι η σειρά του Κηποθέατρου Παπάγου να φιλοξενήσει τα παλλόμενα σώματα που θα διηγηθούν την ιστορία της άτεκνης γυναίκας από την Ισπανική επαρχία που επιθυμεί όσο τίποτα την απόκτηση ενός παιδιού (16/7, 9.30 μ.μ.). Το "α", λίγο πριν την πρεμιέρα, συνομίλησε με τον Σπύρο Παντελάκη, τη χορογράφο και δραματουργό της παράστασης Μαρία Μάργαρη, καθώς και με τον Ηλία Καμπάνη που συνέθεσε τη μουσική.

Γέρμα

Πώς θα περιγράφατε στο κοινό τη δική σας "Γέρμα";
Σπύρος Παντελάκης: Η "Γέρμα" είναι η ιστορία μιας γυναίκας καταπιεσμένης από τον κοινωνικό ιστό. Η παράσταση διατηρεί το λυρικό ύφος του Λόρκα αναμειγνύοντας στοιχεία του σύγχρονου χορού συνδυασμένα με την παράδοση.

Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στον Λόρκα αλλά και στο συγκεκριμένο έργο;
Σ.Π.: Γενικά στα έργα του, αλλά και εδώ στη "Γέρμα", με γοητεύει η ποιητικότητα, η παρουσία των στοιχείων της φύσης, η συνεχής προσπάθεια για εξύμνηση της γυναίκας και το πρωτόγονο στοιχείο.

Πώς μετουσιώσατε ένα έργο θεατρικό σε χορόδραμα;
Σ.Π.: Είναι απλά ένας διαφορετικός τρόπος αφήγησης μιας ιστορίας. Το σώμα μιλά, αφηγείται γεγονότα, σκέψεις, δράσεις, συναισθήματα. Οπότε δεν ήταν δύσκολη η μετουσίωση ενός θεατρικού έργου. Πίσω από κάθε εικόνα χορού, πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει η δραματοποίηση που λειτουργεί ως θεμέλιος λίθος για την σύσταση της χορογραφίας.

Στην παράσταση, ο ομώνυμος ρόλος θα είναι σε διπλή διανομή. Πώς προέκυψε αυτό;
Μαρία Μάργαρη: Η ιδέα αυτή δεν είναι κάτι καινούργιο, έχει χρησιμοποιηθεί από πολλούς καλλιτέχνες στο παρελθόν, όπως από τον Μπουνιουέλ στο "Σκοτεινό αντικείμενο του πόθου". Σ' εμένα λειτούργησε καθαρά χορευτικά. Δύο διαφορετικές μεταξύ τους χορεύτριες ταυτίστηκαν την ίδια στιγμή με τις δύο πλευρές της Γέρμα, δηλαδή εκείνη που βλέπουμε στο πρώτο μέρος, όπου η ηρωίδα είναι ένα αθώο άβουλο κορίτσι, και εκείνη που κυριαρχεί στο δεύτερο, όπου φτάνει στον φόνο.

Γέρμα

Με ποιον τρόπο η μουσική διαμορφώνει το αποτέλεσμα της παράστασης;
Σ.Π.: Η μουσική γράφτηκε για την παράσταση και δουλεύτηκε παράλληλα με την χορογραφία. Συνδυάζει κοινά στοιχεία και ηχοχρώματα της ελληνικής παράδοσης και της Εγγύς Ανατολής με αυτά της Ισπανίας και της ευρωπαϊκής κλασικής μουσικής. Με όχημα την μουσική μεταφέρουμε τη "Γέρμα" στην ελληνική ύπαιθρο. 

Με ποια διαδικασία δούλεψατε για την σύνθεση της μουσικής του έργου;
Ηλίας Καμπάνης: Προσεγγίζοντας το έργο με τη Μαρία πολύ νωρίς καταλήξαμε στο ότι θα μεταφέρουμε τη "Γέρμα” σε ορεινά και άγρια τοπία. Άλλωστε, αυτό που προσωπικά με άγγιξε όταν διάβασα το έργο πρώτη φορά ήταν το στοιχείο της φύσης. Αυτό διαμόρφωσε το ύφος αλλά και τις αναφορές που θα χρησιμοποιούσαμε. Ξεκίνησα, λοιπόν, γράφοντας μόνο ρυθμούς χωρίς μουσική, έτσι ώστε να αρχίσει η χορογραφία να παίρνει σχήμα αλλά και να μας βοηθήσει να βρούμε τον σκελετό της παράστασης. Έπειτα το έργο το ανακαλύψαμε ξεχωριστά.

Ποια πιστεύετε ότι είναι η κατάσταση του χορού στην Ελλάδα;
Σ.Π.: Ο χορός στην Ελλάδα αιμορραγεί. Οι νέοι χορευτές καλούνται να πληρώνουν για να είναι σε φόρμα, δεν βρίσκουν καλλιτεχνική διέξοδο και δεν έχουν την ευκαιρία να εκτεθούν και να δείξουν την αξία τους και τη δουλειά τους στο κοινό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί καλοί χορευτές και χορογράφοι να χάνονται ή να εξελίσσονται μακριά από την χώρα μας. Αντίστοιχα και το κοινό δεν έχει την δυνατότητα ποιοτικής και ποσοτικής επαφής με το χορό. Εύχομαι να υπάρξουν περισσότερες σκηνές και περισσότερες παραγωγές, ώστε να "ανθίσει" περισσότερος χορός.

Μιλήστε μας και για τα μελλοντικά καλλιτεχνικά σχέδια της ομάδας.
Σ.Π.: Η επόμενη παραγωγή μας είναι προγραμματισμένη για τον Σεπτέμβριο. Είναι ένα δίπτυχο νεοκλασικού και συγχρόνου χορού υπό τον τίτλο "Lien – Σύνδεσμοι" και θα παρουσιαστεί για τρεις παραστάσεις στο θέατρο Κνωσός. 

Γέρμα

Η διανομή της παράστασης αποτελείται από τις Μίρκα Χαλκιά, Μαρία Παντελάκη, Μαρίνα Παντελάκη, Μυρτώ Παναγάκη, Ισιδώρα Πρίμπα, Στέλλα Κομηχίλη, Βασιλική Γράψα, Νεφέλη Σιούφα και τον Παναγιώτη Λαγανά. Συμμετέχει η Γεωργία Τραυλού. Τα κοστούμια είναι της Αλεξάνδρας Καψάλα, τα σκηνικά της Σεμέλης Αβραμιώτη και οι φωτισμοί του Παναγιώτη Μανούση.

Για εισιτήρια, επισκεφθείτε το viva.gr με ένα κλικ εδώ.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κηποθέατρο Παπάγου

Κορυτσάς (6η στάση Παπάγου)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).