ΥΠΠΟ: Νέα καινοτόμος μελέτη για ένα αριστούργημα της κλασικής αρχαιότητας

Μία διεθνής επιστημονική ημερίδα αναδεικνύει τοιχογραφία από τους αρχαίους χρόνους.

Εικαστικές συνθέσεις προβολής διεθνούς ημερίδας

Στις 5 Απριλίου 2025 θα πραγματοποιηθεί διεθνής επιστημονική ημερίδα με θέμα "The Aigai Hunt Frieze Revealed: An Interdisciplinary Investigation and Digital Reconstruction” στα πλαίσια της υλοποίησης και της ολοκλήρωσης του ερευνητικού έργου ReVis: "Η τοιχογραφία με το κυνήγι από τον Τάφο ΙΙ στη Βεργίνα: μια καινοτόμος διεπιστημονική προσέγγιση για τη μελέτη και την απεικόνιση ενός ζωγραφικού αριστουργήματος της κλασικής αρχαιότητας".

Το Υπουργείο Πολιτισμού, η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας συνεργάστηκαν με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών στο ερευνητικό πρόγραμμα "Η τοιχογραφία με το κυνήγι από τον Τάφο ΙΙ στη Βεργίνα: μια καινοτόμος διεπιστημονική προσέγγιση για τη μελέτη και την απεικόνιση ενός ζωγραφικού αριστουργήματος της κλασικής αρχαιότητας", συμμετέχοντας ενεργά σε αυτό.  Η τοιχογραφία με το κυνήγι, που κοσμεί τη ζωφόρο της πρόσοψης του βασιλικού Τάφου του Φιλίππου Β΄ στις Αιγές, αποτελεί το σημαντικότερο και μεγαλύτερων διαστάσεων ζωγραφικό έργο του κλασικού κόσμου που έχει αποκαλυφθεί, μέχρι σήμερα. Το διεπιστημονικό έργο ReVis, με επιστημονική υπεύθυνη την Δρα Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη, αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη της τοιχογραφίας των Αιγών, αξιοποιώντας πρωτοποριακές, μη επεμβατικές, διαγνωστικές και απεικονιστικές τεχνικές.

τοιχογραφία Υπουργείο Πολιτισμού
4α. Αρχαιολογικός χώρος των Αιγών. Πρόσοψη Τάφου Φιλίππου Β’. Η τοιχογραφία με το κυνήγι (Φωτ. Χρίστος Σιμάτος).
4β. Ψηφιακή αποκατάσταση της τοιχογραφίας βασιζόμενη στα αποτελέσματα του έργου ReVis (Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη, Χρίστος Σιμάτος).

Απώτερος στόχος της έρευνας είναι η ακριβέστερη κατανόηση της τεχνικής και της εικονογραφίας της τοιχογραφίας, καθώς και η πρόταση μιας νέας ψηφιακής αποκατάστασης σε φυσικές διαστάσεις, βασιζόμενη στα αρχαιομετρικά δεδομένα της έρευνας και συνδυάζοντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (Χρίστος Σιμάτος, εικαστικός) και σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία (Εμμανουήλ Μπιτσάκης, ζωγράφος). Μέσα από αυτή την καινοτόμο μελέτη έρχονται στο φως νέα στοιχεία για τα αρχαία χρώματα, την τεχνοτροπία και την εικονογραφία της εμβληματικής αυτής τοιχογραφίας των Αιγών, αλλά και γενικότερα για τη μνημειακή ελληνική ζωγραφική του 4ου αι. π.Χ.

τοιχογραφία Υπουργείο Πολιτισμού
Αρχαιολογικός χώρος των Αιγών. Πρόσοψη Τάφου Φιλίππου Β’. Εξέταση της τοιχογραφίας με μη-καταστροφικές μεθόδους διάγνωσης (MAXRF, XRD) από την ομάδα του εργαστηρίου XRAYlab, ISPC/CNR της Catania, και του ΙΠΣΦ "ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ” (Φωτ. Χρίστος Σιμάτος)

Στη διεθνή ημερίδα θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της έρευνας από όλες τις ομάδες που συμμετείχαν στο έργο και θα παρουσιαστούν οι διαγνωστικές μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν στην επιτόπια εξέταση της τοιχογραφίας, η οποία πραγματοποιήθηκε στον Αρχαιολογικό Χώρο των Αιγών (μνημείο UNESCO) τον Μάρτιο του 2023. Στο τέλος της επιστημονικής ημερίδας, διακεκριμένοι επιστήμονες θα σχολιάσουν τη νέα πρόταση αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι (βλ. συνημμένη πρόσκληση και πρόγραμμα).

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ο Ντιντιέ Εριμπόν έρχεται στην Ελλάδα για μια "Γυναίκα του Λαού"

Το Ινστιτούτο Γκαίτε και οι εκδόσεις Νήσος υποδέχονται τον Γάλλο συγγραφέα που θα παρουσιάσει το νέο του βιβλίου "Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2025

Γιατί η αρχαιοελληνική πολιτική σκέψη έχει συσκοτίσει το ζήτημα της δουλείας;

Φως στο ζήτημα ρίχνει το βιβλίο του Πωλέν Ισμάρ "Ο καθρέφτης του Οιδίποδα: Σκέψεις για τη δουλεία" που κυκλοφορεί προσεχώς από τις εκδόσεις Πόλις.

Διήμερο αφιέρωμα για τον γλύπτη Θόδωρο ετοιμάζει το ΕΜΣΤ

Στο πλαίσιο της έκθεσης "Θόδωρος, Γλύπτης: Αντί Αναδρομικής".

Ο "ιπτάμενος" Εμμανουήλ Καραλής έγινε βιβλίο

Ο Νίκος Μιχαλόπουλος είναι ο συγγραφέας του βιβλίου που αφιερώνεται στο μοίρασμα της αλήθειας του επικοντιστή.

"Διελεύσεις": Ο χρόνος "παγώνει" στη ζωγραφική της Ντέπης Παυλίδου

Ατμοσφαιρικά τοπία στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος.

Πόσο ξέρουμε την Κίνα;

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου μοιραζόμαστε κάποιες σκέψεις για το πώς μας άνοιξε τα μάτια το βιβλίο της Ταϊβανο-αμερικανίδας Karissa Chen (εκδόσεις Ίκαρος), μια συναρπαστική μυθοπλαστική κατάδυση στην άγνωστη μεταπολεμική ιστορία της κινεζικής διασποράς που καταρρίπτει διάφορα στερεότυπα.

Το Μουσείο Μπενάκη συνεργάζεται με το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ για μια μοναδική έκθεση

Παράλληλα, το ίδρυμα τέχνης παρουσιάζει ένα νέο εικαστικό πρότζεκτ στην έδρα του, στην Ύδρα.