Δύο νέα βιβλία μόλις κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Gutenberg. Ανακαλύψτε την ποιητική συλλογή ενός αγαπημένου ισπανόφωνου ποιητή αλλά και ένα βιβλίο-ορόσημο για τη μελέτη της φωτογραφίας στη συνέχεια του κειμένου.
Συντέλεια του κόσμου - Πάμπλο Νερούδα
Μετάφραση: Γιώργος Κεντρωτής
Μια ποιητική συλλογή "απότομου και φλογερού πάθους", όπως τη χαρακτήριζε ο ίδιος ο Νερούδα. Εκδόθηκε το 1969 και μαζί με το Γενικό Άσμα, το Κάντο Χενεράλ, το οποίο επίσης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg, και το Ηρωικό Άσμα αποτελούν μια σειρά που έχει σφραγίσει την ποίηση του Νερούδα, αλλά και την παγκόσμια ποίηση.
Στη Συντέλεια του Κόσμου ο Νερούδα εκφράζει τον θαυμασμό του για τα επιτεύγματα των συντρόφων του και την πικρία του για ό,τι έγινε στην ΕΣΣΔ, και στην Κίνα, αλλά και για τους πολέμους που συνεχίζουν να γίνονται σε όλο τον πλανήτη. Παράλληλα όμως αναζητεί και διεκδικεί έναν νέο ανθρωπισμό που θα προκύψει από τη συνείδηση εκ μέρους των ανθρώπων του ολέθρου που προηγήθηκε, από τα απελευθερωτικά κινήματα, από τη φροντίδα για όλους και τη δημιουργική δύναμη του έρωτα.
Ένα απόσπασμα από τη συλλογή
"Σπάζοντας τα πρόσφατα άστρα,
χτυπώντας μέταλλα οργισμένα
ανάμεσα στ ᾽ αστέρια του μέλλοντος,
σκληραγωγημένοι στον πόνο,
κατάκοποι από το πηγαινέλα,
θα τη βρούμε εμείς τη χαρά
στον πιο πικρό πλανήτη επάνω".
Περί φωτογραφίας - Σούζαν Σόνταγκ
Μετάφραση: Χριστίνα Παπαδοπούλου
"Μια λαμπρή ανάλυση των βαθιών αλλαγών που έχουν κάνει οι φωτογραφικές εικόνες στον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας" (Washington Post) από την πιο επιδραστική Αμερικανίδα διανοούμενη του 20ού αιώνα.
"Συλλέγοντας φωτογραφίες, συλλέγουμε τον κόσμο. Όταν φωτογραφίζουμε, οικειοποιούμαστε εκείνο που φωτογραφίζουμε. Θέτουμε εαυτούς σε μια τέτοια σχέση με τον κόσμο ώστε μας δημιουργείται η εντύπωση ότι διαθέτουμε γνώση – και συνεπώς εξουσία. Οι φωτογραφικές εικόνες, περισσότερο από μαρτυρίες του κόσμου, δείχνουν να αποτελούν κομμάτια του, μικρογραφίες της πραγματικότητας τις οποίες καθένας μπορεί να φτιάξει".
Η Σούζαν Σόνταγκ μιλά για τη δύναμη των φωτογραφιών, τη σχέση φωτογράφου και θέματος, τα θολά όρια μεταξύ γεγονότων και αναδημιουργούμενων εικόνων τους, τις επιθυμίες που μας οδηγούν να καταγράψουμε τη ζωή μας.
"Η πιο πρωτότυπη και διαφωτιστική μελέτη" (The New Yorker) για τη φωτογραφία. Έξι λαμπρά δοκίμια που πρωτοδημοσιεύτηκαν τη δεκαετία του 1970 στο περιοδικό The New York Review of Books και άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο κοιτάμε τις φωτογραφίες.