Τελευταία εβδομάδα με το "Ξηρόμερο/Dryland" στην 60ή Μπιενάλε Βενετίας

Το ελληνικό περίπτερο αποχαιρετά τη διεθνή έκθεση τέχνης στις 24/11.

Ξηρόμερο

Μετά από επτά μήνες και εκατομμύρια επισκέπτες, η 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia ολοκληρώνει τον κύκλο της την Κυριακή 24 Νοεμβρίου.

Το "Ξηρόμερο/Dryland" που εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης - La Biennale di Venezia, είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Κώστα Χαϊκάλη και τον Φώτη Σαγώνα. Επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής είναι ο Πάνος Γιαννικόπουλος. Αποτελείται από ένα αγροτικό μηχάνημα άρδευσης το οποίο συντονίζει σε πραγματικό χρόνο τον ήχο, την κινούμενη εικόνα, και το φωτιστικό  περιβάλλον της εγκατάστασης. Η ελληνική εκπροσώπηση εξετάζει την εμπειρία ενός πανηγυριού, παρακολουθώντας μια διαδρομή από την πλατεία του χωριού έως τις παρυφές του γεωργικού τοπίου που το περιβάλλει. Συγκεκριμένα, αντλεί έμπνευση από τα πανηγύρια της ηπειρωτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της περιοχής του Ξηρομέρου στην Δυτική Ελλάδα, που δανείζει τον τίτλο στο έργο.

Διαβάστε Επίσης

Οι καλλιτέχνες/ιδες αναφέρονται στο νερό ως πρίσμα -ένα μέσο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε - εστιάζοντας στην έλλειψή ή το πλεόνασμα, την ανάγκη ή τη σπατάλη του, καθώς και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του. Η εξάντληση των πόρων συνδέεται με τη φυσική και οικονομική εξάντληση. Το έργο διερευνά τις πολιτικές δυνατότητες του ήχου και της μουσικής, την επίδραση της τεχνολογίας στα αγροτικά τοπία και την πολιτιστική ποικιλομορφία. 

Ο εορτασμός του πανηγυριού μεταφέρει πληροφορίες και νόημα ως τελετουργία και ψυχαγωγία. Συνδέεται με τις γεωργικές εργασίες, παράγεται από -αλλά και παράγει- την εσωτερική χρονικότητα της κοινότητας με το πότισμα και τις αγροτικές ευθύνες. Βοηθά την κάθε κοινότητα να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού της. Ταυτόχρονα, όμως, αντίθετες έννοιες συνυφαίνονται: οι θεατές μετατρέπονται σε συμμετέχοντες, από τη σκηνή βρισκόμαστε εκτός σκηνής, από την επιτελεστική δράση στην καθημερινή δραστηριότητα.

Αυτή η αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ "παράστασης" και πραγματικότητας μεταφέρεται στο έργο. Το Ξηρόμερο/Dryland αξιοποιεί τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του ελληνικού περιπτέρου για να αναδείξει συσχετίσεις με τις γεωργικές αποθήκες και τη θρησκευτική αρχιτεκτονική που αποτελούν συνήθως το φόντο των πανηγυριών. Επιπλέον, το ποτιστικό που βρίσκεται στο κέντρο  του περιπτέρου, ορίζει κυκλικά το περιβάλλον  της εγκατάστασης. Το έργο μεταφέρει επίσης τον χώρο συνάντησης της κοινότητας -την πλατεία, τη δημόσια συγκέντρωση- από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Καθώς το σύστημα ποτίσματος τίθεται σε κίνηση, δημιουργεί έναν ρυθμό, οριοθετεί τον χρόνο όπως ένα ρολόι ή μια κασέτα που ξετυλίγεται, παρακινώντας τα σώματα των επισκεπτών να ακολουθήσουν διαδρομές και να αλλάξουν τρόπους θέασης. Το Ξηρόμερο/Dryland αποφεύγει μια αισθητική προσέγγιση και τονίζει τη συναισθηματική αμεσότητα της επαφής με αντικείμενα, ήχους και εικόνες.

Διαβάστε Επίσης

Παρατηρώντας τις έμφυλες σχέσεις στο πανηγύρι, εξετάζονται οι δυνατότητες παρουσίασης του εαυτού, οι διαφορετικές εκδοχές της θηλυκότητας και της αποκάλυψης ή απόκρυψης του γυναικείου σώματος, αλλά και η αμφισημία της χειρονομίας του υποκειμένου που αποσύρεται επιλέγοντας την απουσία και τον αποκλεισμό του από τη γιορτή.

Το Ξηρόμερο/Dryland επιχειρεί συσχετίσεις μεταξύ της εμπλαισιωμένης γεωγραφικά εμπειρίας με την παγκόσμια συνθήκη, μία μετατόπιση μεταξύ κυρίαρχου και περιθωριοποιημένου πολιτιστικού αντικειμένου, που φαίνεται να δημιουργεί τον ενδιάμεσο χώρο συγκρότησης νέων νοημάτων.

* Ξηρόμερο [ksirˈomero]: Γνωστό για τα πανηγύρια του, είναι μια ιστορική επαρχία της Αιτωλοακαρνανίας. Σήμερα αποτελεί δήμο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Η έρευνα του έργου Ξηρόμερο/Dryland που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης - La Biennale di Venezia, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Margaroni Residency σε ανάθεση του Onassis Culture από τον δημιουργό διαμεσικών έργων και συνθέτη Θανάση Δεληγιάννη και τον δραματουργό και φιλόλογο Γιάννη Μιχαλόπουλο ως Onassis AiR Fellows, οι οποίοι συγκρότησαν την καλλιτεχνική ομάδα με την εικαστικό και κινηματογραφίστρια Έλια Καλογιάννη, τον φωτογράφο και ντοκιμαντερίστα Γιώργο Κυβερνήτη, τον ηχολήπτη και σχεδιαστή ήχου Κώστα Χαϊκάλη και τον εικαστικό και αρχιτέκτονα Φώτη Σαγώνα.

Ώρες λειτουργίας: 10 π.μ. - 6 μ.μ. 

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Καλλιτεχνική εκπαίδευση και συμπερίληψη: Νέος κύκλος σεμιναρίων από την Εθνική Λυρική Σκηνή

Τα διαδικτυακά σεμινάρια αφορούν την επιμόρφωση σε ζητήματα καλλιτεχνικής εκπαίδευσης ατόμων με ή χωρίς αναπηρία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/11/2024

"Στα όρια των πολιτιστικών βιομηχανιών": Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θέτει ερωτήματα για τα όρια της πολιτιστικής μεταβιομηχανίας

Μια διημερίδα για τις πολιτικές, πρακτικές και θεωρίες των πολιτιστικών και δημιουργικών τομέων.

Ο Αλέκος Ε. Φλωράκης γράφει για τον αδελφό του, τον ζωγράφο Ματθαίο Φλωράκη

Η έκδοση "Ο αδελφός μου ο ζωγράφος. Ματθαίος Φλωράκης (1935-2011). Από τον Κυβισμό στον Φανταστικό Ρεαλισμό" παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.

"Η ζωή μου": Κυκλοφορεί προσεχώς η αυτοβιογραφία του Γιάννη Μπούτου

Έρχεται σύντομα από από τις εκδόσεις Κέδρος ο πρώτος τόμος (1925-1974) της αυτοβιογραφίας του πολιτικού.

Ένα περιβαλλοντικό graphic novel παρουσιάζεται στο Γαλλικό Ινστιτούτο

Οι Εκδόσεις Κριτική και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του "Ένας κόσμος χωρίς τέλος" των Jean-Marc Jancovici και Christophe Blain.

Η Λένα Μαντά και η Κλαίρη Θεοδώρου παρουσιάζουν το νέο τους βιβλίο

Οι Εκδόσεις Ψυχογιός προσκαλούν τους αναγνώστες στην παρουσίαση του "Τζόκερ", του τέταρτου βιβλίου της σειράς αστυνομικών "Γυναικεία υπόθεση".

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (18-24/11)

Ερωτήματα για την τεχνητή νοημοσύνη, κατάλοιπα βιομηχανικών τοπίων και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.