Murderesses/ Φόνισσες #2, Miammy: "Για μένα, η σεξουαλική εξερεύνηση είναι το πιο βασικό εικαστικό εργαλείο, αφού μέσω αυτής διεξάγω την ανθρωπολογική μου έρευνα, χιχι"

Συνομιλούμε με τις τρεις νέες εικαστικούς της ομαδικής έκθεσης “Φόνισσες” στο State of Concept Athens που τα έργα τους κάνουν αίσθηση.

Miammi

Διερευνώντας το αρχέτυπο της επικίνδυνης γυναίκας - θηλυκότητας που απειλεί την πατριαρχία, μιμούμενη τα βίαια μέσα και εργαλεία της ίδιας στην προσπάθεια αυτο-προσδιορισμού, σωτηρίας και χειραφέτησης, η ομαδική έκθεση "Φόνισσες” σε επιμέλεια Κωνσταντίνας Μελαχροινού και Ηλιάνας Φωκιανάκη παρουσιάζει έργα πέντε εικαστικών, τρεις από τις οποίες (Ελένη Καράκου, Μαρκέλλα Ξυλογιαννοπούλου, Miammy) τις γνωρίσαμε εδώ για πρώτη φορά και θελήσαμε να μάθουμε περισσότερα γι αυτές, ως ατομικότητες αλλά και ως μέρος μια νέας καλλιτεχνικής γενιάς. 

Μιας γενιάς που έχει συγκεκριμένους καλλιτέχνες.ιδες γονείς ή νεραϊδονονές, πιστεύει στο άμεσο και το κατανοητό, αντλεί από τα βιώματά της και το TikTok και πειραματίζεται με τον "μαγικό κόσμο της περφόρμανς". Μιας γενιάς που το πρωί μπορεί να αγκαλιάζει δέντρα και το βράδυ να σκρολάρει, ζώντας και στα δύο universes ταυτόχρονα, όπως θα μας πει η Miammy. Η οποία διερευνά μέσα από την προσωπική της εμπειρία πώς η σεξεργασία μπορεί να γίνει ένα βιώσιμο μέσο εισοδήματος, προσωπικής έκφρασης καθώς και σεξουαλικής ενδυνάμωσης. Στην έκθεση "Φόνισσες” παρουσιάζει ένα εγχειρίδιο (Experiencing Holes… in Patriarchy, 2024, ανάθεση State of Concept Athens) που υπόσχεται να μας κάνει να ανακαλύψουμε νέες διαστάσεις απόλαυσης µέσα από το σώµα µας, αμφισβητώντας τα κοινωνικά ταμπού. 

Πώς προέκυψε το έργο "Βιώστε τις τρύπες…στη πατριαρχία"; 

Το έργο Experiencing Holes… in Patriarchy προέκυψε εμπειρικά. Τόσο στη σεξουαλική μου ζωή όσο και στην επαγγελματική μου (OnlyFans/Domination) παρατηρώ τη σεξουαλική καταπίεση που βιώνουν οι straight άντρες. Τελικά, είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στις συνέπειες της πατριαρχίας, και αυτός ο μικρός οδηγός είναι μια προσπάθεια να κάνω σαφές στους άντρες πως η πατριαρχία δεν έχει φανερά αρνητικά αποτελέσματα μόνο στις θηλυκότητες αλλά και στους ίδιους, και είναι κρίμα να της επιτρέπουμε να περιορίζει την έκφρασή μας.

Φόνισσες State of Concept νέα καλλιτέχνης Miammy έκθεση
Miammy, Experience the holes… in patriarchy, 2024.  

Γιατί εγχειρίδιο; Ο λόγος και η έκδοση είναι μέρος της πρακτικής σου γενικότερα;

Είναι μικρό, απλό, άμεσο και κατανοητό. Εκτιμώ πολύ τη γρήγορη πληροφορία και θεωρώ ότι και ο εγκέφαλός μας είναι ρυθμισμένος να δουλεύει σε αυτούς τους ρυθμούς· αλλιώς, όλα είναι βαρετά. Βέβαια, για όσους χρειάζονται επιπλέον επεξήγηση, υπάρχει και εκπτωτικό κουπόνι για ένα one-to-one session, χιχι.
 Ο πιο γρήγορος δρόμος για να κάνεις κάτι είναι πάντα ο πιο απλός.

Από που εφορμάσαι για τα έργα σου; Με ποιόν τρόπο σε απασχολεί η κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα στη δουλειά σου αλλά και τα προσωπικά σου βιώματα;

Εμπνέομαι από την καθημερινότητα κυρίως. Όπως και να το κάνουμε, η ελληνική πραγματικότητα δεν σε αφήνει ανέπνευστο ούτε μισή μέρα, lol. Είμαστε όλοι κοινωνικά όντα και το περιβάλλον που ζούμε μας απασχολεί· βγαίνουμε, αλληλεπιδρούμε, δουλεύουμε κλπ., άρα το να πιστεύεις πως δεν σε αγγίζει η ροή της συλλογικής ζωής είναι τουλάχιστον κουτό.
Επίσης, μ’ αρέσει πολύ να μπαίνω σε περιπέτειες για το plot και να συναναστρέφομαι με ανθρώπους από διαφορετικά eco chambers από το δικό μου. Σίγουρα, τα BDSM sessions που κάνω μου δίνουν φουλ content, αλλά πιστεύω ότι η κύρια πηγή έμπνευσής μου είναι το διαδίκτυο, με κυρίαρχη θέση το TikTok.

Θεωρείς επείγοντα τον φεμινισμό και με ποιόν τρόπο;
Ναι, τον θεωρώ επείγοντα και πιστεύω ότι είμαστε στην κατάλληλη εποχή για να ανθίσει ακόμα περισσότερο. Ζούμε στον 21ο αιώνα και, παρόλο που καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι με πολλές μορφές καταπίεσης, έχουμε τη δύναμη της πρόσληψης της πληροφορίας και της διαχείρισής της. Μέσω της αλληλεγγύης, της αλληλοβοήθειας, της στήριξης, μπορούμε όλες να σταθούμε ενάντια στην πατριαρχία που μας μολύνει καθημερινά και δημιουργεί υφέσεις στη διάδραση των ανθρώπων.

Τι σε ενδιαφέρει ως εικαστικό;

Νομίζω ότι αφορά τον οποιοδήποτε. Οι ιδέες, τα βιβλία, οι κοινότητες, οι άνθρωποι και το σεξ.

Ποιές είναι οι αναφορές σου; 

Βασική μου αναφορά είναι η Annie Sprinkle, καθώς η δουλειά της έχει επηρεάσει σημαντικά την καλλιτεχνική μου πρακτική. Μου αρέσουν επίσης πολύ οι Sofia Kouloukouri, Reba Maybury, Guerilla Girls και η Eva Oh, οι οποίες με εμπνέουν φουλ.

"Το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε, από το να κλαίμε που είμαστε προνομιούχοι, είναι να το χρησιμοποιήσουμε με τέτοιον τρόπο, διαδίδοντας πληροφορία και γνώση"

Με ποιόν τρόπο η σεξουαλική εξερεύνηση μπορεί να αποτελέσει εικαστικό εργαλείο αλλά και μέσο χειραφέτησης;

"Σε κοινωνίες όπου η σεξουαλικότητα ελέγχεται ή καταπιέζεται, η εξερεύνηση του σώματος και της επιθυμίας γίνεται πολιτική πράξη αντίστασης, πόσο μάλλον όταν έχεις να κάνεις με straight άντρες (τις περισσότερες φορές οικονομικά άνετους)."

Για μένα, η σεξουαλική εξερεύνηση είναι το πιο βασικό εικαστικό εργαλείο, αφού μέσω αυτής διεξάγω την ανθρωπολογική μου έρευνα, χιχι. Γνωρίζω ανθρώπους στις πιο ευάλωτες στιγμές τους και είμαι ανοιχτή να ταξιδέψουμε μαζί και να συνδιαμορφώσουμε ένα session που θα δώσει και στους δύο όχι μόνο ηδονή αλλά και μπορεί να προκαλέσει τις κοινωνικές συμβάσεις και να φέρει στο φως θέματα που παραμένουν στη σιωπή (φύλο, σεξουαλικότητα, φαντασιώσεις κλπ). Σε κοινωνίες όπου η σεξουαλικότητα ελέγχεται ή καταπιέζεται, η εξερεύνηση του σώματος και της επιθυμίας γίνεται πολιτική πράξη αντίστασης, πόσο μάλλον όταν έχεις να κάνεις με straight άντρες (τις περισσότερες φορές οικονομικά άνετους).
Τα μέσα παραγωγής πλέον τα χειρίζεται η ίδια η θηλυκότητα, παίρνει εξουσία και κάνει η ίδια τις επιλογές για τον εαυτό της και μέσω αυτού βιοπορίζεται. Και όχι μόνο βιοπορίζεται, "εκμεταλλεύεται" την "ανοησία" των αντρών και χτίζει αυτοκρατορίες, κατανέμοντας πιο δίκαια τον πλούτο. Και αυτό είναι ό,τι πιο κιουτ...

Πώς απαντάς στην κριτική που εκφράζεται ως προς τη φετιχοποίηση της σεξεργασίας ως μέσο ενδυνάμωσης (με τη λογική ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μια τάση για σχετικά διδακτορικά και έργα τέχνης που αφορούν όμως σε μεγάλο βαθμό προνομιούχα υποκείμενα και παραβλέπουν ότι για πιο ευάλωτες κοινότητες συχνά η σεξεργασία δεν είναι επιλογή και συνδέεται με διάφορες μορφές βίας και εκμετάλλευσης);

Φετιχοποίηση υπάρχει παντού γύρω μας, όλοι που διαβάζουμε αυτό το άρθρο είμαστε προνομιούχοι. Το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε, από το να κλαίμε που είμαστε προνομιούχοι, είναι να το χρησιμοποιήσουμε με τέτοιον τρόπο, διαδίδοντας πληροφορία και γνώση και διεκδικώντας από την προνομιούχα θέση μας καλύτερες συνθήκες και για τις ομάδες που έχουν μειωμένη πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά της γνώσης και της κριτικής σκέψης λόγω της οικονομικής ή άλλης ανέχειας οφειλόμενης σε προφανείς ή άρρητους παράγοντες.
Λόγω της προνομιούχας μου θέσης, μπορώ και επιλέγω πολύ προσεκτικά τους πελάτες μου και σπάνια έχω κληθεί να ξεπεράσω τα όριά μου. Και αυτό είναι το πιο δυνατό μου όπλο γιατί επηρεάζω τους όρους αυτής της οικονομίας.

Διαβάστε Επίσης

Πώς έχει διαμορφώσει την πρακτική σου η συμμετοχή σου σε έργα καλλιτεχνών όπως ο Πάνος Σκλαβενίτης, η Εύα Γιαννακοπούλου, οι Sinodi Papu; 

Και ο Πάνος και η Εύα από πολύ νωρίς μου έδειξαν τον μαγικό κόσμο της περφόρμανς. Κάτι που δεν χρησιμοποιώ στην καλλιτεχνική μου πρακτική αλλά καθημερινά στη ζωή μου.
Συμφιλιώθηκα πολύ γρήγορα με την εαυτή μου και το σώμα μου (που ήταν σούπερ χρήσιμο, considering ότι είμαι χοντρή), συνειδητοποιώντας την πολιτική σημασία που μπορεί να έχει το ατομο σε κάθε context, αφήνοντας το σώμα μου ελεύθερο στη διαδικασία της έκφρασης μέσω του γυμνού, στο safe space που πάντα δημιουργούν.
Η Εύα και ο Πάνος είναι οι νεραιδονονές μου, με μορφώνουν τόσο καλλιτεχνικά όσο και προσωπικά, προσφέροντάς μου καθοδήγηση και υποστήριξη σε κάθε βήμα της πορείας μου. Δεν πιστεύω πως θα σταματήσω ποτέ να μαθαίνω και από τους δύο, είναι τα πιο όμορφα λουλούδια <33 UwU

"Το πρωί αγκαλιάζω δέντρα και το βράδυ σκρολάρω, ζω και στα δύο universes ταυτόχρονα"

Νιώθεις μέρος μιας καλλιτεχνικής παρέας/ εποχής; Ποιές είναι οι καλλιτεχνικές σου φιλενάδες; 
  
Νιώθω μέρος μιας καλλιτεχνικής εποχής, γιατί η τεχνολογία, η πολιτική ενημέρωση κλπ. δεν μπορούν να συγκριθούν με την τέχνη πριν το ίντερνετ. Δεν πιστεύω στις καλλιτεχνικές παρέες, δημιουργούν έναν ελιτισμό που απεχθάνομαι. Ωστόσο, αγαπώ τις κολλεκτίβες, μου αρέσει το αίσθημα της αγέλης και της αλληλοβοήθειας αλλά με αρκετά ανοιχτούς όρους. Και αυτό το έχω βρει φουλ με το mother, ένα ερευνητικό για την ώρα project που δουλεύουμε με την Κατερίνα Πατάκα και την Αναστασία Τσόκα, που έχει ως στόχο να ενώσει όλα τα άτομα που υπάρχουν μέσα στην τέχνη. Φιλοδοξούμε να γίνουμε ένα φόρουμ ανοιχτού διαλόγου και υποστήριξης όλες μαζί.

Σωματικό και ψηφιακό, υψηλή και φτωχή τεχνολογία. Πόσο αυτά αποτελούν για σένα δίπολα ή μέρος της (καλλιτεχνικής) εαυτής σου; 

Προσπαθώ όσο μπορώ να τα κρατάω σε μια ισορροπία, αλλά από την άλλη μ’ αρέσει και η υπερβολή πολύ, οπότε έχω δυο λύκους μέσα μου και μια κερδίζει ο ένας, μια ο άλλος. Το πρωί αγκαλιάζω δέντρα και το βράδυ σκρολάρω, ζω και στα δύο universes ταυτόχρονα. Αλλά όλοι δεν το κάνουν αυτό;

Ποιό είναι το πιο ενδιαφέρον έργο που είδες τελευταία; 

Είδα πολλά ενδιαφέροντα έργα τελευταία, η έκθεση "Το συλλογικό γουργουρητό" σίγουρα ήταν απ’ τα τοπ. Και ειδικά το έργο I Betrayed Your Mouth Endlessly, της Janis Rafa. Διάβασα επίσης το "Artists’ Survival Kit" που πήρα από το Athens Art Bookfair και ήταν καταπληκτικό<3 Highly recomended!  
Αλλά το καλύτερο έργο για φέτος πιστεύω ότι είναι ο Anestos στο TikTok.<33

Διαβάστε Επίσης

H Miammy μεγάλωσε στην Ελλάδα, σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στην Ακαδημία Gerrit Rietveld κατά τη διάρκεια  ανταλλαγής Erasmus στο Άμστερνταμ. Έχει συμμετάσχει στο διαπολιτισμικό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Τεχνών της Ζυρίχης και ως μέλος της κολεκτίβας Sinodi Papu. Είναι μια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά το γυναικείο κεφάλαιο και τις δυναμικές της εξουσίας, διεκδικώντας το σώμα της ως μέσο εργασίας. Στόχος της είναι να διερευνήσει πώς η σεξεργασία έχει γίνει ένα βιώσιμο μέσο εισοδήματος, μια μορφή προσωπικής έκφρασης καθώς και σεξουαλικής ενδυνάμωσης. Δουλεύοντας κυρίως με περφόρμανς, βίντεο και εγκαταστάσεις, η καλλιτεχνική της έρευνα είναι μια απόδειξη της μεταμορφωτικής δύναμης της υιοθέτησης της θηλυκότητας, της διεκδίκησης της αυτονομίας και της αναδιαμόρφωσης των αντιλήψεων σε έναν κόσμο όπου το προσωπικό και το πολιτικό συγκλίνουν.

Στην έκθεση Φόνισσες συμμετέχουν: Ελένη Καράκου, Μαρκέλλα Ξυλογιαννοπούλου, Miammy, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Εύα Παπαμαργαρίτη 
Διάρκεια ‘Εκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου - 16 Νοεμβρίου 2024 
Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη - Παρασκευή 16:30 - 20:30, Σάββατο 12:00 - 17:00 

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Νέο βιβλίο ποίησης από τις εκδόσεις Κίχλη

Κυκλοφόρησαν μόλις από τον εκδοτικό οίκο τα "Σχέδια κήπου", η νέα ποιητική συλλογή της Αριάδνης Καλοκύρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/11/2024

Ο Πέτρος Καραβέβας παρουσιάζει τα έργα του "Δίχως αυτολογοκρισία"

Η νέα έκθεση ζωγραφικής του καλλιτέχνη εγκαινιάζεται προσεχώς στη γκαλερί Contemporary Athens.

Η νέα "σοδειά" των εκδόσεων Ψυχογιός

Δύο ελληνικά μυθιστορήματα κι ένα μεταφρασμένο έρχονται προσεχώς από τον εκδοτικό οίκο.

Ο Σπύρος Λαζάρου φωτογραφίζει το δικό του Βερολίνο

Ο φωτογράφος αποτυπώνει πολλές και εντελώς διαφορετικές απόψεις της γερμανικής πρωτεύουσας.

100 χρόνια Κολλέγιο Αθηνών με μια επετειακή έκθεση γλυπτικής

Η γλύπτρια Αλεξάνδρα Αθανασιάδη παρουσιάζει το πρότζεκτ της "Πομπή προς την πόλη".

Δύο κορυφαία βιβλία της Shirley Jackson κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο

Εφιαλτικές περιπέτειες και γοτθικές ιστορίες από τη θρυλική Αμερικανίδα συγγραφέα.

Οι must-see εκθέσεις για τον Νοέμβριο

Διάλογοι ανάμεσα σε αρχιτεκτονική και βιωσιμότητα, καφκικές αναζητήσεις, αφιερώματα στην ιταλική μόδα και όσα εικαστικά πρότζεκτ μας οδηγούν στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας τον Νοέμβριο.