wanderlust / all passports
Σύγχρονοι καλλιτέχνες γεμίζουν με έργα τέχνης το ιστορικό Μέγαρο Σλήμαν-Μελά, διερευνώντας έννοιες του χωροχρόνου και νοήματα που σχετίζονται με το μέλλον μέσα από το πρίσμα του παρελθόντος και του παρόντος.
Εγκαίνια: 17/10
Info: Μέγαρο Σλήμαν-Μελά | 17/10-17/11 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Παρ., Σαβ., Κυρ. 3.30-8.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη (Οι επισκέπτες πρέπει να εισέρχονται στον χώρο της έκθεσης με πεζά κλειστά υποδήματα)
Dali Cybernetics - The Immersive Experience
Μία συναρπαστική επανεξερεύνηση των διάσημων έργων του Σαλβαντόρ Νταλί, τα οποία παρουσιάζονται από μία εντελώς νέα οπτική. Οι επιρροές του ζωγράφου, από τον υπερρεαλισμό και τον Φρόυντ μέχρι τις θετικές επιστήμες, τα μαθηματικά και την πληροφορική, αναδεικνύονται μέσω μίας πρωτότυπης εμβυθιστικής εμπειρίας.
Info: Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος" | από 18/10 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Πεμ. 9.30 π.μ. - 1.30 μ.μ., Παρ. 9.30 π.μ. - 1.30 μ.μ. & 2.30-7.30 μ.μ., Σαβ. 9.30 π.μ. - 7.30 μ.μ. | Είσοδος: €15, €10
Tired Illusions
Ζωγραφική και 3D έργα από τη σειρά αλληγορικών πορτρέτων της Katelyn Ledford διερευνούν τις διαρκώς μεταβαλλόμενες πολυπλοκότητες των διαπροσωπικών σχέσεων. Η Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα θίγει το ζήτημα της αυθεντικότητας και της ειλικρίνειας ανάμεσα στην ίδια και στον θεατή της, και χρησιμοποιεί διάφορες τεχνοτροπίες από την ιστορία της τέχνης για να το επιτύχει.
Εγκαίνια: 16/10 (7-9 μ.μ.)
Info: Dio Horia | 16/10-18/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ. 11 π.μ. – 6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
I wake from history, alive
Δύο καλλιτέχνες της ίδιας γενιάς, ο Βαγγέλης Βλάχος και η Ala Younis, προτείνουν νέες προοπτικές ανάγνωσης της πρόσφατης ιστορίας. Οι καλλιτέχνες εξερευνούν αρχιτεκτονικές, κοινωνικές και γεωπολιτικές ιστορικές συνέπειες που καλύπτουν σαράντα χρόνια στην Ελλάδα και το Ιράκ, και αναπτύσσουν ο καθένας τη δική του μεθοδολογία για την εξέταση ιστορικών γεγονότων και των αθέατων πτυχών τους.
Εγκαίνια: 16/10 (7-10 μ.μ.)
Info: Tavros | 17/10/24-18/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 4-8 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Καρυά 1943. Kαταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα
Ο τίτλος προδίδει τη θεματική της έκθεσης, η οποία είχε ως αφετηρία μία μοναδική συλλογή φωτογραφιών ενός Γερμανού πολιτικού μηχανικού που είχε υπηρετήσει στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Μέσω των φωτογραφιών αλλά και της έκθεσης που θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη, μαθαίνουμε ακόμα περισσότερα για τα συνταρακτικά γεγονότα εκείνης της εποχής αλλά και τις τις εξαιρετικά σκληρές συνθήκες εργασίας στην Καρυά.
Εγκαίνια: 16/10 (8 μ.μ.)
Info: Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) | 17/10/24-16/2/25 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. - 10 μ.μ. | Είσοδος: €6, €5
Προμηθέας Λυόμενος
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται ένας μνημειακός πίνακας του Δανού ζωγράφου Carl Bloch. Μιλάμε για τον "Προμηθέα Λυόμενο", έργο που φιλοτεχνήθηκε για λογαριασμό του βασιλιά Γεώργιου Α’, το 1864, και ανακαλύφθηκε πρόσφατα στη συλλογή του κτήματος Τατοΐου.
Info: Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου | 16/10/24-6/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Πεμ., Παρ., Σαβ., Κυρ. 9 π.μ. – 4 μ.μ., Τετ. 9 π.μ. – 6 μ.μ. | Είσοδος: €3, €2
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
wanderlust / all passports
Χτισμένο από τον αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλλερ το 1890 για την οικογένεια του Ερρίκου Σλήμαν, το Μέγαρο Σλήμαν-Μελά ξεκίνησε τη ζωή του ως συγκρότημα οικογενειακών κατοικιών και στη συνέχεια στέγασε πολλά ιστορικά στέκια, με πιο πρόσφατα το αδικοχαμένο σινεμά «Ιντεάλ». Σήμερα, το κτίριο βρίσκεται ξανά σε μετάβαση καθώς θα μετατραπεί σε ξενοδοχείο, με αποκατεστημένα όλα τα αρχιτεκτονικά στοιχεία και διακοσμητικά χαρακτηριστικά που χάθηκαν με την πάροδο του χρόνου. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες συνομιλούν με έννοιες του χωροχρόνου και πραγματεύονται νοήματα που σχετίζονται με το μέλλον μέσα από το πρίσμα του παρελθόντος και του παρόντος. Τέτοιες ιδέες μετατρέπονται σε υποκειμενικές συνθήκες όπου μια οπτική γωνία παρεμβαίνει και επηρεάζει η μια την άλλη, επανεγράφοντας και ανατρέποντάς την, οδηγώντας σε μια αναδιάρθρωση των νοητικών αξόνων και της αντίληψής μας για τον κόσμο στον οποίο ζούμε. Οι μεγάλες αίθουσες, τα μικρότερα δωμάτια, οι διάδρομοι και τα διάφορα περάσματα συγκροτούν μια συνειδησιακή ροή και μια συναισθηματική διαδρομή. Η ενεργοποίηση αυτού του χώρου αντιπροσωπεύει συμβολικά μια πνοή ζωής, δημιουργικότητας και έμπνευσης. Σηματοδοτεί μια ζωτική δύναμη και μια επιθυμία για αναγέννηση και εξέλιξη.
Katelyn Ledford. Tired Illusions
Πίνακες ζωγραφικής και τρισδιάστατα έργα διερευνούν τις διαρκώς μεταβαλλόμενες πολυπλοκότητες των διαπροσωπικών σχέσεων. Από το 2020, η Ledford έχει εργαστεί πάνω σε μια σειρά αλληγορικών πορτρέτων που χρησιμοποιούν την τεχνική trompe-l’oeil και τον φωτορεαλισμό για να πραγματευτούν την επιτελεστική πτυχή των κοινωνικών ανταλλαγών στον κόσμο της τέχνης. Η Ledford μεταφέρει αυτές τις εμπλοκές μέσα από το πρίσμα της γυναίκας και της εικαστικού. Πιο συγκεκριμένα, θίγει το ζήτημα της αυθεντικότητας και της ειλικρίνειας ανάμεσα στην ίδια και στον θεατή της, και χρησιμοποιεί διάφορες τεχνοτροπίες από την ιστορία της τέχνης για την επίτευξη αυτού του στόχου. Παρότι δεν είναι ευθέως πολιτικό, το έργο της αποτελεί και μια αντίδραση στο σημερινό πολιτικό και οικονομικό κλίμα που επικρατεί σε όλο τον κόσμο. Η τεχνική της αποδομεί την έννοια της προσωπογραφίας όπως αυτή καταγράφεται στην ιστορία της τέχνης, επιτρέποντας στα αντικείμενα, αντί για τα πρόσωπα, να αφηγηθούν την ιστορία τους. Ξεκινά συλλέγοντας συμβολικά φορτισμένα αντικείμενα στο ατελιέ της και στη συνέχεια είτε τα σκηνοθετεί ως νεκρές φύσεις είτε τα χρησιμοποιεί ως σκηνικά αντικείμενα σε περφόρμανς. Η διαδικασία αυτή είναι ένα είδος μυστικισμού, καθώς η καλλιτέχνιδα φέρνει στο φως τις κρυμμένες έννοιες κάθε αντικειμένου και τις συνθέτει για να δημιουργήσει ένα πορτρέτο που λέει τη μοναδική ιστορία του. Τα στοιχεία αυτά παίρνουν διάφορες μορφές, από πίσω όψεις πινάκων ζωγραφικής ως διφορούμενα γυναικεία πρόσωπα και διάφορων ειδών φτηνές κορδέλες.
Dali Cybernetics - The Immersive Experience
Μια συναρπαστική, εμβυθιστική περιήγηση στα πιο διάσημα έργα του Σαλβαδόρ Νταλί από μια εντελώς νέα οπτική. Παρακολουθούμε την πορεία των επιρροών του ζωγράφου, από τον υπερρεαλισμό και τον Φρόυντ ολοένα και περισσότερο προς τις θετικές επιστήμες, τα μαθηματικά, την πληροφορική.
Βαγγέλης Βλάχος. An Index of No Events
Το έργο του Βαγγέλη Βλάχου είναι μια άσκηση στη λιτότητα: πυκνό, ακριβές, αλλά γεμάτο συγκαλυμμένες αμφιβολίες που δημιουργούν γνωσιακή αναστάτωση. Στο «An Index of No Events», πολιτικά συμβάντα της μεταδικτατορικής ελληνικής ιστορίας, με ευρύτερες γεωπολιτικές συνέπειες, γίνονται αφορμή για να σκεφτούμε την πρόσφατη ιστορία. Ο Βλάχος, αποφεύγοντας τις συναισθηματικές προσεγγίσεις, μας οδηγεί στις λεπτομέρειες: έναν φάκελο γεμάτο χαρτιά, ένα φαινομενικά ασήμαντο γεγονός, τη γλώσσα ως εργαλείο παραπλάνησης. Ο τίτλος παραπέμπει σε μια εννοιολογική εντροπία που αντιστέκεται στην ιεράρχηση των γεγονότων. Η γλώσσα, επίσημη και ουδέτερη, υπονοεί τις ρωγμές ανάμεσα στις γραμμές, ενώ μας καλεί να δώσουμε προσοχή στις λεπτομέρειες, ακολουθώντας τις χρονολογίες των γεγονότων που φέρνει στην επιφάνεια σαν αρχαιολόγος.
Ala Younis. Battles in a Future Estate: Haifa Street
Δύο φαινομενικά αντίθετες εικόνες διασταυρώνονται στο έργο της Ala Younis: η ελαιογραφία της Αμερικανοπαλαιστίνιας καλλιτέχνιδας Samia Halaby "Kansas City Studio" (1966) και εικόνες από το κατεστραμμένο Κέντρο Τεχνών Σαντάμ το 2003, όπου εκτέθηκαν έργα που αντανακλούσαν τη λεηλασία του μουσείου. Το "Kansas City Studio" αποτυπώνει το εργαστήριο της καλλιτέχνιδας, ενώ το video-still δείχνει ιρακινά μοντερνιστικά γλυπτά διασκορπισμένα σε ένα κατεστραμμένο μουσείο. Και οι δύο εικόνες μιλούν για διαφορετικές μορφές κατάρρευσης – η μία φανταστική, η άλλη πραγματική – και συνδέονται με την έρευνα της Younis. Η έκθεση βασίζεται στη σχολαστική έρευνα της Younis για την αρχιτεκτονική και πολεοδομική ιστορία της οδού Χάιφα στη Βαγδάτη, έναν χώρο όπου διασταυρώνονται σημαντικά κεφάλαια της σύγχρονης αραβικής ιστορίας. Η Younis ενσωματώνει πλήθος ιστοριών, αποφεύγοντας τις κυρίαρχες αφηγήσεις και τονίζοντας τη συντριπτική ισχύ τους.
Καρυά 1943. Kαταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα
H πρώτη έκθεση στη Γερμανία και την Ελλάδα που είναι αφιερωμένη στο θέμα της καταναγκαστικής εργασίας των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Σημείο εκκίνησης είναι η φωτογραφική συλλογή ενός Γερμανού πολιτικού μηχανικού που είχε υπηρετήσει στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Ανδρέας Ασσαέλ, ο ίδιος γιος ενός επιζώντα από τη Θεσσαλονίκη, εντόπισε και αγόρασε αυτή τη μοναδική συλλογή φωτογραφιών σε μια υπαίθρια αγορά στο Μόναχο το 2002. Η καινοτόμος και συμμετοχική έκθεση παρουσιάζει τα γεγονότα της εποχής και τις εξαιρετικά σκληρές συνθήκες εργασίας στην Καρυά. Οι περισσότεροι από τους Εβραίους καταναγκαστικούς εργάτες δολοφονήθηκαν στο Άουσβιτς τον Αύγουστο του 1943. Οκτώ βιογραφίες θυμάτων και επιζώντων βρίσκονται στο επίκεντρο της έκθεσης. Δύο εκδοχές της έκθεσης παρουσιάζονται παράλληλα στην Ελλάδα και τη Γερμανία.
Προμηθέας Λυόμενος
Ο μνημειακών διαστάσεων πίνακας «Προμηθέας Λυόμενος» είναι έργο του Δανού ζωγράφου Carl Bloch και φιλοτεχνήθηκε το 1864 για λογαριασμό του νεαρού βασιλιά Γεώργιου Α’. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό έργο μεγάλης κλίμακας, το μυθολογικό θέμα του οποίου ερμηνεύθηκε ως αλληγορία σύγχρονών του ιστορικών γεγονότων. Το έργο απεικονίζει τη στιγμή που ο Ηρακλής έχει μόλις σκοτώσει τον αετό και ο Προμηθέας απελευθερώνεται από τα δεσμά που του έχει επιβάλει ο Δίας. Χαρακτηρίζεται από τη υποβλητική σύνθεση και τον δραματικό σκιοφωτισμό – στοιχεία που απαντούν στην τέχνη τoυ ευρωπαϊκού ρομαντισμού. Η έρευνα γύρω από το έργο και τις συνθήκες της δημιουργίας του αναμένεται να μας δώσει τα κλειδιά για την ερμηνεία των συμβολισμών που ίσως είχε για τον παραγγελιοδότη. Η έκθεση του Μουσείου Κανελλοπούλου θα είναι η πρώτη παρουσίαση αυτού του σημαντικότατου έργου στο ελληνικό κοινό.