Η θερινή σεζόν είναι αδιαμφισβήτητα η πιο πολυάσχολη για το προσωπικό του Μουσείου Ακρόπολης, γεγονός που συχνά αποθαρρύνει τους Αθηναίους από το να το επισκεφθούν, καθώς δικαιολογημένα προτιμούν να αποφύγουν την τουριστική κίνηση και τον συνωστισμό. Ωστόσο, τώρα που μπαίνει ο Αύγουστος και με την ελπίδα ότι η ελληνική πρωτεύουσα δεν θα είναι τόσο θορυβώδης στα κεντρικά τις καθημερινές, αξίζει να κάνετε μια γρήγορη βόλτα στο μουσείο για να χαζέψετε τρεις νέες εκθέσεις. Δεν θέλουμε να σας προκαλέσουμε FoMO, όμως δύο από αυτές τις εκθέσεις θα είναι διαθέσιμες για περιορισμένο διάστημα, οπότε σας συμβουλεύουμε να τις επισκεφθείτε άμεσα, αν μείνετε στην πόλη για τις εναπομείναντες καλοκαιρινές διακοπές.
Πρώτη στάση η φωτογραφική έκθεση του Robert McCabe, "Χαίρε Ξένε – Στη Χώρα των Ονείρων". Η νέα συνεργασία του Υπουργείου Τουρισμού με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού έχει στόχο την ανάδειξη μίας αλλιώτικης Ελλάδας, εκείνης των πρώτων μεταπολεμικών και μεταγενέστερων χρόνων, όπως απαθανατίσθηκε από τον διάσημο Αμερικανό φωτογράφο. Οι ασπρόμαυρες και έγχρωμες εικόνες που κοσμούν την αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης είναι μία ωδή στο ελληνικό τοπίο και μια ευκαιρία να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα την πλούσια πολιτιστική μας παράδοση.
Στο φουαγέ του μουσείου βρίσκεται ένα ακόμη αφιέρωμα, που σχετίζεται περισσότερο με τη μόνιμη συλλογή του μουσείου. Ποια είναι, άραγε, η σχέση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα με τον Λόρδο Βύρωνα; Η μικρή συμβολική έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας", με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή, μας δίνει όλες τις απαντήσεις, αποκαλύπτοντας ένα στοιχείο που συμβάλλει εύγλωττα στην επιχειρηματολογία για την επιστροφή και την επανένωση των μαρμάρων του Παρθενώνα. Πρόκειται για το διαβατήριο του Λόρδου Βύρωνα, ένα πραγματικό σουλτανικό φιρμάνι, που του επέτρεπε να ταξιδέψει στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το ιστορικό αυτό αντικείμενο έγινε αφορμή για μια ακόμα συζήτηση και κατάρριψη του επιχειρήματος ύπαρξης "φιρμανιού" του Λόρδου Έλγιν, μέσω του οποίου υποτίθεται ότι του επιτράπηκε να αφαιρέσει τα γλυπτά του Παρθενώνα.
Αφού περιηγηθείτε στις περιοδικές εκθέσεις του μουσείου, μην παραλείψετε να δείτε το νεοσύστατο "μίνι μουσείο" που εγκαινιάστηκε στις νότιες παρυφές του χώρου αρχαιολογικής ανασκαφής. Το Μουσείο Ανασκαφής άνοιξε με αφορμή τα 15 χρόνια λειτουργίας του Μουσείου Ακρόπολης και φιλοξενεί 1.150 αντικείμενα, κατάλοιπα ανθρώπων που έζησαν στην Αθήνα για περισσότερο από 4.500 χρόνια. Τα εκθέματα, χωρισμένα θεματικά και χρονολογικά, προβάλλουν διάφορες πτυχές της καθημερινής ζωής των κατοίκων μιας αρχαίας γειτονιάς: τη ζωή στο σπίτι και την οργάνωση του νοικοκυριού, τις δραστηριότητες των ανδρών, των γυναικών, των παιδιών, τους τρόπους που διασκέδαζαν, επικοινωνούσαν και συναλλάσσονταν, τους χώρους που εργάστηκαν και δημιούργησαν, τους χώρους που λάτρεψαν τους θεούς τους.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας. Με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βύρωνα
Με την ευκαιρία των 200 χρόνων από τον θάνατο του λόρδου Βύρωνα, το Μουσείο Ακρόπολης τιμά τη μνήμη του με μια μικρή, συμβολική έκθεση, που σχετίζεται με την αρπαγή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο Έλγιν. Ο Βύρωνας άφησε πίσω κάτι απρόσμενο, που συμβάλλει εύγλωττα και δυναμικά στην επιχειρηματολογία για την επιστροφή και την επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα. Πρόκειται για το διαβατήριο του Βύρωνα, ένα πραγματικό σουλτανικό φιρμάνι, που του επέτρεπε να ταξιδέψει στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το φιρμάνι-διαβατήριο του Βύρωνα, προσφέρει μιαν ακόμα ευκαιρία συζήτησης και κατάρριψης του επιχειρήματος της δήθεν ύπαρξης «φιρμανιού» του Έλγιν, το οποίο υποτίθεται του επέτρεπε την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα. Εκτός από το φιρμάνι, οι επισκέπτες του Μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να δουν την Έξοδο του Μεσολογγίου (1827) που ενέπνευσε πολλούς ζωγράφους, όπως τον υπογράφοντα Louis Joseph Toussaint Rossignon. Η έκθεση παρουσιάζεται στο φουαγέ του μουσείου.
Robert McCabe. Χαίρε Ξένε - Στη Χώρα των Ονείρων
Μια αναδρομή στην «ελληνική περίοδο» του φωτογράφου Robert McCabe, με περίπου 100 φωτογραφίες, που στοχεύουν στην ανάδειξη της αυθεντικότητας, του πολιτισμού, της ιστορίας, της ομορφιάς και τους ανθρώπους στην καθημερινότητα της μεταπολεμικής Ελλάδας μέσα από τη ματιά του Αμερικανού καλλιτέχνη.