ΕΜΣΤ: Τι κρατάμε από το 4ο μέρος του αφιερώματος "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;"

Ευχάριστες εκπλήξεις αλλά και πιο αδύναμες στιγμές στο τελευταίο μέρος του εκθεσιακού κύκλου αφιερωμένου στις γυναίκες, από το οποίο πήραμε μια γεύση λίγο πριν τα αποψινά εγκαίνια.

Bouchra Khalili Φανοί και τυπογράφοι Bouchra Khalili, 'The Magic Lantern', 2020-2022

Εδώ και έναν χρόνο περίπου παρακολουθούμε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να αποκαλύπτει σταδιακά ένα πιο φεμινιστικό πρόσωπο, παρουσιάζοντας ένα από τα μεγαλύτερά του πρότζεκτ, το αφιέρωμα "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;". Το βράδυ τις 13ης Ιουνίου (8 μ.μ.) εγκαινιάζεται το 4ο και τελευταίο μέρος αυτού του φιλόδοξου εκθεσιακού κύκλου, με το μουσείο να γεμίζει με επτά νέα πρότζεκτ, τα έργα των Tala Madani, Εύα Στεφανή, Bertille Bak, Phyllida Barlow, Bouchra Khalili, Susan Meiselas και Ελένη Πίταρη-Παγκάλου.

Στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης 13/6, η Κατερίνα Γρέγου μάς υποσχέθηκε ένα θεαματικό finissage το φθινόπωρο, όπου και θα αποχαιρετήσουμε τις σπουδαίες γυναίκες που πέρασαν από το μουσείο. Τη φετινή εικαστική σεζόν είδαμε συνολικά 18 εκθέσεις και 40 γυναίκες δημιουργούς να πλημμυρίζουν το ΕΜΣΤ, από ιστορικές καλλιτέχνιδες μέχρι και εικαστικούς που δεν αναγνωρίστηκαν πλήρως την περίοδο δράσης τους.

Διαβάστε Επίσης

Μοιάζει άσκοπο να κοιτάξουμε ποιο από τα τέσσερα μέρη του αφιερώματος ήταν το καλύτερο, γιατί κάθε παρουσίαση είχε τα "hit and miss" σημεία της, αλλά θα σταθούμε στην εξαιρετική δουλειά που έγινε στις αναδρομικές εκθέσεις της Λήδας Παπακωνσταντίνου και της Penny Siopis, το παιχνιδιάρικο, σουρεαλιστικό pop art πρότζεκτ της Δανάης Ανεσιάδου "D-Possessions", τα έργα της μόνιμης συλλογής "Γυναίκες, μαζί", που μας σύστησαν σε σπουδαίες δημιουργούς και το χρονολόγιο των Τhis is not a feminist project (Βάσια Ντούλια & Μάρη Σπανουδάκη) για την πορεία του φεμινιστικού κινήματος στην Ελλάδα. Όσον αφορά το 4ο μέρος, υπήρξαν αρκετές ενδιαφέρουσες στιγμές αλλά παράλληλα και πιο αδύναμα εγχειρήματα, τα οποία δεν κατάφεραν να μας ιντριγκάρουν.

Μια "Shitty Disco" στο ισόγειο και επιβλητικές εγκαταστάσεις δίπλα στη μόνιμη συλλογή

Tala Madani Shitty disco

Από τα πιο πετυχημένα πρότζεκτ του εκθεσιακού κύκλου, το "Shitty Disco" της Tala Madani, σε επιμέλεια της Ιόλης Τζανετάκη, είναι η πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, με πάνω από 40 ζωγραφικά έργα να κοσμούν τον εκθεσιακό χώρο του ισογείου. Πάνω στον καμβά, η ιρανικής καταγωγής καλλιτέχνιδα δημιουργεί αινιγματικά σενάρια με χαρακτήρες να βρίσκονται σε βίαιες, ευάλωτες ή κωμικοτραγικές καταστάσεις, αφηγήσεις που ασκούν κριτική στη σεξουαλικότητα, το φύλο, τις οικογενειακές αρχές και την ανθρώπινη φύση. Βασική της έμπνευση είναι τα κινούμενα σχέδια και ο κινηματογράφος, γι’αυτό και πολλά από τα έργα της θυμίζουν καρέ από κόμικς). Στο κέντρο της έκθεσης βρίσκεται μια σειρά stop-motion animation μικρού μήκους, μια πρακτική που η Madani ξεκίνησε πριν περίπου 12 χρόνια. Η καλλιτέχνιδα μάς ανέφερε ότι ζωγραφίζει εδώ και είκοσι χρόνια, επομένως το "Shitty Disco" είναι μια επιλογή έργων από διαφορετικές περιόδους της καριέρας της. Στις 4 κολώνες της αίθουσας η Madani έχει ζωγραφίσει νέα έργα και παραδέχτηκε ότι ήταν από τα πρότζεκτ που απόλαυσε περισσότερο, καθώς της έδωσαν την ευκαιρία να παίξει και να "αποδράσει" από τον κλασικό καμβά.

Εύα Στεφανή Το φωτεινό σπήλαιο
Εύα Στεφανή, "Το φωτεινό σπήλαιο", 2024. Εγκατάσταση, 3 x 3 x 3 μ. Λεπτομέρεια. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Στον δεύτερο όροφο μάς περιμένει το "Φωτεινό Σπήλαιο" της Εύας Στεφανή, μία νέα παραγωγή σχεδιασμένη αποκλειστικά για το ΕΜΣΤ, αλλά και μία πιο σπάνια ευκαιρία να δούμε την εικαστική πλευρά της ταλαντούχας ντοκιμαντερίστριας. "Μου αρέσει να τριγυρνώ στους δρόμους και να μπαίνω σε έρημα κτίρια όπου βρίσκονται αντικείμενα άχρηστα και να τα μαζεύω, χωρίς να ξέρω γιατί" μας λέει η σκηνοθέτρια και αυτό ακριβώς έκανε για το στήσιμο της νέας της έκθεσης. Μαζί με τον επιμελητή Σταμάτη Σχιζάκη, η Εύα Στεφανή δημιουργεί ένα σύγχρονο memento mori, χρησιμοποιώντας φιλμ και αρχειακό υλικό (νομικά και λογιστικά έγγραφα, υπεύθυνες δηλώσεις, αποδείξεις τραπεζικών συναλλαγών, αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων, ακτινογραφίες) που συνέλεξε επισκεπτόμενη εγκαταλελειμμένα ιδιωτικά και δημόσια κτίρια, νοσοκομεία, ιδρύματα και γραφεία.

Όσο υποβλητικά και αν φαίνονται με μια πρώτη ματιά τα κατάλοιπα των εγκαταλελειμμένων κτιρίων, που η Στεφανή έχει μετατρέψει σε "σπίτια" καλυμμένα με ακτινογραφίες και εγκαταστάσεις από σκουριασμένα αντικείμενα, το "Φωτεινό Σπήλαιο" (τίτλος εμπνευσμένος από την πλατωνική αλληγορία του σπηλαίου) δεν καταφέρνει να μας προκαλέσει συναίσθημα που η σκηνοθέτρια ήλπιζε να μεταφέρει στον θεατή, όπως μας ανέφερε. Το υλικό που αφηγείται αθέατες πτυχές της ελληνικής ιστορίας, όπως τη γερμανική κατοχή και τον ελληνικό εμφύλιο, και εξερευνά θεματικές συνυφασμένες με την ασθένεια και τη νοσηλεία (προερχόμενες και από προσωπικά βιώματα της Στεφανή) ίσως να αποκτούσε πολύ μεγαλύτερο νόημα μέσα σε ένα ψυχιατρικό κέντρο ή ένα νοσοκομείο. Εκεί, οι ιστορίες που επιχειρεί να αφηγηθεί η καλλιτέχνιδα ενδεχομένως να κινητοποιούσαν περισσότερο τα ανακλαστικά μας (αν και σε αντίστοιχες συνθήκες τα έργα συχνά τείνουν να διαβαστούν μάλλον περιγραφικά), αντί μέσα στο ΕΜΣΤ, όπου κρατάμε την απήχηση των έργων κυρίως σε αισθητικό επίπεδο.

Bertille Bak Spotlight
© Rebecca Fanuele
Bertille Bak, "Mineur Mineur", (άποψη εγκατάστασης), 2022. Εγκατάσταση 5 βίντεο FHD, 15 λεπτά το καθένα, συγχρονισμένα σε κάθετες οθόνες. 9:16, στέρεο. Με την υποστήριξη του δικτύου Eau de Coco, της ΜΚΟ Bel Avenir, των Coafield Children Classes και του συλλόγου Musol. Παραγωγή από το La Fondation des Artistes, το Γαλλικό Ινστιτούτο και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης La Criée, Rennes. Αυτό το έργο επιλέχθηκε από την επιτροπή χορηγιών του Fondation des Artistes, η οποία παρείχε την υποστήριξή της. Ευγενική Παραχώρηση: Bertille Bak - ADAGP 2024, Xippas Paris, Geneva and Punta del Este & The Gallery Apart, Rome.

Δίπλα στο "Φωτεινό Σπήλαιο" βρίσκεται το "Spotlight", ένα νέο πρόγραμμα που εγκαινιάζει το ΕΜΣΤ, με στόχο την ανάδειξη των μόνιμων καλλιτεχνών του μουσείου. Για την πρώτη παρουσίαση, το μουσείο και η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη επέλεξαν τρία έργα της Γαλλίδας καλλιτέχνιδας Bertille Bak. Η πρακτική της Bak συνδυάζει φιλμ και εγκαταστάσεις ενώ οι θεματικές της πολύ συχνά προέρχονται από την καταγωγή και την ανατροφή της σε οικογένεια ανθρακωρύχων στη βόρεια Γαλλία -χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα πέντε βίντεο "Mineur Mineur" (2022). Εδώ η Bak εξερευνά την καθημερινότητα που βιώνουν τα παιδιά σε βιομηχανίες εξόρυξης διάφορων πόλεων ανά τον κόσμο: Βολιβία, Ινδία, Ταϊλάνδη, Ινδονησία και Μαδαγασκάρη.

Phyllida Barlow RIG
© Peter Mallet
Phyllida Barlow, "RIG: untitled; blocks" (λεπτομέρεια) 2011. Πολυστυρένιο, ύφασμα, ξύλο, τσιμέντο. Συνολικές διαστάσεις: 720 × 1190 × 1040 εκ. © Phyllida Barlow Estate. Courtesy the Phyllida Barlow Estate and Hauser Wirth. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου

Τελευταία στάση στον δεύτερο όροφο ήταν μια συνεργασία του ΕΜΣΤ με τον ΝΕΟΝ, που παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα έκθεση της Βρετανίδας δημιουργού Phyllida Barlow, μίας θρυλικής εκπροσώπου της σύγχρονης γλυπτικής. Το "RIG: untitled; blocks" δανείζεται τον τίτλο του από το κεντρικό έργο της έκθεσης, μία επιβλητική εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας από τη συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου -έργο που θυμίζει έντονα τις εξίσου εντυπωσιακές δημιουργίες που είδαμε στην έκθεση "Dream On" του Δημόσιου Καπνεργοστασίου. Η εγκατάσταση (που θα μπορούσε να παραπέμπει σε ένα αλλόκοτο, απολιθωμένο δάσος) είναι ένα αντιπροσωπευτικό έργο της Barlow, καθώς η καλλιτέχνιδα αναγνωρίστηκε κυρίως για τα μεγάλης κλίμακας γλυπτά της που κατασκεύαζε, χρησιμοποιώντας ευτελή καθημερινά υλικά προερχόμενα από βιομηχανικές περιοχές της Αγγλίας. Η Barlow ενδιαφερόταν σε μεγάλο βαθμό για τις έννοιες της φθοράς και της επανόρθωσης, πιστεύοντας ότι "το να στήνεις κάτι εμπεριέχει την έννοια μιας προσωρινής χειρονομίας. Νομίζω πως το ρήμα "στήνω” (στα αγγλικά: rigging something up) δηλώνει μια απροσχεδίαστη προσπάθεια να διορθώσεις κάτι, το οποίο μπορεί να είναι και ελαφρώς απατηλό".

Πώς προβάλλεις το τραύμα της ενδοοικογενειακής βίας;

Φανοί και τυπογράφοι Bοuchra Khalili
Bouchra Khalili, "The Magic Lantern", 2020-2022. Βίντεο εγκατάσταση (φιλμ και αντικείμενα), 24'. Βίντεο-στιγμιότυπο. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και Mor Charpentier, Paris/Bogota

Τα σκαλιά δίπλα στην εγκατάσταση της Barlow οδηγούν στον τρίτο όροφο, όπου στεγάζεται η μόνιμη συλλογή "Γυναίκες, μαζί". Εμείς όμως ανεβήκαμε για να ανακαλύψουμε τα τρία νέα πρότζεκτ που ολοκληρώνουν τον κύκλο του "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;". 

Παρά την απόπειρα στησίματος μιας ατμοσφαιρικής, σκοτεινής κινηματογραφικής αίθουσας του 18ου αιώνα, η έκθεση "Φανοί και Τυπογράφοι" της εικαστικού Bοuchra Khalili μπερδεύει με τις εναλλασσόμενες αφηγήσεις, που μιλούν αφενός για την τέχνη της φαντασμαγορίας και αφετέρου για τα απελευθερωτικά κινήματα της μετα-αποικιοκρατίας στον Παγκόσμιο Νότο. Η μετάβαση από τη μία θεματική στην άλλη δεν ακολουθεί συνεκτική πορεία, αλλά ζητά μία πιο απαιτητική ενεργοποίησή μας, ενώ η έμφαση κυρίως στο αισθητικό κομμάτι της έκθεσης αποδυναμώνει το ενδιαφέρον του πρωτογενούς υλικού.

Susan Meiselas A Room of Their Own
© Susan Meiselas/Magnum Photo
Susan Meiselas, "Η κόρη της Σέλυ, ένα καταφύγιο στο Black Country", Ηνωμένο Βασίλειο, 2016. Έγχρωμη Φωτογραφία

Αντιθέτως, η Susan Meiselas καταφέρνει να δημιουργήσει ένα πολυδιάστατο αφήγημα που επικεντρώνεται στην ενδοοικογενειακή βία. Η Meiselas είναι μία από τις σημαντικότερες φωτογράφους ντοκιμαντέρ παγκοσμίως, της οποίας το έργο αφορά καίρια κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, από πολέμους και παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέχρι θέματα σχετικά με την πολιτιστική ταυτότητα και τη βιομηχανία του σεξ. Στις σειρές "Archives of Abuse" (1991-1992) και "A Room of Their Own" (2015-2017) η φωτογράφος συνδυάζει ντοκουμέντα, φωτογραφίες, κολάζ, αφίσες και μαρτυρίες κακοποιημένων γυναικών για να προβάλλει περιστατικά ενδοοικογενειακής και οικογενειακής βίας. Η φωτογράφος μάς εξήγησε ότι την ενδιαφέρει να δείχνει τις ιστορίες των θυμάτων χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέσα (φωτογραφίες, ηχητικές μαρτυρίες, βίντεο, σκίτσα, κείμενο). Έτσι, δίνει στο άτομο την επιλογή να αφηγηθει τα βιώματά του όπως εκείνο προτιμά, αντί να τα ερμηνεύσει η ίδια με τον δικό της τρόπο. Και αυτό είναι που καθιστά το έργο της τόσο ξεχωριστό και ουσιώδες.

Ελένη Πίταρη-Παγκάλου Τα Άγνωστα Σχέδια
Ελένη Πίταρη-Παγκάλου, Χωρίς τίτλο, π. 1960-1970. Μελάνι σε χαρτί 73x70εκ. Συλλογή Maioletti-Pitari

Η περιήγηση ολοκληρώνεται με ένα πολύ μικρό αλλά τρομερά ελκυστικό εγχείρημα, "Τα Άγνωστα Σχέδια" της εικαστικού Ελένης Πίταρη-Παγκάλου. Μαθήτρια του Κωνσταντίνου Παρθένη, η Παγκάλου δεν αναγνωρίστηκε ποτέ ευρέως, όμως το ΕΜΣΤ την επανασυστήνει επιλέγοντας να εκθέσει μια σειρά άγνωστων μέχρι πρόσφατα σχεδίων της. "Ίσως η εποχή όπου έδρασε να μην ήταν έτοιμη για το έργο αυτό" τονίζει η Άννα Μυκονιάτη και μάλλον θα συμφωνήσουμε. Τα σχέδιά της με μελάνι και γκουάς είναι αρκετά πρωτοποριακά, αν σκεφτεί κανείς ότι δημιουργήθηκαν τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, και κινούνται στον χώρο του φαντασιακού, της ψυχικής ενόρασης και των μεταφυσικών προβληματισμών που δημιούργησε η μεταπολεμική εποχή. Η επιρροή του Παρθένη είναι εμφανής σε πολλά από τα έργα, ωστόσο μερικά σχέδια μάς θύμισαν την ψυχεδελική, απόκοσμη τέχνη του Giger. Τα έργα, όπως και όλο το αρχείο της ζωγράφου, ανήκουν στην ανιψιά της Alessandra Maioletti, η οποία παραχώρησε στο ΕΜΣΤ 25 (από τα περίπου 90) σχέδια της Παγκάλου για χάρη του αφιερώματος.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Susan Meiselas. A Room of Their Own

  • Μεικτά Μέσα

Η Susan Meiselas καταγράφει εδώ και σχεδόν πέντε δεκαετίες φλέγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα σε παγκόσμιο επίπεδο. Από πολέμους και παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέχρι θέματα γύρω από την πολιτιστική ταυτότητα και τη βιομηχανία του σεξ, το έργο της θέτει παράλληλα καίρια ερωτήματα σχετικά με την πρακτική του ντοκιμαντέρ και τη σχέση μεταξύ του φωτογράφου και του θέματός του. Η παρουσίαση στο ΕΜΣΤ αποτελείται από δύο έργα της Meiselas, που περιλαμβάνουν φωτογραφίες, προφορικές και γραπτές μαρτυρίες, κολάζ, αφίσες και βίντεο, και εστιάζουν στην ενδοοικογενειακή και οικογενειακή βία.

Bertille Bak. Spotlight

  • Εγκαταστάσεις

Η τέχνη της Bertille Bak, καθορισμένη σε μεγάλο βαθμό από την καταγωγή και την ανατροφή της σε οικογένεια ανθρακωρύχων στη βόρεια Γαλλία, αποτελεί μια γόνιμη συγχώνευση προσωπικής ιστορίας και δημιουργικής εξερεύνησης. Στα έργα της, στοιχεία της καθημερινότητας μετατρέπονται σε ευφάνταστους μύθους. Η καλλιτεχνική της πρακτική συνδυάζει με έναν παιγνιώδη παραλογισμό το φιλμ και τις εγκαταστάσεις, τη συμμετοχικότητα και τους μηχανισμούς συλλογικότητας διαφορετικών κοινοτήτων. Στην προσέγγισή της συναντώνται η ανθρωπολογία με την κοινωνική γεωγραφία καθώς, συχνά με μια νότα στοργής και χιούμορ, η Bak οικειοποιείται με ευαισθησία τα ήθη και τις παραδόσεις των συλλογικοτήτων που κατά περίπτωση την απασχολούν. Με την αδιαπραγμάτευτη στράτευσή της στην ενίσχυση των περιθωριοποιημένων φωνών, η Bak μας υπενθυμίζει τη μεταμορφωτική δύναμη της τέχνης να θεραπεύει και να μας ενώνει σε μια παγκόσμια κοινότητα. Το έργο της στο σύνολό του είναι απόδειξη της ταπεινότητας και της εντιμότητάς της απέναντι στις κοινότητες που κάθε φορά παρουσιάζει, ενδυναμώνοντάς τες και αναδεικνύοντας την ικανότητά τους να αναλαμβάνουν τον έλεγχο της μοίρας τους.

Εύα Στεφανή. Το Φωτεινό Σπήλαιο

  • Εγκαταστάσεις

Η καταξιωμένη κινηματογραφίστρια Εύα Στεφανή επισκέπτεται συχνά υπό εγκατάλειψη ιδιωτικά και δημόσια κτίρια, νοσοκομεία, ιδρύματα και γραφεία. Εκεί, συλλέγει αρχειακό υλικό που έχει εγκαταλειφθεί και βρίσκεται διάσπαρτο σε κάθε χώρο – νομικά και λογιστικά έγγραφα, υπεύθυνες δηλώσεις, αποδείξεις τραπεζικών συναλλαγών, αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων, ακτινογραφίες. Ωθούμενη από την ανάγκη να αναζητήσει κρυφά στοιχεία της οικογενειακής της ιστορίας αλλά και αθέατες πτυχές της ελληνικής ιστορίας, διαλέγει τεκμήρια που σχετίζονται με τα επακόλουθα της γερμανικής κατοχής και του ελληνικού εμφυλίου, όπως, για παράδειγμα, λίστες απολυμένων, λόγω πολιτικών φρονημάτων, υπαλλήλων. Η Στεφανή αξιοποιεί το υλικό αυτό ως δομικό στοιχείο της νέας της εγκατάστασης, ειδική παραγγελία για το ΕΜΣΤ,. Με κύρια πηγή έμπνευσης την προσωπική εμπειρία της ασθένειας και της νοσηλείας της, καθώς και την ευρύτερη οικογενειακή της ιστορία, και με σαφή αναφορά στην Πλατωνική αλληγορία του σπηλαίου, η καλλιτέχνιδα αποσκοπεί στη δημιουργία ενός βιωματικού χώρου στοχασμού πάνω στη φύση της ιστοριογραφίας, του ανθρώπινου ίχνους και του τρόπου με τον οποίο αυτό συνιστά μέρος μιας επίσημης και ανεπίσημης την ίδια στιγμή ιστορίας. Διαφορετικά επίπεδα τεκμηρίων και ιστοριών αλληλεπικαλύπτονται σε έναν παλίμψηστο χώρο, διατηρώντας την προσωπική και συναισθηματική τους διάσταση και καταλήγοντας σε ένα σύγχρονο memento mori.

Phyllida Barlow. RIG: untitled; blocks

  • Εγκαταστάσεις

Η Barlow ανήκει σε μια γενιά Βρετανών καλλιτεχνών που διαμορφώθηκε στο μεταπολεμικό ψυχροπολεμικό περιβάλλον της Μεγάλης Βρετανίας -η ίδια ανακαλεί μνήμες από την επίσκεψή της κατά την παιδική ηλικία στα ερείπια της ισοπεδωμένης από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο περιοχής του East End στο Λονδίνο. Η γλυπτική πρακτική της αναπτύσσεται σε διάλογο με τον μεταβαλλόμενο αστικό ιστό «μέσα», από μια ιδιαίτερη αρχαιολογία που απορροφά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον: ζημιά, επανόρθωση, ανανέωση, αναδόμηση.Οι μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις της με τον αβέβαιο και συχνά ημιτελή χαρακτήρα τους, επιχειρούν μια επαναπραγματευση των ορίων μεταξύ μνημειακότητας και αντι-μνημειακότητας. Η εγκατάσταση «RIG: untitled; blocks» δημιουργήθηκε το 2011 ως μέρος μια ευρύτερης ενότητας έργων και καταλαμβάνει τον μεγαλύτερο σε κλίμακα από τους εκθεσιακούς χώρους του ΕΜΣΤ. Αναπτύσσεται ως ένα επιβλητικό πυκνό σύνολο χρωματιστών γλυπτικών αντικείμενων, που διαταράσσει την κίνηση των θεατών, επανακαθορίζοντας τους όρους θέασης και εμπειρίας του εκθεσιακού χώρου και των παραμέτρων του, όπως το ύψος ή ο όγκος του. Η αμφίσημη (μη)μνημειακότητα της εγκατάστασης έρχεται σε δυναμική αντίστιξη με τον καθημερινό και παιγνιώδη χαρακτήρα των υλικών, τα οποία μέσα από τον συγκερασμό των ελαφρών και στέρεων χαρακτηριστικών τους, τη μετέωρη/αβέβαιη θέση τους και την υπερβολική κλίμακά τους, υπονομεύουν τους συμβατικούς κανόνες της βαρύτητας, της ισορροπίας και της συμμετρίας.

Bouchra Khalili. Φανοί και τυπογράφοι

  • Εγκαταστάσεις

Η πρακτική της Bouchra Κhalili βασίζεται στη συστηματική και εμπεριστατωμένη έρευνα των θεμάτων της και περιλαμβάνει μια ποικιλία μέσων όπως την κινούμενη εικόνα, τη χαρακτική, τη υφαντουργία, τη φωτογραφία, τα εκδοτικά εγχειρήματα και τις εγκαταστάσεις. Χρησιμοποιεί σύνθετες αφηγηματικές στρατηγικές και αναστοχαστικές εικαστικές και ηχητικές φόρμες για να διερευνήσει την αυτενέργεια και τον τρόπο που αναπαριστούν τον εαυτό τους μέλη κοινοτήτων που το αρχετυπικό εθνικό κράτος καταδικάζει στην αφάνεια. Τα πολυεπίπεδα έργα της συνυφαίνουν προσωπικές και συλλογικές ιστορίες και μνήμες για να προτείνουν μια χειραφετητική σύλληψη της κοινότητας.

Tala Madani. Shitty Disco

  • Αφιερώματα

Συγκεντρώνοντας περισσότερα από σαράντα έργα ζωγραφικής και κινούμενου σχεδίου, η έκθεση αναδεικνύει μια σειρά θεμάτων που διατρέχουν το έργο της διεθνώς καταξιωμένης Ιρανής καλλιτέχνιδας Tala Madani τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Στο πολυεπίπεδο έργο της, η Madani δημιουργεί αινιγματικά σενάρια όπου ανθρώπινες φιγούρες αναπαριστώνται στις πιο ευάλωτες, προσωπικές, βίαιες, παράδοξες και παράλογες στιγμές τους. Ομάδες γυμνών, αδέξιων, μεσόκοπων αντρών που επιδίδονται σε αυτοκαταστροφικές πράξεις, μανάδες τυλιγμένες με περιττώματα, γιγάντια βρέφη και άλλες αρχετυπικές φιγούρες λουσμένες στα σωματικά τους υγρά γίνονται εκφραστές ενός σχολιασμού της αρχέγονης ανθρώπινης φύσης που ξεχειλίζει από πικρό σαρκασμό. Κινούμενη σταθερά μεταξύ αμεσότητας και αμφισημίας, η Madani αποδομεί παραδοσιακούς έμφυλους ρόλους και στερεότυπα σε μια προσπάθεια διερεύνησης των εκάστοτε δομών εξουσίας, της σεξουαλικότητας, της δυναμικής της ομάδας, των ριζωμένων στη δυτική σκέψη εξιδανικευμένων αντιλήψεων περί οικογένειας και του τρόπου κατασκευής των ταυτοτήτων. Αντλώντας συχνά από το εικαστικό ιδίωμα των κινουμένων σχεδίων, οι χαρακτήρες της Madani αυτο-υπονομεύονται, αψηφούν τους νόμους της φυσικής και καταφεύγουν σε μια βία υπερβολικά τυφλή κι ωστόσο κωμικοτραγική, επιτρέποντας έτσι μια απελευθερωτική εκτόνωση μέσω του χιούμορ στο πλαίσιο ενός κατά τ’ άλλα ζοφερού σεναρίου.

Ελένη Πίταρη-Παγκάλου. Τα Άγνωστα Σχέδια

  • Αφιερώματα

Μέσα από την παρουσίαση μιας σειράς άγνωστων μέχρι τώρα σχεδίων της Ελένης Πίταρη-Παγκάλου, επιχειρείται η επανεξέταση της περίπτωσης μιας Ελληνίδας ζωγράφου του μοντερνισμού, η οποία, παρά την έντονη εκθεσιακή της δραστηριότητα, δεν έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό. Με μια εξαντλητικά σχολαστική κάλυψη της λευκής επιφάνειας του χαρτιού, η καλλιτέχνιδα δημιουργεί ένα κεντρικό θέμα που πλαισιώνεται με σχέδια που αναπαράγονται σε έναν αέναο πολλαπλασιασμό. Οι οστεώδεις άφυλες μορφές, μεταξύ ανθρώπου, δαίμονα και εντόμου, σαν ήρωες του William Blake, δίνουν την εντύπωση ότι αιωρούνται στον χώρο. Αδιαφορώντας για την ακριβή αποτύπωση χαρακτηριστικών και παραμερίζοντας κάθε τοπογραφική αναφορά, τα αινιγματικά σχέδια της Ελένης Πίταρη-Παγκάλου υπερβαίνουν τον χρόνο και διαλέγονται με το εφήμερο της ανθρώπινης ύπαρξης, το βάρος της απώλειας, την τραγικότητα της μνήμης, την υπερβατικότητα της μαγείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Παλέρμο. Άνθρωποι και Ερείπια" στη νέα έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στη γκαλερί Ζουμπουλάκη

Η έκθεση περιλαμβάνει μια εγκατάσταση με ζωγραφισμένα τούβλα και κεραμίδια, σε συνδυασμό με μια σειρά εκατό σχεδίων μεικτής τεχνικής, που εξετάζουν την έννοια των ερειπίων και των θρυμματισμένων μνημών της ανθρώπινης ιστορίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/01/2025

Νέα βιβλία από τις εκδόσεις Άγρα

Διαβάστε εντός οκτώ νέους τίτλους που κυκλοφόρησαν πρόσφατα από τον εκδοτικό οίκο.

"Η ακύρωση του μέλλοντος": Διαβάζοντας για τον καπιταλιστικό ρεαλισμό του Μαρκ Φίσερ

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αντίποδες το βιβλίο που περιέχει μια αντιπροσωπευτική επιλογή από το έργο του κριτικού και θεωρητικού.

3 νέες ποιητικές συλλογές από τις εκδόσεις Βακχικόν

Ανακαλύψτε τα τρία νέα βιβλία ελληνικής ποίησης που κυκλοφόρησαν από τον εκδοτικό οίκο.

Τι θα ευχόταν για το 2025 ο Χρήστος Βακαλόπουλος;

Με αφορμή ένα παλιό πρωτοχρονιάτικο κείμενο του Χρήστου Βακαλόπουλου.

6 νέα βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας από τις εκδόσεις Βακχικόν

Διαβάστε εντός τις περιλήψεις των νέων τίτλων του εκδοτικού.

Ο ΟΣΔΕΛ χορηγός των βραβείων "Γιάννη Βαρβέρη" και "Μένη Κουμανταρέα" για την ανάδειξη νέων λογοτεχνικών φωνών

Ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ) στηρίζει έμπρακτα τη νέα λογοτεχνική δημιουργία, χορηγώντας τα βραβεία "Γιάννη Βαρβέρη" και "Μένη Κουμανταρέα" της Εταιρείας Συγγραφέων για πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς.