"Alone": Μία εγκαταλελειμμένη παιδική χαρά γίνεται τόπος εικαστικής εξερεύνησης

Η νέα έκθεση του Πέτρου Μώρη στο Tavros περιλαμβάνει μια σειρά δέκα γλυπτών που αποτελούν μέρος μιας ιστορίας καταγωγής.

Πέτρος Μώρης Alone

Η έκθεση "Alone" παρουσιάζει μια σειρά δέκα γλυπτών που αποτελούν μέρος μιας ιστορίας καταγωγής. Σε μια εγκαταλελειμμένη αστική παιδική χαρά στη Λαμία, τη γενέτειρα του Πέτρου Μώρη, ένα ψηφιδωτό που είχαν φιλοτεχνήσει οι γονείς του τράβηξε το ενδιαφέρον του, όταν το κάλυψε η λέξη "аlone". Ο Μώρης απέσπασε αυτό το "ready-made" από το δημόσιο χώρο, γοητευμένος από την πολυπλοκότητα της ακούσια συλλογικής εκτέλεσης, κατασκευής και κυριότητάς του, για να δημιουργήσει την καινούρια αυτή σειρά γλυπτών που θα παρουσιαστεί στον χώρο Tavros, στις 15/5 (7-10 μ.μ.).

Μέσω της ανώνυμης χειρονομίας του ταγκαρίσματος και μέσω της οικειοποίησής του από τον ίδιο τον Μώρη, το ψηφιδωτό μετατρέπεται σε αυτό που ο καλλιτέχνης αποκαλεί "συναρμολογημένο πολιτισμικό τεχνούργημα".

Διαβάστε Επίσης

Το "Alone" είναι λοιπόν μια παραβολή για την προέλευση, που αναρωτιέται: "από ποια ύλη είμαστε φτιαγμένοι; Ποιος διαμορφώνει τις ταυτότητές μας; Ποιες διαδρομές και ροές πληροφοριών ενσωματώνουμε; Από ποιο χώμα, ποια γη, ποια αστικά απορρίμματα προερχόμαστε;" Η βιογραφία μπορεί να είναι αναγωγική, αλλά σε ποιο βαθμό; Το "Alone" θέτει τον εαυτό του ως ένα ανοιχτό ερώτημα, γεννημένο από έναν δισταγμό σχετικά με το κατά πόσο το έργο κάποιου πρέπει ή μπορεί να είναι μια αποκάλυψη εαυτού, καταδεικτική των δαιμόνων της παιδικής ηλικίας, των ρωγμών του παρελθόντος μας. Η φυσική παρουσία, ανθρώπινη, γεωλογική, ή αστική, που εδώ εσωτερικεύεται ως θραυσματική και ραγισμένη, παρουσιάζεται ίσως παρεξηγημένη αλλά πάντοτε απτή στην πολυεπίπεδη πολυπλοκότητά της.

Πέτρος Μώρης Alone

Συμπυκνωμένα στα απόκοσμα μετα-ανθρώπινα γλυπτά και στις πλάκες ψηφιδωτού που μοιάζουν με φαντάσματα (χυτές από το πρωτότυπο ψηφιδωτό) στο Tavros κατοικούν για λίγους μήνες οι σύνθετες καλωδιώσεις της περίπλοκης σκέψης του Μώρη γύρω από την κλίμακα, την εντροπία, το γεωλογικό και το αστικό. Η σημασία της κλίμακας που ενυπάρχει στην κατασκευή ψηφιδωτών είναι διαρκώς παρούσα, από το αφηρημένο, μη ανθρώπινο (μοριακό ή κβαντικό) έως το ανθρώπινο και πολιτισμικό, το "αισθητό", εκείνο που μπορεί να γίνει κατανοητό ως αναπαραστατικό όλο. Η κλίμακα ενσωματώνει και τη γενεαλογία: από τον/τη γονέα στο παιδί, από το παρελθόν στο παρόν. Στην αστική εντροπία της εγκαταλελειμμένης παιδικής χαράς που βρίσκεται πάνω σε αρχαιολογικά ευρήματα, η κλίμακα μεγεθύνεται και σμικρύνεται από το κυριολεκτικό στο κοσμολογικό.

Και έπειτα, υπάρχουν τα πλάσματα: παραπέμπουν στη γλυπτική παρουσία αρχαίων παιχνιδιών ή αναθημάτων από κοντινούς τάφους (σαν αυτούς που θα μπορούσαν, όπως υποθέτει ο Μώρης, να βρεθούν στην εγκαταλελειμμένη παιδική χαρά). Ο Μώρης μετριάζει τον ορισμό των αρχικών αναφορών και τις μετα-μορφώνει σε φυσικό χώρο, μεγενθύνοντας τες σε εντυπωσιακά απτικά και χωρικά αντικείμενα μέσω των δυαδικών διαδικασιών της ψηφιακής κατασκευής και των παραδοσιακών τεχνικών της γλυπτικής. Τα παιχνίδια, ως αρχαία πολιτιστικά τεχνουργήματα, μετασχηματίζονται μέσω της τεχνολογικής διαμεσολάβησης ξανά σε πολιτισμικά αντικείμενα μιας εντελώς άλλης τάξης: μακάβρια πλάσματα, μισά παιχνίδια, μισά στοιχειωμένα είδη από τον κάτω κόσμο. Αυτοί οι επικοί, ιεροί, μυθολογικοί υβριδικοί χαρακτήρες, που μετουσιώνονται από αρχαία παιχνίδια σε σύγχρονα έργα, λειτουργούν τόσο ως γλυπτικές συνέχειες όσο και ως υλικές ρήξεις. Πόσο διαφέρουν αυτά τα έργα από τα ψηφιδωτά των γονέων του; Πόσο από το προσωπικό ή το κοινωνικό, το ιστορικό και το τεχνολογικό συμπυκνώνεται στην υλικότητά τους; 

Πέτρος Μώρης Alone

Ο Μώρης, σε αυτή την παράξενη παρέλαση απόκοσμων όντων, δηλώνει αμφιθυμία, ακόμη και δυσφορία, με όσα υπονοούν και αποκαλύπτουν. Μήπως αυτά τα πλάσματα ομολογούν πάρα πολλά; Μήπως αποτελούν προειδοποίηση για ό,τι πρόκειται να ακολουθήσει; Ως προέκταση των γλυπτικών του αναθημάτων, ο Μώρης περιλαμβάνει για πρώτη φορά ένα κείμενο ως αναπόσπαστο μέρος της της εκθεσιακής φόρμας: έναν χείμαρρο λέξεων, που παραπέμπει στα δαιδαλώδη φιλοσοφικά και ψυχαναλυτικά του αναγνώσματα, σχηματίζοντας ένα είδος δοκιμίου που κινείται μεταξύ προσωπικών σημειώσεων και μαγικής σκέψης. Οι συλλογισμοί εδώ είναι πυκνοί σαν ύλη. Η γλώσσα επείγουσα, το υλικό απολιθωμένο και η σάρκα αθάνατη, όλα θεμελιωμένα στη γη.

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πέτρος Μώρης. Alone

  • Γλυπτική

Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια καινούρια σειρά γλυπτών που αφηγούνται μια ιστορία προέλευσης. Το ενδιαφέρον του Μώρη για ένα εγκαταλελειμμένο ψηφιδωτό στη γενέτειρά του, τη Λαμία, εμπνέει αυτήν την εξερεύνηση γύρω από την κοινοτική εργασία και τη διαμόρφωση ταυτότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.