Μια έκθεση "Δια χειρός" Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζεται στην Αθήνα

Το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζει την πρώτη έκθεση του αφιερώματος «Τέσσερις Καλλιτέχνιδες, Τέσσερις Στάσεις».

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός © Νίκος Μάρκου

Λόγια της Άλεξ Μυλωνά, της πρωτοπόρου της ελληνικής μεταπολεμικής τέχνης, από εκδόσεις, συνεντεύξεις και δικές της σημειώσεις συνθέτουν μαζί με έργα της από όλες της περιόδους δημιουργίας της τελικά την ίδια την προσωπικότητά της στη νέα έκθεση με τίτλο "Άλεξ Μυλωνά –Δια χειρός" που θα παρουσιαστεί στο μουσείο που φέρει το όνομά της, στο Θησείο, από τις 20 Απριλίου έως τις 09 Ιουνίου, σε επιμέλεια της Κατερίνας Σύρογλου.

Η εμπειρία της γυναικείας χειραφέτησης, η ελευθερία επιλογών, η ανεξαρτησία, το θάρρος και η επιμονή παρά τις όποιες αντιξοότητες, ο ενθουσιασμός και η ακατάπαυστη προσπάθεια, αντανακλούν τη ζωή και την τέχνη της γλύπτριας. Το μάρμαρο, το μέταλλο, το χαρτί κυριαρχούν ως υλικά στην έκθεση στους τρεις ορόφους του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά, μαζί με αρχειακό υλικό.

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
© Μάκης Σκιαδαρέσης
Η Άλεξ Μυλωνά στο εργαστήριό της με το έργο της "Γέννηση της Αφροδίτης", 1960

"Μου είπαν να γράψω κάτι για τη δουλειά μου. Δεν έγραψα ποτέ γι’ αυτήν. Έχω κάνει όμως πάρα πολλές σκέψεις πάνω σ’ αυτό το δύσκολο θέμα: την Τέχνη. Νομίζω πως το κυριότερο είναι να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου. Να δίνω στα αντικείμενα με γενναιότητα τα σχήματα που μου υποβάλλει η δική μου προσωπική αισθητική αντίληψη για τις φόρμες ή τα χρώματα, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία μου.", σημείωνε η Άλεξ Μυλωνά (Νοέμβριος, 1956). 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Τρίπτυχη πυραμίδα, 1993, σίδηρος, 41Χ86Χ15εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Μεγάλοι σταθμοί στη ζωή της υπήρξαν η φοίτησή της στο εργαστήριο γλυπτικής του Μιχάλη Τόμπρου στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα κατά τα μεταπολεμικά χρόνια και φυσικά το 1960, ως μοναδική γυναίκα στην εκπροσώπηση της Ελλάδας στην 30ή Μπιενάλε της Βενετίας, μαζί με τους Γιάννη Σπυρόπουλο, Αλέκο Κοντόπουλο, Λάζαρο Λαμέρα και Ευθύμη Παπαδημητρίου. 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Καθρέφτης, 1984, μάρμαρο, 63Χ62Χ22εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Η καλλιτεχνική της πορεία διακρίνεται από κάποια από τα έργα-σταθμούς της: η στοχαστική και εσωστρεφής καμπυλότητα της Μητρότητας (1942), η συμπαγής πέτρινη Αμαζόνα (1953), η σταυρική, τραγική Κραυγή της Μήδειας και η ρυθμική Μπεριόσκα-Ρωσικός χορός (1957), η Γέννηση της Αφροδίτης (1960) από σφυρήλατο σίδερο, βαμμένο μαύρο, με την αυστηρή ακινησία, την μετωπικότητα και τις αιχμηρές απολήξεις που υψώνεται σαν αρχαϊκό σύμβολο, οι Προτάσεις για Αρχιτεκτονική (1976) με τους γλυπτικούς πειραματισμούς της για τον δημόσιο χώρο, τα δύο λιτά και σιωπηλά γλυπτά, η δωρική μαρμάρινη Κόρη (1997) ζευγαρωμένη με τον Κούρο (1997). 

Η ίδια, δημιουργικά αεικίνητη μέσα στις δεκαετίες, ευτύχησε να επιμεληθεί την πραγματοποίηση του ονείρου της το 2004, με την ίδρυση του Μουσείου που φέρει το όνομά της, ενοποιώντας δύο σπίτια – ένα νεοκλασικό του 1920 και ένα δείγμα αγροτικής κατοικίας του 19ου αιώνα –  στην περιοχή του Ψυρρή στο Θησείο, ως έναν πυρήνα για τη σύγχρονη γλυπτική, την έρευνα και την ανάδειξη νέων καλλιτεχνών. 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Ήλιος, 1998, μάρμαρο, 77Χ77Χ77εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Η έκθεση είναι η πρώτη παραγωγή του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά για το 2024 σε μια σειρά εκθέσεων-αφιερώματος με τίτλο "Τέσσερις Καλλιτέχνιδες, Τέσσερις Στάσεις", στο οποίο πρωταγωνιστούν γυναίκες εικαστικοί και γυναίκες επιμελήτριες.

Η έκθεση επίσης συντονίζεται με το αφιέρωμα με τίτλο "’Αλεξ Μυλωνά | Εκπλήρωση" που πραγματοποιεί το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, στο πλαίσιο του WOW Αθήνα 2024.

Εγκαίνια: 20/4 (12 μ.μ.)

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Άλεξ Μυλωνά: Δια χειρός

  • Αφιερώματα

Το MOMus εγκαινιάζει μία νέα σειρά εκθέσεων προβάλλοντας σημαντικές γυναίκες γλύπτριες. Στην πρώτη από τις τέσσερις συνολικά εκθέσεις παρουσιάζονται πάνω από 100 έργα της Άλεξ Μυλωνά, συνθέτοντας το σύμπαν της γλύπτριας, η οποία είχε ως απόλυτη προτεραιότητα στο έργο της την καινοτομία στη σύγχρονη γλυπτική. Η καλλιτέχνης διοχέτευσε την ενέργεια, τη δύναμη και τη ζωντάνια της στη δημιουργική της πορεία, που ξεκίνησε το 1950 και ολοκληρώθηκε πενήντα χρόνια αργότερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Emerald Paintings": Απατηλές απεικονίσεις μιας ιδεατής ζωής στην Γκαλερί Σκουφά

Πρόκειται για το πλέον ώριμο σύνολο έργων που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η εικαστικός Στέλλα Καπεζάνου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2025

Ο Ντιντιέ Εριμπόν έρχεται στην Ελλάδα για μια "Γυναίκα του Λαού"

Το Ινστιτούτο Γκαίτε και οι εκδόσεις Νήσος υποδέχονται τον Γάλλο συγγραφέα που θα παρουσιάσει το νέο του βιβλίου "Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού".

Γιατί η αρχαιοελληνική πολιτική σκέψη έχει συσκοτίσει το ζήτημα της δουλείας;

Φως στο ζήτημα ρίχνει το βιβλίο του Πωλέν Ισμάρ "Ο καθρέφτης του Οιδίποδα: Σκέψεις για τη δουλεία" που κυκλοφορεί προσεχώς από τις εκδόσεις Πόλις.

Διήμερο αφιέρωμα για τον γλύπτη Θόδωρο ετοιμάζει το ΕΜΣΤ

Στο πλαίσιο της έκθεσης "Θόδωρος, Γλύπτης: Αντί Αναδρομικής".

Ο "ιπτάμενος" Εμμανουήλ Καραλής έγινε βιβλίο

Ο Νίκος Μιχαλόπουλος είναι ο συγγραφέας του βιβλίου που αφιερώνεται στο μοίρασμα της αλήθειας του επικοντιστή.

"Διελεύσεις": Ο χρόνος "παγώνει" στη ζωγραφική της Ντέπης Παυλίδου

Ατμοσφαιρικά τοπία στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος.

Πόσο ξέρουμε την Κίνα;

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου μοιραζόμαστε κάποιες σκέψεις για το πώς μας άνοιξε τα μάτια το βιβλίο της Ταϊβανο-αμερικανίδας Karissa Chen (εκδόσεις Ίκαρος), μια συναρπαστική μυθοπλαστική κατάδυση στην άγνωστη μεταπολεμική ιστορία της κινεζικής διασποράς που καταρρίπτει διάφορα στερεότυπα.