Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (11-17/3)

Αφιέρωμα σε μια ρηξικέλευθη Ιταλίδα εικαστικό, η πολύτιμη συλλογή του Νίκου Αλεξίου και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Anna Esposito Futuranna «Brooklyn Bridge», 1995, cotton thread and wood applied on photo, 54 x 70 x 4 cm

Futuranna

Τη ρηξικέλευθη Ιταλίδα δημιουργό Ann Esposito τιμάει για δεύτερη φορά η Gramma Epsilon, παρουσιάζοντας μια έκθεση τριάντα έργων από το 1960-2000, όπου η καλλιτέχνιδα επικεντρώνει την κριτική της ματιά στον καταναλωτισμό και την κουλτούρα της σπατάλης.

Εγκαίνια: 14/3 (6 μ.μ.)

Info: Gramma Epsilon | 14/3-15/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Νίκος Αλεξίου. Η Συλλογή

Νίκος Αλεξίου
© Τάσος Βρεττός

Το 2010, λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή, ο πολυσχιδής καλλιτέχνης Νίκος Αλεξίου δώρισε στο Μουσείο Mπενάκη μια πλούσια συλλογή νεότερης τέχνης, με έργα Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Η πολύτιμη αυτή συλλογή παρουσιάζεται τώρα στο παράρτημα της Πειραιώς 138 και προβάλλεται με έναν διαφορετικό τρόπο που μας παροτρύνει να δούμε τα συνολικά 236 έργα ως ένα ενιαίο, "ανοιχτό" πρότζεκτ, το οποίο ο Αλεξίου αναδιαμόρφωνε διαρκώς εντάσσοντας διαφορετικές αφηγήσεις.

Εγκαίνια: 14/3

Info: Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) | 14/3-26/5 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. – 10 μ.μ. | Είσοδος: €9, €7

Ireland Wisdom

Ireland Wisdom Painting in socks
Ireland Wisdom, "Painting in socks", charcoal and white conte on paper, 40.64 x 27.94cm, 16 x 11 in.

Μετά την ολοκλήρωση της δίμηνης παραμονής της στο The Breeder Open Studio, η Ireland Wisdom παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα. Η καλλιτέχνιδα εντάσσει στην ελληνική μυθολογία σε ένα πιο σύγχρονο αισθητικά πλαίσιο και επικεντρώνει την πρακτική της στα ωμά, αρχέγονα συναισθήματα και τις λειτουργίες του ανθρώπου που ταυτόχρονα προβάλλεται ως ημίθεος ή κάποιο μυθολογικό πλάσμα.

Εγκαίνια: 14/3 (7-9 μ.μ.)

Info: The Breeder | 14/3-13/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Kifissos

Kifissos

Η Κατερίνα Μπότσαρη και ο Karl Heinz Jeron επιχειρούν να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ οπτικής και ηχητικής εμπειρίας, διερευνώντας παράλληλα το ζήτημα κατάχρησης των φυσικών πόρων από τον άνθρωπο. Αφετηρία για την εικαστική τους έρευνα είναι ο ποταμός του Κηφισού, μέσω του οποίου ανοίγουν μια συζήτηση για τη σχέση της φύσης με τον αστικό σχεδιασμό.

Εγκαίνια: 15/3 (7 μ.μ.)

Info: Space52 | 15-31/3 | Η επίσκεψη στον χώρο γίνεται κατόπιν ραντεβού | Είσοδος ελεύθερη

Εντός Εκτός

Εντός Εκτός

Καλλιτέχνες από διαφορετικές περιόδους παρουσιάζουν έργα σε χαρτί, θέλοντας να εστιάσουν στην υποτιθέμενα περιοριστική ιδιότητα του χαρτιού ως καμβά και να αποδείξουν ότι η τέχνη δεν εμπίπτει σε "εντός-εκτός" όρια.

Εγκαίνια: 13/3 (7-10 μ.μ.)

Info: Ρεβέκκα Καμχή | 13/4-25/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 12-6 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

The Spring of an Ancient Tree

Lisa Ponti The Spring of an Ancient Tree
Lisa Ponti, Untitled (musician), pencil and watercolor on A4 paper, 21 x 29.7cm, 8.3 x 11.7 in.

Η δεύτερη ατομική έκθεση που εγκαινιάζεται αυτόν τον μήνα στη The Breeder είναι ένα αφιέρωμα στην Ιταλίδα καλλιτέχνιδα, κριτικό και εκδότρια Lisa Ponti. Από αρχισυντάκτρια σε περιοδικά μόδας που διηύθυνε ο πατέρας της, η Ponti σταδιακά εξέλιξε και την εικαστική της πλευρά, αν και το παρουσίασε για πρώτη φορά σε κοινό όταν είχε φτάσει πια τα 70 της χρόνια. Παρόλο που κατά τη διάρκεια της καριέρας της υιοθέτησε διαφορετικά στυλ και θεματικές, αυτό που παρέμεινε σταθερό στην τέχνη της ήταν η χρήση του χαρτιού Α4.

Εγκαίνια: 14/3 (7-9 μ.μ.)

Info: The Breeder | 14/3-13/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Σημαίες μας, Πανιά περίλαμπρα, Σημάδια ιστορικά

Μαιρηλί Χαραμή Σημαίες μας Πανιά περίλαμπρα Σημάδια ιστορικά

Μετρώντας πάνω από 200 χρόνια μετά την Ελληνική Επανάσταση, έχουμε την ευκαιρία να δούμε μία ιδιαίτερη έκθεση με πενήντα περίπου ιστορικές σημαίες που αποκαλύπτουν σημαντικά γεγονότα του ελληνικού έθνους. Μαζί με τα ιστορικά κειμήλια, παρουσιάζονται οι δημιουργίες της εικαστικού Μαιρηλίς Χαραμή, η οποία αναπαράγει λάβαρα, φλάμουλες, θυρεούς, μπαϊράκια, παντιέρες, φλάμπουρα και σημαίες που σημάδεψαν τον τόπο μας.

Εγκαίνια: 14/3 (7 μ.μ.)

Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 14/3-7/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Lisa Ponti. The Spring of an Ancient Tree

  • Αφιερώματα

Αφιέρωμα στην Ιταλίδα καλλιτέχνιδα, κριτικό και εκδότρια Lisa Ponti, σε συνεργασία με το Octagon, έναν εκθεσιακό χώρο που διευθύνει ο καλλιτέχνης Jacopo Mazzetti. Η καριέρα της Lisa Ponti ξεκίνησε στο δημοφιλές περιοδικό σχεδιασμού Stile ενώ στη συνέχεια διετέλεσε αρχισυντάκτρια και αναπληρώτρια διευθύντρια του αρχιτεκτονικού περιοδικού Domus, όπου ήταν υπεύθυνη για τις καλλιτεχνικές σελίδες του περιοδικού κατά την κρίσιμη μεταπολεμική περίοδο. Παρά το γεγονός ότι σχεδίαζε σχεδόν σε όλη της τη ζωή για άλλους, η Lisa Ponti ήταν 70 ετών όταν για πρώτη φορά παρουσίασε δημόσια το έργο της ως καλλιτέχνης, με μια ατομική έκθεση το 1992. Καθ' όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της σταδιοδρομίας το ύφος της και ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζει την τέχνη παρέμειναν σταθερά. Το μέσο που προτιμούσε και δεν άλλαξε ποτέ ήταν το "χρηστικό", παγκόσμια τυποποιημένο χαρτί Α4. Οι ντελικάτες γραμμές και πινελιές που βρίσκονται στον πυρήνα της καλλιτεχνικής της έκφρασης, προσδίδουν στα σχέδια μια αίσθηση ιδιορρυθμίας και αυθορμητισμού που φαίνεται να προτιμούσε η καλλιτέχνης. Παρά ταύτα, δεν απέφευγε ποτέ να προσεγγίζει ποικίλα, ενίοτε μελαγχολικά θέματα μέσα από τα έργα της. Είναι αυτή ακριβώς η εμφανής και φαινομενικά απλοϊκή, σχεδόν παιδική, φύση των «άτεχνων» συνθέσεών της που τις κάνει τόσο ενδιαφέρουσες και γοητευτικές. Είναι η έμφυτη ικανότητά της να στοχεύει στην απεικόνιση πολύπλοκων συναισθημάτων και συγκινήσεων μέσα από την πιο απλή εικονογραφία. Κάθε πινελιά και γραμμή από στυλό, μολύβι ή μαρκαδόρο επιτελεί κάποιο σκοπό, προσδίδοντας στο έργο της μια ήρεμη και σχεδόν διαλογιστική αίσθηση διαύγειας, που μοιάζει να ξεφεύγει από τα όρια του χαρτιού Α4.

Εντός Εκτός

  • Μεικτά Μέσα

Μια ομαδική έκθεση έργων σε χαρτί εντός και εκτός κάδρου από διαφορετικές περιόδους. Παραδοσιακά, η χρήση του χαρτιού παραπέμπει στο σκίτσο, στο προσχέδιο, σε κάτι πρόχειρο ή βιαστικό ή σε κάτι ασπρόμαυρο. Παρόλα αυτά, το χαρτί δεν αποτελεί ένα προκαταρκτικό ή πρόχειρο μέσο, αλλά πάνω σε αυτό αποτυπώνονται έργα αυτάρκη ακόμα και πλούσια σε χρώμα. Η τέχνη είναι κάτι που δεν εμπίπτει σε "εντός-εκτός" όρια. Ωστόσο, τα "όρια" στη δημιουργία, καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη μορφή του έργου. Τα έργα εμπεριέχουν την απόφαση του καλλιτέχνη για το τι θα συμπεριληφθεί εντός του κάδρου και τι θα αφεθεί εκτός. Έτσι, τα έργα σε χαρτί "μπαίνουν" και "βγαίνουν" εντός και εκτός του κάδρου ανάλογα με τον τρόπο που τα βλέπουμε/ερμηνεύουμε εμείς. Το πλαίσιο αποτελεί το ενδιάμεσο μεταξύ καλλιτεχνήματος και θεατή – καλλιτέχνη και κόσμου.

Ireland Wisdom

  • Ζωγραφική

Μετά την ολοκλήρωση της δίμηνης παραμονής της στο The Breeder Open Studio, η Ireland Wisdom παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα. Κατά τη διάρκεια του Open Studio η Wisdom ολοκλήρωσε ένα νέο σώμα δουλειάς άμεσα συνδεδεμένο με την εμπειρία της ως καλλιτέχνης που ζει και εργάζεται στην Αθήνα και με αναφορές στην ελληνική μυθολογία, υπό ένα πρίσμα σύγχρονης αισθητικής. Η έκθεση περιστρέφεται γύρω από τα ωμά, αρχέγονα συναισθήματα και τις λειτουργίες του ανθρώπου που την ίδια στιγμή αναπαρίσταται ως ημίθεος ή ως κάποιο μυθολογικό πλάσμα, αναπολογητικά αισθησιακός και στυγνά αληθινός. Μέσα από τις συνθέσεις της η Wisdom δημιουργεί μια νέα μυθολογία αρχέγονων λειτουργιών και ακατέργαστων ενστίκτων που ενσωματώνονται πλήρως μέσα σε ένα ανεπιτήδευτο περιβάλλον. Παράλληλα, αποτίνει φόρο τιμής στην ευρωπαϊκή ζωγραφική του 18ου αι. με τις νεκρές φύσεις που περιβάλλουν τις μεγαλύτερες συνθέσεις ενώ τα σχέδια με κάρβουνο συντελούν στην ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της έκθεσης. Τα σχέδια, λιτά και διακριτικά, με ελάχιστες λεπτομέρειες, αποπνέουν ξεγνοιασιά και καταφέρνουν να πουν μια δική τους ιστορία. Την έκθεση ολοκληρώνουν οι αυτοπροσωπογραφίες της Wisdom που επίσης ενισχύουν την ιστορική κληρονομιά των μεγάλων δασκάλων αλλά αποτελούν παράλληλα για την ίδια απόδειξη της προσωπικής μεταμόρφωσης που βίωσε τους τελευταίους μήνες.

Σημαίες μας, Πανιά περίλαμπρα, Σημάδια ιστορικά

  • Αφιερώματα

Μία σπάνια συλλογή από πενήντα περίπου ιστορικά πανιά με συμβολικές προεκτάσεις, που σημάδεψαν σημαντικές στιγμές στον ελλαδικό χώρο, συνδιαλλέγονται με τις δημιουργίες της εικαστικού Μαιρηλίς Χαραμή. Η καλλιτέχνιδα αναπαράγει μια σειρά από λάβαρα, φλάμουλες, θυρεούς, μπαϊράκια, παντιέρες, φλάμπουρα και σημαίες που σημάδεψαν τον τόπο μας. Άλλοτε σε φυσικό μέγεθος, άλλοτε σε αναλογία. Η καλλιτέχνιδα χρησιμοποιεί λινά υφάσματα που τα βάφει με φυτικές βαφές, τα ζωγραφίζει, τα κεντά και τα ράβει στο χέρι με τεχνικές εποχής σε μια προσπάθεια να αποδώσει το ύφος και τη εικόνα των αυθεντικών.

Anna Esposito. Futuranna

  • Αφιερώματα

Μέσα από τριάντα έργα τα οποία χρονολογούνται από τη δεκαετία του ‘60 μέχρι και την πρώτη δεκαετία του 2000, η Anna Esposito επικεντρώνεται στην κριτική της ματιά απέναντι στον καταναλωτισμό και την κουλτούρα της σπατάλης, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της έκθεσης που παραπέμπει στο "Futurama", τη διάσημη έκθεση της Νέας Υόρκης από το 1939. Μέσω της τεχνικής του κολάζ, της χρήσης ανακτημένων υλικών και της συλλογής πεταμένων προϊόντων και διαφημιστικών εικόνων που η ίδια έχει διασώσει, η Anna Esposito επιστρατεύει την τέχνη της γύρω από την πρακτική της ανακύκλωσης, την άρνησή της να συμμορφωθεί με τη σπατάλη που υπαγορεύει η ηγεμονική μαζική κουλτούρα, τη μείωση αυτής και την επαναχρησιμοποίηση αντικειμένων τα οποία η ταχύτητα της καπιταλιστικής οικονομίας έχει καταστήσει ξεπερασμένα. Δίνοντας έμφαση στην κριτική ενάντια στη μαζική παραγωγή και την καταναλωτική ψυχαγωγία ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, οι αιχμηροί οικολογικοί και πολιτικοί της σχολιασμοί είναι ιδιαίτερα επίκαιροι κάτω από τη σημερινή ματιά της κλιματικής αλλαγής και της αναγκαιότητας για ανάπτυξη κουλτούρας αποανάπτυξης προκειμένου να εξασφαλιστεί ένα βιώσιμο μέλλον. Τα έργα της – συνειδητές, χιουμοριστικές, ευφάνταστες και σαρκαστικές συνθέσεις - αναδύονται μέσα από τη σκληρή πραγματικότητα του σύγχρονου οικολογικού πένθους, ωστόσο ενσωματώνουν βιώσιμες εναλλακτικές.

Νίκος Αλεξίου. Η Συλλογή

  • Αφιερώματα

Το 2010, λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή, ο Νίκος Αλεξίου δώρισε στο Μουσείο Mπενάκη μια πλούσια συλλογή νεότερης τέχνης που συνέλεγε με ιδιαίτερη προσήλωση και υπομονή, παράλληλα με το καλλιτεχνικό του έργο. Πρόκειται για ένα ιδιότυπο σύνολο έργων σύγχρονης τέχνης Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών η οποία αποτελεί μια ακόμη πτυχή ενός πολύπλευρου δημιουργού που επαναπροσδιόρισε στη χώρα μας τις καλλιτεχνικές πρακτικές στα τέλη του 20ού και τις αρχές του 21ου αιώνα, με μακροχρόνιο αντίκτυπο. Η έκθεση παρουσιάζει το σύνολο των έργων που απαρτίζουν τη συγκεκριμένη δωρεά συστήνοντάς τη ως μέρος της ίδιας της πρακτικής του καλλιτέχνη αλλά και ως ένα παράδειγμα καλλιτέχνη-συλλέκτη ικανό να συμβάλλει όχι μόνο στον αναστοχασμό γύρω από την καλλιτεχνική παραγωγή μιας εικοσαετίας (1990-2010) αλλά και στη δημιουργία υπαρξιακών κόσμων και απροσδόκητων αστερισμών νοήματος. Η Συλλογή, που περιλαμβάνει 236 έργα από ογδόντα τέσσερις καλλιτέχνες, μπορεί να κατανοηθεί και ως ένα «ανοιχτό έργο» το οποίο ο Αλεξίου αναδιέτασσε συνεχώς στους τόπους κατοικίας του πολλαπλασιάζοντας τις συνάψεις και τις αφηγήσεις.

Kατερίνα Μπότσαρη & Karl Heinz Jeron. Kifissos

  • Εγκαταστάσεις

Οι δύο καλλιτέχνες παρατηρούν το αστικό τοπίο δίνοντας έμφαση στην εμπειρία του τόπου μέσω της αισθητηριακής παρατήρησης, σχολιάζοντας την κατάχρηση των φυσικών πόρων από την ανθρωπότητα. Τα περιβαλλοντικά ζητήματα γίνονται όλο και πιο περίπλοκα και η αντιμετώπιση τους απαιτεί γεφύρωση μεταξύ της επιστήμης, της τέχνης και των ανθρωπιστικών σπουδών. Ο «Kifissos» έχει σκοπό να ανοίξει μια συζήτηση καθώς και προσωπικό αναστοχασμό γύρω από την κατάσταση του κατοικημένου χώρου και τι αυτός αποκαλύπτει στην ανθρωπότητα. Προερχόμενοι από διαφορετικά καλλιτεχνικά πεδία, η Κατερίνα Μπότσαρη και ο Karl Heinz Jeron επιχειρούν να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ οπτικής και ηχητικής εμπειρίας. Tο τοπόσημο των εναπομεινασών διαφημιστικών πινακίδων αποτελεί ένα τεχνητό στοιχείο και το βουνό είναι το φυσικό σημαίνον του Αττικού τοπίου απ’ όπου το νερό αναβλύζει. To βασικό αντικείμενο της έρευνας της Μπότσαρη βρίσκεται στην πρακτική ανάδειξης αρχιτεκτονικών παραδοξοτήτων, σαν εισβολείς στο φυσικό περιβάλλον. Οι γιγαντιαίας κλίμακας μεταλλικές δομές αποτελούν τις αναλογικές "οθόνες" που επικοινωνούσαν μια ποικιλία καταναλωτικών μηνυμάτων κατά την προ- ψηφιακή εποχή. Το ακουστικό μέρος του Karl Heinz Jeron περιλαμβάνει πολλές συζευγμένες ηλεκτρονικές συσκευές ήχου που μεταβιβάζουν δεδομένα από τον ποταμό Κηφισό. Οι επιτόπιες ηχογραφήσεις, η ηλεκτροχημική ανάλυση δειγμάτων νερού και η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργούν ένα μουσικό κομμάτι. Ο στόχος είναι να διατυπωθούν μουσικο-ακουστικές ιδιότητες του νερού για ένα ηχητικό τοπίο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.