Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας και άλλα πανηγυρτζίδικα θεάματα

Με αφορμή την επίθεση παλιών φεμινιστικών περιοδικών σε γιορτές όπως η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, σκεφτόμαστε πάνω στη θεσμική επαγρύπνηση αλλά και την επικαιροποίηση του αιτήματος που ανθίσταται στην ανάδειξη των γυναικείων θεμάτων με όρους θεάματος ακόμη και εντός των θεσμών.

Πόλη Γυναικών, Φεμινιστικό Περιοδικό, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

Διαβάζω με ενδιαφέρον πώς οι συντάκτριες του αναρχικού φεμινιστικού περιοδικού "Πόλη Γυναικών" με υπεύθυνη ύλης τη Ντίνα Μαλλιάκου στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 επιτίθενται κατά "των άθλιων πανηγυρτζίδικων θεαμάτων (γιορτή γυναίκας κ.λπ.)" και της "φόλας της Αλλαγής" και λένε όχι σε προσκλήσεις θεσμικών φορέων και ΜΜΕ, απαντώντας αρνητικά στο ερώτημα αν "συμφέρει να δανείζει κανείς τη διαύγειά του στο φως της εξουσίας". "Φωτίζοντας την σκοτεινιά της κρατικής μηχανής με αποκαλυπτικά γεγονότα και συνεντεύξεις και στοιχεία και γνώσεις τι άλλο κάνει από το να θρέφει την αλήθεια της ψευτιάς της;" καταλήγει η σχολιαστική στήλη με τίτλο "κλείνοντας τα μπούτια κι ανοίγοντας το στόμα" στο 5ο τεύχος με αφορμή μια εκπομπή σε σκηνοθεσία του Νίκου Ζερβού στην ΥΕΝΕΔ που θα αφιερωνόταν στον "περιθωριακό Τύπο", αλλά τελικά "αναβλήθηκε επ’ αόριστον λόγω συμμετοχής πούστηδων και λεσβιών".

Πόλη Γυναικών, Φεμινιστικό Περιοδικό
 Πόλη Γυναικών (1981-1985) με εκδότρια και υπεύθυνη ύλης την Ντίνα Μαλλιάκου
και επιμέλεια, κασέ, σελιδοποίηση και μοντάζ του Λεωνίδα Χρηστάκη.

Πολλά μπορεί να πει καμιά για τα διαφορετικά θέματα που εξακολουθεί να θέτει το συγκεκριμένο περιστατικό σαράντα κάτι χρόνια μετά, με την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας ενόψει, την παγκόσμια φεμινιστική απεργία να είναι αφιερωμένη στην Παλαιστίνη και μια πληθώρα διαφορετικών εκδηλώσεων με γυναικείο πρόσημο για να διαλέξουμε (από τις δράσεις του Δήμου Αθηναίων στην Τεχνόπολη για την ενίσχυση της γυναικείας φωνής και την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας με τη συμμετοχή της εικαστικού της "Ροζ Σημαίας" Γεωργίας Λαλέ που λογοκρίθηκε πριν από λίγους μήνες μέχρι τα εγκαίνια του δεύτερου μέρους των εκθέσεων του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης υπό τον γενικό τίτλο "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;", με αφορμή το οποίο οι επιμελητές/τριες του μουσείου εστιάζουν σε αγαπημένα τους έργα).

Άδυτον. Γεωργία Λαλέ
Γεωργία Λαλέ, "Αλκυονίδες μέρες", performance

Με την ακροδεξιά ρητορική να κερδίζει έδαφος ανά τον κόσμο και να νομιμοποιείται όλο και περισσότερο, κοιτώντας πίσω στην εποχή της Αλλαγής, δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε τις καθοριστικές νομοθετικές βάσεις σχετικά με τα δικαιώματα των γυναικών που μπήκαν εκείνη την εποχή και τη σημασία που έχει η θωράκισή τους σήμερα, όπως καταδεικνύει και η σημαντική απόφαση του γαλλικού κοινοβουλίου να κατοχυρώσει την άμβλωση ως συνταγματικό δικαίωμα. Δυστυχώς, παρ’ όλη την αφύπνιση που έχει φέρει το #metoo και οι διαφορετικές πρωτοβουλίες ενάντια στην έμφυλη βία και στα στερεότυπα, οι συχνές γυναικοκτονίες, και στη χώρα μας, και η πραγματικότητα που βιώνουν οι θηλυκότητες γενικότερα δείχνουν καθημερινά ότι ο δρόμος για να εξουδετερωθεί ο εμπεδωμένος σεξισμός είναι μακρύς και οι διαφορετικές μάχες, εντός και εκτός συστήματος, έχουν τη σημασία τους

Στην πρόσφατη παρουσίαση "Σύνοψη και προτάσεις πολιτικής για την πρόληψη της έμφυλης βίας" που δημοσίευσε το Κέντρο για τα Έμφυλα Δικαιώματα και την Ισότητα "Διοτίμα", μια επισκόπηση του φαινομένου της έμφυλης βίας σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο καταδεικνύει ότι ο σκληρός πυρήνας των έμφυλων σχέσεων εξουσίας παραμένει άθικτος και πολλά μένουν να γίνουν με στόχο την αμφισβήτηση των έμφυλων στερεοτύπων, αρχίζοντας από τα βασικά.

Η Ελλάδα, ας πούμε, είναι μία από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης όπου η σεξουαλική εκπαίδευση δεν έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα του σχολείου, ενώ είναι κοινός τόπος η έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης και διαλόγου για τα θέματα σεξουαλικότητας, φύλων, συναίνεσης, κ.λπ., με αποτέλεσμα να αναπαράγονται σεξιστικές, ομο/τρανσφοβικές αντιλήψεις και στάσεις που αναπόφευκτα οδηγούν σε διακρίσεις, έμφυλη βία και αποθάρρυνση των θυμάτων να αποκαλύψουν όσα βιώνουν. Πρόσφατα μας έκανε εντύπωση που ως οικογένεια κληθήκαμε να υπογράψουμε συναίνεση για να παρακολουθήσει ο γιος μας, μαθητής Α’ Λυκείου σε πρότυπο σχολείο, ενημέρωση σχετικά με την αντισύλληψη και την ίδια στιγμή δεν θα μας εκπλήξει αν σε λίγο φτάσουν αντίστοιχα θέματα να γίνονται επερωτήσεις στη Βουλή από τους ακροδεξιούς βουλευτές στο όνομα των δικαιωμάτων και της anti-woke υστερίας. 

Μαλβίνα Παναγιωτίδη Αll Dreams are Vexing
© Ηλίας Μαδούρος
Μαλβίνα Παναγιωτίδη, "Αll Dreams are Vexing",  [Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά]
Νέα Παραγωγή του ΕΜΣΤ

Βέβαια, όσο σημαντική κι αν είναι η θεσμική επαγρύπνηση, θα επιμείνουμε στην επικαιροποίηση του αιτήματος της "Πόλης Γυναικών" με την αξιοποίηση των νέων φεμινιστικών εργαλείων που ανθίστανται στην ανάδειξη των γυναικείων θεμάτων με όρους θεάματος ακόμη και εντός των θεσμών. 'Ή όπως το θέτει η φίλη εικαστικός Πέγκυ Ζάλη που έχει μελετήσει και ψηφιοποιήσει τα εν λόγω τεύχη στη συζήτησή μας "η πολλαπλότητα των τρόπων που οι θεσμοί και οι εκ-κέντρες δράσεις θέτουν τα γυναικεία/θηλυκά θέματα έχει ενδιαφέρον αν αντιμετωπιστεί ως μια συγκρουσιακή χρονική στιγμή με την πρόθεση "να τους τα πάρουμε όλα πίσω, να μην τους αφήσουμε τίποτα αφού έτσι και αλλιώς δικά μας είναι” (όπως μας είχε πει μια μέρα η τράπερ PENNY). Αυτά τα "όλα” όμως δεν τα αναγνωρίζουμε ως "ιδιοκτησία μας” αλλά ως αυτά που μοιραζόμασταν και μοιραζόμαστε και σίγουρα οι κανονικοποιημένες φόρμες δεν ανήκουν σε αυτά."

Περισσότερα άρθρα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.