Τον Μάρτιο, η Εθνική Πινακοθήκη συνεχίζει τη σειρά ξεναγήσεων στις περιοδικές εκθέσεις και τη συλλογή της, ενώ παράλληλα διοργανώνει μια μουσική παράσταση με τον Νίκο Ξυδάκη, στις 25 Μαρτίου.
Δείτε το πρόγραμμα
Νίκος Ξυδάκης, "Διονύσιος Σολωμός Προς τον Κύριον Γέωργιο Δε Ρώσση"
Ένα μουσικό ποιητικό σχεδίασμα
Στις 25 Μαρτίου η Εθνική Πινακοθήκη φιλοξενεί τον Νίκο Ξυδάκη ο οποίος θα παρουσιάσει την παράσταση με τίτλο "Διονύσιος Σολωμός Προς τον Κύριον Γέωργιο Δε Ρώσση", ένα μουσικό ποιητικό σχεδίασμα, σε σύνθεση και ερμηνεία του ίδιου του καλλιτέχνη με τη συνοδεία εννιαμελούς ορχήστρας.Η παράσταση αυτή φωτίζει τη σχέση της μουσικής με τον Σολωμό.
"Tα σχεδιάσματα και τα τραγούδια αυτά γράφτηκαν αρκετά χρόνια πριν. Αρχικά προορίζονταν για ιδιωτική χρήση, δισκογραφήθηκαν όμως τελικά το 1990 με τον τίτλο "Πρός τόν Κύριο Γεώργιο Δέ Ρώσση”. Ήταν η ημερολογιακή καταγραφή μιας προσωπικής, μοναχικής, μελωδικής ανάγνωσης ποιημάτων του Διονυσίου Σολωμού. Από τα πρώιμα ποιήματα του, έως αποσπάσματα από τον "Εθνικό Ύμνο” και τα σπαράγματα από τούς "Ελεύθερους Πολιορκημένους” …" λέει χαρακτηριστικά ο Νίκος Ξυδάκης γι’ αυτόν τον κύκλο ποιημάτων και τραγουδιών.
Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει στις 10 Μαρτίου από την ιστοσελίδα της ΕΠΜΑΣ.
Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου θα παραμείνει ανοιχτή την Δευτέρα 25 Μαρτίου και το κοινό θα έχει την ευκαιρία να επισκεφτεί τη μόνιμη συλλογή στον πρώτο όροφο και να περιηγηθεί μεταξύ άλλων στα έργα της ιστορικής ζωγραφικής με θέμα την Ελληνική Επανάσταση, αλλά και στις περιοδικές εκθέσεις ως τις 7 μ.μ. Επίσης, το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει την ξεχωριστή μουσική εκδήλωση του Νίκου Ξυδάκη στις 8 μ.μ.
"Αστυγραφία / Urbanography: Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970"
Η ομαδική, θεματική έκθεση "Αστυγραφία / Urbanography" Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970" συνεχίζεται έως τις 12 Μαΐου 2024 . Μία έκθεση για το αστικό βίωμα μέσα από το βλέμμα 78 δημιουργών, 202 εικαστικών έργων και 22 ταινιών, που παρουσιάζεται στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων (Κεντρικό Κτήριο).
Μέσα στον Μάρτιο θα πραγματοποιηθούν 2 ξεναγήσεις από την διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ, Συραγώ Τσιάρα, τις Κυριακές 10 και 31 Μαρτίου, στη 1 μ.μ. Η ξενάγηση στις 31/3 θα είναι προσβάσιμη σε κωφούς και βαρήκοους, καθώς θα αποδοθεί με ταυτόχρονη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Το πρόγραμμα αυτό είχε εγκαινιαστεί με επιτυχία τον Ιανουάριο.
Αποχαιρετισμός του έργου του Βλάση Κανιάρη "Arrivederci Willkomen” (Εις το επανιδείν – Καλώς ήλθατε)
Για πρώτη φορά η Εθνική Πινακοθήκη ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό για να παρακολουθήσει τη διαδικασία συσκευασίας και μεταφοράς ενός έργου τέχνης. To έργο "Arrivederci Willkomen” (Εις το επανιδείν – Καλώς ήλθατε) του Βλάση Κανιάρη "αναχωρεί" από την έκθεση "Αστυγραφία: Η ζωή της πόλης της δεκαετίες 1950-1970" την Τρίτη 5 Μαρτίου στις 16:00 και "μεταναστεύει" στη Γερμανία για να συμμετάσχει σε περιοδική έκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Φρανκφούρτης. Ο Βλάσης Κανιάρης ασχολήθηκε συστηματικά με το ζήτημα της μετανάστευσης των Ελλήνων στο εξωτερικό και κυρίως στη Γερμανία. Το έργο εντάσσεται στην πολύχρονη έρευνα του για τις συνθήκες ζωής των γκασταρμπάιτερς του Βερολίνου.
Σας προσκαλούμε να αποχαιρετήσουμε μαζί αυτό το έργο που συμβολίζει μια περίοδο - σταθμό στην ιστορία της Ελλάδας και να παρακολουθήσουμε από κοντά τις ενέργειες συσκευασίας του.
Περιορισμένος αριθμός θεατών, αποκλειστικά με σειρά προτεραιότητας.
Κρατήσεις θέσεων στο email: lydiapantazopoulou@nationalgallery.gr
Ρένα Παπασπύρου, "Επιφάνειες – Οδηγίες χρήσης"
Συνεχίζεται έως τις 16 Ιουνίου 2024 η έκθεση της Ρένας Παπασπύρου, "Επιφάνειες – Οδηγίες χρήσης* Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη" ενώ θα πραγματοποιηθούν και αυτό το μήνα ξεναγήσεις για το κοινό. Η έκθεση αυτή αποτελεί την πρώτη μίας σειράς δράσεων που ανήκουν στο νέο πρόγραμμα του μουσείου με τίτλο "Ενδιάμεσος Χώρος".
Εστιάζοντας στη σημασία της πολυφωνικής προσέγγισης των καλλιτεχνικών έργων, κάποιες από τις επόμενες ξεναγήσεις στην έκθεση θα γίνουν σε μορφή διαλόγου ανάμεσα στην επιμελήτρια της έκθεσης και ιστορικούς τέχνης και επιμελητές που έχουν μελετήσει το έργο της καλλιτέχνιδας στο παρελθόν. Στις ξεναγήσεις αυτές θα είναι παρούσα και η Ρένα Παπασπύρου.
Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 6 Μαρτίου, στις 6 μ.μ., από την Σοφία Ελίζα Μπουράτση, επιμελήτρια της έκθεσης σε διάλογο με τη Μαρία Μαραγκού – κριτικό τέχνης και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, την Κυριακή 10 Μαρτίου, στις 2 μ.μ. και την Τετάρτη 20 Μαρτίου, στις 6 μ.μ. από τη Σοφία Ελίζα Μπουράτση, και την Κυριακή 31 Μαρτίου στις 2 μ.μ. από τη Σοφία Ελίζα Μπουράτση και τον Χριστόφορο Μαρίνο - ιστορικό τέχνης και επιμελητή.
Κρατήσεις: events@nationalgallery.gr
Σημείο συνάντησης: Κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ -1
Θεματικές Ξεναγήσεις
"Πώς Ερωτεύονται οι Αθηναίοι;"
Πώς ερωτεύονται οι Αθηναίοι; Μία ξεχωριστή ξενάγηση στην έκθεση της Αστυγραφίας που γνώρισε μεγάλη επιτυχία τον Φεβρουάριο και επαναλαμβάνεται και τον Μάρτιο λόγω μεγάλης συμμετοχής. Μας μεταφέρει στην εποχή που οι Αθηναίοι και οι Αθηναίες συναντιούνται σε drive-in και καφενεία, κάνουν καντάδες και βόλτες στη νυχτερινή Αθήνα, παντρεύονται από έρωτα, αλλά και από προξενιό. Από τα ραντεβού έξω απ' το "Νέον" του Γιάννη Τσαρούχη, στο αποδομημένο "Happy-End" της Κλεοπάτρας Δίγκα, εξερευνούμε εικαστικές και κινηματογραφικές αναπαραστάσεις της ερωτικής ζωής της πόλης κατά τις δεκαετίες του '50, του '60 και του '70, οι οποίες μεταφέρουν το αστικό βίωμα στη συλλογική οπτική μας μνήμη. Θα πραγματοποιηθούν δύο ξεναγήσεις από την μουσειοπαιδαγωγό της ΕΠΜΑΣ, Χριστίνα Μπότσου στις 6 και 20 Μαρτίου, στις 6 μ.μ.
"Το πορτραίτο - η αποτύπωση του προσώπου - Η ιστορία της Ελληνικής ζωγραφικής μέσα από τα πρόσωπα αυτών που την έζησαν".
Μετά από τη μεγάλη προσέλευση του κοινού στις ξεναγήσεις του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου, συνεχίζεται το πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα της ΕΠΜΑΣ για το πορτραίτο στην ιστορία της Ελληνικής ζωγραφικής. Σε αυτό η επιμελήτρια ΕΠΜΑΣ, υπεύθυνη θεματικών ξεναγήσεων, Μαρίνα Τομαζάνη καλεί τους επισκέπτες να παρατηρήσουν τις διαφορετικές ανάγκες καλλιτεχνών και προσώπων της ιστορίας, να κρατήσουν ζωντανή τη μορφή τους μέσα στους αιώνες. Από τις ασκητικές και τρεμάμενες μορφές των Αγίων του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, ως τα πρόσωπα των Ηρώων της Επανάστασης του ’21 και τις μορφές καθημερινών ανθρώπων, βαδίζοντας χρονολογικά μέχρι το 2020. Η επόμενη ξενάγηση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Μαρτίου, στις 12 μ.μ..
Ξενάγηση στην Εθνική Γλυπτοθήκη
Μετά τη μεγάλη επιτυχία των ξεναγήσεων που πραγματοποιήθηκαν το Φεβρουάριο στην Εθνική Γλυπτοθήκη έχουν προγραμματιστεί για το μήνα Μάρτιο δύο ακόμα ξεναγήσεις. Την Τετάρτη, 13 και την Τετάρτη 27 Μαρτίου, στις 6 μ.μ., η επιμελήτρια της συλλογής Νεοελληνικής και Ευρωπαϊκής Γλυπτικής Τώνια Γιαννουδάκη θα ξεναγήσει το κοινό στη μόνιμη έκθεση στην Εθνική Γλυπτοθήκη.
Είναι η μοναδική έκθεση στην οποία ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δει, συγκεντρωμένα, έργα των σημαντικότερων Νεοελλήνων γλυπτών και να παρακολουθήσει την αρχή και την εξέλιξη της Γλυπτικής από την ίδρυση του νεότερου Ελληνικού κράτους έως τις μέρες μας. Στην Εθνική Γλυπτοθήκη παρουσιάζονται επίσης μερικά από τα σημαντικότερα γλυπτά ξένων καλλιτεχνών της συλλογής της Πινακοθήκης.
Εκπαιδευτικά προγράμματα Μαρτίου
"Μαγικό ραβδάκι, Παραμυθένιες διαδρομές για την Έλλη Δ.": Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για οικογένειες με παιδιά 3-5 ετών που περιλαμβάνει αφήγηση ιστοριών και ολοκληρώνεται με εργαστήρι δημιουργικής έκφρασης.
Χώρος: Κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ, Ημερομηνία: Σάββατο, 9 Μαρτίου, Ώρα: 10.30 π.μ. και 12.30 μ.μ.
"Μαγικό ραβδάκι, Συμφωνία χρωμάτων": Άλλο ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για οικογένειες με παιδιά 3-5 ετών όπου τα παιδιά καλούνται να ανακαλύψουν τις σχέσεις των χρωμάτων παρατηρώντας τα έργα τέχνης του Μουσείου, αλλά και τα υλικά από τα οποία έχουν δημιουργηθεί. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με εργαστήρι δημιουργικής έκφρασης.
Χώρος: Κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ, Ημερομηνία: Σάββατο, 30 Μαρτίου 2024, Ώρα: 11 π.μ.
"Μουσειακά Κεντρίσματα, Έχουν και οι τοίχοι αυτιά….": Για οικογένειες με παιδιά 8-12 ετών, με αφορμή την περιοδική έκθεση της Ρένας Παπασπύρου "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη", απαντά σε ερωτήματα όπως: Είναι η ύλη "επιφανειακή" και "εφήμερη"; Είναι "άψυχη" και "παθητική" ; Ποια η σχέση μας με την ύλη; Μήπως δεν είμαστε και οι ίδιοι από ύλη; Υπάρχουν, άραγε, ειδικές κατηγορίες "του υλικού" και "του άυλου" ή, μήπως, διαφορετικά "υλικά", που διαρκώς κινούνται, μεταλλάσσονται, δημιουργώντας χώρους υποκειμενικών διασυνδέσεων;
Χώρος: Κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ, Ημερομηνία: Σάββατο, 30 Μαρτίου 2024, Ώρα: 14:00
"Ονειρικές μεταπλάσεις": Ένα θεματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για οικογένειες με παιδιά 6-12 ετών την προτελευταία Κυριακή της Αποκριάς. Μια διαφορετική προσέγγιση της Γλυπτικής με αφορμή το μπρούτζινο γλυπτό του Ρενέ Μαγκρίτ "Ο θεραπευτής". Τα παιδιά μπορούν να έρθουν μεταμφιεσμένα, αν το επιθυμούν.
Χώρος: Εθνική Γλυπτοθήκη, Ημερομηνία: Κυριακή, 10 Μαρτίου 2024, Ώρα: 12.30 μ.μ.
Ιδέα – Παρουσίαση: Φρύνη Καρζή, μουσειοπαιδαγωγός
Η συμμετοχή στις θεματικές ξεναγήσεις και στα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής κράτησης θέσεων στο email edu.episkepseis@nationalgallery.gr (Δευτέρα- Παρασκευή) και ώρες 9 π.μ. – 4 μ.μ.
Απαραίτητη προϋπόθεση στα εκπαιδευτικά προγράμματα: Συνοδεία παιδιών.
Παράρτημα Σπάρτης, Κουμαντάρειος Πινακοθήκη - Εκπαιδευτικά προγράμματα
"Λάκωνες Καλλιτέχνες από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης"
Καλλιτέχνης από τον τόπο σου: ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά νηπιαγωγείου και όλων των τάξεων του Δημοτικού με αφορμή την περιοδική έκθεση που φιλοξενεί το μουσείο. Τα παιδιά ανακαλύπτουν το έργο των καλλιτεχνών που προέρχονται από τη Λακωνία και μαθαίνουν να αναζητούν πληροφορίες για τα έργα. Ανιχνεύουν την αρχική έμπνευση των καλλιτεχνών και τη μεταγραφή της σε εικαστική δημιουργία. Τέλος, δημιουργούν τις δικές τους "Εικόνες", με βάση το ομώνυμο έργο του Θεόδωρου Χίου.
Μόνιμη έκθεση, "Στου Όθωνα τα χρόνια": μέσα από το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα, κάνουμε ένα μικρό ταξίδι στα πρώτα χρόνια μετά την Ελληνική Επανάσταση και τη δημιουργία του νέου ελληνικού κράτους. Γιατί ήταν σημαντικοί οι ζωγράφοι; Τι ζωγράφιζαν τα πρώτα χρόνια της νεότερης Ελλάδας; Γιατί το πορτρέτο του Κολοκοτρώνη είναι τόσο περίεργο; Από πού εμπνεύστηκαν τα θέματά τους οι καλλιτέχνες; Μπορούμε να "ζωντανέψουμε" όλοι μαζί έναν πίνακα;
Για μαθητές των τελευταίων τάξεων Δημοτικού και του Γυμνασίου
Τηλ. επικοινωνίας: 27310 81822
Παράρτημα Κέρκυρας – Εκπαιδευτικά προγράμματα
Στο παράρτημα της ΕΠΜΑΣ στην Κέρκυρα, λειτουργεί μόνιμη έκθεση που παρακολουθεί την εξέλιξη της νεοελληνικής ζωγραφικής από τα πρώτα μεταβυζαντινά χρόνια μέχρι τις σύγχρονες δημιουργίες της τελευταίας δεκαετίας. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνονται από την επιμελήτρια του Παραρτήματος, Μαρίνα Παπασωτηρίου η οποία είναι εξειδικευμένη μουσειοπαιδαγωγός και απευθύνονται σε μαθητές όλων των βαθμίδων. Αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της Εθνικής Πινακοθήκης
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 26610-93333.
Παράρτημα Ναυπλίου – Εκπαιδευτικά προγράμματα
Στο παράρτημα της ΕΠΜΑΣ στο Ναύπλιο συνεχίζονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητές όλων των βαθμίδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Mε θεματικές όπως: Καπεταναίοι και Μπουρλιοτιέρηδες, Ανακαλύπτω τους ήρωες του 1821, Γνωριμία με το έργο του ζωγράφου Κωνσταντίνου Παρθένη, Η μνήμη του Αγώνα, Οδοιπορικό στο Ναύπλιο της Παλιγγενεσίας, Ακουμπάμε τον Μύθο - Αφουγκραζόμαστε τα αγάλματα και Αφήγηση Παραμυθιού, βοηθούν τους μαθητές να έρθουν σε επαφή με σπουδαία έργα της Νεοελληνικής τέχνης, που θα τους δώσουν τη δυνατότητα να παρατηρήσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους.
Υπεύθυνη οργάνωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων η Λαμπρινή Καρακούρτη, Ιστορικός Τέχνης, Επιμελήτρια της ΕΠΜΑΣ. Αναλυτικές πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Εθνικής Πινακοθήκης. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 27520-21915
Τέλος, και αυτό το μήνα επισκέπτονται το παράρτημα Ναυπλίου τα εργαστήρια του Φουγάρου και αντλούν έμπνευση από τα έργα του. Στις 7 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί Εργαστήρι Μουσικής για παιδιά από τη Μάγια Παπαγεωργίου, με κεντρικό θέμα δύο έργα της Εθνικής Πινακοθήκης, την Ηχώ του Γεώργιου Βρούτου και τη Μουσική του Κωνσταντίνου Παρθένη.
Περισσότερες πληροφορίες
Αστυγραφία / Urbanography. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970
Μία πρωτότυπη σύλληψη που παρακολουθεί τρεις δεκαετίες ραγδαίου μετασχηματισμού της μεταπολεμικής Ελλάδας και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην αστικοποίηση και τον τρόπο που ο άνθρωπος συμμετέχει ή αντιστέκεται στη νέα συνθήκη που του υπαγορεύει το ολοένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον του. Για την ανίχνευση της ανθρώπινης εμπειρίας του αστικού βιώματος η έκθεση φέρνει σε συνομιλία τις εικαστικές τέχνες –ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφία, σχέδια και αφίσες– με αποσπάσματα από τον δημοφιλή ελληνικό κινηματογράφο, τις ταινίες κριτικού ρεαλισμού και τις έκκεντρες αφηγήσεις. Παρουσιάζοντας 77 δημιουργούς, 202 εικαστικά έργα και 21 ταινίες, η "Αστυγραφία" επιχειρεί να χαρτογραφήσει το συνολικό εύρος της έννοιας "αστικό βίωμα" σκιαγραφώντας το κοινωνικό υποκείμενο εντός της πόλης, με όλη τη γοητεία που μπορεί να του ασκεί αλλά και με όλους τους περιορισμούς ή και τους αποκλεισμούς που τη συνοδεύουν, "με την εκθεσιακή αφήγηση να μετακινείται διαρκώς από τη μεγάλη στη μικρή κλίμακα, από την πανοραμική λήψη στο κοντινό πλάνο", όπως εξηγεί η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ και επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα. Σύμφωνα με το επιμελητικό σκεπτικό, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η αστικοποίηση, η ανοικοδόμηση και η μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– προσδιορίζουν καθοριστικά το πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία. Το αστικό τοπίο μεταβάλλεται ριζικά με την αντιπαροχή και τη σταδιακή εξαφάνιση της μονοκατοικίας. Η καθημερινή ζωή αλλάζει με την εξάπλωση της αστικής κουλτούρας, την ανάδυση της κοινωνίας του θεάματος και της κατανάλωσης, τις νέες εμπειρίες που προσφέρει η πόλη. Η πόλη γίνεται το κατεξοχήν πεδίο συγκρότησης ταυτοτήτων για εσωτερικούς και εξωτερικούς μετανάστες, ενώ η κλίμακα, ο ορίζοντας και η αίσθηση αλλάζουν δραματικά με την κατασκευή πολυκατοικιών και σύγχρονων εμπορικών καταστημάτων, τη διάνοιξη δρόμων, τη δημιουργία πλατειών, την πύκνωση της κυκλοφορίας ανθρώπων και οχημάτων. Διαμορφώνονται καινούργιες σχέσεις ανάμεσα στο μητροπολιτικό κέντρο, τη συνοικία, το προάστιο, τις προσφυγικές γειτονιές, την εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση. Ενώ το μέσο βιοτικό επίπεδο βελτιώνεται, ταυτόχρονα εμφανίζονται νέοι κοινωνικοί διαχωρισμοί και αποκλεισμοί. Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο αστικό τοπίο, την ανθρωπογεωγραφία και τη διασύνδεση υλικού και έμψυχου περιβάλλοντος, παρελθόντος και παρόντος. Αρχικά κυριαρχούν η νοσταλγία, οι στερεοτυπικές ή εξιδανικευτικές αφηγήσεις μιας ιδιαίτερης αστικής ταυτότητας που αλλοιώνεται μαζί με τα νεοκλασικά σπίτια που καταπίνουν οι οικοδομές, ενώ η τέχνη προσπαθεί να διασώσει την πόλη που εξαφανίζεται. Καθώς οι καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις του αστικού μετασχηματισμού συλλαμβάνουν ένα νοερό παλίμψηστο εμπειριών και συναισθημάτων σε μια φαντασιακή συνύπαρξη διαφορετικών εποχών, το έργο τέχνης αποκτά σκηνογραφική διάσταση. Η πόλη επινοείται ως σκηνικό, οι δημιουργοί επιλέγουν την οπτική γωνία και συνθέτουν το κάδρο αντλώντας αναφορές από την πραγματικότητα, τη μνήμη και την επιθυμία. Κατά τη δεκαετία του 1960 αναδεικνύεται η ρεαλιστική πρόθεση ορισμένων δημιουργών να επισημάνουν τα προβλήματα και τις αντιθέσεις της καθημερινής ζωής στη μεγαλούπολη με κριτική ματιά. Προς το τέλος της ιστορικής περιόδου που εξετάζει η έκθεση, η υλικότητα αποκτά καινούργιο νόημα στο έργο καλλιτεχνών που εξετάζουν εννοιολογικά τη διάσταση του αστικού βιώματος. Η έκθεση περιλαμβάνει 200 εικαστικά έργα, εκ των οποίων τα μισά προέρχονται από τη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης και τα υπόλοιπα συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση κατόπιν δανεισμού από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Στην έκθεση προβάλλονται 21 κινηματογραφικές ταινίες (αποσπάσματα από 17 ταινίες μεγάλου μήκους και 4 πλήρεις ταινίες μικρού μήκους). Αρθρώνεται σε 7 ενότητες που φέρουν τους τίτλους: "Σκηνογραφία", "Νοσταλγία", "Γιαπί", "Κοντινό Πλάνο", "Θέαμα", "Όνειρα και Συγκρούσεις", "Υλικότητες".
Ρένα Παπασπύρου. Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης
Η έκθεση είναι η πρώτη μίας σειράς δράσεων που ανήκουν στο νέο πρόγραμμα του μουσείου με τίτλο "Ενδιάμεσος Χώρος". Πρόκειται για ένα ευέλικτο πρόγραμμα με συνεχή ροή ανάμεσα σε περιεκτικές ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, εργαστήρια, επιτελεστικές δράσεις, θεματικά αφιερώματα, παρουσιάσεις και διατομεακά προγράμματα που θα εστιάζει στη σύνδεση του "μέσα" με το "έξω" και θα ενεργοποιεί κάθε φορά διαφορετικούς χώρους τόσο στον εσωτερικό, όσο και στον περιβάλλοντα χώρο του κτηρίου. Η έκθεση "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη" έχει ως σημείο εκκίνησης το έργο Balbeeks που ανήκει στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου και δείχνει μία γυναικεία μορφή να αναδύεται στον χώρο. Παρουσιάζει έργα της Ρένας Παπασπύρου που αντιπροσωπεύουν όλα τα στάδια της δουλειάς της από το 1976 μέχρι σήμερα και περιλαμβάνει δύο νέα έργα που δημιούργησε ειδικά για την έκθεση. Το έργο της Παπασπύρου στο σύνολό του θέτει θεμελιώδη Η έκθεση εστιάζει επίσης στο γεγονός ότι η Ρένα Παπασπύρου – γυναίκα, μάνα, καλλιτέχνης και πρώτη γυναίκα καθηγήτρια σε εργαστήριο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών - ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς της μετατρέποντάς την σε καλλιτεχνικό πεδίο έρευνας και δημιουργίας.