Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου με χαρά ανακοινώνει την παράταση έως τις 12 Μαΐου 2024 της ομαδικής, θεματικής έκθεσης "Αστυγραφία/Urbanography: Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970". Μία έκθεση για το αστικό βίωμα μέσα από το βλέμμα 78 δημιουργών, 202 εικαστικών έργων και 22 ταινιών, που παρουσιάζεται στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων (Κεντρικό Κτήριο) και γνωρίζει από την πρώτη στιγμή μεγάλη επισκεψιμότητα.
Στην έκθεση έχουν περιηγηθεί ήδη από τον περασμένο Ιούνιο που εγκαινιάστηκε περισσότεροι από 60.000 επισκέπτες. Στο πωλητήριο της ΕΠΜΑΣ είναι διαθέσιμος και ο κατάλογος της έκθεσης. Μέσα στον Φεβρουάριο θα πραγματοποιηθούν 2 ξεναγήσεις από την διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ, Συραγώ Τσιάρα, τις Κυριακές 11 και 18 Φεβρουαρίου στις 13.00.
Συνεχίζεται, επίσης, έως τις 16 Ιουνίου 2024, η έκθεση της Ρένας Παπασπύρου, "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης* Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη" ενώ ξεκινούν από αυτό το μήνα ξεναγήσεις για το κοινό. Η έκθεση αυτή αποτελεί την πρώτη μίας σειράς δράσεων που ανήκουν στο νέο πρόγραμμα του μουσείου με τίτλο "Ενδιάμεσος Χώρος". Πρόκειται για ένα ευέλικτο πρόγραμμα με συνεχή ροή ανάμεσα σε περιεκτικές ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, εργαστήρια, επιτελεστικές δράσεις, θεματικά αφιερώματα, παρουσιάσεις και διατομεακά προγράμματα που θα εστιάζει στη σύνδεση του "μέσα" με το "έξω" και θα ενεργοποιεί κάθε φορά διαφορετικούς χώρους τόσο στον εσωτερικό, όσο και στον περιβάλλοντα χώρο του κτηρίου. Οι ξεναγήσεις στην έκθεση της Ρένας Παπασπύρου θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 18 Φεβρουαρίου στις 14.00, την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου στις 18.00 και την Κυριακή 25 Φεβρουαρίου στις 14.00 από την Σοφία Ελίζα Μπουράτση, επιμελήτρια της έκθεσης
Κρατήσεις: events@nationalgallery.gr
Σημείο συνάντησης: είσοδος του μουσείου, μπροστά στο έργο Baalbeks της Ρένας Παπασπύρου
Θεματικές Ξεναγήσεις
"Το πορτραίτο - η αποτύπωση του προσώπου - Η ιστορία της Ελληνικής ζωγραφικής μέσα από τα πρόσωπα αυτών που την έζησαν".
Εδώ θα δούμε τις διαφορετικές ανάγκες καλλιτεχνών και προσώπων της ιστορίας να κρατήσουν ζωντανή τη μορφή τους μέσα στους αιώνες. Από τις ασκητικές και τρεμάμενες μορφές των Αγίων του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, ως τα πρόσωπα των Ηρώων της Επανάστασης του ’21 και τις μορφές καθημερινών ανθρώπων, βαδίζοντας χρονολογικά μέχρι το 2020. Η επόμενη ξενάγηση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου από την επιμελήτρια ΕΠΜΑΣ, υπεύθυνη θεματικών ξεναγήσεων, Μαρίνα Τομαζάνη.
"Πώς Ερωτεύονται οι Αθηναίοι;"
Πώς ερωτεύονται οι Αθηναίοι; Μία ξεχωριστή ξενάγηση στην έκθεση της "Αστυγραφίας" μας μεταφέρει στην εποχή που οι Αθηναίοι και οι Αθηναίες συναντιούνται σε drive-in και καφενεία, κάνουν καντάδες και βόλτες στη νυχτερινή Αθήνα, παντρεύονται από έρωτα, αλλά και από προξενιό. Από τα ραντεβού έξω απ' το Νέον του Γιάννη Τσαρούχη, στο αποδομημένο happy-end της Κλεοπάτρας Δίγκα, εξερευνούμε εικαστικές και κινηματογραφικές αναπαραστάσεις της ερωτικής ζωής της πόλης κατά τις δεκαετίες του '50, του '60 και του '70, οι οποίες μεταφέρουν το αστικό βίωμα στη συλλογική οπτική μας μνήμη. Η ξενάγηση θα πραγματοποιηθεί από την μουσειοπαιδαγωγό ΕΠΜΑΣ, Χριστίνα Μπότσου στις 14 Φεβρουαρίου (δεν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις) και θα επαναληφθεί στις 28 Φεβρουαρίου.
Ξενάγηση στην Εθνική Γλυπτοθήκη
Την Τετάρτη, 28 Φεβρουαρίου 2024, στις 6 μ.μ., η επιμελήτρια της συλλογής Νεοελληνικής και Ευρωπαϊκής Γλυπτικής Τώνια Γιαννουδάκη θα ξεναγήσει το κοινό στη μόνιμη έκθεση στην Εθνική Γλυπτοθήκη.
Είναι η μοναδική έκθεση στην οποία ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δει, συγκεντρωμένα, έργα των σημαντικότερων Νεοελλήνων γλυπτών και να παρακολουθήσει την αρχή και την εξέλιξη της Γλυπτικής από την ίδρυση του νεότερου Ελληνικού κράτους έως τις μέρες μας. Στην Εθνική Γλυπτοθήκη παρουσιάζονται, επίσης μερικά από τα σημαντικότερα γλυπτά ξένων καλλιτεχνών της συλλογής της Πινακοθήκης.
Εκπαιδευτικά προγράμματα Φεβρουαρίου
"Έχουν και οι τοίχοι αυτιά ... Συνάντηση Τέχνης και Ύλης", με αφορμή την περιοδική έκθεση της Ρένας Παπασπύρου "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης". Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για οικογένεις με παιδιά 6-12 ετών
Χώρος: Κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ, Ώρα: 14:00, Ημερομηνίες: Σάββατο, 10, 17 Φεβρουαρίου 2024.
"Μαγικό ραβδάκι, Συμφωνία χρωμάτων": Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για οικογένειες με παιδιά 3-5 ετών όπου τα παιδιά καλούνται να ανακαλύψουν τις σχέσεις των χρωμάτων παρατηρώντας τα έργα τέχνης του Μουσείου, αλλά και τα υλικά από τα οποία έχουν δημιουργηθεί. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με εργαστήρι δημιουργικής έκφρασης.
Χώρος: Κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ, Ώρα: 11:00, Ημερομηνίες: Σάββατο, 10, 17 Φεβρουαρίου 2024.
"Μουσειακά κεντρίσματα στην Εθνική Γλυπτοθήκη" για oικογένειες με παιδιά 6 - 12 ετών.
"Έρως και Ψυχή του Λούκιου Απουλήιου, Μια μυθολογική ιστορία": Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα περιλαμβάνει αφήγηση και ολοκληρώνεται με εργαστήρι δημιουργικής έκφρασης.
Ώρα: 12:30 μ.μ., Ημερομηνίες: Κυριακή, 11 Φεβρουαρίου 2024
Ιδέα – Παρουσίαση: Φρύνη Καρζή, μουσειοπαιδαγωγός
Η συμμετοχή στις θεματικές ξεναγήσεις και στα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής κράτησης θέσεων στο email edu.episkepseis@nationalgallery.gr (Δευτέρα- Παρασκευή) και ώρες 9:00-16:00.
Απαραίτητη προϋπόθεση στα εκπαιδευτικά προγράμματα: Συνοδεία παιδιών.
Παράρτημα Κέρκυρας – Εκπαιδευτικά προγράμματα
Στο παράρτημα της ΕΠΜΑΣ στην Κέρκυρα, λειτουργεί μόνιμη έκθεση που παρακολουθεί την εξέλιξη της νεοελληνικής ζωγραφικής από τα πρώτα μεταβυζαντινά χρόνια μέχρι τις σύγχρονες δημιουργίες της τελευταίας δεκαετίας. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνονται από την επιμελήτρια του Παραρτήματος, Μαρίνα Παπασωτηρίου η οποία είναι εξειδικευμένη μουσειοπαιδαγωγός και απευθύνονται σε μαθητές όλων των βαθμίδων. Αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της Εθνικής Πινακοθήκης
Καθημερινά, εκτός Τρίτης. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 26610-93333.
Παράρτημα Ναυπλίου - Συνεργασία της ΕΠΜΑΣ με το Φουγάρο
Τα εργαστήρια του Φουγάρου επισκέπτονται το παράρτημα Ναυπλίου της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου και αντλούν έμπνευση από τα έργα του. Στις 14 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί Εργαστήρι Χαρακτικής για παιδιά 7+ ετών από τον Γιάννη Χαρικλέους, με αφορμή το γλυπτό του Γεώργιου Βρούτου, με τίτλο Έρωτας που σπάζει το τόξο του. Και τον επόμενο μήνα, στις 7 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί Εργαστήρι Μουσικής για παιδιά από τη Μάγια Παπαγεωργίου, με κεντρικό θέμα δύο έργα της Εθνικής Πινακοθήκης, την Ηχώ του Γεώργιου Βρούτου και τη Μουσική του Κωνσταντίνου Παρθένη.
Απαραίτητη η κράτηση της συμμετοχής στο τηλ. 6941601388
Περισσότερες πληροφορίες
Αστυγραφία / Urbanography. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970
Μία πρωτότυπη σύλληψη που παρακολουθεί τρεις δεκαετίες ραγδαίου μετασχηματισμού της μεταπολεμικής Ελλάδας και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην αστικοποίηση και τον τρόπο που ο άνθρωπος συμμετέχει ή αντιστέκεται στη νέα συνθήκη που του υπαγορεύει το ολοένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον του. Για την ανίχνευση της ανθρώπινης εμπειρίας του αστικού βιώματος η έκθεση φέρνει σε συνομιλία τις εικαστικές τέχνες –ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφία, σχέδια και αφίσες– με αποσπάσματα από τον δημοφιλή ελληνικό κινηματογράφο, τις ταινίες κριτικού ρεαλισμού και τις έκκεντρες αφηγήσεις. Παρουσιάζοντας 77 δημιουργούς, 202 εικαστικά έργα και 21 ταινίες, η "Αστυγραφία" επιχειρεί να χαρτογραφήσει το συνολικό εύρος της έννοιας "αστικό βίωμα" σκιαγραφώντας το κοινωνικό υποκείμενο εντός της πόλης, με όλη τη γοητεία που μπορεί να του ασκεί αλλά και με όλους τους περιορισμούς ή και τους αποκλεισμούς που τη συνοδεύουν, "με την εκθεσιακή αφήγηση να μετακινείται διαρκώς από τη μεγάλη στη μικρή κλίμακα, από την πανοραμική λήψη στο κοντινό πλάνο", όπως εξηγεί η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ και επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα. Σύμφωνα με το επιμελητικό σκεπτικό, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η αστικοποίηση, η ανοικοδόμηση και η μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– προσδιορίζουν καθοριστικά το πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία. Το αστικό τοπίο μεταβάλλεται ριζικά με την αντιπαροχή και τη σταδιακή εξαφάνιση της μονοκατοικίας. Η καθημερινή ζωή αλλάζει με την εξάπλωση της αστικής κουλτούρας, την ανάδυση της κοινωνίας του θεάματος και της κατανάλωσης, τις νέες εμπειρίες που προσφέρει η πόλη. Η πόλη γίνεται το κατεξοχήν πεδίο συγκρότησης ταυτοτήτων για εσωτερικούς και εξωτερικούς μετανάστες, ενώ η κλίμακα, ο ορίζοντας και η αίσθηση αλλάζουν δραματικά με την κατασκευή πολυκατοικιών και σύγχρονων εμπορικών καταστημάτων, τη διάνοιξη δρόμων, τη δημιουργία πλατειών, την πύκνωση της κυκλοφορίας ανθρώπων και οχημάτων. Διαμορφώνονται καινούργιες σχέσεις ανάμεσα στο μητροπολιτικό κέντρο, τη συνοικία, το προάστιο, τις προσφυγικές γειτονιές, την εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση. Ενώ το μέσο βιοτικό επίπεδο βελτιώνεται, ταυτόχρονα εμφανίζονται νέοι κοινωνικοί διαχωρισμοί και αποκλεισμοί. Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο αστικό τοπίο, την ανθρωπογεωγραφία και τη διασύνδεση υλικού και έμψυχου περιβάλλοντος, παρελθόντος και παρόντος. Αρχικά κυριαρχούν η νοσταλγία, οι στερεοτυπικές ή εξιδανικευτικές αφηγήσεις μιας ιδιαίτερης αστικής ταυτότητας που αλλοιώνεται μαζί με τα νεοκλασικά σπίτια που καταπίνουν οι οικοδομές, ενώ η τέχνη προσπαθεί να διασώσει την πόλη που εξαφανίζεται. Καθώς οι καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις του αστικού μετασχηματισμού συλλαμβάνουν ένα νοερό παλίμψηστο εμπειριών και συναισθημάτων σε μια φαντασιακή συνύπαρξη διαφορετικών εποχών, το έργο τέχνης αποκτά σκηνογραφική διάσταση. Η πόλη επινοείται ως σκηνικό, οι δημιουργοί επιλέγουν την οπτική γωνία και συνθέτουν το κάδρο αντλώντας αναφορές από την πραγματικότητα, τη μνήμη και την επιθυμία. Κατά τη δεκαετία του 1960 αναδεικνύεται η ρεαλιστική πρόθεση ορισμένων δημιουργών να επισημάνουν τα προβλήματα και τις αντιθέσεις της καθημερινής ζωής στη μεγαλούπολη με κριτική ματιά. Προς το τέλος της ιστορικής περιόδου που εξετάζει η έκθεση, η υλικότητα αποκτά καινούργιο νόημα στο έργο καλλιτεχνών που εξετάζουν εννοιολογικά τη διάσταση του αστικού βιώματος. Η έκθεση περιλαμβάνει 200 εικαστικά έργα, εκ των οποίων τα μισά προέρχονται από τη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης και τα υπόλοιπα συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση κατόπιν δανεισμού από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Στην έκθεση προβάλλονται 21 κινηματογραφικές ταινίες (αποσπάσματα από 17 ταινίες μεγάλου μήκους και 4 πλήρεις ταινίες μικρού μήκους). Αρθρώνεται σε 7 ενότητες που φέρουν τους τίτλους: "Σκηνογραφία", "Νοσταλγία", "Γιαπί", "Κοντινό Πλάνο", "Θέαμα", "Όνειρα και Συγκρούσεις", "Υλικότητες".
Ρένα Παπασπύρου. Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης
Η έκθεση είναι η πρώτη μίας σειράς δράσεων που ανήκουν στο νέο πρόγραμμα του μουσείου με τίτλο "Ενδιάμεσος Χώρος". Πρόκειται για ένα ευέλικτο πρόγραμμα με συνεχή ροή ανάμεσα σε περιεκτικές ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, εργαστήρια, επιτελεστικές δράσεις, θεματικά αφιερώματα, παρουσιάσεις και διατομεακά προγράμματα που θα εστιάζει στη σύνδεση του "μέσα" με το "έξω" και θα ενεργοποιεί κάθε φορά διαφορετικούς χώρους τόσο στον εσωτερικό, όσο και στον περιβάλλοντα χώρο του κτηρίου. Η έκθεση "Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης. Η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη" έχει ως σημείο εκκίνησης το έργο Balbeeks που ανήκει στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου και δείχνει μία γυναικεία μορφή να αναδύεται στον χώρο. Παρουσιάζει έργα της Ρένας Παπασπύρου που αντιπροσωπεύουν όλα τα στάδια της δουλειάς της από το 1976 μέχρι σήμερα και περιλαμβάνει δύο νέα έργα που δημιούργησε ειδικά για την έκθεση. Το έργο της Παπασπύρου στο σύνολό του θέτει θεμελιώδη Η έκθεση εστιάζει επίσης στο γεγονός ότι η Ρένα Παπασπύρου – γυναίκα, μάνα, καλλιτέχνης και πρώτη γυναίκα καθηγήτρια σε εργαστήριο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών - ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς της μετατρέποντάς την σε καλλιτεχνικό πεδίο έρευνας και δημιουργίας.