…that creeps from the earth
Η επιμελήτρια Κυβέλη Μαυροκορδοπούλου καλεί μια ομάδα καλλιτέχνιδων να μιλήσουν για την "πράσινη" πολιτική και την επάνοδο της πυρηνικής αισθητικής. Με αφετηρία τα έργα της σκηνοθέτιδας Sandra Lahire, τα οποία προβάλλονται στην Αθήνα σε συνεργασία με το International Institute of Social History, ξεκινά μια συζήτηση για τη σχέση μας με την πυρηνική ενέργεια και την επάνοδό της τα τελευταία χρόνια. Καταξιωμένες δημιουργοί προσεγγίζουν με διαφορετικούς τρόπους τις πρακτικές εξόρυξης ουρανίου και ταυτόχρονα προβάλλουν τις συνθήκες διαβίωσης των εργατών στα ορυχεία ουρανίου, καθώς και όλα τα περιβαλλοντικά (και όχι μόνο) ζητήματα που προκύπτουν από τη συνεχή έκθεση στην πυρηνική ενέργεια.
Εγκαίνια: 1/2 (7-10 μ.μ.)
Info: Tavros | 1/2-12/4 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πεμ., Παρ.: 4-8 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Η αλχημεία της ζωγραφικής
Οι τοπιογραφίες του Μιχάλη Οικονόμου αντανακλούν την επιθυμία του ζωγράφου να διεγείρει τις αισθήσεις του θεατή. Μετά την Πινακοθήκη Αβέρωφ στο Μέτσοβο, το αφιέρωμα για τον κορυφαίο ζωγράφο φιλοξενείται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη και αποδεικνύει γιατί ο Οικονόμου συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σημαντικότερους Ευρωπαίους δημιουργούς.
Εγκαίνια: 1/2 (8 μ.μ.)
Info: Ίδρυμα Θεοχαράκη | 1/2-12/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Πεμ.: 10 π.μ. – 8 μ.μ. | Είσοδος: €8, €5
I don't know
Ο εικαστικός Γιώργος Χούντας ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην εικαστική του πορεία, αντιμετωπίζοντας την επιφάνεια του καμβά ως κάτι άγνωστο και, έτσι, δημιουργεί περισσότερο πειραματικές συνθέσεις. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί χαρτί, μελάνι και σύρμα και παράγει μια σχηματική γραφή. Πέρα των ζωγραφικών έργων, στην έκθεση βλέπουμε και δύο γλυπτά.
Εγκαίνια: 30/1 (7 μ.μ.)
Info: Γκαλερί "7" | 30/1-27/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 12-8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή
"Η έμφυλη βία, η βία κατά των γυναικών και η γυναικοκτονία, η βία απέναντι στα παιδιά και τα ζώα, η παιδοκτονία και ζωοκτονία είναι πια λέξεις της καθημερινότητας. Ο πιο φυσικός και οικείος "φωναχτός" τρόπος για να μιλήσω για αυτά, είναι η γλώσσα που γνωρίζω και αγαπώ. Η γλώσσα της ζωγραφικής" αναφέρει ο βραβευμένος εικονογράφος Νικόλας Ανδρικόπουλος για τη νέα του έκθεση, που παρουσιάζει στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" του Δήμου Αθηναίων. Στόχος του καλλιτέχνη είναι να επαναστατήσει ο θεατής και να συνομιλήσει με τα "θύματα" που πρωταγωνιστούν στα έργα.
Εγκαίνια: 2/2 (7.30 μ.μ.)
Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 2-15/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Οι χαλκογραφίες του Αλέκου Φασιανού: Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών 1979-2008
Αφήνοντας για λίγο τη σπουδαία ζωγραφική του πορεία, επικεντρωνόμαστε στις χαλκογραφίες του Αλέκου Φασιανού. Συγκεκριμένα, αυτές που ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε στο Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών. Στο δεύτερο μέρος της σπονδυλωτής έκθεσης παρουσιάζονται έργα από το 1979 έως το 2008.
Εγκαίνια: 2/2 (6.30-10.30 μ.μ.)
Info: Χώρος τέχνης ETCH INK | 3-24/2 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πεμ., Παρ.: 5-9 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Μιχάλης Οικονόμου. Η αλχημεία της ζωγραφικής
Το αφιέρωμα στον Μιχάλη Οικονόμου πρωτοπαρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ στο Μέτσοβο. Εκατόν δεκαέξι πολύτιμα έργα του ζωγράφου συνθέτουν την έκθεση. Πρόκειται για ευφάνταστα έργα, τα οποία αντανακλούν άμεσα τη βαθιά επιθυμία του ίδιου του ζωγράφου, ο οποίος τόνιζε: "Θέλω να δώσω αίσθημα, όσο μπορώ περισσότερο αίσθημα….". Έτσι, μέσα από τους πίνακες του αναδύονται έντονες αισθήσεις. Ο κορυφαίος δημιουργός, πέρα από τα διδάγματα των σχολών, κατέκτησε τη δική του τοπιογραφία. Η υπαιθριστική του έρευνα (φως-χρώμα-γραμμή), αποτυπώνει με τον πιο δυνατό εκφραστικό τρόπο, όχι μόνο τη φυσιολογία του εδάφους, αλλά και την αίσθηση του κλίματος. Αυτή η αισθητηριακή του αντίληψη με τη μυστηριακή υγρή ατμόσφαιρα, την απόλυτη ομορρυθμία ανάμεσα στο φως και στον αιθέρα, στο φως και στην ομίχλη, ολοκληρώνει την αυτόνομη εικαστική του έκφραση. Έτσι, τα τοπία του, άλλοτε ως φυσικός χώρος και άλλοτε ως προβολή "ζωντανών" κτισμάτων με την αυτονομία της ιδιόμορφης πινελιάς και τη δύναμη του σχεδίου, τον κατατάσσουν σε έναν από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους ζωγράφους.
Νικόλας Ανδρικόπουλος. Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή
Ο βραβευμένος εικονογράφος χρησιμοποιεί τη ζωγραφική για να δημιουργήσει μια σειρά τολμηρών και ταυτόχρονα παιχνιδιάρικων εικόνων, προσεγγίζοντας θέματα όπως η γυναικοκτονία και η παιδοκτονία, η βία και η περιθωριοποίηση.
Οι χαλκογραφίες του Αλέκου Φασιανού: Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών 1979-2008
Οι πρώτες χαλκογραφίες που δημιούργησε ο Αλέκος Φασιανός με το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών τοποθετούνται χρονικά στο 1979 και υπήρξαν η αφορμή για μια ουσιαστική και μακρόχρονη συνεργασία που θα διαρκέσει μέχρι το 2008. Κατά το διάστημα συνεργασίας του με το ΚΧΑ φιλοτέχνησε συνολικά περίπου ενενήντα πρωτότυπες χαλκογραφίες υψηλής ποιότητας. Η αφιερωματική αυτή έκθεση αποτελεί την πρώτη συνεπή και συστηματική προσπάθεια καταγραφής και ανάδειξης του χαρακτικού έργου του σπουδαίου δημιουργού, μετά τον θάνατο του, και υλοποιείται μέσα από μια ειδικά επιμελημένη σπονδυλωτή έκθεση χαρακτικής στον χώρο τέχνης Etch Ink, έναν δίγλωσσο κατάλογο, και την παρουσίαση μιας ταινίας ντοκιμαντέρ από το αρχείο του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών σε σκηνοθεσία του Νίκου Αναγνωστόπουλου. Το δεύτερο μέρος της σπονδυλωτής έκθεσης, που αφορά τις χαλκογραφίες του Αλέκου Φασιανού, επικεντρώνεται στα έργα που ο καλλιτέχνης δημιούργησε κατά την χρονική περίοδο 1988-2008. Μέσα από δύο διαδοχικά και οργανικά μέρη, το αφιερωματικό αυτό πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2023 αποσκοπεί στην εκτενή παρουσίαση του συνόλου των χαλκογραφιών του καλλιτέχνη, που φιλοτεχνήθηκαν και τυπώθηκαν σε συνεργασία με το εργαστήριο του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιάτερλη από το 1979 μέχρι το 2008.
…that creeps from the earth
Η ομαδική έκθεση πραγματεύεται τη σχέση μας με την ενέργεια, και συγκεκριμένα την πυρηνική ενέργεια, και τις επιπτώσεις της σε περιβάλλον και κοινότητες. Στην εποχή μας υπάρχει η τάση να χαρακτηρίζεται η πυρηνική ενέργεια ως πράσινη στο πλαίσιο μιας πολιτικής με γνώμονα την απανθρακοποίηση, ενώ συνεχίζει να θεωρείται στρατιωτική απειλή. Αυτό που αποσιωπάται από αυτές τις οπτικές είναι οι πρακτικές εξόρυξης ουρανίου, που συνδέονται άρρηκτα με την παραγωγή της. Η έκθεση μάς προσκαλεί να επανεξετάσουμε τη σχέση μας με την πυρηνική ενέργεια και την επανένταξή της στο ενεργειακό τοπίο εν όψει της ενεργειακής κρίσης που βιώνουμε. Συνδυάζοντας σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές με αρχειακό υλικό, η έκθεση φέρνει στο προσκήνιο κινήματα και κοινότητες που αντιτάχθηκαν και αντιτάσσονται στην παραγωγή και χρήση της πυρηνικής ενέργειας, υιοθετώντας μια κριτική στάση απέναντί της. Με αφετηρία το ορυκτό αυτό του ουρανίου, υλικό θεμέλιο των πυρηνικών τεχνολογιών, η έκθεση αυτή μας προτρέπει να σκεφτούμε την υλικότητα των πυρηνικών τεχνολογιών, οι επιπτώσεις της οποίας εκτείνονται σε μακρά διάρκεια. Όπου εξορύσσεται ουράνιο, η ανθρώπινη και μη ανθρώπινη ζωή βρίσκεται σε κίνδυνο. Για παράδειγμα, τα σωματίδια ουρανίου, μετά την εισπνοή τους από τους εργαζόμενους στα ορυχεία, γίνονται αμετάκλητα μέρος της βιολογίας τους, αλλά και εκείνης των απογόνων τους, καθώς οι γενετικές μεταλλάξεις περνάνε στις επόμενες γενιές.
Γιώργος Χούντας. I don't know
Η ενότητα έργων που θα εκτεθούν, μοιάζει σαν συνέχεια της διακριτής εικαστικής ταυτότητα του καλλιτέχνη Γιώργου Χούντα. Ενώ ο δημιουργικός πυρήνας παραμένει ίδιος, ταυτόχρονα βλέπουμε να γράφεται ένα νέο κεφάλαιο στη δημιουργική πορεία του καλλιτέχνη. Όπως αναφέρει ο ίδιος, η διαδικασία της δημιουργίας στα έργα του "I don’t know" ξεκίνησε από μία διάθεση για εξερεύνηση πάνω στη φόρμα του και για εξέλιξη της γραφής του. Ο εικαστικός αντιμετώπισε τον καμβά αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό σαν κάτι άγνωστο, αφήνοντας την ίδια τη φόρμα να δημιουργήσει το τελικό αποτέλεσμα. Από αυτή τη δημιουργική "απορία" δανείζεται και η έκθεση τον τίτλο της. Επέλεξε να δουλέψει με ελάχιστα και απλά υλικά: χαρτί, μελάνι και σύρμα. Δούλεψε ως παρατηρητής του εαυτού του, παράγοντας μια σχηματική γραφή, που κάθε άλλο παρά τυχαία είναι. Στην έκθεση θα δούμε μικρά ζωγραφικά έργα, έργα μεγάλης κλίμακας και δύο γλυπτά.