Μια σημαντική έκθεση για τα 50 χρόνια Πολυτεχνείο εγκαινιάζει το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Η έκθεση «Όλοι εδώ. 50 χρόνια Δημοκρατία» παρουσιάζει έργα τεσσάρων από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς της μεταπολεμικής περιόδου.

όλοι εδώ 50 χρόνια Πολυτεχνείο Γιάννης Παππάς

Πέτρα, σύρμα, ξύλο, γύψος και κατακόκκινα γαρύφαλλα πλαισιώνουν ένα σύνθημα που παραπέμπει στα συνθήματα της εξέγερσης των φοιτητών στο Πολυτεχνείο, τον Νοέμβριο του 1973 και είναι παράλληλα ο τίτλος της ιστορικής έκθεσης "Όλοι εδώ. 50 χρόνια Δημοκρατία" που οργανώνει το MOMus για τον εορτασμό των 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, από τις 18 Ιανουαρίου, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, Γιάννη Μπόλη.  Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Η έκθεση "Όλοι εδώ. 50 χρόνια Δημοκρατία" συγκεντρώνει έργα τεσσάρων από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς της μεταπολεμικής περιόδου, του Βλάση Κανιάρη, του  Δημήτρη Αληθεινού, της Βάσως Κατράκη και του Α. Τάσσου, έργα των οποίων παρουσιάστηκαν σε εκθέσεις κατά την περίοδο της χούντας ή αμέσως μετά, ως σύμβολα αντίστασης και εναντίωσης, ελπίδας και δημοκρατίας. Οι τέσσερις εικαστικοί δημιουργοί ήταν "παρόντες" με το έργο τους ως καλλιτεχνική έκφραση, ως "πολιτική" θέση και στάση, συνειδητά και αδιαμεσολάβητα, σε μια από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.

Διαβάστε Επίσης

Επιπλέον, το έργο του εικαστικού Γιάννη Παππά, ο οποίος ζει και εργάζεται στο Βερολίνο, παρουσιάζεται αντιστικτικά στην έκθεση, ως μια νέα προσέγγιση απέναντι στη μνήμη και την ιστορία, ως "γέφυρα" ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

όλοι εδώ 50 χρόνια Πολυτεχνείο Γιάννης Παππάς
Γιάννης Παππάς, "Τήλεφος", 2018, βίντεο, παραχώρηση του καλλιτέχνη

Η ανώμαλη και έκρυθμη πολιτική κατάσταση που δημιουργείται στα μέσα της δεκαετίας του 1960 έχει ως τραγική κατάληξη τη δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967. Η μη συμμετοχή σε κάθε είδους πολιτιστικές εκδηλώσεις, είναι ο βασικός τρόπος που επιλέγει η πλειοψηφία των καλλιτεχνών σε μια "άτυπη" μεταξύ τους συμφωνία, ώστε να εκφράσει την εναντίωσή της στη χούντα, να αποκλείσει οποιαδήποτε νομιμοποίησή της. Ταυτόχρονα, μερικοί δραστηριοποιούνται σε αντιδικτατορικές οργανώσεις, κάποιοι φεύγουν στο εξωτερικό, άλλοι συλλαμβάνονται και εξορίζονται, άλλοι σιωπούν και απομονώνονται στα εργαστήριά τους, λίγοι όμως είναι οι πολιτικά αδιάφοροι στη ζοφερή πραγματικότητα που βιώνουν, σ’ έναν κόσμο που συνταράσσεται από τον πόλεμο του Βιετνάμ, τη δολοφονία του Τσε Γκεβάρα, την επαναστατική ορμή των παρισινών οδοφραγμάτων του Μάη του ‘68. Όταν η στάση της αποχής φαίνεται ότι οδηγεί σε αδιέξοδο και εξαντλεί την όποια δυναμική της, οι καλλιτέχνες ανασυντάσσονται, αναθεωρώντας την απόφασή τους.

όλοι εδώ 50 χρόνια Πολυτεχνείο Βλάσης Κανιάρης
Βλάσης Κανιάρης, Χωρίς τίτλο, 1969, γύψος σε ξύλινο πλέγμα και φυτεμένα κόκκινα γαρίφαλα, 100 x 53 x 6 εκ, Ιδιωτική Συλλογή

Η ατομική έκθεση (1969) του Βλάση Κανιάρη στη Νέα Γκαλερί, είναι από τις πρώτες εκθέσεις που σπάνε συμβολικά τη "σιωπή" των καλλιτεχνών. Οι συνθέσεις με τον γύψο, τα συρματοπλέγματα και τα κόκκινα γαρίφαλα (που συμβολίζουν τον αγώνα και την ελπίδα για τη νίκη) οδηγούν σε μια αμιγώς πολιτική ανάγνωση, παραπέμπουν στις συνθήκες στέρησης της ελευθερίας, στα βασανιστήρια, στην ωμότητα και στη σκληρότητα της χούντας των συνταγματαρχών.

Διαβάστε Επίσης

Ο Δημήτρης Αληθεινός πραγματοποιεί το 1972 και το 1973 δύο "ιστορικές" εκθέσεις: στο μικρό θέατρο Studio 47 (οργανωμένη από την Αίθουσα Τέχνης Δεσμός) και στο Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα αντίστοιχα. Έργα όπως το ανακριτικό γραφείο, το κλουβί με τη νεκροκεφαλή και το ζωντανό καναρίνι, η "εσταυρωμένη" κόκκινη μορφή, καθώς και το "συμβάν" με τα λευκά κουτιά και τα ζωντανά ανθρώπινα μέλη, δεν αποτελούν μόνο πρωτοποριακές, για την ελληνική τέχνη της περιόδου, προτάσεις, αλλά θέτουν κρίσιμα ερωτήματα για τον ρόλο του δημιουργού και του έργου τέχνης ιδιαίτερα σε άγριες και ανελεύθερες εποχές, επιζητώντας την άμεση εμπλοκή, συμμετοχή και αντίδραση του θεατή.

όλοι εδώ 50 χρόνια Πολυτεχνείο Δημήτρης Αληθεινός
Δημήτρης Αληθεινός, Χωρίς τίτλο, 1971, κλουβί, κρανίο, καναρίνι, 190 x 54 x 33εκ., Συλλογή του καλλιτέχνη

Η Βάσω Κατράκη είναι μεταξύ των πρώτων που συλλαμβάνεται από το στρατιωτικό καθεστώς και εξορίζεται στη Γυάρο. Στα μαύρα μελάνια των χαρακτικών της, μετά την επιστροφή της από την εξορία, εικονοποιεί, με μοναδική εκφραστική ένταση και ευαισθησία, συναισθήματα και εμπειρίες σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Η έκθεσή της στο Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα (1972) συγκεντρώνει τις συνθέσεις της με τα ακρωτηριασμένα σώματα, τις ιερατικές γυναικείες μορφές (Πλατυτέρες) και την τραγική φιγούρα της Αντιγόνης που ετοιμάζεται να εκπληρώσει το χρέος της.
Οι εκθέσεις των Κανιάρη, Αληθεινού και Κατράκη, εν μέσω χαφιέδων και αστυνομικών, υπό την απειλή απαγορεύσεων και διώξεων, συγκεντρώνουν πλήθος κόσμου: η παρουσία του σ’ αυτές υποκαθιστά, κατά κάποιον τρόπο, την απαγορευμένη πολιτική δράση.

όλοι εδώ 50 χρόνια Πολυτεχνείο Βάσω Κατράκη
Βάσω Κατράκη, "Το χρέος της Αντιγόνης", 1972, χάραξη σε πέτρα, 130 x 113 εκ., Συλλογή Μαριάννας Κατράκη
όλοι εδώ 50 χρόνια Πολυτεχνείο Τάσσος
Α. Τάσσος, "Ο Συνταγματάρχης Σπύρος Μουστακλής", 1974, μελανωμένη πλάκα ξυλογραφίας, 128 x 52 x 2 εκ., Συλλογή Χριστίνας Μουστακλή

Οι ξυλογραφίες του Α. Τάσσου της περιόδου 1967-74, οι οποίες παρουσιάζονται, μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, στην Εθνική Πινακοθήκη (1975), αποτυπώνουν τον πόνο και τον ηρωισμό, την αντίσταση και την εναντίωση, γίνονται δυνατές αλληγορίες, επιβάλλονται με το επικό, μνημειακό τους ύφος. Οι σκλάβοι, τα στρεβλωμένα από τα συρματοπλέγματα σώματα και οι Τυραννοκτόνοι συνομιλούν με τον Τσε Γκεβάρα, τους σύγχρονους αγωνιστές και τους οπλισμένους αρχάγγελους στην πύλη του Πολυτεχνείου.

Έργα για την έκθεση παραχώρησαν οι: Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος, Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank, Δημήτρης Αληθεινός, Χριστίνα Μουστακλή, Γιάννης Παππάς, οικογένεια Μαριάννας Κατράκη, οικογένεια Κανιάρη.

Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος με πλούσιο εποπτικό υλικό και κείμενα ιστορικών, ιστορικών της Τέχνης και εικαστικών καλλιτεχνών: Μάνος Αυγερίδης, Δόμνα Γούναρη, Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Έλενα Κεχαγιά, Κώστας Κωστής, Θούλη Μισιρλόγλου, Σπύρος Μοσχονάς, Γιάννης Μπόλης, Ειρήνη Οράτη, Γιάννης Παππάς, Ευάνθης Χατζηβασιλείου, Κώστας Χριστόπουλος

Εγκαίνια: 18/1 (9 μ.μ.)

Info: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά | 18/1-14/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Πεμ.: 11 π.μ. – 10 μ.μ. | Είσοδος: €6, €3

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου ετοιμάζει 2 ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις

Δύο διαλέξεις διοργανώνει το μουσείο, το οποίο, παράλληλα, συμμετέχει με εκθέματά του στην έκθεση "Τέχνη σε χρυσό. Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους" του μουσείου Μπενάκη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/11/2024

Χαμένη ιστορία του Μπραμ Στόκερ ανακαλύφθηκε μετά από 134 χρόνια

Ο Στόκερ φαίνεται πώς έγραψε μια νουβέλα που ήταν βασική πηγή έμπνευσης για τον θρυλικό "Δράκουλα".

Η διάσημη μπανάνα του Maurizio Cattelan βγαίνει ξανά σε δημοπρασία

Το αμφιλεγόμενο έργο τέχνης πρωτοπαρουσιάστηκε στο Art Basel Miami το 2019.

"Για τι πράγμα μιλάω όταν μιλάω για το τρέξιμο": Ο Χαρούκι Μουρακάμι και ο Μαραθώνιος της Αθήνας

Μια ειλικρινής αποτύπωση της προσωπικής σχέσης του συγγραφέα με το τρέξιμο, που συνδυάζει τις εμπειρίες του ως δρομέας με τις φιλοσοφικές του αναζητήσεις.

Βραδινή ξενάγηση στο Μουσείο Ακρόπολης

Εξερευνάμε τη μόνιμη συλλογή του μουσείου με έναν διαφορετικό τρόπο.

Θυμόμαστε τον Χρόνη Μίσσιο που γεννήθηκε σαν σήμερα (8/11) μέσα από τρία βιβλία του

Τιμώντας τη μνήμη του αντιστασιακού και συγγραφέα με τα βιβλία-μαθήματα ζωής, επιστρέφουμε σε τρία από τα σημαντικότερα έργα του.

Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Νέα εικαστική έκθεση φέρνει στο προσκήνιο την AI

Το ομαδικό πρότζεκτ σύγχρονης τέχνης εξερευνά την ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.