Ο κατάλογος της έκθεσης "Αστυγραφία" παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη

Μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 18.000 θεατές έχουν επισκεφθεί την έκθεση της ΕΠΜΑΣ.

Αστυγραφία κατάλογος

Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του καταλόγου της έκθεσης "Αστυγραφία/Urbanography. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970" τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου στις 6 μ.μ. στο Αμφιθέατρο Ίδρυμα Ωνάση, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 21 Ιουνίου 2023 (μέχρι σήμερα την έχουν επισκεφτεί περισσότεροι από 18.000 θεατές) και θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Μαρτίου 2024. Η ελληνική κοινωνία δοκίμασε βαθιές αλλαγές μετά τον πόλεμο, τόσο σημαντικές που επηρέασαν κάθε κύτταρο της αστικής ζωής. Η έκθεση επικεντρώνεται στην αστικοποίηση, την ανοικοδόμηση, τη μετανάστευση, την ανάδυση της αστικής κουλτούρας, του θεάματος και της κατανάλωσης. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν παρακολουθούν την πόλη και τις αλλαγές της καθημερινότητάς της επιχειρώντας να την κατανοήσουν και να διαπραγματευτούν μαζί της με αποτέλεσμα άλλοτε να την αποδέχονται και να νιώθουν ασφαλείς μέσα της κι άλλοτε να συγκρούονται με πολλές από τις εκφάνσεις της. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και αποσπάσματα ταινιών.

Αστυγραφία έκθεση
© Γιώργος Ιωάννου
Ιωάννου Γιώργος (Αθήνα 1926-Αθήνα 2017), "Εκ του αμφιβόλου χώρου", πριν το 1979. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 150 x 100 εκ. Διαστάσεις έργου ΕΝ: 150 x 100 cm. Π.5638

Ο κατάλογος -απόλυτα συνεπής προς τη σύλληψη της έκθεσης- αναδεικνύει τη βιωματική προσέγγιση, τη συνάντηση και τον διάλογο που αναπτύσσεται ανάμεσα στα έργα τέχνης και τους επισκέπτες στο πλαίσιο ενός σκεπτικού, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν. Περιλαμβάνει πρωτότυπα κριτικά κείμενα που έγραψαν οι συγγραφείς ειδικά για την "Αστυγραφία” φωτίζοντας από διαφορετικές οπτικές γωνίες, άλλοτε παράλληλες, άλλοτε έκκεντρες και άλλοτε συμπληρωματικές την ιστορικότητα, την εικαστική ερμηνεία και τη δυναμική του αστικού βιώματος στη μεταπολεμική ελληνική τέχνη. Η έκδοση ενσωματώνει απόψεις του εκθεσιακού χώρου, φωτογραφίες των εκτιθέμενων έργων, καθώς και στιγμιότυπα των ταινιών που προβάλλονται στον εκθεσιακό χώρο.

Στην εκδήλωση θα απευθύνει χαιρετισμό η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Ομιλητές: 
Συραγώ Τσιάρα, Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου
Ορέστης Ανδρεαδάκης, Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 
Παναγιώτης Τουρνικιώτης, Αντιπρόεδρος Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου
Ελπινίκη Μεϊντάνη, Επιμελήτρια Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Νίκος Βατόπουλος, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας

Συντονισμός: Ματίνα Καλτάκη, Δημοσιογράφος, Κριτικός Θεατρικών Παραστάσεων

Συγγραφείς καταλόγου: Λίνα Μενδώνη, Συραγώ Τσιάρα, Ορέστης Ανδρεαδάκης, Αντώνης Λιάκος, Ελπινίκη Μεϊντάνη
Αριθμός σελίδων: 304
Δίγλωσση έκδοση (Ελληνικά – Αγγλικά)
Έγχρωμη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αστυγραφία / Urbanography. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970

  • Μεικτά Μέσα

Μία πρωτότυπη σύλληψη που παρακολουθεί τρεις δεκαετίες ραγδαίου μετασχηματισμού της μεταπολεμικής Ελλάδας και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην αστικοποίηση και τον τρόπο που ο άνθρωπος συμμετέχει ή αντιστέκεται στη νέα συνθήκη που του υπαγορεύει το ολοένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον του. Για την ανίχνευση της ανθρώπινης εμπειρίας του αστικού βιώματος η έκθεση φέρνει σε συνομιλία τις εικαστικές τέχνες –ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφία, σχέδια και αφίσες– με αποσπάσματα από τον δημοφιλή ελληνικό κινηματογράφο, τις ταινίες κριτικού ρεαλισμού και τις έκκεντρες αφηγήσεις. Παρουσιάζοντας 77 δημιουργούς, 202 εικαστικά έργα και 21 ταινίες, η "Αστυγραφία" επιχειρεί να χαρτογραφήσει το συνολικό εύρος της έννοιας "αστικό βίωμα" σκιαγραφώντας το κοινωνικό υποκείμενο εντός της πόλης, με όλη τη γοητεία που μπορεί να του ασκεί αλλά και με όλους τους περιορισμούς ή και τους αποκλεισμούς που τη συνοδεύουν, "με την εκθεσιακή αφήγηση να μετακινείται διαρκώς από τη μεγάλη στη μικρή κλίμακα, από την πανοραμική λήψη στο κοντινό πλάνο", όπως εξηγεί η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ και επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα. Σύμφωνα με το επιμελητικό σκεπτικό, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η αστικοποίηση, η ανοικοδόμηση και η μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– προσδιορίζουν καθοριστικά το πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία. Το αστικό τοπίο μεταβάλλεται ριζικά με την αντιπαροχή και τη σταδιακή εξαφάνιση της μονοκατοικίας. Η καθημερινή ζωή αλλάζει με την εξάπλωση της αστικής κουλτούρας, την ανάδυση της κοινωνίας του θεάματος και της κατανάλωσης, τις νέες εμπειρίες που προσφέρει η πόλη. Η πόλη γίνεται το κατεξοχήν πεδίο συγκρότησης ταυτοτήτων για εσωτερικούς και εξωτερικούς μετανάστες, ενώ η κλίμακα, ο ορίζοντας και η αίσθηση αλλάζουν δραματικά με την κατασκευή πολυκατοικιών και σύγχρονων εμπορικών καταστημάτων, τη διάνοιξη δρόμων, τη δημιουργία πλατειών, την πύκνωση της κυκλοφορίας ανθρώπων και οχημάτων. Διαμορφώνονται καινούργιες σχέσεις ανάμεσα στο μητροπολιτικό κέντρο, τη συνοικία, το προάστιο, τις προσφυγικές γειτονιές, την εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση. Ενώ το μέσο βιοτικό επίπεδο βελτιώνεται, ταυτόχρονα εμφανίζονται νέοι κοινωνικοί διαχωρισμοί και αποκλεισμοί. Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο αστικό τοπίο, την ανθρωπογεωγραφία και τη διασύνδεση υλικού και έμψυχου περιβάλλοντος, παρελθόντος και παρόντος. Αρχικά κυριαρχούν η νοσταλγία, οι στερεοτυπικές ή εξιδανικευτικές αφηγήσεις μιας ιδιαίτερης αστικής ταυτότητας που αλλοιώνεται μαζί με τα νεοκλασικά σπίτια που καταπίνουν οι οικοδομές, ενώ η τέχνη προσπαθεί να διασώσει την πόλη που εξαφανίζεται. Καθώς οι καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις του αστικού μετασχηματισμού συλλαμβάνουν ένα νοερό παλίμψηστο εμπειριών και συναισθημάτων σε μια φαντασιακή συνύπαρξη διαφορετικών εποχών, το έργο τέχνης αποκτά σκηνογραφική διάσταση. Η πόλη επινοείται ως σκηνικό, οι δημιουργοί επιλέγουν την οπτική γωνία και συνθέτουν το κάδρο αντλώντας αναφορές από την πραγματικότητα, τη μνήμη και την επιθυμία. Κατά τη δεκαετία του 1960 αναδεικνύεται η ρεαλιστική πρόθεση ορισμένων δημιουργών να επισημάνουν τα προβλήματα και τις αντιθέσεις της καθημερινής ζωής στη μεγαλούπολη με κριτική ματιά. Προς το τέλος της ιστορικής περιόδου που εξετάζει η έκθεση, η υλικότητα αποκτά καινούργιο νόημα στο έργο καλλιτεχνών που εξετάζουν εννοιολογικά τη διάσταση του αστικού βιώματος. Η έκθεση περιλαμβάνει 200 εικαστικά έργα, εκ των οποίων τα μισά προέρχονται από τη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης και τα υπόλοιπα συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση κατόπιν δανεισμού από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Στην έκθεση προβάλλονται 21 κινηματογραφικές ταινίες (αποσπάσματα από 17 ταινίες μεγάλου μήκους και 4 πλήρεις ταινίες μικρού μήκους). Αρθρώνεται σε 7 ενότητες που φέρουν τους τίτλους: "Σκηνογραφία", "Νοσταλγία", "Γιαπί", "Κοντινό Πλάνο", "Θέαμα", "Όνειρα και Συγκρούσεις", "Υλικότητες".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.