Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (6-12/11)

Μορφές από αρχαίες τραγωδίες, νόστος και νοσταλγία και το παράδοξο της εσωστρέφειας στα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτήν την εβδομάδα.

Μίμησις πράξεως - Μάτω Ιωαννίδου

Μίμησις πράξεως

Η Αντιγόνη, ο Οιδίποδας, ο Ορέστης, η Φαίδρα, η Μήδεια, όλες αυτές οι θρυλικές μορφές που συναντάμε στις αρχαίες τραγωδίες, πρωταγωνιστούν τώρα στα έργα μικτής τεχνικής της εικαστικού Μάτως Ιωαννίδου. Στόχος της έκθεσης; Να ταυτιστεί ο θεατής με αυτούς τους εμβληματικούς χαρακτήρες του αρχαιοελληνικού παρελθόντος που, αν και γραμμένοι χιλιετίες πριν, εμφανίζουν στην πραγματικότητα πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τον σύγχρονο άνθρωπο.

Εγκαίνια: 6/11 (7μμ.) 

Info: Ωδείο Αθηνών | 6-21/11 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Σαβ.: 1-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Nostos

HILARY PECIS The Fruit of Forgetfulness, 2023
Hilary Pecis, "The Fruit of Forgetfulness", 2023

Η "Οδύσσεια" και συγκεκριμένα η μετάφραση σε ιαμβικό πεντάμετρο της Emily Wilson ενέπνευσε τις καλλιτέχνιδες Hilary Pecis και Lily Stockman, οι οποίες δανείστηκαν φορμαλιστικά στοιχεία από το βιβλίο για να δομήσουν με τον ίδιο τρόπο τα ζωγραφικά τους έργα. Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται στο ταξίδι επιστροφής του Οδυσσέα μετά τον Τρωικό Πόλεμο, αλλά και στο συναίσθημα της νοσταλγίας που το συνοδεύει. Αυτή τη θεματική διερευνούν οι δύο καλλιτέχνιδες στην έκθεση, η καθεμιά με τον δικό της τρόπο: η Stockman πιο αφαιρετικά, με έντονα χρώματα και μεγάλης κλίμακας έργα, ενώ η Pecis αποδίδει τις εικόνες της ιστορίας σαν φωτογραφικά στιγμιότυπα βγαλμένα από την καθημερινότητά της.

Εγκαίνια: 9/11 (6-8 μ.μ.)

Info: Gagosian | 9/ 11 /23– 27/1/24  | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Πεμ.: 11 π.μ. - 8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Εσωτερικός Θρίαμβος

Μια εμπειρία ενδοσκόπησης και πολλαπλών συναισθημάτων είναι η νέα έκθεση της καλλιτέχνιδας Έπης Νικολακοπούλου, μια απόπειρα να μεταφέρει στον καμβά το στοιχείο της εσωστρέφειας που η ίδια βιώνει ενώ ζωγραφίζει, αλλά και τις επιπτώσεις που δημιουργεί η μοναχική της φύση.

Εγκαίνια: 7/11 (7 μ.μ.)

Info: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης |  7/- 30/11 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ. - Κυρ.: 6 - 10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Καλαβρία Μάνη, Εγγύς Κόσμος

Καλαβρία Μάνη Εγγύς Κόσμος
© Ανδρέας Ζαχαράτος

Οι φωτογράφοι Τζένη Λυκουρέζου και Ανδρέας Ζαχαράτος στήνουν μια έκθεση που αναδεικνύει τα κοινά σημεία μεταξύ της Μάνης και μιας νοτιοδυτικής περιοχής της Ιταλίας, την Καλαβρία, από τη γλώσσα και τον πολιτισμό τους μέχρι τις συνήθειες, τις συμπεριφορές και τα κοινά τους βιώματα. 

Εγκαίνια: 8/11 (7 μ.μ.)

Info: Μουσείο Γουναρόπουλου | 8/11/23-27/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 9 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Άγγελος Γουλανδρής. Κοσμοναύτης στη Γη

Άγγελος Γουλανδρής Κοσμοναύτης στη Γη

Το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας ετοιμάζει ένα αφιέρωμα για τον ιδρυτή του, φωτίζοντας το έργο του ως καλλιτέχνη. Πέρα από τη μεγάλη συνεισφορά του στην πολιτιστική ζωή της Ελλάδας, ο Άγγελος Γουλανδρής έφτιαξε τη δική του σειρά έργων, στοιχείο που επηρέασε η άμεση επαφή του με μερικές από τις πιο δημιουργικές προσωπικότητες της εποχής του. Οι συνθέσεις του δεν κυνηγούσαν τη συμβατική ομορφιά, στόχευαν περισσότερο στην αποκωδικοποίηση της γεωμετρίας του σύμπαντος.

Εγκαίνια: 6/11

Info: Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας | 6/11/23-29/2/24 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10-12 π.μ. | Ελεύθερη είσοδος από εστιατόριο NATU

Ψίθυροι της Γραμμής

ΨΙΘΥΡΟΙ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 4_7
"Λυσιμελής", 2021, στύλος χρυσού 24Κ και στύλος αργύρου σε χαρτί από πέτρα, 25,4 x 22,86 εκ.

Πολύγλωσσος, γνώστης της αρχαίας και σύγχρονης ελληνικής γλώσσας, εμπνεόμενος από τη γλυπτική της αρχαιότητας, αλλά και τον ίδιο, ο Darryl Keith Babatunde Smith παρουσιάζει μια σειρά έργων σε χαρτί που επιχειρούν ένα ιδιότυπο γεφύρωμα των αρχαίων γλωσσών με τη δική του σύγχρονη, αγγλική γλώσσα.

Εγκαίνια: 9/11 (7 μ.μ.)

Info: Αίθουσα Τέχνης Αθηνών |  9/ 11 - 9/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ. – Παρ.: 11 π.μ. – 2.30 μ.μ. & 6-9 μ.μ. , Σαβ.: 11 π.μ. – 2.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Dressed in Hollywood Tears

Justin John Greene Dressed in Hollywood Tears
Justin John Greene, "Sunset Boulevard", 2023, λάδι σε καμβά, 162.5 x 183 εκ

Ο Justin John Greene ανατρέχει σε προσωπικά βιώματα που σχετίζονται με την απώλεια και ταυτόχρονα αντλεί έμπνευση από το Λος Άντζελες, τον τόπο όπου γεννήθηκε, για να δημιουργήσει μια νέα σειρά ζωγραφικής, καθώς κι ένα γλυπτό. Οι κωμικοτραγικές ιστορίες που αντικρίζουμε στα έργα του Greene είναι μια ψευδαίσθηση του ρεαλισμού, ενώ ο τίτλος της έκθεσης είναι μια ωδή στον πατέρα του καλλιτέχνη, που πρόσφατα έφυγε από τη ζωή. Οι εικόνες των Max Beckmann και Jörg Immendorff καθώς και η θρυλική εταιρεία σχεδιασμού άλμπουμ "Hipgnosis" (σίγουρα ξέρετε τα εξώφυλλα που έχουν σχεδιάσει για το "Dark Side of the Moon" και "Wish You Were Here" των Pink Floyd, μεταξύ άλλων κορυφαίων δίσκων) βοηθούν τον Greene να κατασκευάσει τον δικό του σουρεαλιστικό, συχνά δυστοπικό κόσμο, μέσα στον οποίο πρωταγωνιστούν φιγούρες που θυμίζουν κόμικς.

Εγκαίνια: 9/11 (7-10 μ.μ.)

Info: The Breeder | 9/11-23/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Άγγελος Γουλανδρής. Κοσμοναύτης στη Γη

  • Αφιερώματα

Γνήσιος οραματιστής αλλά και πρωτοπόρος της οικολογίας, ο Άγγελος Γουλανδρής είναι γνωστός σε όλους για την τεράστια συνεισφορά του στην πολιτιστική ζωή της χώρας μας μέσα από την ίδρυση του ομώνυμου Μουσείου Φυσικής Ιστορίας. Είκοσι επτά χρόνια μετά τον θάνατό του παρουσιάζεται για πρώτη φορά μια άγνωστη αλλά βασική πτυχή του ιδρυτή του: αυτή του καλλιτέχνη. Παράλληλα με τη διαρκή του ενασχόληση με την προώθηση του Μουσείου και των σκοπών του, και δίπλα στη διεθνώς καταξιωμένη βοτανική ζωγράφο σύζυγο του Νίκη, ο Γουλανδρής δημιουργούσε συστηματικά τα δικά του έργα. Τέχνη που έβλεπε ταυτόχρονα ως μορφή φιλοσοφικού στοχασμού και εναλλακτικό κώδικα επικοινωνίας. Βαθιά κοσμοπολίτης, ο Α. Γουλανδρής ήρθε σε άμεση επαφή με μερικά από τα πιο δημιουργικά πνεύματα της εποχής του. Οι συναναστροφές αυτές επηρέασαν αναπόφευκτα το έργο του, το οποίο μοιάζει να αφηγείται μία διπλή ιστορία: αυτή του (τότε) παρόντος και μία άλλη ενός μέλλοντος που είδε πρώτα απ΄όλα με τα μάτια της φαντασίας του. Οι συνθέσεις του δεν κυνηγούσαν τη συμβατική ομορφιά, στόχευαν περισσότερο στην αποκωδικοποίηση της γεωμετρίας του σύμπαντος.

Τζένη Λυκουρέζου & Ανδρέας Ζαχαράτος. Καλαβρία Μάνη, Εγγύς Κόσμος

  • Φωτογραφία

Δύο φωτογράφοι επιχειρούν να αναδείξουν τα κοινά σημεία μεταξύ της Μάνης και μιας νοτιοδυτικής περιοχής της Ιταλίας, την Καλαβρία. Παρεμφερή πολιτισμικά χαρακτηριστικά, γλωσσικά ιδιώματα, κοντινές συνήθειες και συμπεριφορές, ληστρική και πειρατική δραστηριότητα, γδικιωμοί και μεταναστεύσεις, τραχύτητα κι ευαισθησία, προκαταλήψεις, θρηνητικά τραγούδια και ταραντέλες, ιστορικό παρελθόν, γεωμορφολογική διάρθρωση, κοινά τοπωνύμια, είναι μερικά από τα πολλά κοινά χαρακτηριστικά που συνδέουν τους δύο αυτούς τόπους.

Justin John Greene. Dressed in Hollywood Tears

  • Μεικτά Μέσα

Στα έργα του Greene τα οποία συναντάμε οικείους και ταυτόχρονα αλλόκοτους χαρακτήρες που συνδυάζουν την ψευδαίσθηση με τον ρεαλισμό και παρουσιάζουν κωμικοτραγικές αφηγήσεις με έναν διφορούμενο και άκρως προσωπικό τρόπο. Ο καλλιτέχνης δημιουργεί μια νέα σειρά ζωγραφικών έργων, σχεδίων καθώς και ένα γλυπτό, αντλώντας έμπνευση τόσο από την προσωπική του εμπειρία γύρω από την απώλεια όσο και από τον τόπο όπου γεννήθηκε και ζει, το Λος Άντζελες. Ο τίτλος της έκθεσης "Dressed in Hollywood Tears" αποτελεί στίχο τραγουδιού που έγραψε ο πατέρας του Greene, μουσικός της ροκ ο ίδιος, ο οποίος πέθανε ξαφνικά πριν έναν περίπου χρόνο και ο θάνατός του αποτέλεσε την αρχή για την αφήγηση μιας πολύ προσωπικής αλλά ταυτόχρονα συλλογικής ιστορίας από τον καλλιτέχνη. Σε πολλά από τα έργα, ο Greene χρησιμοποιεί το μοτίβο του σπασμένου τοίχου, ενός συμβόλου ασυνέχειας μεταξύ ενός κόσμου γεμάτου χρώμα που υπό το πρίσμα της παρουσίας του πατέρα του γίνεται ένα σχεδόν μυθικό βασίλειο γεμάτο με αρχέτυπα και φιγούρες της ζωής του από την μια πλευρά, και μιας μουντής και άχρωμης πραγματικότητας από την άλλη πλευρά του τοίχου, όπου δεσπόζουν σκηνές της καθημερινότητας του καλλιτέχνη, όπως είναι το κτίριο όπου μένει σήμερα ή η θέα ενός αυτοκινητόδρομου. Με επιρροές από την μεταεξπρεσιονιστική εικονογραφία του Max Beckmann και τις μεγάλης κλίμακας συνθέσεις του Jörg Immendorff, ο Greene δημιουργεί μια σουρεαλιστική, κάποιες φορές δυστοπική ατμόσφαιρα, γεμάτη με χαρακτήρες που παραπέμπουν σε κόμικς, επιθετικούς χρωματισμούς, γκροτέσκες φόρμες, μούσες και δαίμονες, αινιγματικές περσόνες και έναν βλοσυρό διευθυντή. Η μουσική βιομηχανία και ειδικά η πρώην εταιρεία σχεδιασμού άλμπουμ "Hipgnosis", που έχει σχεδιάσει εξώφυλλα για ροκ μπάντες όπως οι Pink Floyd, οι Led Zeppelin και πολλοί άλλοι, αποτελεί επίσης μια καίρια επιρροή που εμπλουτίζει την έκθεση με δόσεις ειρωνικών, χιουμοριστικών και ασυνήθιστων αναπαραστάσεων.

Μάτω Ιωαννίδου. Μίμησις πράξεως

  • Μεικτά Μέσα

Η έκθεση περιλαμβάνει 51 έργα μικτής τεχνικής σε χαρτί ή μουσαμά, εμπνευσμένα από αρχετυπικές προσωπικότητες εμβληματικών έργων της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Για τη ζωγράφο, μορφές όπως η Αντιγόνη, ο Οιδίποδας, ο Ορέστης, η Φαίδρα, η Μήδεια αντικατοπτρίζουν την ανθρώπινη σύνθηκη, μέσα σε μια εποχή εικονικής πραγματικότητας και ανέπαφων συναλλαγών που ακυρώνουν το βάθος της ανθρώπινης ύπαρξης.

Έπη Νικολακοπούλου. Εσωτερικός Θρίαμβος

  • Μεικτά Μέσα

Μια εμπειρία ενδοσκόπησης και πολλαπλών συναισθημάτων συνιστούν τα ζωγραφικά έργα και οι γλυπτικές εγκαταστάσεις της Έπης Νικολακοπούλου, η οποία χρησιμοποιεί το φως, το χρώμα και το σχήμα για να συνθέσει ένα ιδιαίτερο, πολυεπίπεδο αφήγημα.

Hilary Pecis & Lily Stockman. Nostos

  • Μεικτά Μέσα

Πηγή έμπνευσης για τη "Nostos" αποτέλεσε σε ένα βαθμό η μετάφραση της Οδύσσειας σε ιαμβικό πεντάμετρο από την Emily Wilson το 2018, που αποκαθιστά την αρχική ζωντάνια του έπους επιβάλλοντας ταυτόχρονα μια νέα μετρική προσέγγιση στον στίχο. Η Pecis και η Stockman δανείστηκαν φορμαλιστικά στοιχεία από τη μετάφραση της Wilson για να χτίσουν τη δομή που πλαισιώνει τα ζωγραφικά τους έργα. Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στο ταξίδι επιστροφής του ήρωα, με άμεση φυσικά αναφορά στο δεκαετές ταξίδι του Οδυσσέα προς την Ιθάκη μετά τον Τρωικό Πόλεμο. Και βέβαια από τον νόστο προέρχεται και η νοσταλγία, ο πόνος που προκαλεί η επιθυμία για την επιστροφή. Η έκθεση αποτελεί εν πολλοίς διαλογισμό πάνω στο τι σημαίνει επιστροφή στην πατρίδα, και ενώ η Pecis απεικονίζει τον χώρο που συγκροτεί την πατρίδα στην υλικότητά του, η Stockman προσεγγίζει το θέμα πιο αφαιρετικά, επιστρέφοντας στον χώρο όπου γεννήθηκε η λαμπρή αυτή ιστορία που φλόγιζε την φαντασία της. Οι μεγάλης κλίμακας πίνακες της Stockman, έντονα χρωματισμένοι, έχουν ομαδοποιηθεί διακριτικά, μια χωροθέτηση που απηχεί οπτικά τον ρυθμό της ανθρώπινης καρδιάς. Ζωγραφίζοντας διαισθητικά και αντλώντας από το πώς έχει βιώσει σωματικά και ψυχολογικά τη φύση, η Stockman ενορχηστρώνει συνθέσεις σχεδόν συμμετρικές με σχήματα που θαρρείς ότι πάλλονται με ζωτική ενέργεια. Η Pecis, από την άλλη, αποδίδει αφηγηματικές στιγμές βασισμένες σε φωτογραφικά στιγμιότυπα από την καθημερινή της ζωή και τον γύρω της χώρο και παράγει συνθέσεις που δίνουν την αίσθηση πως κάθε καρέκλα και διακοσμητικό στοιχείο, κάθε βιβλίο και κάθε πίνακας κρατούν ένα από τα κλειδιά της ταυτότητας του ιδιοκτήτη (και της ζωγράφου).

Darryl Keith Babatunde Smith. Ψίθυροι της Γραμμής

  • Ζωγραφική

Πολύγλωσσος, γνώστης της αρχαίας και σύγχρονης ελληνικής γλώσσας, αλλά και εμπνεόμενος από τη γλυπτική της αρχαιότητας, καθώς και από την ίδια του την εικόνα, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια σειρά 15 έργων σε χαρτί. Η ζωγραφική του Darryl Keith Babatunde Smith μοιάζει να καθορίζεται από τα διάφορα πρόσωπα του χρόνου. Ο Smith μελετά τις γλώσσες για να διανύσει τον χρόνο που μεσολάβησε ανάμεσα στον δικό του χρόνο και στα κείμενα της τέχνης που αγαπά. Οι πολύγλωσσοι τίτλοι των έργων του αναφέρονται όχι μόνο σε διάφορα κεφάλαια της μυθολογίας και του πολιτισμού, αλλά και σε ένα ιδιότυπο γεφύρωμα των αρχαίων γλωσσών με τη δική του, σύγχρονη, αγγλική γλώσσα. Ακόμα και το υλικό που κυρίως χρησιμοποιεί –οι μεταλλικοί στύλοι αργύρου, χρυσού ή χαλκού– έχει διανύσει ολόκληρους αιώνες από την αναγέννηση του βορρά μέχρι σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Κρατήρας": Μια νέα ποιητική συλλογή παρουσιάζεται στο Επί Λέξει

Το βιβλιοπωλείο θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Θανάση Χατζόπουλου, ο οποίος θα συζητήσει με τους Ευριπίδη Γαραντούδη και Παντελή Μπουκάλα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.