Σπύρος Κουκουλομάτης. Αναδρομή
Η αναδρομική έκθεση του ΟΠΑΝΔΑ προβάλλει εκτενώς το έργο του Σπύρου Κουκουλομάτη, με τη συνεργασία της οικογένειας του καλλιτέχνη. Πρόκειται για την πρώτη έκθεση έργων του που διοργανώνεται στην Αθήνα μετά τον θάνατό του, το 1995. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περίπου εκατό αντιπροσωπευτικά έργα του Κουκουλομάτη από το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.
Εγκαίνια: 1/11 (7 μ.μ.)
Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 1-26/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σαβ.-Κυρ.: 10 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Strange Fruits
Το καλλιτεχνικό δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς επιστρέφει με ένα νέο εικαστικό πρότζεκτ στην γκαλερί Dio Horia. Αφετηρία για την έκθεση ήταν ο μνημειώδης αντιρατσιστικός -και ριψοκίνδυνος για την εποχή του- ύμνος "Strange Fruit" που ερμήνευσε η Billie Holiday, τραγούδι που για αρκετό διάστημα απαγορευόταν να παίζει στα αμερικανικά ραδιόφωνα. Η έκθεση "Strange Fruits" ακολουθεί τη λογική του προηγούμενου εκθεσιακού πρότζεκτ που οι The Callas παρουσίασαν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ("L.S.D."), καθώς, για άλλη μια φορά, τα δύο αδέλφια συνεργάζονται με φίλους και συγγενείς για να χτίσουν ένα πολυμορφικό αφήγημα με έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και κεντητών χειροποίητων ταπισερί – το τελευταίο σήμα κατατεθέν τους. Λουλούδια, μάρμαρα και κέντημα δημιουργούν ένα πολύχρωμο, ουτοπικό περιβάλλον μέσα στην γκαλερί που συνδυάζει εικόνες του παρελθόντος αλλά και του μέλλοντος.
Εγκαίνια: 1/11 (7-9.30 μ.μ., Περφόρμανς στις 8.30 μ.μ.)
Info: Dio Horia Ακρόπολη | 1/11/23-6/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. – 6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Από την οπτική του Ναι
Παράλληλα με την έκθεση στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, ο πολυταξιδεμένος Αλέξανδρος Γεωργίου παρουσιάζει ένα ζωγραφικό πρότζεκτ στη Ρεβέκκα Καμχή. Τα έργα θα δημιουργούνται μέσα στον χώρο της γκαλερί κατά τη διάρκεια της έκθεσης, με έμπνευση τα πρόσωπα των επισκεπτών. Πρόκειται για τη συνέχεια μιας προσωπικής αναζήτησης του καλλιτέχνη γύρω από υπαρξιακά ζητήματα και πώς η μοναχική δημιουργία μπορεί να γίνει διαδραστική σε έναν πολυσύχναστο χώρο τέχνης.
Εγκαίνια: 9/11 (7-10 μ.μ.)
Info: αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή | 18/10-16/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 1-6 μ.μ., Σαβ.: 1-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Άγγελος Γουλανδρής. Κοσμοναύτης στη Γη
Το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας ετοιμάζει ένα αφιέρωμα για τον ιδρυτή του, φωτίζοντας το έργο του ως καλλιτέχνη. Πέρα από τη μεγάλη συνεισφορά του στην πολιτιστική ζωή της Ελλάδας, ο Άγγελος Γουλανδρής έφτιαξε τη δική του σειρά έργων, στοιχείο που επηρέασε η άμεση επαφή του με μερικές από τις πιο δημιουργικές προσωπικότητες της εποχής του. Οι συνθέσεις του δεν κυνηγούσαν τη συμβατική ομορφιά, στόχευαν περισσότερο στην αποκωδικοποίηση της γεωμετρίας του σύμπαντος.
Εγκαίνια: 6/11
Info: Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας | 6/11/23-29/2/24 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10-12 π.μ. | Ελεύθερη είσοδος από εστιατόριο NATU
Ten years after
Μετά από δέκα χρόνια απουσίας, ο Παντελής Ψαρράς επιστρέφει στον εικαστικό χώρο, φανερά επηρεασμένος από τα δυστοπικά γεγονότα που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια. Τα έργα του καλλιτέχνη προβάλλουν με μοναδικό τρόπο πώς ο σύγχρονος άνθρωπος αισθάνεται παγιδευμένος μέσα στη συχνά ζοφερή πραγματικότητα.
Εγκαίνια: 2/11 (5.30-10.30 μ.μ.)
Info: Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος | 2/11 - 25/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ., Παρ.: 11 π.μ. – 2.30 μ.μ. & 5.30 μ.μ. – 8.30 μ.μ., Τετ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Άγγελος Γουλανδρής. Κοσμοναύτης στη Γη
Γνήσιος οραματιστής αλλά και πρωτοπόρος της οικολογίας, ο Άγγελος Γουλανδρής είναι γνωστός σε όλους για την τεράστια συνεισφορά του στην πολιτιστική ζωή της χώρας μας μέσα από την ίδρυση του ομώνυμου Μουσείου Φυσικής Ιστορίας. Είκοσι επτά χρόνια μετά τον θάνατό του παρουσιάζεται για πρώτη φορά μια άγνωστη αλλά βασική πτυχή του ιδρυτή του: αυτή του καλλιτέχνη. Παράλληλα με τη διαρκή του ενασχόληση με την προώθηση του Μουσείου και των σκοπών του, και δίπλα στη διεθνώς καταξιωμένη βοτανική ζωγράφο σύζυγο του Νίκη, ο Γουλανδρής δημιουργούσε συστηματικά τα δικά του έργα. Τέχνη που έβλεπε ταυτόχρονα ως μορφή φιλοσοφικού στοχασμού και εναλλακτικό κώδικα επικοινωνίας. Βαθιά κοσμοπολίτης, ο Α. Γουλανδρής ήρθε σε άμεση επαφή με μερικά από τα πιο δημιουργικά πνεύματα της εποχής του. Οι συναναστροφές αυτές επηρέασαν αναπόφευκτα το έργο του, το οποίο μοιάζει να αφηγείται μία διπλή ιστορία: αυτή του (τότε) παρόντος και μία άλλη ενός μέλλοντος που είδε πρώτα απ΄όλα με τα μάτια της φαντασίας του. Οι συνθέσεις του δεν κυνηγούσαν τη συμβατική ομορφιά, στόχευαν περισσότερο στην αποκωδικοποίηση της γεωμετρίας του σύμπαντος.
Παντελής Ψαρράς. Ten years after
Ο Παντελής Ψαρράς επιστρέφει στα εικαστικά δρώμενα περίπου 10 χρόνια μετά την τελευταία του έκθεση, όπως προδίδει και ο τίτλος της έκθεσης. Όντας φανερά επηρεασμένος από τα όσα δυστοπικά συμβαίνουν γύρω μας τα τελευταία χρόνια που δουλεύει τα έργα της παρούσας έκθεσης, μας παρουσιάζει με έναν μοναδικό τρόπο πως ο σύγχρονος άνθρωπος αισθάνεται παγιδευμένος μέσα στη ζοφερή πολλές φορές πραγματικότητα.
The Callas. Strange Fruits
Το "Strange Fruits" (όπου ο τίτλος μνημονεύει τον αντιρατσιστικό ύμνο "Strange Fruit" της Billie Holiday – ως γνωστό, στα δέντρα του νότου κρέμονται παράξενα φρούτα) αναδεικνύει τις ποικιλόμορφες εικαστικές πρακτικές του ντουέτου Λάκης και Άρης Ιωνάς, οι οποίες συνδυάζουν τα πεδία της ζωγραφικής, της γλυπτικής και του κεντητού ταπισερί. Νυχτερινοί πίνακες με ακρυλικά και σπρέι καλωσορίζουν τους θεατές στο πεζοδρόμιο, με τις μορφές και τα χρώματα να αναμιγνύονται σε μια ιδιόμορφη αλληλεπίδραση κεντρικών σημείων, σε συναισθηματικές γεωμετρικές συνθέσεις, που μαρτυρούν τον αστικό πολιτισμό, στην πιο περίπλοκη και μυσταγωγική πτυχή του. Στο ίδιο πνεύμα, ο χώρος της γκαλερί είναι γεμάτος λουλούδια σε σκούρα φόντα. Ένα ανεπαίσθητο memento mori, μια πολύ διακριτική υπόμνηση θνητότητας, με το άρωμα των λουλουδιών να θυμίζει σκηνές από το πιο κοντινό ή το πιο μακρινό παρελθόν, καθώς μια παλέτα νέον και οι νεκρές φύσεις του Μανέ συναντούν τα πιο σκοτεινά οράματα των Ισπανών μεγάλων δασκάλων. Δίνοντας χρόνο στον θεατή να αφομοιώσει ένα οικείο περιβάλλον, σαν να ‘ναι μέσα από μισάνοιχτα παράθυρα, στη μέση του δωματίου στέκει μια μεγαλοπρεπής στήλη, κατασκευασμένη από παλιά μάρμαρα πεζοδρομίου της Αθήνας. Στο υπόγειο (παράρτημα) της γκαλερί, οι Callas παραδίδουν μια παραδοσιακή/ουτοπική εγκατάσταση με χρώματα νέον, σε άμεση αντίθεση προς τις πιο σκούρες αποχρώσεις του επάνω ορόφου. Εδώ, οι χαρακτηριστικές χειροποίητες ταπισερί των Callas, σχεδιασμένες από τους ίδιους και φιλοτεχνημένες από την αγαπημένη τους μητέρα και την αγαπημένη τους θεία, οι οποίες κατάγονται από ένα ελληνικό αγροτικό χωριό, φαντάζουν να ανοίγουν ιδιωτικά αλλά και τολμηρά τον δρόμο προς τις παράξενες εποχές που έρχονται.
Σπύρος Κουκουλομάτης. Αναδρομή
Πρόκειται για την πρώτη έκθεση έργων του Σπύρου Κουκολομάτη που διοργανώνεται στην Αθήνα μετά τον θάνατο του, το 1995.Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περίπου εκατό (100) αντιπροσωπευτικά έργα του καλλιτέχνη από το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Ως ζωγράφος, ο Σπύρος Κουκουλομάτης στράφηκε, από την αρχή της σταδιοδρομίας του ακόμη, στον μοντερνισμό, αφομοιώνοντας τάσεις της πρωτοπορίας της εποχής του. Πρωτοεξέθεσε το 1951, σειρά έργων που κινούνταν στο πλαίσιο της αφαίρεσης, με επιρροές από τον εξπρεσιονισμό. Σημαντικό ήταν για την εξέλιξή του το ταξίδι που πραγματοποίησε το 1960 στην Ελβετία για τη μελέτη στο Kunstmuseum της Βασιλείας του έργου του Γερμανοελβετού Paul Klee. Αν και ενδιαφέρθηκε για το πορτρέτο και την τοπιογραφία, οι πολιτικές και κοινωνικές αντιλήψεις του τον έστρεψαν από νωρίς σε μια ζωγραφική πολιτικοποιημένη, με έμφαση στην αλληγορία. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 στράφηκε προς τον υπερρεαλισμό (σουρεαλισμό) διαμορφώνοντας το προσωπικό του ύφος. Σκοπός του ήταν το μήνυμα της εικόνας να αγγίξει τον θεατή, να λειτουργήσει ως διαδικασία αφύπνισης στα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας, μέσω της χρήσης οικείων συμβόλων. Για τον λόγο αυτό ειδικό βάρος στην ατομική εικονογραφία του είχαν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, «το πρώτιστο πρόβλημα του ανθρώπου είναι η σύγκρουσις των δύο Εγώ, προσωπικού-κοινωνικού».
Αλέξανδρος Γεωργίου. Από την οπτική του Ναι
Στην έκθεση παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα που θα γίνουν μέσα στο χώρο της γκαλερί κατά τη διάρκεια της έκθεσης, με τη παρουσία των επισκεπτών. Τα έργα είναι μία συνέχεια της προσωπικής αναζήτησης του καλλιτέχνη γύρω από υπαρξιακά ερωτήματα. Εδώ η μοναχική δημιουργία γίνεται διαδραστική μέσω της ζωντανής επαφής με τους επισκέπτες της έκθεσης, οι οποίοι μετατρέπονται σε συνεργάτες. Στα έργα του Γεωργίου περιφέρονται, κατοικούν, και συσχετίζονται πλάσματα αινιγματικά, άλλοτε ανθρωπόμορφα και άλλοτε όχι, που περιμένουν, ποζάρουν, μας κοιτούν, παρατηρούν. Ο Γεωργίου είναι κυρίως γνωστός για τα ταξιδιωτικά του έργα στο Ιράν και την Ινδία, όπου γνωστοί και άγνωστοι παραλήπτες λάμβαναν μέσω του ταχυδρομείου τα έργα που έφτιαχνε καθώς ταξίδευε (κυρίως χειροποίητες κάρτες και επιζωγραφισμένες ασπρόμαυρες φωτοτυπίες φωτογραφιών που τραβούσε). Από τη γέννηση του γιου του το 2017, τα ταξιδιωτικά έργα έδωσαν τη θέση τους στη ζωγραφική, μία συνέχεια της τριβής του με το μέσο τα πρώτα χρόνια της πορείας του.