Η Λαυρεωτική γίνεται και πάλι ένας χώρος εικαστικού πειραματισμού, επαναφέροντας "απόηχους μιας μακρινής εποχής"

Πέντε καλλιτέχνες της ομαδικής έκθεσης που θα εγκαινιαστεί στο Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου μιλούν για τις εμπειρίες τους εξερευνώντας την περιοχή και τα μυστικά της.

Λαυρεωτική Γη Γιώργος Σαλαμέ

Ένα ακόμα πρωτότυπο πρότζεκτ ανοίγει τη φετινή εικαστική σεζόν από 1-10 Σεπτεμβρίου και μας καλεί για δεύτερη χρονιά να δούμε το Λαύριο με μία εντελώς διαφορετική ματιά. Ο λόγος για την ομαδική έκθεση "Λαυρεωτική Γη, απόηχοι μιας μακρινής εποχής" (τίτλος εμπνευσμένος από το "Echoes" των Pink Floyd), στην οποία φέτος συμμετέχουν δώδεκα σύγχρονοι καλλιτέχνες. 

Ο χώρος του Τεχνολογικού Πολιτιστικό Πάρκου Λαυρίου είναι από μόνος του λόγος να επισκεφθείς την περιοχή. Όμως, στόχος της εμπνεύστριας του "Lavreotiki art project", Αμαλίας Χαρικιοπούλου, δεν ήταν απλώς να εντυπωσιάσει τον θεατή παρουσιάζοντας μια έκθεση μέσα στο πάρκο, αλλά να ρίξει φως σε αφανή σημεία του πολιτιστικού τοπίου της Λαυρεωτικής, μέσα από τις πρακτικές, τα μέσα και τις μεθοδολογίες που υιοθετεί ο κάθε καλλιτέχνης.

"Η διαδικασία της δημιουργίας των έργων και τα φιλοσοφικά ζητήματα που προκύπτουν είναι στοιχεία που θέλησα να εστιάσω τόσο στο "Lavreotiki art project", όσο και σε παλαιότερα  εγχειρήματα, όπως το ᾽Ερημία ΑΜΟΡΓΌΣ᾽ (2016) και το ᾽Α Field Guide to Getting Lost᾽, Vol. 1 & 2" μας λέει η Αμαλία. "Η έρευνα διαχωρίστηκε από την περίοδο της παραγωγή των έργων, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες να γνωρίσουν σε βάθος το πολιτιστικό τοπίο της Λαυρεωτικής και να εξερευνήσουν την υλική, άυλη και περιβαλλοντική κληρονομιά. Η περίοδος έρευνας αποτυπώθηκε σε μορφή δικτυακού καταλόγου από το THE ΤΕΛΟΣ SOCIETY και είναι διαθέσιμη ηλεκτρονικά".

Πέντε από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες (Γιώργος Παλαμάρης, Κατερίνα Παπαζήση, Μαρία Ευσταθίου, Παναγιώτης Λάμπρου, Μαρία Νικηφοράκη) μας μίλησαν για τις ιδιομορφίες της Λαυρεωτικής Γης που ενέπνευσαν τα έργα τους.

Ποια στοιχεία από την ιστορία και την ποικιλομορφία της λαυρεωτικής γης χρησιμοποιήσατε στο έργο σας και πώς καταφέρατε μέσω αυτού να αναδείξετε την ιστορία της περιοχής; Υπήρξε κάποιο κομμάτι της που σας έκανε εντύπωση;

Γιώργος Παλαμάρης: Για εμένα, το σημαντικότερο κομμάτι στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις είναι η ανθρώπινη επικοινωνία πριν και μετά τα εγκαίνια τους. Γι' αυτό, θα ήθελα πρώτα να αναφερθώ στον άνθρωπο που ξεκίνησε το πρότζεκτ της Λαυρεωτικής, την αγαπητή Αμαλία. Το βάθος χρόνου και η βραδύτητα που παρέδωσε σε όλους μας με παραδειγματική συνέπεια και οργάνωση για να δημιουργήσουμε αυτήν την έκθεση, καθώς και η διάθεσή της για συνεργασία και συζήτηση, αποτελούν για εμένα τη βασική εμπειρία της συμμετοχής μου στο πρότζεκτ. Θεωρώ σημαντικό στην εποχή μας να επιστρέφουμε σε τέτοιους ρυθμούς, να ατενίζουμε με ένα αργό βάδισμα και να μην κλέβουμε εικόνες στα πεταχτά. Επομένως, θα ήθελα να ευχαριστήσω την Αμαλία και να ενθαρρύνω την ίδια όπως  και άλλους επιμελητές και εικαστικούς να δίνουμε ουσία  και χώρο στον χρόνο μας.

Λαυρεωτική Γη Κατερίνα Παπαζήση
Κατερίνα Παπαζήση. Down to the Paradise City. 2023. Ζωγραφικό έργο και γλυπτά από κερί και λαδομπογιά

Κατερίνα Παπαζήση: Τα βασικά υλικά του έργου μου είναι τα χρώματα λαδιού που χρησιμοποιώ στη ζωγραφική μου και οι "σκουριές", δηλαδή τα απόβλητα της μεταλλευτικής δραστηριότητας της περιοχής. Οι σκουριές έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε μόλυβδο, και είναι ο λόγος για τον οποίο ο Ιταλός Serpieri αρχικά ήρθε στο Λαύριο και εγκατέστησε το εργοστάσιο μεταλλουργίας, αναβιώνοντας τα μεταλλεία που είχαν μείνει ανενεργά από την αρχαιότητα. Σήμερα τα απόβλητα βρίσκονται πεταμένα σε λόφους, σε διάφορα σημεία μέσα στο Λαύριο και στην ευρύτερη περιοχή της Λαυρεωτικής. Μοιάζουν με σωρούς από μαύρες πέτρες, αλλά είναι στην πραγματικότητα μεταλλεύματα. Κάνοντας βόλτα σε έναν τέτοιο λόφο στο Λαύριο, μου έκανε εντύπωση το ανάγλυφο της επιφάνειάς των σκουριών, που δίνει την εικόνα μιας ροής παγωμένης στον χρόνο, και θέλησα να βγάλω καλούπια από αυτούς τους σχηματισμούς. Σε δεύτερο χρόνο, ερευνώντας τον τρόπο δημιουργίας αυτών των απορριμμάτων, συνειδητοποίησα ότι στην ουσία αυτά τα ίδια είναι η ιστορία του τόπου. Η "Μαύρη Πέτρα του Λαυρίου" έδωσε, κατά την αρχαιότητα,  και ξανάδωσε, κατά τον 19ο αιώνα με τον Serpieri, ζωή στην περιοχή. Ταυτόχρονα  όμως κατέστρεψε το υπέδαφος της, μιας και ο μόλυβδος είναι τοξικός. Αυτή η συμβιωτική σχέση, όπως και η έννοια της εξόρυξης,  αντανακλώνται στα έργα όπως εξελίχθηκαν. Το ότι καταπιάστηκα με τις σκουριές έχει ίσως να κάνει και με τη δική μου ιστορία και σχέση με την περιοχή, μιας και περνούσα εκεί τα καλοκαίρια μου ως παιδί και έφηβη, πράγμα που με έκανε να θέλω πολύ να συμμετέχω σε αυτό το εγχείρημα.

Μαρία Ευσταθίου: Εστίασα την έρευνα μου γύρω από τον ασύλληπτο γεωλογικό πλούτο της περιοχής. Χρησιμοποίησα τα στοιχεία που βρίσκονται σε μεγαλύτερη συγκέντρωση στο υπέδαφος της περιοχής για να δημιουργήσω μία "γεωγραφική παλέτα”, ένα χρωματολόγιο κατά κάποιο τρόπο, της περιοχής της Λαυρεωτικής. Γνώριζα για τις εξορύξεις, το ασήμι, το μόλυβδο. Αλλά δεν γνώριζα το εύρος της ποικιλομορφίας. Μία χούφτα στοιχεία έχουν δημιουργήσει πάνω από 680 διαφορετικά ορυκτά, δηλαδή πάνω από το 12.5% των γνωστών ορυκτών παγκοσμίως, με τα 25 από αυτά να έχουν ανακαλυφθεί εδώ για πρώτη φορά. Διαβάζοντας για το Λαύριο, συνάντησα και τον όρο "ανθρωπογενή ορυκτά" - ορυκτά που δεν θα υπήρχαν χωρίς την καταλυτική επίδραση της ανθρώπινης δραστηριότητας στη φύση, ή που δημιουργήθηκαν ακριβώς μέσω της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τη φύση. Έξι έχουν δημιουργηθεί στις σκωρίες του Λαυρίου και για μένα κατά κάποιο τρόπο εικονογραφούν την ιστορία της περιοχής.

Λαυρεωτική Γη Παναγιώτης Λάμπρου
Παναγιώτης Λάμπρου. Κόνις. Τυπώματα σε φωτογραφικό χαρτί. 2022

Παναγιώτης Λάμπρου: Το ενδιαφέρον μου στη Λαυρεωτική εστιάζει σε δυο ιστορικά συμβάντα και μια αρχαία τεχνικά φυσική κατασκευαστική, άγνωστη σε μας. Η νίκη των Ελλήνων έναντι των Περσών επιτεύχθηκε πρώτα στις αρχαίες στοές του Λαυρίου. Ο επιχειρηματίας Σερπιέρη συναντά τον κλέφτη Κίτσο από το Χάος και συμφωνούν στην εποπτεία του χώρου εξόρυξης. Η αρχαία τεχνική κατασκευής κονιάματος ή κόνις, είχε τη δυνατότητα να ομογενοποιεί την κάθε επιφάνεια και να την στεγανοποιεί, δημιουργώντας τα περίφημα αρχαία λουτρά για το πλύσιμο των ορυκτών. Η σειρά των φωτογραφιών "Κόνις" παρουσιάζει αποσπάσματα από τις συνοικίες του Λαυρίου. Πρόθεσή μου είναι η σύνδεση των στοιχείων της μνήμης και η ανάδειξη ιστορικών γεγονότων που έρχονται σε δεύτερη ή και τρίτη θέση στην επίσημη ιστορικά συλλογική μνήμη. Με ενδιαφέρει η θέση του καλλιτέχνη, που θέλει να αποδώσει τα εύσημα στο ίχνος της ιστορικής αλήθειας που είναι καλυμμένο από τον όγκο της ιστορικής εντύπωσης.

Μαρία Νικηφοράκη: Αυτό που με ενδιέφερε από τη πρώτη στιγμή στην ιστορία του Λαυρίου είναι μια κατά τη γνώμη μου μεταφυσική διάσταση που μπορεί να έχουν οι πέτρες και οι στοές μέσα στη γη. Ενώ υπάρχει μια πολύ ισχυρή πολιτική ιστορία που έχει φυσικά να κάνει με την εργατική τάξη και την ελληνική βιομηχανία, ισχυρό επίσης είναι το κομμάτι του πνευματικού στοιχείου και της τελετουργικότητας. Κεντρικό ρόλο στην κατανόηση μου της περιοχής της Λαυρεωτικής Γης έπαιξε επίσης το κομμάτι του περιβάλλοντος και της υγείας, τηςπερίθαλψης και γενικότερα της φροντίδας. Έχω επιλέξει να κάνω ένα έργο που καταπιάνεται κατά κάποιον τρόπο με τους εργάτες μεταλλωρύχους. Η σύνθεση του έργου μου "Tongue Animal" χρησιμοποιεί την κίνηση που χρησιμοποιούσαν οι μεταλλωρύχοι μέσα στις στοές προσχωρώντας σε αυτές, και, με αφορμή αυτή, χτίζει μια χορογραφία ενός "ζώου” που περπατάει /σέρνεται στα τέσσερα ακριβώς όπως αυτοί μέσα στα υπόγεια εδάφη. Το ζωωδώς αυτό σώμα διασχίζει μια πορεία, ουσιαστικά δηλαδή καταγράφει μια δίκη του προσωπική διαδρομή. Το κομμάτι που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση φυσικά είναι και ο τόπος που πραγματοποίησα το έργο μου που είναι ο λόφος υγειονομικής ταφής που βρίσκεται μέσα στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου. Ο χώρος αυτός είναι κάτι που στα μάτια μου έχει να μυθικό και πνευματικό χαρακτήρα, μεταφυσικό και υπερβατικό: είναι ένας λόφος που μέσα του έχουν θαφτεί πέτρες, ρυπασμένα δηλαδή εδάφη.

Έχετε επιχειρήσει παλιότερα να εξερευνήσετε με αυτόν τον τρόπο το φυσικό τοπίο; Πώς ήταν η εμπειρία εδώ;

Κ.Π.: Η εξερεύνηση του αστικού τοπίου και της σχέσης του με το σώμα μου ήταν το κύριο θέμα της δουλειάς μου για πολλά χρόνια. Αυτό άρχισε με ένα πρότζεκτ επάνω στην κατεδάφιση του σπιτιού μου, που ήταν και το θέμα της πτυχιακής μου στην Καλών Τεχνών το 2006. Στην συνέχεια ασχολήθηκα περισσότερο με στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος, όπως τα βρύα και τα δέντρα, αναζητώντας τα στοιχεία της ρευστότητας και της σαρκικότητας, που συνδέουν τη φύση με το ανθρώπινο σώμα. Η πρακτική μου πλέον έχει στραφεί κυρίως σε ζωγραφικά ζητήματα, αλλά αυτές οι έννοιες την διαποτίζουν, και πάντα υπάρχει το ενδιαφέρον για την σχέση του σώματος με τον χώρο και το τοπίο.  Για μένα η δημιουργία αυτών των έργων ήταν σημαντική εμπειρία. Ασχολούμενη με τη γη, ένιωσα περισσότερο κομμάτι της. Εστιάζοντας σε ένα πολύ συγκεκριμένο στοιχείο του τόπου, τις σκουριές, μπόρεσα να έρθω σε επαφή με την ιστορία και μορφολογία του σε περισσότερο βάθος. 

Μ. Ε.: Δεν το έχω κάνει σε αυτή την έκταση, ούτε με αυτόν τον τρόπο, αν και πολλές φορές έχω χρησιμοποιήσει στοιχεία της φύσης ή του φυσικού τοπίου στο έργο μου. Η όλη εμπειρία είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον, κυρίως ως προς την ευκαιρία να γνωρίσω ένα τόπο σε μεγαλύτερο βάθος, αλλά και να μοιραστώ παρατηρήσεις και σκέψεις με άλλους εικαστικούς στα πλαίσια ενός κοινού πρότζεκτ.

Π.Λ.: Ναι, και ποιο ειδικά στο έργο "burnt land" του 2007 - 2008,  που έγινε για την παρουσίαση του τοπίου, μετά την καταστροφή από τις φωτιές της Πελοποννήσου. Είχα περισσότερο  χρόνο και αυτονομία για να κινηθώ πιο αναλυτικά στην περιγραφή. Είναι ένα έργο 150 εικόνων που σηματοδοτεί συμβολικά την έναρξη των εξελίξεων στη πολιτική κρίση του νέου μας πολιτισμού. Στο Λαύριο είχα λιγότερο χρόνο, αλλά, εμπειρικά, κινήθηκα με αμεσότητα στο αποτέλεσμα. Η προετοιμασία της επιμελήτριας ήταν υποδειγματική και ενισχυτική για να βρεθεί η οδός της προσέγγισης.

Μ.Ν.: Η καλλιτεχνική πρακτική μου χρησιμοποιεί τακτικά στοιχεία χορογραφίας, κίνησης και ενσωμάτωση του τοπίου. Ως καλλιτέχνης πειραματίζομαι στο πεδίο μεταξύ περφόρμανς, φιλμ και χορού. Χρησιμοποιώ τη χορογραφία και το βίντεο προκειμένου να προσδώσω κοινωνική διάσταση στην κίνηση και το σώμα. Συχνά καταπιάνομαι με έννοιες χορεο-πολιτικών. Κατά τη διαδικασία της έρευνας και της δημιουργίας ενός καινούργιου έργου εμπνέομαι από ένα τοπίο και την ιστορία που το διέπει ενώ ταυτόχρονα μελετάω τις μορφές κίνησης που το χαρακτηρίζουν: συγκεκριμένα της ανθρώπινα βιωμένης κίνησης και πως το σώμα κινείται ή κινούταν σε αυτό το τοπίο. Στο συγκεκριμένο έργο, το "Τongue Αnimal", εμπνεύστηκα από τον τρόπο που οι μεταλλωρύχοι κινούνταν μέσα στις στοές και στα εδάφη της Λαυρεωτικής. Καθόλη τη διάρκεια της παραγωγής του έργου, φανταζόμουν πως βιωνόταν ο χρόνος και το τοπίο, συχνά επέστρεφα στη σκληρότητα της φράση το μαύρο φως, το σκοτεινό περιβάλλον και τι το φως σήμαινε για τον εργάτες, πόσο σκληρές ήταν οι συνθήκες εργασίας. Το έργο εμπλέκεται με μια χορογραφία τοπίου που περιλαμβάνει ένα syllabus κίνησης που συνδέεται με το τοπίο και ειδικά την ιστορία του Πάρκου και φέρνει ένα αισθησιακό βίωμα της ιστορίας αυτής. To "Τongue Αnimal" είναι ένα ζώο που βγαίνει τη νύχτα. Γλείφει τη γη, και επικοινωνεί με τα πνεύματα. Χορεύει πάνω σε ένα τάφο, κυματίζει το σώμα του στον ουρανό.

Λαυρεωτική Γη Μαρία Ευσταθίου
Μαρία Ευσταθίου. Extended Ground. 2023. Πορσελάνη χρωματισμένη με οξείδια μετάλλων και χώμα από την περιοχή του Λαυρίου

Το φυσικό περιβάλλον και τα διάφορα προβλήματα που το πλήττουν είναι πλέον "της μόδας", αφού τέτοιες θεματικές συναντάμε σε αρκετά σύγχρονα καλλιτεχνικά εγχειρήματα. Το Lavreotiki Art Project καταπιάνεται και με το ζήτημα της περιβαλλοντικής κληρονομιάς, οπότε ήθελα να ρωτήσω σε τι βαθμό το προσεγγίζετε στην πρακτική σας.

Γ.Π.: Είναι αναπόφευκτο οι οικολογικές προκλήσεις να βρίσκονται στο επίκεντρο των σκέψεών μας, όχι μόνο στον καλλιτεχνικό χώρο. Μακάρι να ήταν εφήμερα και περαστικά σαν τη "μόδα", αλλά το πρόβλημα διαρκεί εδώ και σχεδόν έναν αιώνα, και φαίνεται ότι θα συνεχίσει να μας απασχολεί ακόμα πιο έντονα στο μέλλον. Σίγουρα ακούγεται και φοριέται πολύ σαν ταμπελάκι το οικολογικό- βιολογικό και δυστυχώς μπορεί κανείς να ονομάσει μόδα μια τέτοια κατεύθυνση όταν και ο ίδιος ο κόσμος δε το παίρνει στα σοβαρά. Παρ' όλα αυτά, είμαι βέβαιος ότι υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό που αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα του θέματος. Προσωπικά αναπτύσσω μέσα στην καθημερινότητα μου την οικολογική συνείδηση και η πρακτική με την οποία την επεξεργάζομαι ξεκινάει από το παιχνίδι με τα παιδιά μου και φτάνει μέχρι το εργαστήριο μου, αλλά κυρίως όταν βλέπω τα παιδιά να αντιλαμβάνονται την σημασία της οικολογίας και αισθάνομαι ευτυχής - όχι με κάποιο έργο μου.

Λαυρεωτική Γη Γιώργος Παλαμάρης
Γιώργος Παλαμάρης. Από την έρευνα για το έργο Some Grams of Silver. Πετρώματα, φως, αξίνα, ασήμι. 2023

Κ.Π.: Το περιβάλλον της λαυρεωτικής είναι μια κληρονομιά που μας δίνεται από τα αρχαία χρόνια. Η επιμελήτριά, Αμαλία Χαρικιοπούλου, από την αρχή εστίασε στη σχέση των καλλιτεχνών με αυτόν τον τόπο. Με τη γη, το τοπίο και την ιστορία του. Δεν έθεσε συγκεκριμένα ζητήματα οικολογίας και προστασίας του περιβάλλοντος, αν και αυτά μπορεί να προκύπτουν με διαφορετικούς τρόπους μέσα από τη δουλειά των καλλιτεχνών εφόσον έχουν ασχοληθεί με το φυσικό περιβάλλον.  Για μένα αυτό είναι μια σημαντική διαφορά του συγκεκριμένου πρότζεκτ από άλλα. Το δικό μου έργο εξελίχθηκε ως μια σχέση φροντίδας προς τη γη και προς αυτήν την κληρονομιά μας. Τόσο τα γλυπτά όσο και το ζωγραφικό έργο εμπεριέχουν το στοιχείο της εξόρυξης και του μετασχηματισμού, όπως και η μεταλλευτική δραστηριότητα. Αυτή δεν ήταν από την αρχή η πρόθεσή μου και δεν συνηθίζω να κάνω έργα με σκοπό να μεταδώσω κάποια συγκεκριμένα νοήματα. Η ύλη και το νόημα όμως, είναι για μένα αλληλένδετα. Μέσα από τη διαδικασία και από τη σχέση μου με τα υλικά και αυτών μεταξύ τους, αναδύθηκαν οι όποιες σημασίες. Στο μυαλό μου, το πολύτιμο στοιχείο που βγάζω στο φως μέσα από τη δράση μου είναι το χρώμα. 

Μ.Ε.: Αυτό που κέντρισε το ενδιαφέρον μου από την πολύ αρχή, είναι ακριβώς το γεγονός ότι ολόκληρη η μακραίωνη ιστορία της περιοχής πηγάζει από τον φυσικό του πλούτο αλλά και την εκμετάλλευση του που φυσικά οδήγησε σε τεράστια περιβαλλοντικά προβλήματα. Οπότε το έργο μου πραγματεύεται κυρίως τέτοια ζητήματα. Νομίζω εξάλλου ότι είναι δύσκολο να κάνει κάποιος ένα έργο για το Λαύριο, χωρίς να αγγίξει έστω και έμμεσα τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την εκμετάλλευση του, αφού είναι τεράστιο κομμάτι της ιστορίας του.

Π.Λ.: Μακάρι να έγινε ουσιαστικά της μόδας και να πετυχαίνει η ενημέρωση του κοινού, η εξέλιξη στην έρευνα, η ουσιαστική χρηματοδότηση και η έκθεση τέτοιων εγχειρημάτων. Σχετικά με το Λαύριο ο όρος πολιτιστική κληρονομιά είναι ακέραιος. Ο βαθμός προσέγγισης μου επικοινωνείται ως αισθητική θέση στο εικαστικό έργο.

Λαυρεωτική Γη Μαρία Νικηφοράκη
Μαρία Νικηφοράκη. Tongue Animal. Performance video. Full HD. Διάρκεια: 11᾽45᾽᾽. 2023 
Σύλληψη/ σκηνοθεσία : Μαρία Νικηφοράκη. 
Μουσική: Ophia. Audio mixing/mastering: Άγγελος Κατσέλης

Μ.Ν.: Θεωρώ ότι είναι πλέον απαραίτητο να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε οικολογικά και να σκεφτόμαστε προστατευτικά τόσο σε σχέση με το περιβάλλον όσο και την ανθρώπινη κοινότητα. Το ίδιο ισχύει για μένα και στα καλλιτεχνικά εγχειρήματα. Το Lavreotiki Art Project καταπιάνεται με το ζήτημα της περιβαλλοντικής κληρονομιάς ή και στιγματισμού επίσης. Εγώ το προσεγγίζω από τη σκοπιά της περιβαλλοντικής ζημιάς. Η δίκη μου προσέγγιση μέσω του έργου μου θέλει να μιλήσει για μια εξυγίανση Ή θεραπεία, μέσω της περφόρμανς και της επιτέλεσης του σώματος, της υπερβατικότητας που συμβαίνει δηλαδή μεταξύ του σώματος και του τοπίου. Ένα πολύ ενδιαφέρον μέρος του Lavreotiki Art Project ήταν το γεγονός ότι η επιμελήτρια του εγχειρήματος, Αμαλία Χαρικιοπούλου οργάνωσε μια σειρά από ξεναγήσεις που αφορούσαν σε γεωπόνους, ιστορικούς και αρχαιολόγους, κ.α. που εστίαζαν μεταξύ άλλων και στο θέμα της γης και της ρύπανσης που υπέστη και φυσικά το κόστος αυτού σε ανθρώπινο επίπεδο. Βρήκα το σύνολο των πληροφοριών σε αυτά τα tours πολύ απαραίτητα για μια ολιστική και κριτΙκή γνώση της ιστορίας της περιοχής. Η ιστορία του Λαυρίου φέρει περιβαλλοντική μόλυνση του αέρα και των εδαφών. Ο τάφος (dry tomb) στο πάρκο λειτουργεί ακριβώς για να στεγάσει και να επικαλύψει αυτή τη μόλυνση. Επιλέγοντας αυτό το σημείο νομίζω ότι τονίζω ακριβώς αυτό το τεράστιο θέμα της περιβαλλοντικής ρύπανσης και της εξυγίανσης του τοπίου.

Η επιμελήτρια του πρότζεκτ περιγράφει ότι στόχος εδώ είναι να βρεθούν τρόποι ώστε η ιστορία και το τοπίο να μετατραπούν προσωρινά σε εργαστήρια σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας. Πιστεύετε ότι ο καλλιτέχνης έχει περισσότερη ελευθερία (όχι μόνο από άποψη χώρου αλλά και καλλιτεχνικής δημιουργίας) όταν πρέπει να στήσει το έργο του σε ένα πιο ανοιχτό περιβάλλον, παρά μέσα σε μια γκαλερί ή στούντιο;

Κ.Π.: Ο κάθε χώρος έχει τις δικές του ελευθερίες και περιορισμούς. Εγχειρήματα όπως αυτό μου δίνουν τη δυνατότητα να πειραματιστώ με διαφορετικά μέσα και τρόπους παρουσίασης. Υπάρχουν κι εδώ όμως περιορισμοί. Καταρχάς ως προς το τι έργο θα μπορούσα να φτιάξω. Ήθελα το έργο μου να έχει άμεση σχέση με το φυσικό τοπίο  και να χρησιμοποιήσω υλικά από το περιβάλλον αυτό. Οπότε, δεν μπορούσα να φτιάξω έναν πίνακα με λάδι όπως συνηθίζω στην πρακτική μου. Αυτός ήταν ένας περιορισμός που έβαλα στον εαυτό μου. Με δέσμευσε από τη μια, από την άλλη μου έδωσε τη δυνατότητα να βρω αλλά πράγματα. Ο χώρος που θα γίνει η έκθεση και πάλι, είναι πολύ δυνατός από μόνος του, έχει πάρα πολλά στοιχεία και το δικό του βάρος.  Δεν είναι οι λευκοί τοίχοι μιας γκαλερί. Στη γκαλερί ή σε κάποιον ανάλογο, ουδέτερο χώρο, το έργο στέκεται πιο ανεξάρτητο και πιο καθαρό. Στο τεχνολογικό πάρκο, είναι ένα ζήτημα το πώς το κάθε έργο θα ενταχθεί, θα συνομιλήσει με τα υπόλοιπα, και. ταυτόχρονα, θα καταφέρει να δημιουργήσει τον δικό του χώρο. Και αυτό είναι και το στοίχημα.

Μ.Ε.: Δε νομίζω ότι τίθεται τόσο θέμα μεγαλύτερης ελευθερίας της καλλιτεχνικής δημιουργίας όσο της διευκόλυνσης της προσωπικής καλλιτεχνικής έρευνας και αυτό οφείλεται περισσότερο στον τρόπο που η Αμαλία το διοργάνωσε και το έτρεξε, παρά στο ότι είναι ένα πρότζεκτ εκτός γκαλερί. Άφησε απόλυτη ελευθερία να χειριστούν όλοι οι καλλιτέχνες το έργο τους με τον τρόπο που ο καθένας ήθελε, προσπαθώντας ταυτόχρονα να διευκολύνει την καλλιτεχνική έρευνα του καθενός μας οργανώνοντας εκδρομές και συζητήσεις γύρω από όλες τις πτυχές της ιστορίας της περιοχής. 

Π.Λ.: Όταν ο καλλιτέχνης εννοεί χώρο μιλάει για τον εσωτερικό του χώρο. Κάθε φορά που χρειάζεται να δημιουργηθεί ένα έργο ουσιαστικά δημιουργείται πρώτα ένας εσωτερικός χώρος, όπου θα φιλοξενήσει τα αισθαντικά ερεθίσματα, για να μπορέσει να συνθέσει από την αρχή και μέσω της εμπειρίας του, τις νέες συνθήκες που θα αποδώσουν το εικαστικό έργο.

Μ.Ν.: Αυτό είναι αλήθεια. Εγώ επισκέφτηκα πολλές φορές τον τάφο και εμπνεύστηκα από την παρουσία μου εκεί, να περπατάω εκεί, ακόμα και να μελετάω το φως ή το σκοτάδι. Ως καλλιτέχνης, τα μέσα μου είναι time based, τα περισσότερα έργα μου στήνονται επί τόπου σε τοπία με τη μορφή μιας περφόρμανς ή μετατρέπονται σε φιλμ και χρησιμοποιούν το τοπικό οπτικό υλικό. Στη περίπτωση του Λαυρίου , δεν έχουν γίνει μάλλον πολλές -τόσο στοχευμένα τουλάχιστον -καλλιτεχνικές δημιουργίες. Είμαι πολύ ευγνώμων και ενθουσιασμένη που είμαι μέρος του Lavreotiki Art Project καθώς είναι από τις πρώτες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις που γίνονται σε αυτό το περιβάλλον, τουλάχιστον μέσα στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου. Έχει πολύ ενδιαφέρον να δει κανείς πώς το προσεγγίζει ο κάθε καλλιτέχνης από εμάς και ποια είναι τα προσωπικά βιώματα που τελικά μας οδηγούν στη παραγωγή ενός καλλιτεχνικού έργου. Εμένα η επίσκεψη μου εκεί μου θύμισε πολύ τον πατέρα μου πχ. που ήταν γεωπόνος και με έκανε να σκεφτώ τη σχέση που έχει ο άνθρωπος ιστορικά και χρονικά με τη γη. Ουσιαστικά αυτή τη κυκλικότητα της ζωής και του θανάτου, τη βιώνω όταν βρίσκομαι εκεί, όπως φυσικά και την ελληνική ιστορική και πολιτική πυκνότητα.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Λαυρεωτική Γη, απόηχοι μιας μακρινής εποχής

  • Μεικτά Μέσα

Το Lavreotiki Art Project προσκάλεσε δώδεκα σύγχρονους εικαστικούς καλλιτέχνες να εξερευνήσουν την πολιτιστική κληρονομιά της Λαυρεωτικής (άυλη, υλική και περιβαλλοντική) και να δημιουργήσουν νέα έργα για την ομαδική έκθεση με τίτλο «Λαυρεωτική Γη, απόηχοι μιας μακρινής εποχής». Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου, το οποίο βρίσκεται στις πρώην βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Γαλλικής Εταιρείας Μεταλλείων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.