Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (3-9/7)

Επαναπροσδιορισμοί του βιομηχανικού παρελθόντος της Ελευσίνας, η ιδέα της τέχνης ως παράσιτο και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Ελευσίνα Mon Amour

Ελευσίνα Mon Amour: Αναζητώντας τον Τρίτο Παράδεισο

Η Κατερίνα Γρέγου και δεκαέξι καλλιτέχνες επιχειρούν μία κοινωνικοπολιτική ανάγνωση της Ελευσίνας και της ευρύτερης περιοχής του Θριάσιου πεδίου. Έμπνευση αποτέλεσε το βιβλίο "Storming the Gates of Paradise: Landscapes for Politics" της συγγραφέα, ιστορικού, περιβαλλοντολόγου και ακτιβίστριας Rebecca Solnit, καθώς και η ταινία-σταθμός "Χιροσίμα Αγάπη Μου" του Αλέν Ρενέ. Κάθε καλλιτέχνης εξερευνά διαφορετικά κεφάλαια της ιστορίας και του παρόντος της Ελευσίνας (εστιάζοντας στο βιομηχανικό της παρελθόν και μέλλον) και μιλά για τα τραύματα και τις προσδοκίες της, αλλά και πως αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Όμως τα έργα δεν περιορίζονται μόνο στο ελευσίνιο πλαίσιο: ασχολούνται με ευρύτερα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά ζητήματα που αφορούν τόπους σε μετασχηματισμό, καθώς και τη σημερινή παγκοσμιοποιημένη συνθήκη. 

Εγκαίνια: 7/7 (7 μ.μ.)

Info: Παλαιό Ελαιουργείο, X-Bowling Art Center | 7/7-30/9 | Είσοδος ελεύθερη

KSENISTIS

ksenistis

Μία σύμπραξη εικαστικών έργων και φωτογραφικών ιδεών των καλλιτεχνών Masha Romanova και Κατερίνας Παπαβομβολάκη (PPAK). Η έκθεση εξερευνά την περίπλοκη σχέση μεταξύ της τέχνης και της συμβιωτικής ύπαρξής της τόσο μέσω ανθρώπων όσο και καταστάσεων. Ο τίτλος είναι παρμένος από τον όρο "ξενιστής" και ενσαρκώνει την ιδέα της τέχνης ως ένα παράσιτο, υπό την έννοια ότι οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν εμπειρίες άλλων ατόμων για να προβάλουν το συναισθηματικό τους εύρος, αλλά και να εξερευνήσουν τον εσωτερικό τους κόσμο. 

Εγκαίνια: 7/7 (6 μ.μ.)

Info: Tag Project Space | 7-9/7 | Ώρες λειτουργίας: Παρ. 6-9 μ.μ., Σαβ.: 6-11 μ.μ., Κυρ.: 1-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Imposters

Imposters

Γυναίκες δημιουργοί επέλεξαν να εξερευνήσουν νέα μονοπάτια της τέχνης, ακολουθώντας τα ταλέντα και τις κλίσεις τους. Έτσι όμως κατέληξαν να διακατέχονται από "σύνδρομο του απατεώνα", προσπαθώντας να αποδείξουν εκ νέου την αξία τους σε ένα πολύ ιδιαίτερο πλαίσιο. "Σύνδρομο του απατεώνα" διακατέχει όσους αδυνατούν να εσωτερικεύσουν τα επιτεύγματά τους και έχουν έναν μόνιμο φόβο ότι θα εκτεθούν ως "απατεώνες", παρά το προφανές ταλέντο τους. Μέσα από χαρακτικά, ποίηση, φωτογραφία, ζωγραφική, κέντημα και κόμικς, το πρότζεκτ χαρτογραφεί δημιουργικές γυναίκες που αισθάνονται ανασφάλεια στον νέο, επαγγελματικό τους ρόλο.

Εγκαίνια: 4/7 (7 μ.μ.) 

Info: T.A.F./ the art foundation | 4/7-2/9 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Κυρ.: 3-11 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Το Φυλακτό Μου

Το Φυλακτό μου

Πωλητές του περιοδικού δρόμου "σχεδία" αφηγούνται τις ιστορίες τους, αναβιώνοντας την ορατότητα και την αορατότητα, αλλά και τις μεταξύ τους μεταβάσεις. Τα αντικείμενα "μίας προηγούμενης ζωής" που παρουσιάζονται στην έκθεση ανήκουν στους πωλητές του περιοδικού και μαρτυρούν πτυχές της ζωής αυτών των ανθρώπων, οι οποίες συνδέονται άμεσα με το φαινόμενο του εκτοπισμού. Η έκθεση διοργανώνεται από την Inter Alia στο πλαίσιο του Outcast Europe, μιας δράσης πουδιερευνά τη μετακίνηση και τον εκτοπισμό ως ένα διαρκές ταξίδι ατόμων από διαφορετικά μέρη και εποχές. Κατά την διάρκεια της έκθεσης θα διοργανωθούν επίσης εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά.

Εγκαίνια: 3/7 (7 μ.μ.)

Info: "σχεδία home" | 3-27/7 | Η έκθεση θα είναι ανοιχτή τις ώρες λειτουργίας του "σχεδία home" | Είσοδος ελεύθερη

Urban Lovers

Urban Lovers

Η μεγαλύτερη γιορτή street art της πόλης επιστρέφει στην Πλατεία Μαβίλη για το διήμερο 5 & 6/7, καλώντας τους Αθηναίους να εξερευνήσουν την αστική κουλτούρα. Στο πλαίσιο του φετινού "Urban Lovers", διοργανώνεται μία urban έκθεση φωτογραφίας εμπνευσμένη από τη ζωή στην Αθήνα. Είκοσι νέοι φωτογράφοι αποτυπώνουν με τη δική τους ματιά την ελληνική πρωτεύουσα, αναδεικνύοντας την ομορφιά της και όλα όσα την κάνουν να ξεχωρίζει.

Info: Metaphor Athens | 5 & 6/7 | Ώρες λειτουργίας: 4 μ.μ. – 12 π.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Resilient by Nature

Resilient by Nature Golemas Miltos
@Zoumboulakis Galleries
Golemas Miltos, "ΑΥΞΩΝ ΜΗΝΙΣΚΟΣ" 25Χ35, Oil on canvas, 2023

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία και βίντεο προβάλλουν διαφορετικές οπτικές γύρω από τις σημερινές περιβαλλοντικές κρίσεις και τα νέα οικοσυστήματα που διαρκώς εμφανίζονται. Δεκατέσσερις καλλιτέχνες προσεγγίζουν την έννοια της ανεκτικότητας, της προσαρμοστικότητας αλλά και του φυσικού τοπίου εν γένει. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα προβληθεί βίντεο του έργου "Sea Monster II" της Ελένης Μυλωνά, στις 13 Ιουλίου και τον Σεπτέμβριο.

Εγκαίνια: 6/7 (6-9 μ.μ.)

Info: Γκαλερί Ζουμπουλάκη | 6/7-9/9 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 11 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Urban Lovers

  • Φωτογραφία

Στο πλαίσιο του «Urban Lovers», του μεγαλύτερου street art event της πόλης παρουσιάζεται μία urban έκθεση φωτογραφίας εμπνευσμένη και αφιερωμένη στην ζωή της πόλης. Πιο συγκεκριμένα μέσα από ανοιχτό κάλεσμα θα επιλεχθεί και θα παρουσιαστεί η δουλειά 20 νέων φωτογράφων οι οποίοι έχουν αποτυπώσει μέσα από το φωτογραφικό τους φακό την δική τους ματιά στην πόλη εστιάζοντας στις όμορφες και ξεχωριστές πτυχές της.

Το Φυλακτό μου

  • Μεικτά Μέσα

Η ορατότητα, η αορατότητα και οι μεταξύ τους μεταβάσεις αναβιώνουν μέσα από τις ιστορίες των πωλητών του περιοδικού δρόμου «σχεδία» στην έκθεση «Το Φυλακτό μου». Η έκθεση διοργανώνεται από την Inter Alia στο πλαίσιο του Outcast Europe, μιας δράσης που, εξερευνώντας «ιστορίες από τα κάτω», διερευνά τη μετακίνηση και τον εκτοπισμό ως ένα διαρκές ταξίδι ατόμων από διαφορετικά μέρη και εποχές. Ο εκτοπισμός είναι συχνά συνώνυμος της μετανάστευσης, της προσφυγιάς και της μετακίνησης μεταξύ συνόρων. Δεν είναι πάντα έτσι. Τα αντικείμενα της έκθεσης ανήκουν σε πωλητές και πωλήτριες του περιοδικού του δρόμου «σχεδία» και ακολουθούν τις διαδρομές και τα μονοπάτια που έχουν ακολουθήσει οι ιδιοκτήτες τους, όταν έγιναν ξένοι στα μέρη όπου κάποτε ήταν ντόπιοι. Οι αφηγήτριες και οι αφηγητές επικεντρώνονται στην εργασία, στην οικογένεια, καθώς και στον εαυτό μέσα από προσωπικές διαδρομές και σημεία αναφοράς. Κάποια από τα αντικείμενα αφηγούνται ιστορίες ταξιδιών εντός και μεταξύ συνόρων, ενώ άλλα αναφέρονται στους αγώνες για την εύρεση ή την δημιουργία ενός σπιτιού. Εργαλεία από προηγούμενα επαγγέλματα, δώρα από αγαπημένα άτομα και υλικές αναπαραστάσεις των εσωτερικών κόσμων των αφηγητών.

Resilient by Nature

  • Μεικτά Μέσα

Στη σημερινή εποχή τα όρια μεταξύ του ανθρώπου και του φυσικού περιβάλλοντος γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα και ο αντίκτυπος της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον είναι αδιαμφισβήτητος. Τα έργα αγγίζουν θέματα που αφορούν τη σχέση της φύσης και της ανθρώπινης συνείδησης, και εκτείνονται σε ένα ευρύ φάσμα εικαστικών μέσων, όπως ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία και βίντεο, ενώ παρουσιάζουν διαφορετικές οπτικές στις τρέχουσες περιβαλλοντικές προκλήσεις και τα νέα οικοσυστήματα που συνεχώς αναδύονται. Στην έκθεση, 14 καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργα που προσεγγίζουν την έννοια της ανεκτικότητας, της προσαρμοστικότητας αλλά και του φυσικού τοπίου εν γένει. Επισημαίνοντας την ικανότητα των ζωντανών οργανισμών, αλλά και των φυσικών διεργασιών να επαναπροσδιορίζονται, να ανακάμπτουν και να ευδοκιμούν μπροστά σε προκλήσεις όπως η κλιματική αλλαγή, φυσικές καταστροφές ή διαταραχές και παρεμβάσεις στα φυσικά οικοσυστήματα τους. Ο τίτλος «Resilient by Nature» στέκεται τόσο κυριολεκτικά ως συνώνυμο της διαδικασίας προσαρμογής σε νέες συνθήκες και στους εναλλακτικούς τρόπους επιβίωσης, όσο και μεταφορικά ως μια φράση που αποδίδει έμφαση στην έννοια της αντίστασης και της φυσικής ανθεκτικότητας που εμπεριέχεται στην ανθρώπινη ύπαρξη. Η ίδια η φύση λειτουργεί ως υπόδειγμα ανάπτυξης μηχανισμών προσαρμοστικότητας και αντοχής απέναντι σε προκλήσεις και στην αβεβαιότητα.

Ελευσίνα Mon Amour: Αναζητώντας τον Τρίτο Παράδεισο

  • Μεικτά Μέσα

Η έκθεση προτείνει μια κοινωνικοπολιτική ανάγνωση της Ελευσίνας και της ευρύτερης περιοχής του Θριάσιου πεδίου, εμπνευσμένη από το βιβλίο «Storming the Gates of Paradise: Landscapes for Politics» της συγγραφέα, ιστορικού, περιβαλλοντολόγου και ακτιβίστριας Rebecca Solnit, η οποία προσεγγίζει την πολιτική μέσω της κοινωνικής ανάλυσης του τόπου και του τοπίου. Η έκθεση λαμβάνει επίσης υπόψη της το ιστορικό παρελθόν, το οποίο έχει συμβάλει καθοριστικά στη σημερινή ταυτότητα της πόλης. Συρράπτει μνήμη και εμπειρία, χώρο και χρόνο, παρελθόν και παρόν και προτείνει επιπλέον μια ψυχογεωγραφική ανάλυση της πόλης. Πολλοί από τους καλλιτέχνες της έκθεσης (δεκαέξι συνολικά) εξερευνούν συγκεκριμένα κεφάλαια της ιστορίας και του παρόντος –δημόσιου αλλά και ιδιωτικού– της Ελευσίνας και πραγματεύονται τα τραύματα και τις προσδοκίες της, και το πώς αυτά συχνά συνδέονται μεταξύ τους. Αν και τα περισσότερα έργα έχουν ως αφετηρία τον ίδιο τον τόπο της Ελευσίνας, το νόημα και η σημασία τους δεν περιορίζεται σε αυτόν, αλλά σχετίζεται με ευρύτερα σύγχρονα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά ζητήματα και διαδικασίες που αφορούν τόπους σε μετάβαση και μετασχηματισμό αλλά και την σημερινή παγκοσμιοποιημένη συνθήκη. Η πόλη της Ελευσίνας, χαρακτηριστική μεταβιομηχανική περίπτωση, είναι ιδανικό μέρος για να διερευνηθούν μερικές από τις σημαντικότερες σύγχρονες παγκόσμιες διαδικασίες και μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας: από την οικονομική αναδιάρθρωση, τις ραγδαίες αλλαγές στην παραγωγική οικονομία και την εργασία, μέχρι το οικολογικό-περιβαλλοντικό ζήτημα, τη μετανάστευση, την πολιτειότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα, και την πολιτιστική ταυτότητα. Το Μυστήριο 3 Ελευσίνα Mon Amour στόχο έχει –όπως αναφέρει και η Solnit στο βιβλίο της– να αποκαλύψει “την ομορφιά στο πιο σκληρό τοπίο και τον πολιτικό αγώνα στη φαινομενικά πιο γαλήνια θέα”, συνδέοντας την πολιτική, την ποιητική και την αισθητική. Παραλλάσσοντας τον τίτλο της εμβληματικής ταινίας Hiroshima Mon Amour (Χιροσίμα αγάπη μου, 1959) του Alain Resnais, η έκθεση κοιτάζει προς αλλά και πέρα από την προφανή κληρονομιά μιας καταστροφής –στην περίπτωση της Ελευσίνας, όχι από τον πόλεμο όπως στην ταινία του Resnais, αλλά από τη βαριά βιομηχανία– και φέρνει επίσης στο προσκήνιο εκδηλώσεις ανθεκτικότητας, αλληλεγγύης, ελπίδας, αναγέννησης και συγκρότησης κοινοτήτων. Μέσα στην έκθεση θα παρουσιαστεί ταυτόχρονα μια αρχειακή έκθεση, σε επιμέλεια της Δώρας Βασιλάκου, με τίτλο «Αισχύλεια: Ένα Αρχείο Μνήμης» που εστιάζει στη σύνδεση του φεστιβάλ Αισχυλείων με τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία από την ίδρυση του μέχρι και το 2016, χρονιά που η Ελευσίνα ανακηρύσσεται Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Μέσα από αρχειακό υλικό, αναδεικνύεται η πλούσια πολιτιστική παρακαταθήκη και παράδοση που άφησε ο θεσμός των Αισχυλείων στην Ελευσίνα και στους κατοίκους της και υπογραμμίζεται η σημαντικότητα του θεσμού ως προάγγελος της Ελευσίνας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.

Imposters

  • Μεικτά Μέσα

Το T.A.F./ the art foundation φιλοξενεί τα έργα μιας ομάδας γυναικών που επέλεξαν σε δεύτερο χρόνο να οδηγηθούν σε νέους δρόμους και διαφορετικά δημιουργικά πεδία. Παρόλο που έκαναν αυτή τη μετάβαση ακολουθώντας τα προφανή ταλέντα και κλίσεις τους, διακατέχονται από Imposter syndrome, προσπαθώντας να αποδείξουν εκ νέου την αξία τους -σε έναν πολύ πιο ιδιαίτερο πλαίσιο. Imposter syndrome ή "σύνδρομο του απατεώνα" διακατέχει τα άτομα που χαρακτηρίζονται από αδυναμία να εσωτερικεύουν τα επιτεύγματά τους και έναν επίμονο φόβο ότι θα εκτεθούν ως "απάτη". Παρά τα εξωτερικά αποδεικτικά στοιχεία της ικανότητας τους, εκείνοι και εκείνες που παρουσιάζουν το σύνδρομο παραμένουν πεπεισμένοι ότι είναι απατεώνες και δεν αξίζουν την επιτυχία. Το πρότζεκτ είναι μια χαρτογράφηση δημιουργικών γυναικών, που αισθάνονται ανασφάλεια στους νέους ρόλους τους, στην προσπάθεια εκπλήρωσης του επαγγελματικού τους οράματος. Ξεχωρίσαμε μια σύνθεση δημιουργικών πεδίων και ανατρεπτικών επαγγελματικών σταδιοδρομιών θέλοντας να στηρίξουμε αυτές τις δημιουργούς, να κανονικοποιήσουμε την εμπειρία τους και να αναδείξουμε τη δουλειά τους. Επανοικειοποιoύμαστε τη λέξη imposter του -τόσο κοινού πια- imposter syndrome, χαρακτηριστικό της σύγχρονης γυναικείας επαγγελματικής εξέλιξης, αλλά αναγνωρίζοντας αυτό το κοινό βίωμα, θα επιχειρήσουμε να το αντιμετωπίσουμε, να το ανατρέψουμε και συνεπώς να το προσπεράσουμε. Η έκθεση είναι μια σύνθεση από έργα χαρακτικής, ποίησης, φωτογραφίας, ζωγραφικής, κεντήματος και κόμικ, που συνοδεύονται από τις αντίστοιχες ιστορίες μετάβασης των δημιουργών, οι οποίες άφησαν ή και παράλληλα με τον κόσμο των επιχειρήσεων και των υπηρεσιών και βρέθηκαν στα τωρινά δημιουργικά τους πεδία. Πρόκειται για έργα που μιλάνε για την γυναικεία ενδυνάμωση, για την ασφάλεια που θα θέλαμε να νιώθουμε στα σώματα μας για την ελευθερία που θέλουμε να χαρακτηρίζει τις σκέψεις μας, για την αποδοχή του να απολαμβάνουμε τα κορμιά μας και να αρθρώνουμε με θάρρος τον λόγο μας. Ταξιδεύουμε λοιπόν σε ένα σύμπαν όπου οι «απατεώνες» αποδέχονται τις εαυτές τους, διεκδικούν τον χώρο τους, τολμούν να πειραματίζονται και να εκφράζονται σε όποιο πεδίο επιθυμούν, όποτε και όπως το επιθυμούν, ανεξαρτήτως υπόβαθρου, ηλικίας, φύλου, σεξουαλικότητας, επιλέγοντας συχνά να αντιμετωπίσουμε με χιούμορ και αυτοσαρκασμό τις αγωνίες της διαδικασίας αυτής.

Masha Romanova, Κατερίνα Παπαβομβολάκη. KSENISTIS

  • Μεικτά Μέσα

Η έκθεση αποτελεί μια σύμπραξη προσωπικών καλλιτεχνικών έργων και φωτογραφικών ιδεών των καλλιτεχνών Masha Romanova και Κατερίνας Παπαβομβολάκη (PPAK). Εξερευνά την περίπλοκη σχέση μεταξύ της τέχνης και της συμβιωτικής ύπαρξής της, τόσο μέσω ανθρώπων όσο και καταστάσεων. Δανειζόμενη τον τίτλο της από την ελληνική λέξη «ξενιστής», η έκθεση ενσαρκώνει τη βαθιά ιδέα της τέχνης ως ένα παράσιτο, όπου οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν τις εμπειρίες άλλων για να αναδείξουν το συναισθηματικό τους εύρος. Οι καλλιτέχνες επεξεργάζονται τις εμπειρίες άλλων ανθρώπων, όχι μόνο για να εκφράσουν τον εσωτερικό τους κόσμο, αλλά και για να τον εξερευνήσουν. Αγκαλιάζοντας την έννοια της τέχνης ως παράσιτο, η έκθεση προσκαλεί το κοινό να αναλογιστεί την επιρροή των ανθρώπων και των καταστάσεων στις δημιουργικές μας εκφράσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι The Callas στήνουν ένα αυτοσχέδιο post punk cabaret στην Ύδρα

Mε αφορμή την έκθεση "Magic Mirror", το δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς κάνουν αναφορά στη Νέα Υόρκη των 70s και τον Leonard Cohen.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Overloaded": Μπορεί η υπερπληροφόρηση να οδηγήσει σε αμφισβήτηση του εαυτού μας;

Ένα νέο πρότζεκτ από το Cream Athens εγκαινιάζεται στο T.A.F. The Art Foundation με τη συμμετοχή 20 εικαστικών.

Η σύγχρονη γυναικεία δημιουργία συνομιλεί με την παράδοση στο "Υφαίνοντας το Μέλλον VII"

Στην Ύδρα η έκθεση "Υφαίνοντας το Μέλλον VII ή Παραδοσιακές Πρακτικές- Σύγχρονο Τραύμα" για τα δικαιώματα των γυναικών και την έμφυλη βία.

Δύο ιδιότυπες ηχητικές περφόρμανς στο Ηραίο Περαχώρας

Γλυπτά και έργα ηχητικής μυθοπλασίας συμβιώνουν στον αρχαιολογικό χώρο του Ηραίου Περαχώρας, με αφορμή την έκθεση "Otherlands".

Στη ζωγραφική του, ο Δημήτρης Εφέογλου εξερευνά το άγνωστο

Η έκθεση "On Vanishing Land" θα παρουσιαστεί στη Baraka Art Space, στο παλαιό λιμάνι των Σπετσών.

Ένα διαφορετικό σινεμά στήνεται στη μαγευτική ταράτσα του ΕΜΣΤ για την οποία μιλάει όλη η πόλη

Κορυφαία έργα βιντεοτέχνης επιχειρούν να μας κάνουν να γυρίσουμε την πλάτη μας στη φωτισμένη Ακρόπολη.

Στην έκθεση "Futures Garden" στα Ιωάννινα το παρελθόν διασταυρώνεται με το παρόν και τις υποσχέσεις του μέλλοντος

Ένα πλούσιο αισθητηριακό ταξίδι μέσω έργων από ποικίλα πεδία, όπως η γλυπτική, η μουσική, το σχέδιο, η φωτογραφία, η εγκατάσταση και οι νέες τεχνολογίες.