Ex Corpo
Ένα πολυδιάστατο εγχείρημα στήνεται στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη και φέρνει στο επίκεντρο το ζήτημα της ταυτότητας: ανυπαρξία, εκσωμάτωση, δημιουργία ενός νέου εγώ και η ύπαρξη μιας ρευστής ταυτότητας είναι θέματα που απασχολούν τη Μαίρη Ζυγούρη, η οποία εντάσσει στο έργο της επιτελεστικές περσόνες, πρωταγωνιστές σε παλαιότερες περφόρμανς της, ντελεζιανές διαφυγές αλλά και το ταρώ, μέσα στο οποίο κρύβονται θηλυκά σύμβολα και έννοιες συνυφασμένες με τη μεταμόρφωση και την απελευθέρωση του σώματος.
Εγκαίνια: 9/3 (6-9 μ.μ.)
Info: Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη | 9/3- 23/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 4 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Από το Βυζάντιο στον Νεότερο Κόσμο. Χειροποίητα Κεραμικά της Χίου (17ος-19ος αι.)
Στόχος της νέας περιοδικής έκθεσης του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου είναι να αναδείξει το νεότερο υλικό πολιτισμό, την ιστορία και την κοινωνία της Χίου μέσα από την παρουσίαση κεραμικών σκευών καθημερινής χρήσης. Κατά τα νεότερα χρόνια, τα ντόπια εργαστήρια έφτιαχναν διαφόρων ειδών κεραμικά, από χειροποίητα ογκώδη κεραμίδια και στιβαρά πιθάρια έως τροχήλατες στάμνες και μικροσκοπικά κανατάκια για τη διακίνηση της μαστίχας. Πιθάρια, αγωγοί, κεραμίδια, λεκάνες και πολλά άλλα κεραμικά αντικείμενα παρουσιάζονται στους χώρους του μουσείου, αναδεικνύοντας όχι μόνο την αξία της πανάρχαιας αυτής τέχνης, αλλά και την πολιτιστική και οικονομική ακμή της Χίου εκείνη την περίοδο. Στα εγκαίνια θα παρουσιαστεί επίσης το βιβλίο του Νίκου Λιάρου "Κεραμικά της Χίου (17ος-19ος αι.) Η συλλογή του Άγγελου Βλαστάρη".
Εγκαίνια: 9/3 (4 μ.μ.)
Info: Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο | 10/3-15/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Πεμ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 8.30 π.μ. – 3.30 μ.μ. | Είσοδος: €4, €8
Playground Lovers
Μια ωδή στα ανέμελα παιδικά χρόνια μέσα από το έργο σύγχρονων εικαστικών. Με βάση ένα γράμμα, οι καλλιτέχνες αναρωτήθηκαν πώς αντιμετωπίζουμε το μέλλον όσο ακόμα είμαστε παιδιά. Στην έκθεση παρουσιάζονται διαφόρων μορφών έργα: πυρογραφία, φωτογραφία, γλυπτική, κεραμικά, βίντεο, ζωγραφική σε χαρτί και τυπώματα σε επιφάνειες.
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Mαριάννα Δέρβου, Χριστόφορος Δουλγέρης, Ειρήνη Θεοδώση (irzzy), Ιορδάνης Καλημεράκης, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Κώστας Μπερδέκλης, Θόδωρος Μπρουσκομάτης, Ελένη Τσαμαδιά, Άγγελος Χανιώτης
Εγκαίνια: 9/3 (7-11 μ.μ.)
Info: The Blender Gallery | 9/3-8/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Τετ.-Παρ.: 10 π.μ. – 8 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Comic City
Ο Γιάννης Παυλίδης μάς καλεί να "μπούμε" μέσα στη νέα εγκατάσταση που έχει δημιουργήσει με έργα ζωγραφικής αλλά και τρισδιάστατα γλυπτά από papier mache. Τα έργα του διακρίνονται αφενός από τις ασπρόμαυρες συνθέσεις των κόμιξ και αφετέρου από έντονους χρωματισμούς. Αυτή η αντιθετική αλλά αρμονική ένωση αποχρώσεων είναι ο πυρήνας της συνολικής εγκατάστασης αλλά και κάθε έργου ξεχωριστά, τα οποία χτίζουν ένα κόσμο που ταλαντεύεται ανάμεσα στα όρια φανταστικού και πραγματικού.
Εγκαίνια: 9/3 (5.30-10.30 μ.μ.)
Info: Τεχνοχώρος | 9/3-1/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 2.30 & 5.30-8.30 μ.μ., Τετ.: 11 π.μ. - 5 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Fixing Branches
Το έργο της γλύπτριας Ρόζας Ηλιού, γιαγιάς της Κλεοπάτρας Τσαλή, έδωσε στη δεύτερη την ώθηση για τη δημιουργία ενός είδους εικαστικού διαλόγου. Λίγο μετά τον θάνατο της Ηλιού το 2018, η Τσαλή ανακάλυψε έναν φάκελο με σχέδια και ασπρόμαυρες φωτογραφικές λήψεις της γιαγιάς της, οι οποίες αποτύπωναν δείγματα της ιαπωνικής τέχνης Ikebana, δηλαδή της σύνθεσης φυτών και λουλουδιών που αποτέλεσε αντικείμενο σπουδής της Ηλιού και αποκαλύπτει μια άγνωστη μέχρι σήμερα πτυχή του έργου της. Αυτό το φωτογραφικό υλικό εξελίχθηκε σε μια ελεύθερη έρευνα και ευκαιρία πειραματισμού για την Τσαλή, η οποία προσπάθησε να συνδέσει το έργο της με εκείνο της γιαγιάς της. Η γλυπτική της Τσαλή "παντρεύει" ανομοιογενή υλικά όπως πηλό, μέταλλο, αποξηραμένα φυτά, φρούτα και γυαλί. Τα φυσικά υλικά επικοινωνούν με την τέχνη της Ikebana, αφού έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν την αρχική μορφή τους για λίγες μέρες. Η τελική μορφή του κάθε έργου συμβολίζει τη φθορά και ταυτόχρονα τη σταθερότητα, ακριβώς όπως συμβαίνει με την ανάμνηση ενός αγαπημένου μας προσώπου.
Εγκαίνια: 9/3 (7 μ.μ.)
Info: ammophila | 9/3-2/4 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Κυρ.: 5-9 μ.μ. και κατόπιν ραντεβού (ammophila.art@gmail.com) | Είσοδος ελεύθερη
Mapping the Void
Η Μαρία Λέτσιου και η Δέσποινα Πανταζή "χαρτογραφούν το κενό" μελετώντας τις δυνατότητές του αλλά και την ένταση ανάμεσα στην αισθητική της ποπ κουλτούρας και των βιομορφικών εικόνων. Η Λέτσιου φιλοτεχνεί έργα σε χαρτί, κεραμικά και πίνακες που παραπέμπουν σε δημοφιλείς εικόνες οι οποίες μεταλλάσσονται σε κάτι διαφορετικό. Η καλλιτέχνιδα στήνει ένα υβριδικό περιβάλλον και εστιάζει σε θεματικές σχετικές με τη ζωή, το χρόνο, το παιχνίδι, την πνευματικότητα και τον φόβο. Από την άλλη, αυτό που αφορά την Πανταζή είναι το κενό μεταξύ των κηλίδων χρώματος, οι οποίες την εμπνέουν για τη δημιουργία νέων μορφών. Ο άδειος καμβάς στην επιφάνεια του έργου τέχνης (σχέδια, ζωγραφικοί πίνακες και έργα μικτής τεχνικής) καταλαμβάνεται από φωτιζόμενες φιγούρες που γίνονται αφορμές για την αφήγηση ιστοριών και αναμνήσεων.
Εγκαίνια: 9/3 (6-9 μ.μ.)
Info: FokiaNou Art Space | 9-25/3 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ.-Σαβ.: 5-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Συλλογή Σωτήρη Φέλιου - Αχιλλέας Παπακώστας: Αντίστροφος Χώρος
Η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου αποκαλύπτει ένα ακόμη κομμάτι της εκθέτοντας 56 έργα του Αχιλλέα Παπακώστα, ορισμένα από αυτά μέρος της προσωπικής συλλογής του καλλιτέχνη. Ο διάλογος συλλέκτη-καλλιτέχνη που αναπτύσσεται μέσα από την έκθεση σκιαγραφεί μια σύντομη αλλά περιεκτική διαδρομή στη ζωγραφική εξέλιξη του Αχιλλέα Παπακώστα.
Εγκαίνια: 8/3 (6-9 μ.μ.)
Info: 16 Φωκίωνος Νέγρη | 8/3-6/5 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 4-8 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Truth will not take Care of itself
Tο State of Concept Athens παρουσιάζει ένα νέο ερευνητικό πρόγραμμα από τους των Forensic Architecture / Forensis, το οποίο αναλύει τα τρέχοντα ερωτήματα που προκύπτουν από τη σχέση κοινωνικής και περιβαλλοντικής δικαιοσύνης, με βασικό στοιχείο έμπνευσης τις απαντήσεις της κοινωνίας των πολιτών στην κοινωνικοπολιτική προβληματική που προκύπτει στη σύγχρονη Ελλάδα. Το πρότζεκτ εστιάζει στην προσφυγική και την κλιματική κρίση και πώς αυτές επηρεάζονται από τις νέες τεχνολογίες παρακολούθησης εντός και εκτός Ευρώπης. Το πρόγραμμα θα εξελιχθεί σε δύο μέρη, ξεκινώντας από τον Μάρτιο του 2023.
Info: State of Concept Athens | 8/3-1/4 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 4.30-8.30 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερες πληροφορίες
Μαίρη Ζυγούρη. Ex Corpo
Ένα πολυδιάστατο εγχείρημα στήνεται στο Μουσείο «Αγγελική Χατζημιχάλη» και φέρνει στο επίκεντρο το ζήτημα της ταυτότητας: ανυπαρξία, εκσωμάτωση, δημιουργία ενός νέου εγώ και η ύπαρξη μιας ρευστής ταυτότητας είναι θέματα που απασχολούν τη Μαίρη Ζυγούρη, η οποία εντάσσει στο έργο της επιτελεστικές περσόνες που πρωταγωνιστούσαν σε παλαιότερες περφόρμανς της, ντελεζιανές διαφυγές αλλά και το ταρώ, μέσα στο οποίο κρύβονται θηλυκά σύμβολα και έννοιες συνυφασμένες με τη μεταμόρφωση και την απελευθέρωση του σώματος.
Κλεοπάτρα Τσαλή. Fixing Branches
Το έργο της γλύπτριας Ρόζας Ηλιού, γιαγιάς της Κλεοπάτρας Τσαλή, έδωσε στη δεύτερη την ώθηση για τη δημιουργία μίας νέας ατομικής έκθεσης που θα λειτουργεί ως ένα είδος εικαστικού διαλόγου. Λίγο μετά τον θάνατο της Ηλιού το 2018, η Τσαλή ανακάλυψε έναν φάκελο με σχέδια και ασπρόμαυρες φωτογραφικές λήψεις της γιαγιάς της που αποτύπωναν δείγματα της ιαπωνικής τέχνης Ikebana, δηλαδή της σύνθεσης φυτών και λουλουδιών που αποτέλεσε αντικείμενο σπουδής της Ηλιού και αποκαλύπτει μια άγνωστη μέχρι σήμερα πτυχή του έργου της. Αυτό το φωτογραφικό υλικό εξελίχθηκε σε μια ελεύθερη έρευνα και ευκαιρία πειραματισμού για την Τσαλή, η οποία προσπάθησε να συνδέσει το έργο της με εκείνο της γιαγιάς της. Η γλυπτική της εγγονής της «παντρεύει» ανομοιογενή υλικά όπως πηλό, μέταλλο, αποξηραμένα φυτά, φρούτα και γυαλί. Τα φυσικά υλικά επικοινωνούν με την τέχνη της Ikebana, αφού έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν την αρχική μορφή τους για λίγες μέρες. Η τελική μορφή του κάθε έργου συμβολίζει τη φθορά και ταυτόχρονα τη σταθερότητα, ακριβώς όπως συμβαίνει με την ανάμνηση ενός αγαπημένου μας προσώπου.
Truth will not take Care of itself
Το State of Concept Athens παρουσιάζει ένα νέο ερευνητικό πρόγραμμα από τους των Forensic Architecture / Forensis, διάρκειας δύο ετών, το οποίο αναλύει τα τρέχοντα ερωτήματα που προκύπτουν από τη σχέση κοινωνικής και περιβαλλοντικής δικαιοσύνης, με βασικό στοιχείο έμπνευσης τις απαντήσεις της κοινωνίας των πολιτών στην κοινωνικοπολιτική προβληματικής που προκύπτει στη σύγχρονη Ελλάδα. Το πρότζεκτ εστιάζει στην προσφυγική και την κλιματική κρίση και πώς αυτές επηρεάζονται από τις νέες τεχνολογίες παρακολούθησης εντός και εκτός Ευρώπης. Το πρόγραμμα θα εξελιχθεί σε δύο μέρη, ξεκινώντας από τον Μάρτιο του 2023.
Μαρία Λέτσιου & Δέσποινα Πανταζή. Mapping the Void
Οι δύο εικαστικοί ασχολούνται με τις δυνατότητες του κενού, ως αφετηρία για τη δημιουργία μορφών και χειρονομιών, διερευνώντας επίσης την ένταση μεταξύ της αισθητικής της ποπ κουλτούρας και των βιομορφικών εικόνων. Τα έργα της Μαρίας Λέτσιου σε χαρτί, κεραμικά και πίνακες, παραπέμπουν σε δημοφιλείς εικόνες που βρίσκονται σε κατάσταση μεταμόρφωσης. Κάπου ανάμεσα στο άμορφο και το στυλιζαρισμένο, το οργανικό και το γεωμετρικό, στις βιομορφικές μορφές και τις εικόνες της σύγχρονης κουλτούρας, το έργο της Λέτσιου παρουσιάζει έναν υβριδικό κόσμο που επικεντρώνεται σε θέματα της ζωής, όπως ο χρόνος, το παιχνίδι, η πνευματικότητα, ο φόβος και ο δυϊσμός μεταξύ ανθρώπων και φύσης. Η Δέσποινα Πανταζή εστιάζει στο κενό ανάμεσα σε κηλίδες χρώματος, οι οποίες γίνονται αφετηρία έρευνας και δημιουργίας νέων μορφών. Οι άδειοι λευκοί χώροι στην επιφάνεια του έργου τέχνης είναι ο καταλύτης για τη μετατροπή τους σε φωτιζόμενες φιγούρες. Η ενέργεια του κενού χώρου όταν παύει να είναι κενός, συμβάλλει στη δημιουργία σχημάτων, γραμμών και μορφών, μετουσιωμένα από την καλλιτέχνιδα σε σχέδια, πίνακες ζωγραφικής και έργα μικτής τεχνικής. Επιπλέον, θερμοκήπια και διάφορες άλλες αυτοσχέδιες εγκαταστάσεις και κατασκευές μια ανώνυμης αρχιτεκτονικής που συναντούμε κυρίως στη φύση, γίνονται πεδία αφήγησης ιστοριών, διαίσθησης και χειρονομίας, ανασύροντας μνήμες.
Γιάννης Παυλίδης. Comic City
Στη νέα έκθεση του Γιάννη Παυλίδη, ο θεατής καλείται να "μπει" μέσα στην εγκατάσταση που δημιουργούν τόσο οι πίνακες ζωγραφικής του όσο και τα τρισδιάστατα γλυπτά έργα του, να τα πλησιάσει, να τα επεξεργαστεί, να διασκεδάσει και εν τέλει να αισθανθεί οικεία μέσα στο περιβάλλον της έκθεσης. Ο Παυλίδης δημιούργησε τη νέα του δουλειά με ζωγραφικά, επιδαπέδια και επίτοιχα γλυπτά έργα χρησιμοποιώντας το papier mache σε συνδυασμό με το έντονο χρώμα από τη μία και το ασπρόμαυρο των κόμικς από την άλλη. Η συνύπαρξη από τους συνδυασμούς των έντονων και πυκνών χρωματικών αντιπαραθέσεων με το άσπρο-μαύρο των ανακατασκευασμένων-ενοποιημένων σαν μια μεγάλη ιστορία κόμικς, είναι που δίνει "ζωή" σε όλη την εγκατάσταση και σε κάθε έργο ξεχωριστά.
Συλλογή Σωτήρη Φέλιου - Αχιλλέας Παπακώστας: Αντίστροφος Χώρος
Η έκθεση περιλαμβάνει 56 έργα του Αχιλλέα Παπακώστα, τα οποία προέρχονται στην πλειονότητά τους από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου. Για τις ανάγκες της παρουσίασης αυτής έγινε επίσης μια επιλογή από έργα του καλλιτέχνη που βρίσκονται στην προσωπική συλλογή του. Μέσα από αυτό τον διάλογο συλλέκτη και καλλιτέχνη επιχειρείται εδώ μια σύντομη αλλά περιεκτική αναδρομή στη ζωγραφική πορεία του Αχιλλέα Παπακώστα. Τα έργα της έκθεσης χρονολογούνται από το 1990 μέχρι σήμερα και αποτελούν ένα σύνολο απολύτως αντιπροσωπευτικό της ζωγραφικής διαδρομής του Αχιλλέα Παπακώστα.
Από το Βυζάντιο στον Νεότερο Κόσμο. Χειροποίητα Κεραμικά της Χίου (17ος-19ος αι.)
Στόχος της έκθεσης είναι να αναδειχθεί μέσα από τα κεραμικά σκεύη καθημερινής χρήσης ο νεότερος υλικός πολιτισμός, η ιστορία και η κοινωνία του νησιού της Χίου. Η μεγάλη πολιτιστική και οικονομική ακμή της Χίου στους νεότερους χρόνους, η εντατική αγροτική και μεταποιητική δραστηριότητα (με χαρακτηριστικότερη την παραγωγή της μαστίχας) και η στρατηγική θέση του νησιού κοντά σε μεγάλα εμπορικά κέντρα και θαλάσσιους δρόμους, συνετέλεσαν στο να αναπτυχθεί μια ποικιλόμορφη αγγειοπλαστική παραγωγή. Τα εργαστήρια του νησιού έφτιαχναν μια σειρά από διαφορετικά κεραμικά, από χειροποίητα ογκώδη κεραμίδια και στιβαρά πιθάρια έως τροχήλατες στάμνες και μικροσκοπικά κανατάκια για τη διακίνηση της μαστίχας. Τα χειροποίητα κεραμικά στα οποία εστιάζει η έκθεση είναι ποικίλα, από πιθάρια, πιθοειδή και καπάκια πιθαριών έως κανάλια, αγωγούς, κεραμίδια, λεκάνες και ότι άλλο ήταν πολύ ογκώδες για να κατασκευαστεί πάνω στον τροχό. Για την παραγωγή των χειροποίητων κεραμικών υπήρχαν εξειδικευμένοι αγγειοπλάστες οι οποίοι ονομάζονταν “καναλάδες”. Οι “καναλάδες” χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα μείγματα πηλών, είχαν συγκεκριμένα εργαλεία και έψηναν τα κεραμικά τους σε ιδιότυπους κλιβάνους, εξασκούσαν δηλαδή μια ιδιαίτερη και πανάρχαια τεχνολογική αλυσίδα που κατάγονταν από το Βυζάντιο και επιβίωσε στο νεότερο Αιγαίο μόνο στη Χίο.
Playground Lovers
Η έκθεση είναι μια ωδή στην πιο ανέμελη περίοδο της ζωής του ανθρώπου, μια γλυκόπικρη αναδρομή στο παρελθόν και πως σε αυτή την ηλικία φαντάζει το μέλλον. Οι εικαστικοί έχοντας σαν γνώμονα ένα νοσταλγικό γράμμα, κλήθηκαν να παρουσιάσουν έργα διαφόρων υλικών και μορφών, όπως πυρογραφία, φωτογραφία, γλυπτική, κεραμικά, βίντεο, ζωγραφική σε χαρτί και τυπώματα σε επιφάνειες.