The Art of Behaving Badly
Το πολυαναμενόμενο φεστιβάλ WOW Athens 2023, που φιλοξενείται στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργα των ανώνυμων καλλιτέχνιδων και ακτιβιστριών Guerrilla Girls. Χαρακτηριστικά στα έργα τους είναι το σκανδαλώδες οπτικό υλικό, συνταρακτικοί τίτλοι και στατιστικά στοιχεία που αποκαλύπτουν διακρίσεις λόγω φύλου ή εθνοτικής καταγωγής, καθώς και τη διαφθορά στον χώρο των τεχνών, του κινηματογράφου, της πολιτικής και της ποπ κουλτούρας. Στην έκθεσή τους στην Αθήνα, αφίσες, βίντεο και άλλες μορφές τέχνης στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση του κοινού γύρω από ζητήματα διακρίσεων στις εικαστικές τέχνες.
Info: ΚΠΙΣΝ (Αίθριο 4ου Ορόφου ΕΒΕ) | 27/3-20/4 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10 π.μ. - 9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Άλκη Ζέη 1923-2020. Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης
Με αφορμή το Λογοτεχνικό Έτος 2023 Άλκη Ζέη, το Μουσείο Μπενάκη και το ΥΠΠΟΑ διοργανώνουν μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για την αγαπημένη συγγραφέα, προβάλλοντας σημαντικούς σταθμούς από τη ζωή και το έργο της. Μέσα από τα εκθέματα αναδεικνύεται η επαφή της με τον δημόσιο βίο της εποχής και αποκαλύπτονται οι σχέσεις συνάφειας ανάμεσα στα βιβλία της και τη σύγχρονη ιστορία.
Εγκαίνια: 15/3 (7 μ.μ.)
Info: Μουσείο Μπενάκη | 16/3-15/4 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. - 10 μ.μ. | Είσοδος: €6, €5
Ex Corpo
Ένα πολυδιάστατο εγχείρημα στήνεται στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη και φέρνει στο επίκεντρο το ζήτημα της ταυτότητας: ανυπαρξία, εκσωμάτωση, δημιουργία ενός νέου εγώ και η ύπαρξη μιας ρευστής ταυτότητας είναι θέματα που απασχολούν τη Μαίρη Ζυγούρη, η οποία εντάσσει στο έργο της επιτελεστικές περσόνες που πρωταγωνιστούσαν σε παλαιότερες περφόρμανς της, ντελεζιανές διαφυγές αλλά και το ταρώ, μέσα στο οποίο κρύβονται θηλυκά σύμβολα και έννοιες συνυφασμένες με τη μεταμόρφωση και την απελευθέρωση του σώματος.
Εγκαίνια: 9/3 (6-9 μ.μ.)
Info: Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη | 9/3- 23/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 4 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Ζωφοριάζουσες
Στο Ίδρυμα Κακογιάννη στήνεται ένας αρχαίος γυναικείος χορός με κροκοσυλλέκτριες της Θήρας, την Αφροδίτη της Μήλου, τη Νίκη της Σαμοθράκης και τις Καρυάτιδες. Η Παλίντα Γεωργουλάκου εμπνέεται από το γυναικείο κάλλος των αρχαιοελληνικών αγαλμάτων και τοιχογραφιών και έτσι δημιουργεί τις ζωγραφικές συνθέσεις της. Αφετηρία για αυτή τη νέα σειρά έργων υπήρξε η αγωνία της καλλιτέχνιδας για τον ξενιτεμό των ελληνικών αριστουργημάτων της κλασσικής αρχαιότητας, στοιχείο που την ώθησε στη μελέτη των μνημείων και την απεικόνιση ενός σιωπηλού αρχαίου γυναικείου χορού που επιστρέφει σπίτι του.
Εγκαίνια: 14/3 (7 μ.μ.)
Info: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης | 2/3-2/4 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 6-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Από το Βυζάντιο στον Νεότερο Κόσμο. Χειροποίητα Κεραμικά της Χίου (17ος-19ος αι.)
Στόχος της νέας περιοδικής έκθεσης του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου είναι να αναδείξει το νεότερο υλικό πολιτισμό, την ιστορία και την κοινωνία της Χίου μέσα από την παρουσίαση κεραμικών σκευών καθημερινής χρήσης. Κατά τα νεότερα χρόνια, τα ντόπια εργαστήρια έφτιαχναν διάφορων ειδών κεραμικά, από χειροποίητα ογκώδη κεραμίδια και στιβαρά πιθάρια έως τροχήλατες στάμνες και μικροσκοπικά κανατάκια για τη διακίνηση της μαστίχας. Πιθάρια, αγωγοί, κεραμίδια, λεκάνες και πολλά άλλα κεραμικά αντικείμενα παρουσιάζονται στους χώρους του μουσείου αναδεικνύοντας όχι μόνο την αξία της πανάρχαιας αυτής τέχνης, αλλά και την πολιτιστική και οικονομική ακμή της Χίου εκείνη την περίοδο. Στα εγκαίνια θα παρουσιαστεί επίσης το βιβλίο του Νίκου Λιάρου "Κεραμικά της Χίου (17ος-19ος αι.) Η συλλογή του Άγγελου Βλαστάρη".
Εγκαίνια: 9/3 (4 μ.μ.)
Info: Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο | 10/3-15/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Πεμ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 8.30 π.μ. – 3.30 μ.μ. | Είσοδος: €4, €8
Βασίλης Σκυλάκος: Το χέρι. Έργα 1957-1997
Η πρώτη αναδρομική έκθεση για το έργο του Βασίλη Σκυλάκου παρουσιάζει ένα πανόραμα της δουλειάς του, ξεκινώντας από το 1960 και φτάνοντας μέχρι και τη δεκαετία του '90. Η πολύπλευρη καλλιτεχνική του πρακτική ξεδιπλώνεται μέσα από την έκθεση, προβάλλοντας τη δουλειά του όχι μόνο ως ζωγράφος και γλύπτης, αλλά και διακοσμητής εσωτερικών χώρων, σχεδιαστών κοσμημάτων και παλαιοπώλης.
Εγκαίνια: 10/3 (5-10 μ.μ.)
Info: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων | 10/3-23/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Η εκδρομή
Ο τίτλος της νέας έκθεσης της Χριστίνας Κάλμπαρη είναι μια έμμεση αναφορά στη νουβέλα "Η εκδρομή των κοριτσιών που χάθηκαν" της Anna Seghers. Μέσα από το βιβλίο, η Κάλμπαρη βρίσκει έναν τρόπο να κατανοήσει καλύτερα τη δουλειά της. Στις ατμοσφαιρικές εικόνες που ζωγραφίζει, εστιάζει στο θάμπωμα της μνήμης που συναντάει ο αναγνώστης διαβάζοντας τις σκέψεις της πρωταγωνίστριας της "Εκδρομής των κοριτσιών που χάθηκαν". Η Κάλμπαρη αντιλαμβάνεται τους χώρους στα έργα της ως σκηνικά, εργαλεία για να εκφράσει τα συναισθήματα που θέλει να αποτυπώσει. Με αυτόν τον τρόπο η καλλιτέχνιδα νιώθει ότι γίνεται μέρος του ζωγραφικού τοπίου και έτσι συμμετέχει στην αφήγηση αναπολώντας το παρελθόν.
Εγκαίνια: 23/3 (6-9 μ.μ.)
Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 23/3-14/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερες πληροφορίες
Μαίρη Ζυγούρη. Ex Corpo
Ένα πολυδιάστατο εγχείρημα στήνεται στο Μουσείο «Αγγελική Χατζημιχάλη» και φέρνει στο επίκεντρο το ζήτημα της ταυτότητας: ανυπαρξία, εκσωμάτωση, δημιουργία ενός νέου εγώ και η ύπαρξη μιας ρευστής ταυτότητας είναι θέματα που απασχολούν τη Μαίρη Ζυγούρη, η οποία εντάσσει στο έργο της επιτελεστικές περσόνες που πρωταγωνιστούσαν σε παλαιότερες περφόρμανς της, ντελεζιανές διαφυγές αλλά και το ταρώ, μέσα στο οποίο κρύβονται θηλυκά σύμβολα και έννοιες συνυφασμένες με τη μεταμόρφωση και την απελευθέρωση του σώματος.
Χριστίνα Κάλμπαρη. Η εκδρομή
Ο τίτλος της νέας έκθεσης της Χριστίνας Κάλμπαρη είναι μια έμμεση αναφορά στη νουβέλα «Η εκδρομή των κοριτσιών που χάθηκαν» της Anna Seghers. Μέσα από το βιβλίο, η Κάλμπαρη βρίσκει έναν τρόπο να κατανοήσει καλύτερα τη δουλειά της. Στις ατμοσφαιρικές εικόνες που ζωγραφίζει, εστιάζει στο θάμπωμα της μνήμης που συναντάει ο αναγνώστης διαβάζοντας τις σκέψεις της πρωταγωνίστριας της «Εκδρομής των κοριτσιών που χάθηκαν». Η Κάλμπαρη αντιλαμβάνεται τους χώρους στα έργα της ως σκηνικά, εργαλεία για να εκφράσει τα συναισθήματα που θέλει να αποτυπώσει. Με αυτόν τον τρόπο η καλλιτέχνιδα νιώθει ότι γίνεται μέρος του ζωγραφικού τοπίου και έτσι συμμετέχει στην αφήγηση αναπολώντας το παρελθόν.
Βασίλης Σκυλάκος: Το χέρι. Έργα 1957-1997
Η πρώτη αναδρομική έκθεση για το έργο του Βασίλη Σκυλάκου παρουσιάζει ένα πανόραμα της δουλειάς του, ξεκινώντας από το 1960 και φτάνοντας μέχρι και τη δεκαετία του '90. Η πολύπλευρη καλλιτεχνική του πρακτική ξεδιπλώνεται μέσα από την έκθεση, προβάλλοντας τη δουλειά του όχι μόνο ως ζωγράφος και γλύπτης, αλλά και διακοσμητής εσωτερικών χώρων, σχεδιαστών κοσμημάτων και παλαιοπώλης.
Από το Βυζάντιο στον Νεότερο Κόσμο. Χειροποίητα Κεραμικά της Χίου (17ος-19ος αι.)
Στόχος της έκθεσης είναι να αναδειχθεί μέσα από τα κεραμικά σκεύη καθημερινής χρήσης ο νεότερος υλικός πολιτισμός, η ιστορία και η κοινωνία του νησιού της Χίου. Η μεγάλη πολιτιστική και οικονομική ακμή της Χίου στους νεότερους χρόνους, η εντατική αγροτική και μεταποιητική δραστηριότητα (με χαρακτηριστικότερη την παραγωγή της μαστίχας) και η στρατηγική θέση του νησιού κοντά σε μεγάλα εμπορικά κέντρα και θαλάσσιους δρόμους, συνετέλεσαν στο να αναπτυχθεί μια ποικιλόμορφη αγγειοπλαστική παραγωγή. Τα εργαστήρια του νησιού έφτιαχναν μια σειρά από διαφορετικά κεραμικά, από χειροποίητα ογκώδη κεραμίδια και στιβαρά πιθάρια έως τροχήλατες στάμνες και μικροσκοπικά κανατάκια για τη διακίνηση της μαστίχας. Τα χειροποίητα κεραμικά στα οποία εστιάζει η έκθεση είναι ποικίλα, από πιθάρια, πιθοειδή και καπάκια πιθαριών έως κανάλια, αγωγούς, κεραμίδια, λεκάνες και ότι άλλο ήταν πολύ ογκώδες για να κατασκευαστεί πάνω στον τροχό. Για την παραγωγή των χειροποίητων κεραμικών υπήρχαν εξειδικευμένοι αγγειοπλάστες οι οποίοι ονομάζονταν “καναλάδες”. Οι “καναλάδες” χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα μείγματα πηλών, είχαν συγκεκριμένα εργαλεία και έψηναν τα κεραμικά τους σε ιδιότυπους κλιβάνους, εξασκούσαν δηλαδή μια ιδιαίτερη και πανάρχαια τεχνολογική αλυσίδα που κατάγονταν από το Βυζάντιο και επιβίωσε στο νεότερο Αιγαίο μόνο στη Χίο.